autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )  (Luettu 189308 kertaa)

Paikalla repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1860 : 10.07.2019 20:37 »
Kiitos Uti, oli kiva lukea vertailua melun ja muunkin osalta. Ehkä en itse osaa havainnoida kaikkea autoista. Esimerkiksi nuo premium-corollan ajomoodit, huomaan niissä ohjauksen muutokset sekä kaasuvasteen muutoksen, ja mielestäni ne vaikuttavat jopa adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen, mutta muutosta iskunvaimennukseen en jotenkin ole kyennyt normaalilla pikitiellä huomaamaan. Ehkä se tulisi esiin jossain haastavalla pinnalla. Tai ehkä olen vain niin puusilmä etten huomaa eroa millään tienpinnalla.

Jatkan silti yrityksiäni auton hiljentämiseksi. Nimittäin vanha 14-vuotias Corollani, jonka vaimensin ja varustelin hiljaisilla renkailla, on huomattavasti hiljaisempi. Siinä autossa tosin tuuli suhisee ja moottorikin huutaa. Niin siinä käy, kun rengasmelu pienenee. Sama voi käydä uudellekin. Kun yhden melunlähteen saa nitistettyä, muut nousevat esiin.

Poissa nuz

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 8
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1861 : 10.07.2019 21:21 »
Itse nyt eristänyt takakontin, ovet, etukaaret ulkopuolelta, etujalkatilat ja katon. Lisäksi viimeinen yritys vaimentaa etupäästä kantautuva kumu oli vaihtaa renkaat. Tilalle tulikin Michelin crossclimate plussat. Nyt pystyy ajaa siedettävästi jopa moottoritiellä urissa. Aikaisemmin joutui hakemaan uran vierestä silkosempaa jo taajamanopeuksissa. Voisi sanoa, että nuo renkaat tekivät kyllä ihmeitä. Nyt on hyvä ja ei ketuta enää pätkääkään. Lähtee ajelulle jo iha mielellään. Renkaiden vaihto leikkasi juuri sen ainakin itseäni häirinneen melutaajuuden todella hyvin pois. Katon vaimennuksellakin oli aika suuri vaikutus. Sieltä ei löytynyt kyllä mitään vaimennusmateriaalia ja oli aikamoinen peltirumpu vahvistaen tuota eturipustuksista kantautuvaa kumua.

Lisäksi positiivisena asiana noilla misukoilla näyttäisi olevan myös hieman pienempi kulutus kuin Falkeneilla ja ajokäytökseltään en kyllä pysty sanomaan, että alla ei ole nyt ns. oikeat kesärenkaat. Vaimennus + misukat 5/5 vahva suositus :)

Ja saa tulla testaa jos joku joskus liikkuu hämeessä...

Poissa esa.inget

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 17
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1862 : 10.07.2019 21:29 »
Hienoa jos vaimennus toimii. Minusta uuden auton pitää olla siedettävän hiljainen ilman mitään lisäeristyksiä ja -töitä. Kyse kuitenkin 30-40 tuhannen euron autoista. Aasialaisissa taitaa tuo äänieristys olla kaikissa vähän niin ja näin vaikka muuten ovatkin varsin päteviä pelejä.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1067
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1863 : 11.07.2019 05:55 »
Kiitos Uti, oli kiva lukea vertailua melun ja muunkin osalta. Ehkä en itse osaa havainnoida kaikkea autoista. Esimerkiksi nuo premium-corollan ajomoodit, huomaan niissä ohjauksen muutokset sekä kaasuvasteen muutoksen, ja mielestäni ne vaikuttavat jopa adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen, mutta muutosta iskunvaimennukseen en jotenkin ole kyennyt normaalilla pikitiellä huomaamaan. Ehkä se tulisi esiin jossain haastavalla pinnalla. Tai ehkä olen vain niin puusilmä etten huomaa eroa millään tienpinnalla.

Jatkan silti yrityksiäni auton hiljentämiseksi. Nimittäin vanha 14-vuotias Corollani, jonka vaimensin ja varustelin hiljaisilla renkailla, on huomattavasti hiljaisempi. Siinä autossa tosin tuuli suhisee ja moottorikin huutaa. Niin siinä käy, kun rengasmelu pienenee. Sama voi käydä uudellekin. Kun yhden melunlähteen saa nitistettyä, muut nousevat esiin.
En kokenut Corollojen rengasmelua erityisen voimakkaaksi. Usein myös käy niin, että kun auton muu melu on vaimeaa (moottori, tuuli...), tulee rengasmelu selkeämmin esille.
Kyllä oman Mesenkin 225/50/17 Conti SportContactit tuottavat melua mutta hiljaisempi toki Mese on kuin Corollat.
Uti

Paikalla repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1864 : 11.07.2019 08:46 »
Itse nyt eristänyt takakontin, ovet, etukaaret ulkopuolelta, etujalkatilat ja katon. Lisäksi viimeinen yritys vaimentaa etupäästä kantautuva kumu oli vaihtaa renkaat. Tilalle tulikin Michelin crossclimate plussat. Nyt pystyy ajaa siedettävästi jopa moottoritiellä urissa.

