autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Rascassen koeajoblogi 2018  (Luettu 12574 kertaa)

Poissa lnaukkar

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1266
  • BMW 530e
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #20 : 11.03.2019 09:46 »
Laakkoselta ainakin taitaa saada niin lyhyeksi pätkäksi koeajoon noita kolmosia, että ei siinä hurjasti aikaa kuville jää. Myöhemmin varmasti onnistuu tunnin tai useammankin ajot.

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2569
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #21 : 11.03.2019 10:40 »
Se nyt ei ole mitään yksinkertaisimpia asioita saada näyttäviä kuvia esim. Suomen talvi-iltoina. Parempi käyttää panokset asiaan kuin kuvausmahdollisuuksien metsästämiseen.

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 844
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #22 : 11.03.2019 11:11 »
Se nyt ei ole mitään yksinkertaisimpia asioita saada näyttäviä kuvia esim. Suomen talvi-iltoina. Parempi käyttää panokset asiaan kuin kuvausmahdollisuuksien metsästämiseen.
Jep koeajot joskus 30min lanseerauspäivinä. Mieluummin ajan sen hetken. En ole toimittaja ja jutut ei ole täydellisiä kuvauksia autosta. Kommentoin enemmän fiiliksiä. Ulkomaan reissuilta olisi joskus fiiliskuviakin vuoristossa, joten näitä voisi laittaakin, mutta syksyn tai talven nollakelit ei houkuta kuvaamaan.

Poissa mmb

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 90
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #23 : 11.03.2019 13:41 »
Aja Dacia, Kia Stinger, Hyundai i30 N.


Poissa Bawuka

Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #24 : 11.03.2019 14:04 »
Aja Dacia, Kia Stinger, Hyundai i30 N.

Ekalla sivulla snadi selostus ?
-18 MB A200 A Progressive

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 844
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #25 : 11.05.2019 12:49 »
Tesla Model 3 Performance



Jos joidenkin merkkien uutuudet ovat olleet inkrementaalisia parannuksia, niin Model 3 on aivan toista maata. Monet totutut ratkaisut on pistetty uusiksi ja kuskilla on melkoisesti opeteltavaa alkuun.  Jutun pituudestakin voi päätellä, niin tämä herättää tunteita ja kerrottavaa riittää paljon muita uutuuksia enemmän! Luonnossa auto on sisältä ja ulkoa paremman näköinen mitä kuvissa. Laatuvaikutelmakin on parempi livenä. Ei samaa luxusta mitä parhaissa saksalaisissa, mutta mikään ei osu pahasti silmäänkään.



Käyttöliittymä
En ole oikein kosketusnäytön ystävä ja tämä ei johdu siitä, että vastustaisin tekniikkaa vaan, siitä että se on monissa tilanteissa hankalampi käyttää tärisevässä autossa. Model 3:ssa taas sen käytöstä on pakko pitää.

Radio kanavan vaihto onnistuu parhaimmissa autoissa yhdellä painalluksella. Model 3:ssa pitää ensin mennä oikeaan menuun ja sitten valita oikea kanava kättä kurkotellen. Tämä ei oikein houkuttele kanavasurffailuun. Mutta onneksi ratin toiminnot ovat vain kahdesta pylpyrästä huolimatta yllättävänkin monipuolisia. Sivulle liikuttamalla kanava vaihtuu ja varmasti moni muukin oikotie löytyy ajan kanssa eri toimintoihin. Tilanne ei ole niin paha kuin alkuun kaikkien fyysisten näppäinten puuttuminen antaa ymmärtää. Vakionopeudensäädin ja Autopilot löytyy viiksestä ja nopeuden säätelyä varten ei tarvitse näyttöä kurotella.

