autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )  (Luettu 149595 kertaa)

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 927
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1620 : 25.06.2019 20:49 »
Eiköhän rosterina pidetty metalli ole ihan jotain muuta kuin veitsissä käytetty stainless metalliseos. Sehän ei ole edes ruostumatonta. Se on stainless, eli ei ruostu niin helposti. Vähän valmistajasta riippuen hiiliteräkseen on lisätty esim. vanadiinia. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän. On myös veitsiä, joita ei suositella magneettiin juurikin heikomman pysyvyyden vuoksi.

Pakoputki on kulutustavaraa, mutta ei sekään ihan muutamassa vuodessa puhki ruostu. Omastani voortistani kysyin katsurilta ongelmapaikoista ja kertoi pakoputkien kiinnikkeiden olevan ongelmallisin paikka useassa autossa.
Toyotoissa rosteripakoputkisto kestää koko auton elinkaaren ajan.
Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2551
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1621 : 25.06.2019 20:59 »
Vi Bilägaren ruostesuojausarviossa Corolla sai Toyotan perinteiset 2 pistettä eli RAV4:n ja Lexus UX:n 3/5-tulos ei saanut jatkoa. Ja pakoputkisto ei ole ruostumaton kuin loppupään osalta.


Poissa Auris

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 400
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1622 : 25.06.2019 21:00 »
repomiehenä ajaisin sen Corollan sinne ruostesuojaukseen. Uudet Masukatkin on kuitenkin saaneet 3/5.

Poissa ini

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1623 : 25.06.2019 21:01 »
Ferriittiseen ja martensiiittiseen rosteriiin tarttuu magneetti, austeniittiseen ei.
Kiderakenteen muodostuminen riippuu etupäässä seosaineista, mutta myös mm. lämpökäsittelystä.

Austeniittiset laadut ovat myös erityisen muokkauslujittuvia, mikä ei välttämättä ole hyvä valinta pakoputkeen, lähinnä tärinän ja sysäyskuormitusten vuoksi.


Avaus jalkaa heilauttamalla pitäisi olla helppo toteuttaa, koska mullakin se toimii alaskäännettävän koukun kanssa, paitsi silloin, kun kärryn sähköt on kytketty.
Škoda Superb 2016

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2551
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1624 : 25.06.2019 21:13 »
Jos sallitaan muutama sananen tuosta Vi Bilägaren vertailusta, niin mukana oli Corolla TS 2.0, Ceed 1.4T ja Hyundai i30 1.4T. Suuria eroja ei saatu, mutta Corolla jätettiin viimeiseksi pienempien tilojen, huonomman jousitusmukavuuden ja karkealla asfaltilla "lähes sietämättömän" rengasmelun takia. Suorituskyky näissä kolmessa autossa oli identtinen. Testikulutus oli Ceed 6,6 litraa, Hyundai 6,2 ja Corolla 5,7 litraa. Jarrutusmatka oli korealaisissa 34,5 ja 36 metriä ja Corollassa 40,6 metriä, mikä on kyllä tänä päivänä heikko tulos. Corollan lähivaloille annettiin 4/5 ja kaukovaloille 3/5.

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 595
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1625 : 25.06.2019 22:13 »
^Ehdottomasti sallitaan, kyllä arvostelumenestymättömyys on syytä puida ihan siinä missä menestyskin.

Olisikohan korealaiset valinneet fiksummat kumit alle, kun tuli noin iso ero jarrutusmatkoissa? Toisaalta patologisille autonvaihtajille tuo on juuri se oikea tapa mitata, koska autossa ei pitoajalla monilla todellakaan ole kuin ne ensiasennusrenkaat. Jos ne ovat paskat, valmistaja saa syyttää itseään.

Insinöörismiehenä kuitenkin kiinnostaisi tietää, onko jarruissa joku tekninen heikkous, joka tulisi esiin vaikka renkaiden erot eliminoitaisiin. Ei niin että se ihan validia arvosteluperustetta muuttaisi, mutta joillekin ostajille tuollakin tiedolla voisi olla merkitystä.

Kävin heittämässä lenkin kolmostiellä Helsingin suuntaan, jotta sain alle kunnolla karkeaa asfalttia ja 120km/h vailla riskiä megalomaanisista päiväsakoista. Mittasin a-painotettuja desibelejä mittarinopeudella 130: noin 75dB ja satasen vauhdissa pyörittiin siinä 72-73dB maastossa. Huonoja nuo luvut on, mutta kuulovauriota ei tarvitse pelätä. Radion muistin sammuttaa, ilmastoinnin jätin päälle. Ei ollut kuuma, en usko että se puhallus lisäsi minkään vertaa melua.

Tuuli ei suhise häiritsevästi, rengasmelun sävy on se joka häiritsee. Helvetin kiva tuolla on ajella kylillä ja etenkin sileällä asfaltilla. Ei ole kaksoiskytkintä joka arpoisi nurkka-ajossa kakkosen ja kolmosen välillä. Muuten hyvä auto on mukavuusmielessä pilattu melulla, ainakin täällä Suomessa missä asfaltti on keskimäärin hyvin karkeaa.

Tuo tilajuttu on varmaan hiukan makuasiakin, luulen vahvasti että tässä riittää tilat meidän perheelle oikein hyvin.

Paikalla Kettu

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1626 : 25.06.2019 22:20 »
Tuo melujuttu on ikävä. Sillä kun on taipumusta kasvaa renkaan kuluessa ja kovetessa. Se oli edelliseen autonvaihtooni se viimeinen sysäys, kivimurskaamo takakontissa. No, eri ihmiset kokevat melun eri tavalla, joten ei välttämättä ole edes kriteeri auton valinnassa. Samoin eipä tuo lyhyillä matkoilla varmaan vaivaa. Eikös näitä osteta lähinnä juuri kaupunkipyöritykseen?
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Ouzi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 137
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1627 : 25.06.2019 22:54 »
Tänään sain omani ja noin 70 km takana. On kyllä loistava moottori ja vaihteisto niin nopeata ja pehmeää ajo. Kyllä on enemmän rengas ääntä kun ocu 17 gy kumeilla. Toyota falken 18 pyörät. Vaikuttaako koko, merkki tai auton äänieristeet. Toinen mikä häiritsee on et takaovet rämähtää kun sulkeutuu muuten tosi tyytyväinen autoon  :) tuntuu premiun autolta ja mitä enemmän stadissa ajaa kulutus laskee. Kun octaviassa nousi keskusta kulutus. Pitää huomenna tutustua ja opetella käyttää autoa niin paljon on hienouksia ja varusteita.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2019 23:04 kirjoittanut Ouzi »
Corolla TS Hybrid Premium Sport Black
Ex. Skoda Octavia Combi 1.4 Tsi Dsg Elegance

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 595
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1628 : 25.06.2019 23:13 »
Tänään sain omani ja noin 70 km takana. On kyllä loistava moottori ja vaihteisto niin nopeata ja pehmeää ajo. Kyllä on enemmän rengas ääntä kun ocu 17 gy kumeilla. Toyota falken 18 pyörät. Vaikuttaako koko, merkki tai auton äänieristeet. Toinen mikä häiritsee on et takaovet rämähtää kun sulkeutuu muuten tosi tyytyväinen autoon  :) tuntuu premiun autolta ja mitä enemmän stadissa ajaa kulutus laskee. Kun octaviassa nousi keskusta kulutus.

Minua on huvittanut tuo Toyotan käyttämä "premium" varustetaso. Kun ei mielestäni autosta tule premiumia ihan pelkillä varusteilla.

Samat on meillä havainnot melun osalta ja muutenkin. Luulen että vähän kaikki vaikuttaa tuossa meluasiassa. Jousitus ja iskunvaimennus, renkaat, äänieristeet ja (apu)rungon toiminta. Jos tien tärinä välittyy kaikkien noiden läpi auton sisään niin meluaahan ne pinnat sitten. Sen lisäksi, että ääntä tulee suoraan läpi rakenteiden. Peli on pitkälti pelattu renkaita lukuun ottamatta. Vaimennusta voi yrittää lisäillä, mutta eipä näiden verhoilun poistamiseen taida olla vielä mitään yleisohjetta enempää.

Poissa Ouzi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 137
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1629 : 25.06.2019 23:24 »
Muuten meni kyllä hyvin ja hiljaisesti stadissa mukalakivet. Paremmin kun skoda ;D onhan tässä kuitenkin multilink takapää ja sähkösäätöinen alusta.
Corolla TS Hybrid Premium Sport Black
Ex. Skoda Octavia Combi 1.4 Tsi Dsg Elegance

Poissa völvöxc60

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1630 : 26.06.2019 07:21 »
Milläs renkailla Corollia on maahan tullut? Meinaan tuollainen 20% ero jarrutuksessa ei pelkästään renkailla selity, tai Tojota laittaa umpisurkeita kumeja autojensa alle ::)
Minkä kokoisella rengastuksella tuo Corolla oli tuossa Vi Bilägarenin testissä?
Tässä alkaa kohta tulemaan ostokrapulaa päälle, jos jarrut on noin surkeat ääritilanteissa ja melu on "lähes sietämättömän" :-\
Toisena vaihtoehtona kävin jopa koeajamassa Hyundain Ioniqia, joka oli kaikin puolin yllättävän maukas paketti. Ainut mikä hieman latisti tunnelmaa, kun Volvosta hyppäsin suoraan Ioniqin puikkoihin, niin ovi meinasi lähteä tuulen mukaan. Oli sen verran hentoa tekoa tuoa ovi. Myös tuo käsijarrun käyttö jalalla ei oikein sytyttänyt ;D
Suurin syy miksi skippasin Ioniqin oli se, että loppuvuodesta tulee uusi malli. Pitää kai syksyllä kysyä tarjousta Ioniqiin...
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid


Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 316
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1631 : 26.06.2019 07:54 »
Vi Bilägaren ruostesuojausarviossa Corolla sai Toyotan perinteiset 2 pistettä eli RAV4:n ja Lexus UX:n 3/5-tulos ei saanut jatkoa. Ja pakoputkisto ei ole ruostumaton kuin loppupään osalta.
Saiskohan alustavaha käsittelyllä yhden tähden ja hiukan hermolepoa lisää?

Astra on saanut neljä tähteä. Siihen on laitettu tehtaalta lähdön jälkeen jossain vaiheessa suojamönjä pohjaan, kun kesävanteetkin joutui puolen kehän matkalta tärpätillä putsaamaan. Näin on tehty ainakin Suomi & Ruotsi malleihin.
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 595
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1632 : 26.06.2019 09:53 »
Milläs renkailla Corollia on maahan tullut? Meinaan tuollainen 20% ero jarrutuksessa ei pelkästään renkailla selity, tai Tojota laittaa umpisurkeita kumeja autojensa alle ::)
Minkä kokoisella rengastuksella tuo Corolla oli tuossa Vi Bilägarenin testissä?


Ei tarvitse olla edes umpisurkea rengas, jos kilpaillaan markkinoiden parasta vastaan. Mutta typerää huonon renkaan laittaminen alle on. Tästä perspektiiviä, katso hajontaa jarrutusmatkoissa:

https://www.is.fi/autot/art-2000000598150.html

Jarrutusmatkojen erot on helppo selittää renkaiden eroilla, mutta kuten tuossa aiemmin sanoin, isolle osalle uuden auton ostajista on ihan sama onko vika jarruissa vai renkaassa koska renkaita ei koskaan osteta ennen kuin auto menee vaihtoon.

Turvallisuus- ja mukavuustietoinen laittaa ensiasennusrengastuksen kiertoon (pun intended) ja hommaa omaan makuun paremmat kiekot ja kumit alle.

Roisi rengasmelu kesäkiekoilla ei lupaa hyvää nastarengaskaudelle. Akka halusi väkisin nastat tuohon vaikka yritin puhua kitkoja..

Poissa Phermanni

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 260
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1633 : 26.06.2019 09:54 »
Milläs renkailla Corollia on maahan tullut? Meinaan tuollainen 20% ero jarrutuksessa ei pelkästään renkailla selity, tai Tojota laittaa umpisurkeita kumeja autojensa alle ::)
Minkä kokoisella rengastuksella tuo Corolla oli tuossa Vi Bilägarenin testissä?
Tässä alkaa kohta tulemaan ostokrapulaa päälle, jos jarrut on noin surkeat ääritilanteissa ja melu on "lähes sietämättömän" :-\
Toisena vaihtoehtona kävin jopa koeajamassa Hyundain Ioniqia, joka oli kaikin puolin yllättävän maukas paketti. Ainut mikä hieman latisti tunnelmaa, kun Volvosta hyppäsin suoraan Ioniqin puikkoihin, niin ovi meinasi lähteä tuulen mukaan. Oli sen verran hentoa tekoa tuoa ovi. Myös tuo käsijarrun käyttö jalalla ei oikein sytyttänyt ;D
Suurin syy miksi skippasin Ioniqin oli se, että loppuvuodesta tulee uusi malli. Pitää kai syksyllä kysyä tarjousta Ioniqiin...
Osanottoni autonvaihdosta. Kiiat ja muut korealaiset pesee testeissä mennen tullen tojotan ajettavuudellaan ja tiloiltaan! Luotettavuuskorttia ei voi tojotan puolesta vetää kun korealaiset vetävät siinäkin pitemmän tikun 7v takuineen. Jarrut kyllä tosi tilanteessa on hengenvaaralliset jos 2 auton matkan pitempiä jarrutusmatkoja venyy kilpailijoiden autoihin verrattuna. Miksi maksaa corollasta 40t€ kun tilavamman, turvallisemman, mukavamman, ja jopa laadukkaamman auton saa 30t€? Jouduitko maksamaan väliä kun tuon volvosi corollaan menit vaihtamaan?

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 595
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1634 : 26.06.2019 10:09 »
Saiskohan alustavaha käsittelyllä yhden tähden ja hiukan hermolepoa lisää?

Varmaan hermolepoa saa jos sitä kokee tarvitsevansa. Kivien iskuja tuo pohja ei enimmältä osin saa, koska melkein kaikki on muoveissa. Toki kosteus ja paska voi muhia muovien ja pohjan välissä piilossa, mutta normaalia hiekkapuhallusta ei tule kuin pakoputken ympäristöön. Kannattaa katsoa sitä pohjaa vähän ennen kuin alkaa ressailla tuosta, minä rauhoituin heti ja motivaatio suojailuihin meni sen siliän tien kun tajusin että peltien maalipintaa ei kivet riko.

Apurunko on paksumpaa peltiä, se ei mene yhtä nopeasti kuin tukivarret ja ne toyotan tukivarretkin oman kokemuksen mukaan kestää yli 14 vuotta, ellei sitten laatu ole heikentynyt. Että suapihan noita suojailla, jos siltä tuntuu. Ennemmin käyttäisin rahat äänieristyksen ruiskutteluun kuin ruostesuojaukseen, sillä voi jotain jo saavuttaakin, ehkä, vaikka eipä noita käsittelyjä muihin autoihin teettäneet ole liikaa kehuneetkaan.

Paikalla repomies

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 595
  • "premium" Corolla 2.0 TS
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1635 : 26.06.2019 10:23 »
Jarrut kyllä tosi tilanteessa on hengenvaaralliset jos 2 auton matkan pitempiä jarrutusmatkoja venyy kilpailijoiden autoihin verrattuna.

