autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )  (Luettu 31228 kertaa)

Poissa JiiJii71

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #280 : 25.11.2018 10:08 »
Ajelin aikoinaan muutaman päivän tuolla Corolla GT-versiolla, takavetoisena. 2-ovinen coupe, mahtavat 124 hv, jalopuinen, metallipuolainen ohjauspyörä, kierroslukumittari, punaraja 7600 r/min, olisiko ollut vuosi 1984. Talous ei silloin antanut järkevää mahdollisuutta sellaista ostaa. Harkitsin kyllä vähemmän järkeviäkin keinoja mutta "hallitus" tyrmäsi unelmani. Silloin tuntui, että jos tuon auton saisin, en elämässäni koskaan muuta tarvitsisi!
Auto painoi vajaat 1000 kg, joten tehopainosuhde oli hyvä, lähes sen aikaisen Corveten luokkaa!
Uti

4WD Station Wagon, AE95 (?). Kuva alla.

GT versiosta oli kumpainenkin (etu- ja takavetoinen) olemassa. Tuo takavetovetoversio olisi vieläkin erittäin haluttu peli. Iso osa noista on vain kaaritettu ja muutettu kilpureiksi. Monen taival on metsätaipaleelle pysähtynyt lopullisesti.

Kyll on lust ku tulitta.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #281 : 25.11.2018 10:13 »
^ei liity enää mitenkään uuteen Corollaan, mutta meillä on hirviporukassa yhdellä tuollainen 4-veto Rolla. Menee aika hassuihin paikkoihin noin henkilöautoksi.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 720
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #282 : 25.11.2018 10:21 »
4WD Station Wagon, AE95 (?). Kuva alla.

GT versiosta oli kumpainenkin (etu- ja takavetoinen) olemassa. Tuo takavetovetoversio olisi vieläkin erittäin haluttu peli. Iso osa noista on vain kaaritettu ja muutettu kilpureiksi. Monen taival on metsätaipaleelle pysähtynyt lopullisesti.
Jos sallitaan hieman ohi aiheen kirjoittelua, Toyotalla on ollut hienojakin ideoita mutta osin väärään ajankohtaan. Esimerkiksi Yariksen Verso-malli kuopattiin ennen kuin tämän tyyppiset autot tulivat suosioon. Samoin Corolla farkku kuopattiin ennen farkkusuosion alkamista, sekä em. Tercel AWD, joka jäi harvinaiseksi ainakin Euroopassa. On muistettava, että RAV4 oli ensimmäinen SUV markkinoilla. Sittemmin Toyota otti äärivarovaisen mallipolitiikan Euroopan mallistossa. GT86:n jälkeen näkyy hieman muutosta tuossa konservatismissa.
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1575
  • Kia Rio
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #283 : 25.11.2018 11:42 »
Eikö tuolloin vielä ollut kolmaskin Corolla myynnissä eli Sportswagon? Erilaiselta  näyttänyt  nelivetoinen farkku, joka kyllä jäi tosi harvinaiseksi.

Ja milleniumin aikaan Golfissa farkku oli vuosikaudet myynnissä IV-koppaisena ja luukkuperä V-koppana. IV-farkkua myytiin myös Boran keulalla.

Ei siis mitään uutta auton myymisessä eri keulalla.

Kun Corolla vaihtoi etuvetoon vuonna 1983, farmarimalli jäi vielä takavetoiseen perustuvaksi kunnes toisen polven etuveto-Corolla tuli vuonna 1987. Sama oli Mazdallakin, 1. etuvetoisen 323:n aikaan farmari oli takavetoiseen perustuva, etuvetofarkku tuli vasta toiseen etuvetopolveen mukaan.
GT Corolla oli se kaksiovinen sedan takavetoisena (AE86), etuveto GT taisi olla pystyperäinen Corolla FX.
Tuo AE86 korimalli taitaa olla jonkinlainen kulttimalli nykyään Initial-D sarjakuvan myötä mutta viistoperäversiona.

Toisen polven etuveto-Corollaahan oli farmariakin kahdenlaisella keulalla, etuvetofarkku oli samannäköinen kuin sedan & FX mutta nelivetofarkussa oli samantyylinen keula kuin viistoperä-Liftbackissa :)

Myös viimeinen Corolla polvi ennen Aurista oli keuloiltaan hivenen erilaisia, noin 2001-2007 vuosina, ainakin pystyperäinen Corolla HB oli vähän erilainen kuin sedan ja farkku.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018 11:45 kirjoittanut Autoilija92 »

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 720
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #284 : 25.11.2018 12:20 »
Etuvetoinen oli Corolla T-Sport, 192 hv, moottori oli Celicasta ja muistaakseni Yamahan tekoa.
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa JiiJii71

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #285 : 25.11.2018 12:47 »
Ajalta ennen (pari vuosikymmentä) T-Sport:a oli FX GT.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018 13:02 kirjoittanut JiiJii71 »
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa Peeveli

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2351
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita.
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #286 : 25.11.2018 13:26 »
Ja 60-luvulla oli jo coupemalli eli Sprinter...noita myytiin meilläkin suht mukavasti.

https://www.google.com/search?q=toyota+corolla+sprinter+1968&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiclqWst-_eAhVvkIsKHSjuBVYQ_AUIDigB&biw=1093&bih=521&dpr=1.25#imgrc=yXmje9GLWVPj2M:


Ja eiköhän sitten palailla taas uusimpaan malliin tässä topicissa. :)
Nyt: Toyota RAV4 FWD Active 2018 pure white. Tilattu: Toyota RAV4 AWD-i Active hybrid 2019 zircon silver. Foorumin toisinajattelija.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #287 : 28.11.2018 09:56 »
Missähän tämän hinnat viipyy kun samaan aikoihin saapuville Camrylle ja RAV4:lle on jo hinnat?

Poissa Bawuka

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #288 : 28.11.2018 10:34 »
Etuvetoinen oli Corolla T-Sport, 192 hv, moottori oli Celicasta ja muistaakseni Yamahan tekoa.
Uti

Yamahan kanssa yhteistyössä tehty kone tosiaan. Yamaha oli stanssattu myös lohkon kylkeen. Noita 2ZZ-GE koneitahan on levinnyt vähän ympäri maailmaa. Oma -05 vuotinen autoni meni noin pari vuotta vanhana  ja 55tkm ajettuna sukulaismiehelle. Parin viikon päästä venttiili poikki ja kone vaihtoon. Tuosta meni vajaa vuosi niin keinusta pala irti ja kansi vaihtoon. Takuuseen meni muistaakseni remontit, toisessa taisi olla jotain vääntöä omavastuusta, mutta hajoaa ne Tojotatkin.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2018 10:36 kirjoittanut Bawuka »
-18 MB A200 A Progressive

Poissa Peeveli

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2351
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita.
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #289 : 28.11.2018 10:36 »
Missähän tämän hinnat viipyy kun samaan aikoihin saapuville Camrylle ja RAV4:lle on jo hinnat?

Ei tule ihan samaan aikaan. Myyjille oli tuotekoulutusta muutama vko sitten ja vielä ei koskenut Corollaa, vaan koski RAV4:sta ja Camrya. Kun RAV4:n ja Camryn ensiesittely on liikkeissä tammikuussa -19, niin Corollan osalta vasta luultavimmin maaliskuussa. Siksi ennakkohinnastokin tulee em. malleja myöhemmin.
Nyt: Toyota RAV4 FWD Active 2018 pure white. Tilattu: Toyota RAV4 AWD-i Active hybrid 2019 zircon silver. Foorumin toisinajattelija.

Poissa Juhosson

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 303
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #290 : 01.12.2018 14:25 »
Briteissä on julkaistu uuden Corolla HB:n ja TS:n varusteet ja hinnat. Brittien ja Suomen Auris-mallit ovat pieniä eroja lukuunottamatta olleet varustelultaan pitkälti samoja (Icon=Life, Icon tech=Active, Excel=Premium) ja sama pätee varmaan myös Corollaan.

Tarjolle tulee uusia värejä ja Corollaan saa optiona JBL audion, tosin ainakin Briteissä vain 2-litraiseen hybridiin. Hatchbackin Excel-versioon (meillä Premium?) tulee 18-tuumaiset vanteet mutta TS:n vanteet ovat 17-tuumaiset. Parhaiten varusteltuun Exceliin saa lisävarusteena lasikaton, kuten Auris Premiumiinkin on saanut. Excelissä varusteluun kuuluu Smart Entry ja urheilulliset etuistuimet ja osanahkaverhoilu Auris Premiumin tapaan.

Hintaero 1.8-litraisen ja 2-litraisen hybridin välillä on noin 1700 sikäläistä rahayksikköä eli olisikohan hintaero Suomessa noin 2500-3000 €:n luokkaa sopivalla Suomi-kertoimella muunnettuna. Tuo ei olisi paha, kun sillä rahalla saa ~60 hp lisää ja suorituskyvyltään ihan eri tason auton.

Vertailun vuoksi nykyisen Auriksen ja tulevan Corollan Brittihintoja:
  • Auris 1.8 hybrid Touring Sports Excel       £27,270
  • Corolla 1.8 hybrid Touring Sports Excel    £28,615
  • Corolla 2.0 hybrid Touring Sports Excel    £30,340
Hieman näyttää hinta nousevan, kun vertaa Aurista ja Corollan 1.8 hybridiä. Ei nousu onneksi ainakaan Briteissä kovin suuri ole.

Toyota on aloittanut hybridivoimansiirron tuotannon Puolan tehtaalla ja tuolta ne kuljetetaan Burnastoniin Corollan nokalle. Tähän astihan hybridivoimansiirto on tullut Aasiasta. Toivottavasti Puolasta tulevan hybridivoimansiirron laatutaso on sama kuin nykyisten Aasian tehtailla kasattujen.
Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium -18
      
     

Poissa Tctic

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 10
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #291 : 15.01.2019 09:41 »
Jännä on brittihinnasto. Ei ole 2.0 hybridiä kuin kahdella paremmalla varustetasolla:
https://www.toyota.co.uk/new-cars/corolla/corolla-2019
£28820 olisi Design varustetason 2.0 hybrid touring sports eli olisikohan luokkaa 32000€ Suomessa. 1.2t karvalakkina puolestaan £22570 eli joku 25000€.

Nyt kun vielä keksivät kytkentämassat noille ja tekisivät hyvän kampanjan heti aloitukseen, niin voisi ostaa ensimmäisen uuden auton. T27 Avensiksen ja tämän viimeisimmän kopan Auriksen ostoa uutena ja käytettynä olen miettinyt monta kertaa, mutta kun ne eivät ole ikinä istuneet minun silmään, niin en ole niitä pystynyt hankkimaan. Toyotan uusi muotoilu on mielestäni parasta mitä siltä suunnalta on tullut useampaan vuosikymmeneen.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2019 09:48 kirjoittanut Tctic »

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #292 : 15.01.2019 09:42 »
Harmi kun ei tule uutta 2.0 bensaa eurooppaan. Ei jaksaisi noiden turbomoottorien viiveitä enää.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 720
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #293 : 15.01.2019 09:59 »
Edelleen ihmettelen Toyotan valintoja. Uusiin malleihin, Corolla ja Prius, ei saa sähkösäätöistä kuljettajan istuinta rahallakaan. Lisäksi aiemmin Priuksen Premium-versiossa oli nahkaverhoilu, nyt faceliftin jälkeen ei. Kun tähän lisää esim. uuden Ravin kakkoskuljettajan istuimen kaikissa malleissa puuttuvan istuimen korkeussäädön, voi vain ihmetellä, miksi?
No hieman ohi aiheen?
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa Lukkomutter1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1064
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #294 : 15.01.2019 10:07 »
^ Samaa oon miettinyt.

Sedan on kyllä vihdoinkin tyylikkään näköinen. Ei tuo HB:kään mikään mahdoton ole. Todennäköisesti tänne ei kuitenkaan saada tarpeeksi isoa bensakonetta ilman hybridiä, mutta saa nyt nähdä.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 720
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #295 : 15.01.2019 10:16 »
^ Samaa oon miettinyt.

Sedan on kyllä vihdoinkin tyylikkään näköinen. Ei tuo HB:kään mikään mahdoton ole. Todennäköisesti tänne ei kuitenkaan saada tarpeeksi isoa bensakonetta ilman hybridiä, mutta saa nyt nähdä.
Uusi n. 180 heppainen bensakone sopisi Corollaan erinomaisesti. Jos em. moottori on sama kuin 2-litraisessa uudessa bensa-Ravissa 173 heppaisena, jossa se mielestäni toimii hienosti. Lisäksi Rav on painavampi ja suuremmalla ilmanvastuksella varustettu. Ravin FWD:ssä päästöt 158 g/km tuolla mottorilla.
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa rka1

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 264
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #296 : 15.01.2019 10:20 »
^
Tuo voi Toyotalla johtua siitäkin, että pitkään ollut vähän vaihtoehtoja, niin niiden lisääminen aiheuttaa paljon
lisätöitä koko ketjuun ja kun kauppa käy hyvin, niin eivät lisää ruksittavia kohteita.

Sama se oli bemarilla, kauan sai odottaa, että sai runflat renkaitten tilalle normi renkaat, lopulta sitten tuli valittavaksi.

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #297 : 15.01.2019 10:23 »
Uusi n. 180 heppainen bensakone sopisi Corollaan erinomaisesti. Jos em. moottori on sama kuin 2-litraisessa uudessa bensa-Ravissa 173 heppaisena, jossa se mielestäni toimii hienosti. Lisäksi Rav on painavampi ja suuremmalla ilmanvastuksella varustettu. Ravin FWD:ssä päästöt 158 g/km tuolla mottorilla.
Uti
Oletko päässyt kokeilemaan tuota moottoria RAVissa?

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 720
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #298 : 15.01.2019 10:31 »
Oletko päässyt kokeilemaan tuota moottoria RAVissa?
Olen ajanut uudella FWD bensa-Ravilla, Multidrive-mallilla. Ainakin minulle riittäisi. Ja laskeskelin, että omilla ajoillani kestäisi n. 5-7 vuotta säästää polttoainekuluissa tuo 4500 euron hintaero vrt. hybridiin.
Mutta minulla ei ole faktatietoa, josko tuo Ravin bensakone on sama kuin tulevan Corollan 2-litrainen bensa, jota Suomeen ei liene ole tulossa.
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9702
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #299 : 15.01.2019 10:35 »
Mutta minulla ei ole faktatietoa, josko tuo Ravin bensakone on sama kuin tulevan Corollan 2-litrainen bensa, jota Suomeen ei liene ole tulossa.
Uti
Kyllä se sama moottori on. Jäänee tosin Euroopassa väliin ja täällä keskitytään hybrideihin. Harmittava juttu, jos haluaa kunnollisen vapaasti hengittävän moottorin turboromujen sijaan niin ainoa vaihtoehto on Mazda.