autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Jaguar I-Pace  (Luettu 20560 kertaa)

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2188
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #40 : 07.04.2018 20:32 »
Oikeastaa vielä enemmän, eli 26h luokkaa.

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • X4 30d, Sprinter 319, Tesla Model 3 varattu
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #41 : 07.04.2018 20:34 »
Oikeastaa vielä enemmän, eli 26h luokkaa.

Eli tämän perusteella:

HOME CHARGING
AC 7kW
0-100% CHARGE 12,9 HOURS
AC 7kW UP TO 35KM OF RANGE PER HOUR
Based on a 240V, 32 amp supply.

16A.lla yössä (12h) saisi 17,5km/h = 210km ?

Poissa ePa

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #42 : 07.04.2018 20:35 »
Mä käsitin että tuo on 7kw on valovirrala normaalista töpselistä latausta ja tulee auton mukana ja industrial socket on voimavirta 3x32A ja erikseen lisävarusteena. Voin olla väärässäkin. Harvassa tuvassa vaan 32A voimasähköä on tarjolla, eikä noita 16A voimavirtaa ihan kaikilla ole, mutta yleisempi.


P = UI
P =  240V x (1*16A)

P = 240V x (3*16A)

P = 240V x (3*32A).

Eli isolla laturilla latausaika lyhenee ja voidaan saada "up to" 35km edestä ladattua tunnissa. Pienemmällä laturilla se taas kestää kauemmin. Akuthan ei lataudu lineaaristesti täyteen vaan viimeiset kW latauksiin menee kauemmin.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2018 20:41 kirjoittanut ePa »
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • X4 30d, Sprinter 319, Tesla Model 3 varattu
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #43 : 07.04.2018 20:41 »
Liitteenä vielä tuo latauksen kuvaus.

EDIT: taisi pakkaantua niin pieneksi ettei saa kuva teksteistä mitää selvää.

Tässä kopioituna:

HOME CHARGING
Charging the battery at home couldn't be easier. For optimum charging, you can install an approved Jaguar wall box(2). I-PACE is equipped with a 7kW single phase AC on board charger(3), which can fully recharge the vehicle overnight and deliver up to 35km of range per hour. To ensure that you are always able to charge I-PACE, the vehicle also comes with a universal charging cable, as standard, that can be used with a domestic socket. When using a domestic socket, charging rates are slower than a
wall box (up to 11km of range per hour), but are sufficient to cover the average daily commute of 60km(4) if the vehicle is charged overnight. Industrial sockets (or upgraded domestic sockets) can charge up to 35km of range per hour(5).

(1)A DC rapid charger provides large amounts of energy in a short amount of time. The charging rate decreases as the battery reaches full capacity, therefore in most use cases it is quicker to rapid charge up to 80 percent capacity or for the extended range required. Actual charge times may vary according to environmental conditions and available charging installation. (2)Jaguar have authorised charging infrastructure partnerships for all markets in which I-PACE is available. Our infrastructure partners are available to advise of the best solutions for you. Please consult your Jaguar Retailer for further information. 37kW electricity supply is available in most countries. (4)This figure has been obtained from the 'Driving and Parking Patterns of European Car Drivers' mobility survey, conducted by the European Commission. (5)Based on a 240V, 32 amp supply.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2018 20:51 kirjoittanut Turbo »

Poissa ePa

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #44 : 07.04.2018 20:49 »
Samat tiedot suomeksi linkin takaa.

https://www.jaguar.fi/jaguar-mallisto/i-pace/sahkoauton-omistaminen/toimintamatka-ja-lataus.html



e: ei tuolla puhuta 32A voimavirrasta mitään. Eli varmaan tarkoittaa 3*16A voimavirtaa "industrial" ja sitten verrataan 1*16A valosähkö/normaalipistorasia. --> voimavirralla saa tunnissa hyvissä olosuhteissa 35km edestä Imatranvoimaa "tankkiin" --> 10h * ~35km = viimeisten kilowattien vaikeus huomioon ottaminen ~300km.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2018 20:53 kirjoittanut ePa »
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • X4 30d, Sprinter 319, Tesla Model 3 varattu
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #45 : 07.04.2018 20:57 »
Samat tiedot suomeksi linkin takaa.

https://www.jaguar.fi/jaguar-mallisto/i-pace/sahkoauton-omistaminen/toimintamatka-ja-lataus.html



e: ei tuolla puhuta 32A voimavirrasta mitään. Eli varmaan tarkoittaa 3*16A voimavirtaa "industrial" ja sitten verrataan 1*16A valosähkö/normaalipistorasia. --> voimavirralla saa tunnissa hyvissä olosuhteissa 35km edestä Imatranvoimaa "tankkiin" --> 10h * ~35km = viimeisten kilowattien vaikeus huomioon ottaminen ~300km.


