autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )  (Luettu 109270 kertaa)

Poissa repomies

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1320 : 17.05.2019 13:33 »
Mutta onko sekään enää ongelma, kun öljyt on kehittynyt huimastin siitä "mineraalikaudesta" :)

Ei välttämättä ole ongelma Toyotalla sen bensakoneiden kanssa. En ole lukenut pahemmista öljynkulutusongelmista näiden kanssa. Dieseleiden kanssa ongelmia sitten onkin piisannut, mutta ne koneet eivät käsittääkseni olleetkaan Toyotan omaa käsialaa ja ongelmat olivat enimmäkseen sylinterinkannen kestossa.

Joidenkin toisten konsernien tuotteita tiedän pysäköidyn merkin jälleenmyyjän eteen teipattuna öljynkulutustiedoilla. Sitä ei sitten taas tiedä kukaan, olisiko säntillinen moottorin esilämmitys pelastanut kasvaneelta kulutukselta. Tuskin kai.

Noin yleisellä tasolla en muista lukeneeni isommista puhtaasti kulumisesta johtuvista moottoriongelmista oikein minkään automerkin kohdalla. Ihan insinöörien aivopieruihin on sitten hajonnut paljon koneita. Vaikea uskoa että esimerkiksi jotain nokkaketjun venymistä saataisiin estettyä öljypohjan esilämmityksellä. Noita nokkaketjun venymiseen liittyviä tarinoita on netti pullollaan mutta aika hintsusti muistan lukeneeni juttuja että moottori kului vanhuuttaan liian väljäksi tai laakerit pettivät tms.

Eli sanoisin näin että on jokseenkin isompi riski valita huonomaineisen konsernin tuote kuin se, että jättää moottorin- tai öljypohjan lämmittimen kauppaan.
Toyota-uskovainen, "premium" Corolla 2.0 TS tilauksessa, ruostuva vaginpaska nykynyky-dsg siirtymässä vaihtoautoriviin

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1321 : 17.05.2019 13:39 »
Corolla Hybrid

Omamassa (kg)
1295-1400 kg 
Kokonaismassa - Total (kg)
1820 kg 
Perävaunumassa jarruitta (kg)
450 kg 
Perävaunumassa jarruin (kg)
750 kg 


Mtä tuo tarkoittaa, saako näitä vetää ollenkaan, vai tarkoittaako, että voi mutta ensimmäisessä saa kuormaa laittaa vain 70kg ja toisessa 280kg ?

Respo jarruton:
750F301L147-147
Kokonaispaino:   750 kg
Omapaino:   380 kg

Respo jarrullinen:
1500F301L147-147
Kokonaispaino:   1500 kg
Omapaino:   470 kg

Poissa repomies

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1322 : 17.05.2019 13:50 »
^ etköhän tuon ihan oikein tulkinnut, vetokyky on vaatimaton. Kannattanee etsiä kevytrakenteisempi kärry.

Kyllä tuolla nyt kevytkärryn kanssa pienen lautakuorman kuljettaa, tai huonekaluja.
Toyota-uskovainen, "premium" Corolla 2.0 TS tilauksessa, ruostuva vaginpaska nykynyky-dsg siirtymässä vaihtoautoriviin

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2395
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1323 : 17.05.2019 13:52 »
^^No tuotahan se tarkoittaa, eli jos omaa noin painavan jarruttoman peräkärryn, niin lehtiä roudaat syksyisin. Markkinoilla on toki kevyempiäkin jarruttomia kärryjä joilla voi sitten jo vähän lautakuormaakin viedä. Roudarin autot sitten erikseen.
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2789
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1324 : 17.05.2019 13:58 »
Ei hybridillä voi vetää isompaa kuormaa jarrullisen kärryn kanssa.
Massat
Omamassa (kg) 1305-1440 kg
Kokonaismassa - Total (kg) 1850 kg
Perävaunumassa jarruitta (kg) 450 kg
Perävaunumassa jarruin (kg) 1300 kg

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1325 : 17.05.2019 13:59 »
Pitäisi saada moottoripyörä kyytiin, otin nuo koppikärryt sen vuoksi.