Autopilotista puheen ollen. Se on etevä suoraan ajossa ja pysyy kaistallaan. Sitten jos tulee muunlaista liikennetilannetta, niin epävarmuus lisääntyy. Jopa ryhmittymiskaista sai järjestelmän sekoamaan ja pienen vasen oikea arvuuttelun jälkeen tempaisi yht’äkkiä ryhmityskaistaa kohti! Ruuhka-ajossa taas teki täysin suoralla tiellä erikoista S-mallista luikertelua alkuun. Testaisin myös järjestelmän älykyyttää suojatiellä. Suojatiemerkintä oli kivetyksellä toteutettu ja ainakin tässä tilanteessa Autopilot ei antanut tietä selvästi suojatietä lähestyvälle jalankulkijalle. Anteeksi tästä, en se minä ollut vaan Autopilot😊 Vielä erikoisempi testi oli moottoritien erkanemiskaistalla.  Alkuun huomasin, että Autopilot ajaa 120km/h erkanemiskaistalla. ok, mihinhän tämä johtaa? 200m ennen risteystä alkoi jarruttelu. Ajattelin onpa fiksu systeemi. Yllättäen S-mutkan loputtua alkoi kiihdytys kohti 120km/h nopeutta ja kohti edessä olevaa risteystä. oh. Nyt tuli kiire jarrulle ja toinen yllätys oli, että eihän edes Performance mallin jarrut ole urheiluauton voimavarojen tasolla, vaan vastaa pysähtyvyydeltään uuden perusperheauton jarruja. Ei-Performance Model3:ssa on ilmeisesti vielä heikommat jarrut. Moottorin regen on taas hyvin voimakas ja jarruja ei tarvitse juuri koskaan käyttää, joten tämän ongelma ei realisoidu usein. Kaiken kaikkiaan tuli selväksi, että Autopilot ei ole sillä tasolla, että ensi vuonna kaduilla vilisee Elon Muskin kertoman mukaisesti miljoona robotaksia. Kaukana ollaan tämän koejaon perusteella siitä tulevaisuudesta.

Teslan ovikahva eroa muista autoista, jotta oven auki, niin tarvitaan pari liikettä. Ensin pohjan painallus ja sitten kahvasta veto kun muissa autoissa riittää kahvan nosto. Tällä ratkaisulla on saatu kahva piiloon muun pellin tasalle, mutta varmasti olisi jotain yksinkertaisempiakin tapoja toteuttaa sama. Yksinkertaisesta asiasta on saatu monimutkaista.

Moni muut omalaatuinen ratkaisu on ihan toimiva. Oven avaus painikkeella kahvan sijaan oli ihan luontevaa. Samoin nopeuden vilkuilun keskinäytöltä oppi ensimmäisen ajokilometrin aikana, eikä viisareita tullut ikävä, ja varsinkin kun nopeus vaihteli näytöllä oikean nopeuden mukaan eikä 1x /1s kuten monissa muissa autoissa.

Plussaa on myös se, että ohjelmistoa päivitetään jatkuvasti ja siihen tulee uusia ominaisuuksia. Hiljattain autoon tuli kameravalvonta, joka valvoo pysäköityä autoa ja vielä hienompi omimaisuus on se, että se tekee havainnoista automaattisen videoraportin (tai näin ymmärsin)! Kuka muu valmistaja toisi tällaisia ominaisuuksia ilmaiseksi?

Moottori
Tämä osuus on helppo kuitata: ”riittävä”. Tai tällä kertaa jopa petrolhead voi sanoa, että vähempikin riittäisi. Ei ole vitsi, että tällä saa pään kipeäksi, jos kiihdyttelee useamman kerran peräkkäin! Alle 80km/h vauhdista kiihdytys on todella reipasta ja aivot ei ihan täysin pysy perässä.. Mutta 120km/h nopeudesta kiihdyttäessä tunne on huomattavasti tavanomaisempi.  Vaikka suoritus on muuten voimalinjan puolesta eleetöntä, niin etupyörät vetelevät kohtalaisen voimakkaasti. Joissakin autoissa vetelyä on vähemmän vaikka etupyörillä olisikin 300 heppaa. Datan mukaan saman tehoinen Corvette C7 Stingray kiihtyy 80-180km/h nopeammin, mutta Tesla lähtee paikaltaan paremmin.
Kaasupolkimen tuntuma on tässä kerrankin aidosti välitöntä. Välittömyyden huomaa siitäkin, että kun painat ensin 1cm ja sen jälkeen vaihtelevalla nopeudella syvemmälle niin moottori reagoi jokaiseen jalan liikkeeseen viiveettä. Dieselillä voi odotella kaksikin sekuntia vastinetta kun lähtee 1300-1700rpm kierroksilta kiihdyttämään. Tämä tuntuma puuttuu kaikista ahdetuista nykyautoista. Samaa viiveettömyyttä on isojen vaparikoneiden tiukimmissa versioissa ja moottoripyörissä. Teslassa tehokäyrä on vaan toisinpäin polttomoottorin verrattuna. Kaikki teho on alkuun käytettävissä ja sen jälkeen ei ole enään odotettavissa suurempaa kiihtyvyyttä kun taas jollain vapaastihengittävällä V8:lla meno vain paranee kierrosten myötä (Porsche, Ferrari). Molemmissa on puolensa, mutta kumpi on parempi?   Kaikilla sähkömoottoreilla ei ole meno viiveetöntä lukemani mukaan. Vain Teslan nelivetomalleissa on viiveetön moottori ja takavetoisissa käytetään erilaista moottoria, joka taas sisältää joissakin tilanteissa jopa huomattavia viiveitä! Osa voi johtua koodauksella tehdystä tarkoituksellisesta erosta tehokkaampiin versioihin nähden ja osa voi johtua rautapuolesta. Sähkömoottorien eroista harvempi on kirjoitellut lehdistössä.