Huomasin kanssa, että 32A ei tuossa suomi versiossa puhuttu mitään :/

EDIT: eli tuon suomi versin mukaan voimavirralla saisi 35km tunnissa ja yössä akun täyteen ladattua.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2018 21:06 kirjoittanut Turbo »

Poissa ePa

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #46 : 07.04.2018 21:05 »
Voimavirralle on 3 sulaketta. Yksi jokaiselle vaiheelle.

Ladattua määrää ei voida laskea "lineaarisesti" koska viimeiset ~20% lataukseen menee enemmän aikaa ja ladattaessa 100% täyteen akun kapasiteetti yleensä vaurioituu aina vähän jolloin kokonaiskapasiteetti laskee. Tätä varten yleensä valmistajat ilmoittavat latausajat 80% varausasteelle. Esimerkiksi iPuhelimet käyttäytyvät juuri näin. Akku pysyy "hyvänä", kun sen varaustila pysyy ~20 - ~80% välillä.

Toisinaan kyllä oikeassa elämässä tarvitaan koko 100% käyttöön ja silloin pitää ladata "tankki täyteen". Akun kemiat eivät vahingoitu "kerrasta" vaan useasta ja toistuvasta latailusta.
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • X4 30d, Sprinter 319, Tesla Model 3 varattu
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #47 : 07.04.2018 21:11 »
Voimavirralle on 3 sulaketta. Yksi jokaiselle vaiheelle.

Kävin vielä tarkistamassa, taulussa oli 16A x 3 kpl sulakkeita ja jokaisessa teksti ”voima”.

Eli näin ollen valmius olisi valmiina  :)

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #48 : 07.04.2018 21:13 »
On kyllä harvinaisen sekava tuo Jaguarin latausrepertuaari.

Tuolla puhutaan 7kW 1-vaihelatauksesta joka tarkoittaisi 230v sähköjärjestelmässä 1x32A sulaketta. Ei taida kovin monesta omakotitalosta löytyä 3x32A pääsulakekokoa.

Normaalisti omakotitaloissa on pääsulake 3x16A tai 3x25A. 1x16A tarkoittaa 3.7kW lataustehoa, 2x16A tarkoittaa 7.2kW ja 3x16A n. 11kW.

I-Pacessa on 90kWh akkukapasiteetti joka tarkoittaa 3.7kW latauksella n. 24 tuntia, 7kw noin. 12 tuntia ja 11kW noin 8 tuntia. Nämä siis ideaalitilanteessa jossa akku ladattaisiin samalla nopeudella 0-100%, mitä ei koskaan reaalimaailmassa saavuteta.

En ymmärrä yhtään mistä tuossa Jaggen lataushommassa on kyse.

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2188
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #49 : 07.04.2018 21:58 »
Ja lisäksi kun taloissa on muutakin tarvetta sähkölle kuin auto, niin edes 3 x 25A pääsulakkeilla en antaisi enempää kuin 3 x 16 tuolle. Ja siltikin pistäisi miettimään, kun maalämpöpumppukin sitä virtaa välillä tarvitsee jne...

Meniskö sitten käytännössä pääsulakkeet vaihtoon 3 x 32A ja noista antaisi autolle 3 x 16A, niin saa pidettyä tuvan lämpimänä ja vaikka saunottuakin?

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • X4 30d, Sprinter 319, Tesla Model 3 varattu
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #50 : 07.04.2018 22:05 »
Ja lisäksi kun taloissa on muutakin tarvetta sähkölle kuin auto, niin edes 3 x 25A pääsulakkeilla en antaisi enempää kuin 3 x 16 tuolle. Ja siltikin pistäisi miettimään, kun maalämpöpumppukin sitä virtaa välillä tarvitsee jne...

Meniskö sitten käytännössä pääsulakkeet vaihtoon 3 x 32A ja noista antaisi autolle 3 x 16A, niin saa pidettyä tuvan lämpimänä ja vaikka saunottuakin?

Katsoin sähkölaskua, niin pääsulake 3 x 25A.