Wau, sitä on ahkeroitu! Millainen homma oli ottaa katon verhous pois? Entä lattian verhoilu?

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1417
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1865 : 11.07.2019 08:55 »
Hienoa jos vaimennus toimii. Minusta uuden auton pitää olla siedettävän hiljainen ilman mitään lisäeristyksiä ja -töitä. Kyse kuitenkin 30-40 tuhannen euron autoista. Aasialaisissa taitaa tuo äänieristys olla kaikissa vähän niin ja näin vaikka muuten ovatkin varsin päteviä pelejä.

Kaikki kokeilemani golf-luokan autot ovat enemmän tai vähemmän kesärenkailla rengasmelusta kärsiviä. Kitkoilla tilanne on sitten parempi. Corolla ei tunnu sen meluisammalta kuin aiemmat Auris tai Leon. Kaikissa minulla ollut sama rengaskoko 205/55R16. Michelin Crossclimatet kiinnostaa, melu niillä taitaa olla jotain tavallisen kesärenkaan ja kitkojen välistä.

Poissa nuz

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 8
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1866 : 11.07.2019 09:44 »
Wau, sitä on ahkeroitu! Millainen homma oli ottaa katon verhous pois? Entä lattian verhoilu?

Tosiaan etujalkatilaan laitoin etupenkkien etupuolelle sen mitä sai tungettua verhoilujen alle nostamalla lattiahuopa vasten etupenkkejä. En jaksanut noita penkkejä ruveta irrottelee. Eli etujalkatilan sai tehtyä, vähän nostettua tulipeltiä vasten sekä etukaariin sai myös hieman lätkittyä.

Katto lähti repäisemällä pilareiden muovit irti/rakoselleen. Ovat ihan muovinastoilla kiinni. Tämän jälken irrotin kauhukahvat, lamput ja aurinkosuojat. Sitten vain verhoilun reuna sormin uittamalla pois tiivisteiden välistä ja se tippuukin siitä sitten etupenkien niskatukien varaan. Tämän jälkeen piti vielä katkoa johtonippujen teippaukset verhoiluun. Takaluukustua sai uitettua helposti pois ja oli hyvin tehtävissä yksin. Varmaan tuommoinen 4h meni katon osalta yhteensä.

Kaikki kokeilemani golf-luokan autot ovat enemmän tai vähemmän kesärenkailla rengasmelusta kärsiviä. Kitkoilla tilanne on sitten parempi. Corolla ei tunnu sen meluisammalta kuin aiemmat Auris tai Leon. Kaikissa minulla ollut sama rengaskoko 205/55R16. Michelin Crossclimatet kiinnostaa, melu niillä taitaa olla jotain tavallisen kesärenkaan ja kitkojen välistä.

Kyllä tulee jatkossakin seuraaviin autoihin hankittua nuo Crossclimatet. Toimivat kyllä hyvin meluntorjuntaan karkealla asfaltilla.

Poissa autokuumeilija

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 172
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1867 : 11.07.2019 09:56 »
Kaikki kokeilemani golf-luokan autot ovat enemmän tai vähemmän kesärenkailla rengasmelusta kärsiviä. Kitkoilla tilanne on sitten parempi. Corolla ei tunnu sen meluisammalta kuin aiemmat Auris tai Leon. Kaikissa minulla ollut sama rengaskoko 205/55R16. Michelin Crossclimatet kiinnostaa, melu niillä taitaa olla jotain tavallisen kesärenkaan ja kitkojen välistä.

Ootko kokeillut uutta Focusta? Se yllätti positiivisesti hiljaisuudellaan. Autonvalmistajat saisivat panostaa tämänkin luokan äänenvaimennukseen enemmän. Tai miksei lisävarusteena myytäisi ”Quiet comfort” -pakettia :)

Poissa rka1

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 692
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1868 : 11.07.2019 10:18 »
Ootko kokeillut uutta Focusta? Se yllätti positiivisesti hiljaisuudellaan. Autonvalmistajat saisivat panostaa tämänkin luokan äänenvaimennukseen enemmän. Tai miksei lisävarusteena myytäisi ”Quiet comfort” -pakettia :)
Fordilla on äänieristetty Vignale mallisto eli ovat tietoisia siitä, että jotkut ovat valmiita maksamaan äänieristyksestä.
Löytyy Focucesta ja Fiestasta ja muista.
Minulla oli harkinnassa, mutta tuo törröttävä tabletti kojelaudassa oli liikaa ja valitsin Polon.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2019 10:26 kirjoittanut rka1 »

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 113
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1869 : 11.07.2019 10:25 »
Kyllä tulee jatkossakin seuraaviin autoihin hankittua nuo Crossclimatet. Toimivat kyllä hyvin meluntorjuntaan karkealla asfaltilla.
CrossClimatet on kyllä hyvät juurikin kevätkarkealla asfaltilla. Kun kesä etenee niin sitten häiritsee hieman renkaan pehmeys eli alkaa taittua alle. No omalta osalla vaikuttaa auton luonne ;D Mutta kesällä ajankin sitten varsinaisilla kesäkumeksilla.
Volvo V60 D5 -16
Seat Leon Cupra 300 ST 4WD -18

Paikalla repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1870 : 11.07.2019 12:35 »
Mitä muistan nähneeni tuollaisten all-season tyyppisten renkaiden testejä, jarrutusmatkat kuivalla on semmoiset 6-7 metriä parhaita kesärenkaita pidemmät. Crossclimaten osalta en ole nähnyt vertailua kesärenkaisiin, olisi mukava kyllä nähdä.

Nuz: mitä vaimennusmattoja käytit?

Itselläni on STP black gold, splen 4, aeroflex 10.

Poissa Tipi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 61
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1871 : 11.07.2019 12:45 »
Nyt taas ajettu pari tankkausväliä 2.0 Activella. Kulutus ollut hieman alle 5 litraa sadalla. Aiemmin puheena olleesta vakkarista sanoisin, että kiihdytys on omaan makuun sopiva, mutta hidastus liian äkkinäinen. Pisin etäisyyssäätö edellä ajavaan on sopiva jos haluaa pysyä perässä ja keskimmäiseltä on hyvä lähteä ohitukseen. Rattia ottaisin vielä hieman itseeni päin, jos säätövaraa olisi enemmän.

Paikalla repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1872 : 11.07.2019 18:09 »
Heitin rontti 590 kilsan lenkin "premium"-rengastuksella. Ei pätkääkään motaria, mutta paljon satasen aluetta, loput enimmäkseen 80-aluetta. Kulutus tankkauksesta katsottuna 5.2 sadalle. Ihan ok, vastaa odotuksia näillä 18" pellehermannirenkailla.

Etututkakin tokeni saatuaan kuivaa muutaman päivän. Se ei vissiin tykkää rankkasateessa ajamisesta.

Poissa nuz

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 8
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1873 : 11.07.2019 22:31 »
Mitä muistan nähneeni tuollaisten all-season tyyppisten renkaiden testejä, jarrutusmatkat kuivalla on semmoiset 6-7 metriä parhaita kesärenkaita pidemmät. Crossclimaten osalta en ole nähnyt vertailua kesärenkaisiin, olisi mukava kyllä nähdä.

Nuz: mitä vaimennusmattoja käytit?

Itselläni on STP black gold, splen 4, aeroflex 10.

STP Black Silver bluk packeja meni 2 settiä ja Splen 8 bulk pack meni kattoon, takakonttiin sekä takakaariin. Oviin voisi heittää vielä paneelin sisäpuolelle munakennomattoa tmv, jotta saisi tuon verhoilun vielä tiiviimmin asettumaan tuohon. Nyt ovissa vain siis tällä hetkellä tuota silveriä pahimpia värähtelyjä vaimentamassa, kun siellä ei tosiaan ollut kuin ne vajaan kämmenen kokoiset laastaripaikat ulkopellissä  ::)

Paikalla repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1874 : 11.07.2019 22:33 »
Oho, aika paljon laitoit kattoon. Melkeinpä 10mm siitä tulee. Pullottaako, näkyykö?

Poissa nuz

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 8
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1875 : 11.07.2019 22:55 »
Oho, aika paljon laitoit kattoon. Melkeinpä 10mm siitä tulee. Pullottaako, näkyykö?

Joo pari kerrosta tuli tuota Silveriä ja päälle yksi setti tuota kasia. Katossa menee poikkipalkkeja joita vasten katon verhoilu asettuu. Jäykistepalkkien väleihin mahtuu mainiosti tuo reilu 10 mm tavaraa. Verhoiluun on liimattua jostain lumppumaisesta tavarasta noin 50...60 mm leveitä ja olikohan suunilleen ~40 mm korkeita soiroja jotka painuvat vasten kattopeltiä/palkkeja. Lisäksi etupäässä oli noin puolen neliön pala vanumaista pehmuketta. Tuolla kai ollut tarkoitus vaimentaa kaikuja tms. Nuo antavat kyllä sen verran myöden ettei ahdistanut. Tarvittaessa noista soirosta olisi voinut leikata tavaraa kyllä poiskin, mikäli olisi jäänyt kantamaan.

Poissa otj

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1876 : 11.07.2019 23:48 »
Mitä muistan nähneeni tuollaisten all-season tyyppisten renkaiden testejä, jarrutusmatkat kuivalla on semmoiset 6-7 metriä parhaita kesärenkaita pidemmät. Crossclimaten osalta en ole nähnyt vertailua kesärenkaisiin, olisi mukava kyllä nähdä.


Crossclimate oli kesärengastestissä (vanha versio) eikä noissa jarrutusmatkoissa ollut juuri eroja. Itsellä nuo nyt Insignia B:n alla (uusi + -versio), erittäin mukavat, hiljaiset ja myös kestävät renkaat. Erona muihin All Season-renkaisiin on se, että nämä on kehitetty kesärenkaan pohjalta, eikä kitkarenkaan, kuten All Seasonit yleensä.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2019 23:50 kirjoittanut otj »

Paikalla repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1096
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1877 : 12.07.2019 07:13 »
Googlasin vielä crossclimate plussaa, koska epäilevä tuomas ei usko ilman numeroita.

Tässä testissä noita pääsee vertaamaan muihin all season renkaisiin: https://m.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=231&tab=TestReport

Jarrutusmatkat ovat merkittävästi paremmat sekä kuivalla että etenkin märällä, kuin mukavuudeltaan ja melultaan parhaan arvosanan saaneilla Pirellin renkailla. Kyllä tuossa voisi olla ihan vaihtoehto turvallisuuden ja mukavuuden osalta. Mitään kaikkein parhaita ekorenkaita nuo crossclimatetkaan eivät ole, ne A-rengasmerkinnän renkaat on sitten ihan erikseen.

Jos pelkästään mukavuus ja melu olisi kriteereinä, niin sitten valinta olisi ehkä tuon testin Pirellit.

Poissa otj

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1878 : 12.07.2019 09:19 »
Menee nyt vähän ohi Corollasta, mutta toivottavasti sallitaan, että linkkaan vielä mikä testi oli kyseessä ja testitulokset. Tuulilasin kesärengastesti 2017 siis kyseessä ja Suv-koon renkaat.

Tuulilasi 3/2017 – Maasturin (SUV) kesärenkaat rengastesti
1. Continental Premiumcontact/ 9,2
2. Goodyear Efficient Grip SUV 4×4 / 9,0
3. Nokian Hakka Blue SUV / 8,9
4. Michelin Crossclimate / 8,8
4. Pirelli Scorpion Verde / 8,8
4. Toyo Proxes CF2 / 8,8
7. Bridgestone Dueler H/P Sport / 7,9
8. Yokohama Geolandar SUV / 7,4

Poissa JPL

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1030
  • Pakko vilkaista vielä kerran, kun olen pysäköinyt.
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1879 : 12.07.2019 11:36 »
Mitä muistan nähneeni tuollaisten all-season tyyppisten renkaiden testejä, jarrutusmatkat kuivalla on semmoiset 6-7 metriä parhaita kesärenkaita pidemmät. Crossclimaten osalta en ole nähnyt vertailua kesärenkaisiin, olisi mukava kyllä nähdä.

Nuz: mitä vaimennusmattoja käytit?

Itselläni on STP black gold, splen 4, aeroflex 10.

Renkaista:
Crossclimate + on testattu Tuulilasin testissä, ei pärjännyt. Michelinin Primacy 4 ei myöskään pärjännyt. Molemmat ihan ok, renkaat olivat Peugeotissa. M CC keräsi kiviä takarenkaiden uriin. Uutena vaimennuskeinona on Silent Foam, eli vaahtomuovia renkaan sisään noin 12 cm kaistale. Voi tehdä itsekin. Michelin vaatii puolet vähemmän tasapainoa, kuin esim. Hankook VP2, eli M P4 ja M CC ovat laatua ja toimii kuluneenakin.

Vaimennuksesta:
Omassa autossa on käytetty myös edellisten lisäksi Dynamattia. Ruosteenesto ja äe-käsittely lisäksi tehty. Jossain vaiheessa apurungon kumipuslat tekevät rajan vaimennukselle, ettei rengasääni vaimene. Vertaamalla paras tietoa vaikutuksesta, ei db-mittauksella välttämättä, ainakin Audi A4 AllRoad oli melko äänekäs karkealla pinnalla.

Autosta:
Loistava valinta tuo Toyota, onnittelut! Tuo autoa olisi hienoa nähdä livenä ja kuulostella ajamalla perusmalli sen perään referenssiksi. Myös fotot kiinnostaa.
Oheisena pari omasta projektista, kyllä kannatti. Samaa kevyttä valkoista harsoa oli pari palaa oven sisällä, taitaa olla akustikon tarkka laskelma kera painonsäästön  :)