Ymmärsinkö kuitenkin oikein, että noista ainoastaan tuolla jarrullisella se onnistuisi, jolloin kuormaa saisi olla 280kg ? Vai jääkö se tuossa nyt kiinni siitä, että jarrullisen kokonaismassa 1500kg ?
Saanko siis 230kg moottoripyörää mitenkään kuljetettua ?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2019 14:02 kirjoittanut Turbo »

Poissa 234

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 48
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1326 : 17.05.2019 14:29 »
Ei corollalla ole mitään ongelmia todellisessa elämässä vetää 750kg kärry+kuorma jarrutonta.. ja pysähtyä sen kanssa. Jarrullisia 750kg saa muistaakseni saksalaisilta merkeiltä.

Lavavaunuihin saa 125cm korkeita kuomuja laitojen päälle, lasikuituisia n 150cm, en muista mitä kokoja.











« Viimeksi muokattu: 17.05.2019 14:47 kirjoittanut 234 »

Poissa 234

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 48
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1327 : 17.05.2019 15:09 »


Assems GT750 alu, 251cm lavan pituus. Alumiinista, 150kg omapaino, 150cm sisäkorkeus.

Poissa tomppa

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1328 : 17.05.2019 15:31 »
Pitäisi saada moottoripyörä kyytiin, otin nuo koppikärryt sen vuoksi.

Ymmärsinkö kuitenkin oikein, että noista ainoastaan tuolla jarrullisella se onnistuisi, jolloin kuormaa saisi olla 280kg ? Vai jääkö se tuossa nyt kiinni siitä, että jarrullisen kokonaismassa 1500kg ?
Saanko siis 230kg moottoripyörää mitenkään kuljetettua ?
Saat kytkeä auton perään kokonaismassalta suuremman kärryn, kuin auton vetokyky on. Kärryn punnittu massa vaikuttaa. Eli kun esimerkissäsi vaunun omapainoon lisätään tuo moottoripyörän paino, jää vaunun punnittu massa alle auton vetokyvyn. Ihan oikeassa siis olit.

Lisäksi kun auton kokonaispainon ja peräkärryn kokonaispainon summa ei ylitä 3500 kg:n rajaa, saa yhdistelmää vetää B-kortilla.
Autostadium ry:n sihteeri

ML ...I'm knitting with only one needle...I'm driving only three wheels these days... -Freddie Mercury-

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1329 : 17.05.2019 16:21 »
ˆerittäin hyvä tarkennus tuo, eli punnittu massa vaikuttaa tässä tapauksessa vaikka ilmoitettu jarrullisen kokonaismassa olisikin tuo 1500kg. PikkuE löytyy kortista myös.

Näin ollen tuo Respon jarrullisen koppikärryn veto onnistuisi vaikka kokonais massa sillä onkin 1500kg, kunhan kuormaa ei lastaa kärryyn enempää kuin auton sallittu perävaunumassa jarruin 750kg - kärryn omapaino 470kg = 280kg kuormaa. Menikö tuo oikein ?

Pressukärry vinkki erittäin hyvä myös (y)
« Viimeksi muokattu: 17.05.2019 16:31 kirjoittanut Turbo »

Poissa tomppa

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1330 : 17.05.2019 17:18 »
Juu, meni oikein.
Autostadium ry:n sihteeri

ML ...I'm knitting with only one needle...I'm driving only three wheels these days... -Freddie Mercury-

Poissa CorAveRav

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 464
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1331 : 17.05.2019 17:54 »
Saat kytkeä auton perään kokonaismassalta suuremman kärryn, kuin auton vetokyky on. Kärryn punnittu massa vaikuttaa. Eli kun esimerkissäsi vaunun omapainoon lisätään tuo moottoripyörän paino, jää vaunun punnittu massa alle auton vetokyvyn. Ihan oikeassa siis olit.

Lisäksi kun auton kokonaispainon ja peräkärryn kokonaispainon summa ei ylitä 3500 kg:n rajaa, saa yhdistelmää vetää B-kortilla.
Kortin riittäminen katsotaan paperien kokonaispainoista summaamalla ja auton suurin sallittu menee todellisen painon mukaan.
Vuoden päästä voi loppua jarrullisten kevytperävaunujen vuosikatsastukset, joten se ei enää rajoita niiden ostamista, kunhan lopullinen päätös vaan tulee asiasta.

Poissa Taky

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1332 : 17.05.2019 18:08 »
Puhtaan taloudellisesti ajatellen, lyhyellä pitoajalla, ei kannata laittaa mitään roikkaa.

Höpsis, "reumatismilääkityksessä" säästää kun auto on lämmin lähtiessä ja kun ikkunoita ei tarvitse raapia sisälämppärin sulattaessa ne, poistuu liukastumisvaara auton ympärillä jäisellä pihamaalla tanssatessa ikkunoita krapatessa.