Lyhyitä on autosi jos sait noihin jarrutusmatkojen eroihin kaksi mahtumaan, osta auto johon mahtuu matkustajiakin. Siinä linkissä jota et lukenut oli joku Falkenin rengaskin testattu, +4,8m testin parhaaseen eroa jarrutusmatkassa. Ainakin omassa Toyotassa on Falkenit alla, valitettavasti.

Poissa völvöxc60

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1636 : 26.06.2019 10:27 »
Osanottoni autonvaihdosta. Kiiat ja muut korealaiset pesee testeissä mennen tullen tojotan ajettavuudellaan ja tiloiltaan! Luotettavuuskorttia ei voi tojotan puolesta vetää kun korealaiset vetävät siinäkin pitemmän tikun 7v takuineen. Jarrut kyllä tosi tilanteessa on hengenvaaralliset jos 2 auton matkan pitempiä jarrutusmatkoja venyy kilpailijoiden autoihin verrattuna. Miksi maksaa corollasta 40t€ kun tilavamman, turvallisemman, mukavamman, ja jopa laadukkaamman auton saa 30t€? Jouduitko maksamaan väliä kun tuon volvosi corollaan menit vaihtamaan?
En joutunut, kun myin XC40:sen suoraan 8)
Onneksi Corollassa on erittäin hyvä jälleenmyyntiarvo ja kysyntä on kovaa. Tuote ei välttämättä ole 40k€ arvoinen kilpailijohin nähde, niin siitä huolimatta Corollan "hävittäminen" ei tule ongelmaksi  ajallisesti, eikä rahallisesti ;)
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid


Poissa Phermanni

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 260
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1637 : 26.06.2019 10:38 »
En joutunut, kun myin XC40:sen suoraan 8)
Onneksi Corollassa on erittäin hyvä jälleenmyyntiarvo ja kysyntä on kovaa. Tuote ei välttämättä ole 40k€ arvoinen kilpailijohin nähde, niin siitä huolimatta Corollan "hävittäminen" ei tule ongelmaksi  ajallisesti, eikä rahallisesti ;)
Tuli se jälleenmyynnin arvo kortti vedettyä.sieltä. Ehkä pitää paikkansa mutta noin ajateltuna kanna ttaa ajella dösällä tai taksilla. Ei korean ihmeetkään hintaansa sen enempää menetä ja uutena samalla varustuksella tuhansia euroja hslvempia!

Poissa völvöxc60

Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1638 : 26.06.2019 10:55 »
Tuli se jälleenmyynnin arvo kortti vedettyä.sieltä. Ehkä pitää paikkansa mutta noin ajateltuna kanna ttaa ajella dösällä tai taksilla. Ei korean ihmeetkään hintaansa sen enempää menetä ja uutena samalla varustuksella tuhansia euroja hslvempia!
Hermanni taitaa olla jo kesälomalla ja terassilla ;D
Kuten sanoin, että Hyundai Ionq olis ollut seuraava peli, jos tuo uudistettu malli olisi ollut tarjolla. Ruostumista en tule Corollassa pelkäämään, kun takuuta pitempään ei tule olemaan allani ;)
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid


Poissa autokuumeilija

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )
« Vastaus #1639 : 26.06.2019 11:03 »
Tuli se jälleenmyynnin arvo kortti vedettyä.sieltä. Ehkä pitää paikkansa mutta noin ajateltuna kanna ttaa ajella dösällä tai taksilla. Ei korean ihmeetkään hintaansa sen enempää menetä ja uutena samalla varustuksella tuhansia euroja hslvempia!

No kyllä se jälleenmyyntiarvo on yksi merkittävä tekijä, jos omalla rahalla autoja ostaa. Toyotat on siinä hyviä, että niistä ihan oikeasti tuntuu prosentuaalisesti saavan merkittävästi enemmän takaisin vaihtaessa kuin muista. Jälleenmyyntiarvo oli yksi merkittävä tekijä, miksi itsekin pitkään harkitsin ja koitin löytää hyviä syitä ostaa uusi Corolla. Mutta liian kova melu ja heikko äänentoisto olivat liian kovia paloja purtavaksi.