Alusta
Alustan toimivuuden arvostelu on ehkä vaikeimpia, kun se ei tule niin selvästi ilmi ennen kuin siihen kiinnittää erityistä huomiota.  Mutta, tältäkin osin yllättävän hyvin on asiat. Auto menee 20” tuumaisilla pyörillä erinomaisesti suoraan ja uraherkkyyttä ei ole! Toisin kuin lehdistö takoo, niin myös isot pyörät voivat toimia myös Suomessa jos alusta on riittävän hyvin suunniteltu ja säädöissään.

Odotin painon tuovan esiin tien epätasaisuudet tai Performance mallin nypyttävän maantieajossa, mutta ei. Nypytystä ei esiinny ollenkaan ja tien epätasaisuudet Tesla sulattaa erinomaisesti. Mutkissa auto kallistelee, mutta hyväksyttävissä olevin määrin. Tekisi mieli sanoa, että tämä on ehkä paras kompromissi sporttisuuden ja mukavauuden välillä näin ensikoeajon perusteella.

…ja sitten ne pakolliset pari -mutta- kohtaa:



Jos tähän asti on ollut hehkutusta, niin tästäkin autosta löytyy muutama kysymysmerkki. Vaikka moottorista ei juuri ääntä kantaudu, niin ei tätä äänettömäksi voi sanoa. Rengasmelu on luonnollisesti rengaskoosta johtuen suurta, mutta suurempi ongelma on tuulilasin ja kattoluukun suhina, joka nousee suurimmaksi melulähteeksi yli 100km/n nopeudella. Ihan kuin tuulilasi vuotaisi. Ääni voi tulla katonrajan saumoista. Musiikin kuuntelu moottoriteillä on jo vaikeaa. Melua on paljon. Alle 100km/h rengasmelu on huippurenkaista johtuen miellyttävää sävyltään ja ei juurikaan haittaa. Erikoista on myös, että kivet raapivat rauhallisessa ajossa kylkiä. Hiljaista bensamoottoria vastaan tämä ei ole yhtään sen hiljaisempi. Ehkä jossain sileillä asfalteilla, mutta ei Suomessa. Nelisylinterisen ääntä en kaipaa yhtään, joten sähkömoottorin äänettömyyttä mieluummin kuuntelen. Siitäkin toisin lähtee ääntä. Kiihdyttäessä hyvin pieni ininä, mutta myös tasanopeudella voi kuulla korkeataajuista ininää, joka saattaa pidemmän päälle häiritä. Ääni on pientä ja häviää muun ääänen / musiikin alle.

Pienempää nurinaa aiheuttaa bugit ohjelmistossa. Pyyhkijät eivät toimineet lainkaan automaattiasennossa. Tämä on korjattavissa helposti päivityksillä, jotka tulevat suoraan autoon ilman huoltokäyntiä. Tiettyjä ohjelmistoversioita vaivaa näytön kaatuminen. Tämä on tavallista isompi haitta, koska nopeusmittari ja kaikki toiminnot ovat riippuvaisia siitä. Ohjelmistovikoja löytyy kyllä muistakin autoista. Tesla korjaa niitä aktiivisesti, joten nämä tuskin ovat pitemmän päälle suuri haitta.

Aitoa nahkaa ei ole tarjolla, vaan penkit ovat tekonahkaa. Ehkä tämänkin kanssa voisi elää, koska tuuletus ja lämmitys ovat hyvinkin tehokkaita. Ja autoa voi mukavasti appista jo etukäteen tuulettaa/lämmittää.

Ja lisää ongelmia. Vaikka autoa on valmistettu jo vuoden, niin edelleen ongelmia on hyvin laaja-alaisesti. mm. suhisevat tiivisteet ja HS jutussakin mainitut maalauksen laatuongelmat. Osassa autoja kyljistä on maalit kuluneet jo muutamien kuukausien aikana. Tietysti auton voisi maalata uudestaan, mutta tuskin se on pitempiaikainen korjaus, kun kivet suihkuavat edelleen kylkiin. Ja kun ottaa huomioon miljardien tappiot, niin millä innolla Tesla tuhansia autoja uudelleen maalauttaa? Yhden nettikeskustelun perusteella ensimmäinen kyselyiteraatio oli negatiivinen, koska vika johtui ulkoisesta tekijästä. Jos maalipinta on tällä tasolla, niin mitenköhän korin sinkkaus sujuu ensimmäistä kertaa uudelta valmistajalta…?

Jos näistä ongelmista ei kanna huolta, niin tästä saa auton, joka on vähintäänkin 5 vuotta muita valmistajia edellä voimalinjaltaan ja käyttöliittymältään.  Hintakaan ei ole mielestäni korkea, huomioiden varustelu ja suorituskyky. Autopilotti kuuluu perushintaan, samoin suuri kattoluukku, pysäköintikamerat, erinomaiset stereot, nahat jne jne. Muihin vastaava varustelu maksaisi kymppitonneja. Kaikesta huolimatta vuoden paras uutuus!

(Kuvat ovat verkosta, lyhyt koeajo ei mahdollistanut edes nopeaa kuvailua)

Poissa -TimoS-

Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #26 : 11.05.2019 13:16 »
Kiitos !

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 844
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #27 : 11.05.2019 13:25 »
Vertaillaanpa vielä uutta G20 3-sarjalaista ja Model 3:sta

Jos Mersun C-sarja ja BMW 3-sarja kilpailee samoilla aseilla, mutta hieman eri taistelutyyleillä, niin Model 3 ottaa uudet aseet käyttöön.

3-sarjalainen on parempi ajettava mutkissa. Siinä on enemmän tuntumaa ja paketti on huomattavan kevyemmin oloinen. Tesla suoriutuu mutkista ongelmitta, mutta sitä ei ole ilo ajaa mutkiin kuten 3-sarjaa. Suorituskyky puolella taas bemarin 2litrainen täyttää nykyään kaikki arkitoiveet inspiroivaa äänimaailmaa lukuun ottamatta, mutta Tesla on aivan eri planeetalla suorituskyvyltään.  Tesla menee paremmin suoraan, bmw hieman hakee suoralla ja nypyttää M-sportilla. Ajettavuus menee tasan.

Sisustaltaan bemari on hienommista materiaaleista kasattu ja vähemmän laatuongemia. Teslan kattoluukku on upeinta mitä alalla on nähty ja Teslan infortainment on parempi kokemus. Tilat menee Teslalle. Sisätilat tasapeli.

Hinnaltaan Tesla vie voiton kiitos alhaisen autoveron, kattavan varustelun ja käyttökulujen. Voitto kallistuu vähän Teslan puolelle. Jos vastassa olisi muualla samanhintainen M340i, niin tilanne tasoittuisi. Molemmilla omat vahvuutensa. Tesla yllätti ainakin minut vahvuudellaan monella alueella.

Poissa kuulara

Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #28 : 11.05.2019 15:31 »
Kiitos Rascasse, mielenkiintoinen testi ja kirjoitus mielenkiintoisesta autosta!

Olen itse omistanut auton jossa kiihtyvyys oli samanlaista ja jatkui hieman pidemmälle ja ei se alkanut päätä särkeä  8)

Pari kommenttia tuohon loppuun:

Hintakaan ei ole mielestäni korkea, huomioiden varustelu ja suorituskyky. Autopilotti kuuluu perushintaan, samoin suuri kattoluukku, pysäköintikamerat, erinomaiset stereot, nahat jne jne. Muihin vastaava varustelu maksaisi kymppitonneja. Kaikesta huolimatta vuoden paras uutuus!

Eli se monipuolisempi autopilottihan ei kuulu perushintaan vaan maksaa 6.500 EUR lisää? Lainaus Teslan sivulta:

Täysin itsestään ajava
Navigointi Autopilot-järjestelmällä: Aktiivinen ohjaus moottoritiellä rampille ja rampilta mukaan lukien liittymät ja hitaampien autojen ohittaminen.
Pysäköintiavustin: Taskupysäköinti ja peruutus pysäköintiruutuun.
Summon-toiminto: Pysäköity autosi tulee luoksesi missä tahansa oletkin pysäköintialueella. Totta se on.

Vaihtoehto valittu
€ 6.500


Samoin nahat olivat "muovia", ei siis nahkaa. No eipähän sillä nyt varsinaisesti olekaan väliä ovatko eläimestä lähtöisin. Hyvä oikea nahka on kyllä kestävimpiä sisustan materiaaleja eli sikäli se on ainakin varma valinta.

Poissa Rascasse

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 844
Vs: Rascassen koeajoblogi 2018
« Vastaus #29 : 11.05.2019 16:16 »
Kiitos Rascasse, mielenkiintoinen testi ja kirjoitus mielenkiintoisesta autosta!

Olen itse omistanut auton jossa kiihtyvyys oli samanlaista ja jatkui hieman pidemmälle ja ei se alkanut päätä särkeä  8)

Pari kommenttia tuohon loppuun:

Hintakaan ei ole mielestäni korkea, huomioiden varustelu ja suorituskyky. Autopilotti kuuluu perushintaan, samoin suuri kattoluukku, pysäköintikamerat, erinomaiset stereot, nahat jne jne. Muihin vastaava varustelu maksaisi kymppitonneja. Kaikesta huolimatta vuoden paras uutuus!

Eli se monipuolisempi autopilottihan ei kuulu perushintaan vaan maksaa 6.500 EUR lisää? Lainaus Teslan sivulta:

Täysin itsestään ajava
Navigointi Autopilot-järjestelmällä: Aktiivinen ohjaus moottoritiellä rampille ja rampilta mukaan lukien liittymät ja hitaampien autojen ohittaminen.
Pysäköintiavustin: Taskupysäköinti ja peruutus pysäköintiruutuun.
Summon-toiminto: Pysäköity autosi tulee luoksesi missä tahansa oletkin pysäköintialueella. Totta se on.

Vaihtoehto valittu
€ 6.500


Samoin nahat olivat "muovia", ei siis nahkaa. No eipähän sillä nyt varsinaisesti olekaan väliä ovatko eläimestä lähtöisin. Hyvä oikea nahka on kyllä kestävimpiä sisustan materiaaleja eli sikäli se on ainakin varma valinta.

Kiva kun näitä luetaan, vaikka blogi ei ole tuotettu ammattitoimittajan sujuvuudella ja viimeistelyllä.

Käsittääkseni perusmallissa tulee kaikki oleellinen, joka muissa autoissa maksaisi extraa. Perusmalli ohjaa, säätää nopeutta maantiellä, taitaa ruuhka ajon ja osaa ajaa maantien mutkat läpi. En maksaisi kuutta tonnia siitä että parkkiksella auto tulee max. 50 m vastaan tai osaa rampilta rampille ajaa pätkän (ei oleellista Suomessa). Vielä tuo laajempi paketti ei tarjoa oleellista hyötyä, mutta tulevaisuuden lupaukset siitä on suuria. Jatkossa sen avulla saisi täysin itse ajavan auton tai jopa robotaksin. Nähtäväksi jää, nyt myydään lähinnä lupauksia.

Teslasta ei ole kesäkäytössä kokemusta, mutta yleensä muovi/muu tekonahka on hiostavaa, kun taas laadukas nahka ei kesälläkään juuri hiosta.