Ehkä tallin 3 x 16A riittäisi kuitenkin, pääsulakekoon kasvatus 3 x 25A -> 3 x 32A  nostanee kk-perusmaksua jonkin verran.

Esim.

3 x 25 A   13,99€/kk
3 x 35 A   28,37€/kk

On tuossa näemmä huimattava ero +50% kallimpi kuukaudessa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2018 22:10 kirjoittanut Turbo »

Paikalla Urlaub

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #51 : 07.04.2018 22:12 »
pääsulakekoon kasvatus 3 x 25A -> 3 x 32A  nostanee kk-perusmaksua jonkin verran.

Esim.

3 x 25 A   13,99€/kk
3 x 35 A   28,37€/kk

On tuossa näemmä huimattava ero +50% kallimpi kuukaudessa.

Niin, prosenteissa, mutta euroissa tuollainen 15 euroa kuukaudessa ei ole edes pähkinöitä autoilun kuluissa. Ei varsinkaan jos puhutaan "sadantonnin Jaggesta".

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 237
  • X4 30d, Sprinter 319, Tesla Model 3 varattu
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #52 : 07.04.2018 22:15 »
Niin, prosenteissa, mutta euroissa tuollainen 15 euroa kuukaudessa ei ole edes pähkinöitä autoilun kuluissa. Ei varsinkaan jos puhutaan "sadantonnin Jaggesta".

Jep, 10 vuodessa tekee n. +1800€, toki ylimääräinen kulu sekin.

Paikalla Urlaub

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #53 : 07.04.2018 22:26 »
Jep, 10 vuodessa tekee n. +1800€, toki ylimääräinen kulu sekin.

Toisaalta 10 vuodessa on säästynyt bensakuluissa kymmeniä tuhansia euroja.

Paikalla Karvis

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #54 : 07.04.2018 22:43 »
Pääsulakkeen kokoa miettiessä kannattaa huomioida että sulakekoon nostaminen ei käy nappia painamalla, maksettavaksi saattaa tulla liittymismaksun erotus 25A vs 35A eikä taloon tuleva syöttökaapelikaan ole välttämättä riittävän jämäkkää lajiketta.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Paikalla dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8327
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #55 : 07.04.2018 22:48 »
Pääsulakkeen kokoa miettiessä kannattaa huomioida että sulakekoon nostaminen ei käy nappia painamalla, maksettavaksi saattaa tulla liittymismaksun erotus 25A vs 35A eikä taloon tuleva syöttökaapelikaan ole välttämättä riittävän jämäkkää lajiketta.

Ja tuleekin liittymän erotus. Muistankohan oikein että 25->35 on vielä helppo, pitäisi selvitä pelkkien sulakepohjien vaihdolla ?

Otin aikanaan 25 liittymän muistan että sanoivat sen voitavan päivittää juurikin liittymämaksun erotuksella ja pohjien asennusmaksulla.

Johto kuulemma kestää isommatkin paukut...ainakin se mikä taloon tulee on pienen pippelin paksuinen.
lähetetty minun Hpy:n puhelinkioskista.
+ GDPR @ Suomi

Poissa ePa

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #56 : 04.06.2018 09:17 »
Iltalehdessä mainittiin, että akut olisivat vaihdettavissa. Onkohan millainen operaatio vai IL puppua? Irroitetaanko ne ylä- vai alakautta?

https://www.iltalehti.fi/autotestit/201806012200985426_at.shtml

Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa lnaukkar

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #57 : 04.06.2018 09:33 »
On ne vaihdettavissa, huollossa, jos tarve vaatii. Mutta jos haet jotain "vaihda patteri huoltiksella ja matka jatkuu" niin puppua  ;D

Poissa Automaattori

Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #58 : 04.06.2018 10:21 »
Moottori-lehden koeajo: Jaguar I-Pace – kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi
Jaguar I-Pace on hyvässä vauhdissa kohti tulevaisuutta, mutta matkaa on vielä jäljellä. Hyvää Toimiva design, voimalinja, suuri akku. Huonoa epämukava alusta, jarrutuntuma, hitaat valikot, yleinen keskeneräisyys.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-jaguar-i-pace-kiehtova-innovatiivinen-keskenerainen-ja-silti-teslaa-parempi/

Tämä I-Pace on itselle ollut näistä uusista sähkiksistä ykkönen, mutta "hitaat valikot" sähköautossa ei mene jakeluun. Odotellaan...
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