Näitä juttuja ei vain huomaa näin kesäkeleillä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Eki79

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1333 : 17.05.2019 18:34 »
Riippuu paljon miten pääsee autoa lämmittämään. Itse olen siinä onnellisessa asemassa et tolppapaikka maksaa 5e/kk käytti lämmitintä kuinka hyvänsä. Samoin töissä tolppapaikka on ilmainen niin miksen lämmittäisi autoa valmiiksi lämpöiseksi. Mut itse pidän rajan juuri siinä noin nollassa asteessa et jäätyykö lasit vai ei. Lehdissähän suositellaan vielä +5 asteessakin käytettäväksi mut ei sitä johto jumppaa aina jaksa. Varmaan 20 vuotta menty niin etten ole raaputtanut auton laseja puhtaaksi muuta kuin jos olen ollut jossain muulla kuin kotona tai töissä.

Eli mulle ei tule ylimääräisiä kuluja lämmittämisestä vaan pelkkää säästöä polttoainekuluissa ja onhan se mukavaa talvi pakkasillakin istua valmiiksi lämpimään autoon. Kyllä mä siitä mukavuudesta sen 800e maksan ylimääräistä autoa ostaessa et laittavan lämmittimen autoon vaikka ei siitä vaihtaessa juurikaan mitään hyvitetä.

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5144
  • A3 TFSI BS s tronic fl-17
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1334 : 17.05.2019 18:46 »
Riippuu paljon miten pääsee autoa lämmittämään. Itse olen siinä onnellisessa asemassa et tolppapaikka maksaa 5e/kk käytti lämmitintä kuinka hyvänsä.
5€/kk ei vastaa todellisia kustannuksia mitenkään auton lämmityksessä. Todellinen kulutus maksetaan vastikkeeseen tai vuokraan lisättynä, parempi olisi kohdentaa kustannukset oikein minne kuuluvat.
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.

Poissa Eki79

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1335 : 17.05.2019 19:13 »
5€/kk ei vastaa todellisia kustannuksia mitenkään auton lämmityksessä. Todellinen kulutus maksetaan vastikkeeseen tai vuokraan lisättynä, parempi olisi kohdentaa kustannukset oikein minne kuuluvat.

Vähän menee offtopikiksi mut mut.

Tiedän tämän varsin hyvin ettei 5e/kk kata millään sitä sähkönkulutuksen määrää jos käyttää sisälämppäriä. Olen myös taloyhtiön hallituksessa mutta kukaan ei ole esittänyt asiaan mitään korotusta tai muutenkaan ehdottanut mitään et miten kustannukset pitäis jakaa. Meillä on yhteinen kulutusmittari noille 12 tolppapaikalle. Toi 5e/kk on riittänyt kattamaan tolppapaikkojen sähkönkulutuksen. Syy kyllä on täysin selvä. Vain kolmessa tolppapaikassa on säännöllisesti auto. Muut 9 paikkaa käy käytännössä tyhjäkäyntiä eli joku on varannut paikan mutta ei koskaan pidä autoa siinä tai ainakaan lämmitä sitä. Eli taloyhtiö saa joka kuukausi 60e ja se on riittänyt kattamaan tämänhetkisen vuosittaisen sähkönkulutuksen. Eihän noita tolppia tule käytettyä kuin noin 4kk vuodesta. Itse olen voittavalla puolella kun käytän sitä ahkerasti mut eipä kukaan ole kyllä valittanutkaan 20 vuoden aikana.

Eikä tosta parkkialueesta muutenkaan tule kuluja yhtiölle. Parkkialue on kaupungin omistama ja se on jaettu neljän kerrontalon kesken. Kaupunki ylläpitää ja auraa kyseisen alueen eli maksamme vain sähköstä. En tiedä millaiset paperit on kaupungin kanssa aikoinaan tehty kun tämä alue on rakennettu et onko sielä jotain pykälää et kaupunki voi ruveta periin vuokraa tontista tai jotain. Mut vielä ei ole näin käynyt.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2019 19:18 kirjoittanut Eki79 »

Poissa Vode

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 62
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1336 : 17.05.2019 19:17 »
ˆerittäin hyvä tarkennus tuo, eli punnittu massa vaikuttaa tässä tapauksessa vaikka ilmoitettu jarrullisen kokonaismassa olisikin tuo 1500kg. PikkuE löytyy kortista myös.

Näin ollen tuo Respon jarrullisen koppikärryn veto onnistuisi vaikka kokonais massa sillä onkin 1500kg, kunhan kuormaa ei lastaa kärryyn enempää kuin auton sallittu perävaunumassa jarruin 750kg - kärryn omapaino 470kg = 280kg kuormaa. Menikö tuo oikein ?

Pressukärry vinkki erittäin hyvä myös (y)

Muuten ok mutta aisapaino vähentää kärryn painoa sen maksimissaan 75kg joten 355kg kuormaa olisi mahdollista ladata siihen vai olenko ymmärtänyt sen oikein?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2019 19:21 kirjoittanut Vode »

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1337 : 18.05.2019 01:02 »
Löysin vanhan tutkimuksen VTT:ltä.

https://www.motiva.fi/files/9247/Henkiloauton_moottorin_esilammityksen_vaikutus_paastoihin_ja_energian_kulutukseen_VTT-R-06328-13.pdf

Tuon mukaan kaikissa tutkimustapauksissa esilämmitys oli energiataseeltaan negatiivinen. Sähkön hinta on noussut sen verran rajusti etten nyt kehtaa väittää että taloudellista säästöä juuri tulisi. Mukavuuskysymys enempi, ja vaikutusta on ehkä moottorin kulumiseen sekä lähipäästöihin.

Puhtaan taloudellisesti ajatellen, lyhyellä pitoajalla, ei kannata laittaa mitään roikkaa.



Nykyaikaiset öljyt ovat niin hyviä, että tuskin moottori juurikaan kuluu enemmän kylmäkäynnistyksessä kuin tavallisessa plusasteiden käynnistyksessä. Joskus 1990-luvulla oli vielä käsitys, että yksi kylmäkäynnistys vastaa 50 tavallista käynnistystä. Vielä suurempi ongelma oli että pakkasella auto ei jaksanut käynnistyä ollenkaan, kun öljyt olivat jäykkiä ja akku antoi heikosti virtaa.


Meillä ei ole RAV4 Hybridissä eikä Yaris Hybridissä minkäänlaista esilämmityslaitetta. Luotan tehokkaaseen starttimoottoriin ja ajoakun kapasiteettiin. RAVissa on kaukokäynnistys kovempien pakkasten varalle - muutamassa minuutissa lämmityslaite hönkii lämpöä sisälle. Laite maksoi n. 300 eur. Webastoon verrattuna polttoaineen kulutus mennee samoihin, jos käyttää auton moottoria 5 minuuttia tai kärventää Webastolla 20 minuuttia.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Poissa T8 Volvo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 687
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1338 : 18.05.2019 01:13 »

Nykyaikaiset öljyt ovat niin hyviä, että tuskin moottori juurikaan kuluu enemmän kylmäkäynnistyksessä kuin tavallisessa plusasteiden käynnistyksessä. Joskus 1990-luvulla oli vielä käsitys, että yksi kylmäkäynnistys vastaa 50 tavallista käynnistystä. Vielä suurempi ongelma oli että pakkasella auto ei jaksanut käynnistyä ollenkaan, kun öljyt olivat jäykkiä ja akku antoi heikosti virtaa.


Meillä ei ole RAV4 Hybridissä eikä Yaris Hybridissä minkäänlaista esilämmityslaitetta. Luotan tehokkaaseen starttimoottoriin ja ajoakun kapasiteettiin. RAVissa on kaukokäynnistys kovempien pakkasten varalle - muutamassa minuutissa lämmityslaite hönkii lämpöä sisälle. Laite maksoi n. 300 eur. Webastoon verrattuna polttoaineen kulutus mennee samoihin, jos käyttää auton moottoria 5 minuuttia tai kärventää Webastolla 20 minuuttia.


Ohessa öljynvaihtovinkki, kun oikea laatu on löytynyt:
<a href="https://youtu.be/oktQAndwOig" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/oktQAndwOig</a>


Poissa repomies

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1339 : 18.05.2019 11:35 »
Käytännön kulutuslukemia pitkäkestoisessa kaupunkiajossa:

<a href="https://youtu.be/-bGR2ffSEm4" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/-bGR2ffSEm4</a>
Toyota-uskovainen, "premium" Corolla 2.0 TS tilauksessa, ruostuva vaginpaska nykynyky-dsg siirtymässä vaihtoautoriviin