Simply Clever - Think Different

Poissa jtp_fi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 431
Vs: Jaguar I-Pace
« Vastaus #59 : 16.06.2018 13:34 »
Tuli käytyä koeajamassa perjantaina tämä uusi I-Pace. Esisarjan autot ovat kiertueella Suomessa, peräti kolme kappaletta. Suomi oli kuulemma ensimmäinen maa, missä nämä olivat tavallisten kuluttajien koeajettavissa. Lehdistölle oli jo aiemmin oma koeajotilaisuutensa (Espanjassa?). Suomi valikoitui kuulemma sen takia, että täällä autoverot pohjautuvat pitkälti päästöihin. Eli pitäisi olla hyvä markkina-alue nollapäästöiselle.

Koeajomahdollisuus oli ymmärrettävästi rajoitettu melko lyhyeksi, reiluksi 30 min, tavoitteena tietysti että mahdollisimman moni kiinnostunut pääsisi testaamaan.  Autot olivat HSE-varustetasolla varustettuja, eli sillä parhaimmalla (poislukien First Edition, joka kaiketi on vain tässä aluksi myynnissä). Eli varusteita löytyi enemmän kuin ehti koeajolla tajutakaan. Väreistä oli nähtävissä se launch-väri eli oranssinpunainen, sekä musta ja harmaa. Harmaa miellytti omaa silmää eniten, punainen ei mielestäni sopinut lainkaan. Mutta makuasioita. Oma koeajoautoni oli juuri se harmaa, lähtiessä rangea reilut 150 km jäljellä eli koeajajia oli ollut jo ennen minuakin.

En hirveästi testaillut eri nippeleitä tai säätöjä, keskityin vain yleiseen fiilistelyyn ja auton pitämiseen ehjänä. Koeajolle lähti mukaan Jaguarin oma edustaja, joka ajoon lähtiessä neuvoi tarvittavat asiat. Sähköautojen ajo sinänsä on jo itselle tuttua ladattavien hybridien kautta, ja E-Golfin olen aiemmin käynyt testaamassa.

Jaguarin kaveri oli todella fiksun ja asiallisen tuntuinen, hyvä yhtiönsä edustaja. Vaikka puhui tottakai positiivisesti firmansa tuotteesta, niin ei silti sortunut mihinkään liimatukkien käyttämiin superlatiiveihin, eikä haukkunut kilpailijoiden tuotteita. Hänen kanssaan oli mukava rupatella I-Pacesta ja autoista yleisemminkin.

Puolen tunnin koeajon perusteella on vaikea sanoa mitään kovin perusteellista. Voimalinja on sanalla sanoen vakuuttava. Se sähköautoihin liittyvä ajamisen helppous konkretisoitui tässä todella hyvin. Vauhdin lisäys tulee todella helposti, sen kun painaa hieman kaasua, ei melua, ei vaihteiden vaihtamista. Sisätilat olivat mukavat ja hyvinkin silmää miellyttävät. Hyvän ajoasennon saaminen on helppoa, sen verran moneen suuntaan penkkejä pystyy sähköisesti säätämään. Hiljainen.. Ajotuntuma oli hyvin luonteva, ja sitä pystyy säätämään omaan makuunsa sopivaksi, kuten myös jousitusta. Ajelimme kaiketi standard-modessa, joka oli miellyttävä, ehkä vähän töyssyissä pompotteli turhan paljon.

Auton koko jäi itselle vähän hämäräksi, sen verran taisin olla ajamisesta vaikuttunut. Viisipaikkainen, takana en käynyt istumassa, enkä edes avannut takaluukkua :-) Olisiko suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kuin XC60 tai XC40, mutta matalampi.

Hyvät fiilikset jäi. Ostaisinko? Jos raha ei olisi ongelma, niin tilaus olisi jo lähtenyt. Vaihtaisinko nykyiseen XC90:een? En tiedä, tuskin ainakaan vielä kun XC90 T8 on vielä niin tuore tapaus ja olen autoon kovasti rakastunut. Oikeastaan kai ainoa "epäselvyys" itseni kohdalla on se, että tykkäänkö I-Pacen ulkonäöstä. Joissain kuvissa näyttää hyvältä, joissain vähemmän hyvältä. Musta ja oranssi-punainen olivat livenä vaatimattoman näköisiä. Harmaa oli parempi, mutta ei säväyttänyt samalla tavalla kuin XC90 ulkomuoto.
Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive