autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Velkakeskustelua  (Luettu 81302 kertaa)

Poissa Marty McFly

• Hallitusjäsen
  • Klassikkoainesta
  • I must confess, I was born at a very early age
Vs: Velkakeskustelua
« Vastaus #20 : 25.01.2014 13:49 »
Ei ole niinkään varma, että Suomen teollisuuden suurin tulevaisuuden ongelma on varsinaisesti kilpailukyvyn puute, vaan se, että meillä ei itse asiassa taideta isommissa määrin valmistaa mitään sellaista, jota kukaan haluaisi ostaa. Koska korkean hintatason ja korkeiden palkkakustannusten maa ei voi lähtökohtaisesti kuitenkaan kilpailla hinnalla (nyt tai tulevaisuudessa), jää vaihtoehdoksi joko erikoisosaamisen ja/tai huippulaadukkaiden hyödykkeiden kehittäminen, valmistaminen, jatkojalostaminen ja myyminen. Peliteollisuus voisi olla hyvä esimerkki, mutta vaikka se miten lähtisi Suomessa lentoon niin ei siitä ole koko kansakunnan elättäjäksi.

Poissa Jysky

« Vastaus #21 : 25.01.2014 15:43 »
Realisti kuitenkin kannattaa olla vaikka ne yleensä leimataankin nykyään helposti tuonne pessimistien kategoriaan.

Aivan samaa mieltä. Olen omassa työssäni ja ansiossanikin metalliteollisuudessa huomannut että rajoilla mennään, mutta siitä ei saisi sit poliitikkojen mielestä puhua vaan yhtyä heidän mutinaansa "ensi vuonna alkaa nousu". Tätä tilannetta viel puolivuosikymmentä, niin ei ole enää kalusto valmis siihen nousuunkaan.

Ja realiteetit näkyy jo kaupan puolella-  ennustetaan sielläkin 10 000 ihmisen irtisanomisia ja isot liikkeet supistavat omia tilojaan (mm Terra) ja ottavat vuokralaisia tilalle. Ei kulje kauppa kun osa porukasta jo joutunut pienemmille tuloille.
Silloin on edesvastuutonta uskotella muille et eläkää ja ottakaa velkaa niinkuin ennenkin ja johtaa näin perhekuntia tosi ahdinkoon tulevaisuudessa.

Ottamatta ollenkaan kantaa EU hun niin olihan se lapsellusta kuvitella että koko euroopan elintaso tasapäistettynä olis Suomen taso- se on jotain Kreikan ja Suomen välistä.
Ateca TDI 4drive

Poissa jaberg

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #22 : 25.01.2014 16:24 »
Ostin ensiasuntoni edellisessä pienessä notkahduksessa kesällä 2009 ja vielä on velkaa 2x bruttovuositulot. Olisi pitänyt ostaa kämppä heti kun pääsi työelämään 2000-luvun alussa. Pari vuotta perhe elänyt mun palkalla joten välillä on tiukempaa jos ei töissä pääse tavoitteisiin. Onko palstalla muita yhden palkan lapsiperheitä?
XC90 D5 -08, ex X5 3.0d -05

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #23 : 25.01.2014 16:41 »
Onko palstalla muita yhden palkan lapsiperheitä?

Lapsien syntymästä mentiin aina tuo 3 vuotta minun palkalla, joka oli heikoimmillaan koko kolme vuotta 1500e/kk.. Ostettiin vielä uusi rivitalohuoneista (4h+kk) tuohon samaan syssyyn  ;D

Tuota soppii kokkeilla. On melkoista insiproimista ruoan ja kaiken suhteen.. Bensa koneisella ajelin työmatkatkin 60km päivittäin  :) Autokin oli arvokkaampi kuin nykyiset käyttöautot yhteensä (pl.kesäauto).

Poissa -V-

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #24 : 25.01.2014 17:01 »
Mielenkiintoista aiheeseen ainakin osittain liittyvää pohdintaa  otsikolla Rahan hinta.

Autoillen 520dA xDrive, 118iA Sport, 325i M-sport
Pyöräillen Specialized Roubaix Comp Disc Ultegra, Focus Raven Custom 29" Sram XX1

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #25 : 25.01.2014 17:30 »
Mielenkiintoista aiheeseen ainakin osittain liittyvää pohdintaa  otsikolla Rahan hinta.

Vähän dramaattiseen sävyyn esitetty, mutta kuitenkin asiaa sinällään. Se että joku Kreikan tilanne tuntuu vielä meidän näkökulmasta kaukaiselta on myös tietynlainen illuusio. Jos ylitämme tietyn rajan (markkinoiden luottamus velanmaksu kykyymme katoaa osittain tai kokonaan), jonka lähistöllä alamme pikkuhiljaa olemaan, niin silloin alkaa tapahtumasarja, joka etenee kohtuu nopeasti eikä ole oikein enää kyseisen valtion hallittavissa - ja vielä vähemmän silloin, jos velkaa on ennestään jo suuria määriä. Vähän niin kuin mustan aukon stationaarisyysrajan ylittäminen :)
Ulkoinen devalvaatio tähänkin olisi se paras lääke, mutta sekään ei nyt ole mahdollista. Sisäinen puolestaan on, mutta se todennäköisesti pahentaisi vaan tilannetta?

Poissa pokkus

« Vastaus #26 : 25.01.2014 20:03 »
Onko palstalla muita yhden palkan lapsiperheitä?

Täällä on menty viimeiset 3 vuotta ainoastaan minun palkalla. Tuolla maksetaan siis kahden aikuisen ja kahden pienen pojat elämiset täällä sekä Suomessa olevan asunnon kaikki lainamenot ja verot. Asunto on tosin vuokralla joka helpottaa asiaa jonkin verran. Perheverotuksen, palkkatason ja yleisen hintatason ansiosta tällä yhden hengen palkalla elää täällä paremmin kuin Suomessa kahden korkeakoulutetun palkalla, vaikka oma palkkani ei täällä edes ole "manageri-tasoa".

Suomeen palatessa asunto pitäisi olla maksettuna reilun kahden vuoden päästä (asunto ostettu 2007) ja autovelkaakaan ei tällä hetkellä ole. Tässä vaiheessa tosin pitää luultavasti ottaa uutta lainaa isompaa asuntoa varten.

Poissa Children of the damned

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #27 : 26.01.2014 15:38 »
Se on helppo todeta, että jos ei päästä itseään velkahelvettiin ja pitää asuntolainan määrän maltillisena, niin normituloisella perheellä jää yllättäen rahaa aika paljon sivuun. Mihin tämän sivuun jäävän rahan sitten tuhlaa, on oma päätös.

Me on käytetty aina paljon rahaa matkustamiseen ja moni on ihmettellyt, että miten meillä on varaa. Me ei kuitenkaan olla mitään ökytuloisia, mutta meillä on aina ollut varsin kohtuulliset velat. Ja ne velat ovat olleet aina kiinni asunnossa, jonka arvo itse asiassa nousee.

Kun ei ole paljoa velkaa ja vähän miettii mihin arkena rahansa käyttää, niin normituloilla voi elää jollain tietyllä sektorilla varsin "ökyä" elämää. Mutta vain yhdellä sektorilla, kaikea ei voi saada. Mun on helppo uskoa, että Children of the damned pystyy elämään kuten kertoo, koska itsekin siihen pystyisin, jos kanavoisin matkustamiseen käytetyt rahat merkkivaatteisiin.

Toki mekin matkustelemme, mutta vain kerran vuoteen. Yleensä teemme yhdessä 5-7 päivän kaupunkiloma Etelä- tai Keski-Eurooppaan. Toki meidät heittää lentokentälle appiukko ja otamme lennot+hotellin netin kautta, joten kulut pysyy kohtuullisina. Syömme siellä ehkä yhden aterian per päivä (aamupalan ohella). Eli matkabudjetti ei ole mallia öky. Hotelliin toki panostamme ja se on yleensä neljän tähden hotelli ja lentoyhtiö Finnair sekä lennot ilman ylimäärisiä välilaskuja.

Kotimaassa matkustellaan ehkä noin 10 kertaa per vuosi ja niistä reissuista 3-5 on sellaisia, joihin varataan hotellihuone. Laivalla käydään todella vähän. Se ei ole ollenkaan meidän juttu ja on meistä jopa hieman junttia touhua. Baareissakaan emme viihdy.

Eli ei kaikki mene kuitenkaan pelkkiin vaatteisiin. Suurin osa toki.

Huonekaluihin ja valaisimiin menee myös jonkin verran, mutta ei niitä toki alvariinsa tarvi ostella, kun pyrkii ostamaan kerralla kunnollista. Sama kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan kanssa, eli ostaa kerralla parempaa laatua, niin ei tarvi aina vaihtaa tai korjata, jollei ole muodin orja.

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #28 : 26.01.2014 16:07 »
Se on helppo todeta, että jos ei päästä itseään velkahelvettiin ja pitää asuntolainan määrän maltillisena, niin normituloisella perheellä jää yllättäen rahaa aika paljon sivuun.

Kun ei ole paljoa velkaa ja vähän miettii mihin arkena rahansa käyttää, niin normituloilla voi elää jollain tietyllä sektorilla varsin "ökyä" elämää. Mutta vain yhdellä sektorilla, kaikea ei voi saada.

Itse kun en tarvitse kesämökkiä, vanettä ja sitä uutta autoa ollakseni 'onnellinen' niin olen ollut jo 8 vuotta velaton vaikka työttömyyttäkin on matkalla ollut, kerpele että tuntuu nyt hyvältä että olen osannut tehdä niitä monia pieniä hyviä päätöksiä jotta olen sitten voinnut tehdä sitten niitä joitain isompia ( muiden mielestä ehkä hieman ihmeellisiäkin) päätöksiä ja hankintoja.

Poissa Hyle

« Vastaus #29 : 26.01.2014 17:07 »
Meillä on vaimon kanssa  velkaa ihan riittämiin.Nyt talo + auto n .230te
Pitäis pykätä kohta firmalle halli niin sitte sitä on n 400te.Elämä on :)
Tosin sitten saadaan firmalta vuokratuloja ihan mukavasti :)

Edel_et_Stark

• Vieras
« Vastaus #30 : 19.03.2014 17:37 »
Täälläkin on velkaa 500 000 euroa ja tulot eivät ole järin suuret.

Ansiotuloista jotain 80 000 € vuodessa ja PO-tuloista noin 14 000 € vuodessa.

Menopuolella on kaksi asuntoa, auto, vene, mökki ja matkustelut.

Kerran sitä vaan eletään.

Poissa gloter

« Vastaus #31 : 27.03.2014 17:38 »
Odotan sitä hetkeä kun veloista pääsen. Asuntolainaa alle 40 t ja autosta ei mitään, miten Skodasta voisikaan ;) Mökkeilyt hoituu kummankin suvun torpissa joten nekään eivät rassaa. Tietenkin juuri silloin kun lainat on maksettu niin jommalta kummalta loppuu duunit. No, sitä pärjää kyllä vähemmälläkin. Palkkatyöläisenä olen aina ajatellut ettei sitä velkaa ihan järjettömiä määriä kannata ottaa vain sen takia että haluaa samaa kuin joku muukin. Elämässä on muutakin kuin uusi cittari tai vene tai sohvakalusto. Helposti nämä jutut ovat vain muille pröystäilyä ja sitten pönötetään sillä hienolla sohvalla ja esitellään yhtä pinnallisille "kavereille" uuden ajastettavan kiukaan toimintoja samalla ääneen suuunnitellen miten tulevat perinnöt käytetään...

Poissa Bepop

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #32 : 27.03.2014 18:33 »
Huh, minkälaisia velkamääriä ihmisillä on  :o Onneksi oma tilanne on jotakuinkin järjestyksessä, talolainaa on jäljellä noin 30.000 euroa, eli maksettavaa on vielä 3 vuotta edessä. Asunnon arvo karkeasti arvioituna noin 250.000 täällä periferiassa. Vaikka minun ja vaimoni bruttoansiotulot eivät nyt niin huonot ole, yhteensä n. 154.000 eur / vuosi, en tällä iällä (49 w) enää olisi valmis ottamaan lainaa jenin jeniä, vaan odotan kieli pitkällä tilannetta, jolloin olen täysin velaton. Silloin koen olevani taloudellisesti riippumaton ja olen mahdollisesti valmis myös downgreidaamaan elämääni... haaveissa on noin 5 vuoden päästä myydä kaikki, kopata perinnöt taskuun ja muuttaa jonnekin manner- Espanjaan asumaan vaimon kanssa vuokrakaksioon ja ajelemaan Seatilla, eläen vaatimatonta elämää ilman suuria työpaineita. Käytettävissämme oleva rahamäärä on noin 500.000 - 600.000 euroa ja sillä meinasin pärjätä kohtuullisen pitkään. Katsotaan kuinka äijän käy.
BMW G30 530i A xDrive -17
Nissan Qashqai DIG-T 115hv N-Connecta 2WD -17
Taidetta ilman aivoja!

Poissa Skriko1

• Klassikkoainesta
« Vastaus #33 : 28.03.2014 00:15 »
Joo, kovia on velat juu. Itse on ole ottanut koskaan velkaa en asuntoihin enkä kesämökkiin. Tosin ensiasuntooni otin 50 000 markkaa velkaa ja annoin sen entiselle yhtiökumppanilleni joka makseli lainani pois.
Autoihin on tullut pikkuisena otettua pankista lainaa pari kertaa ja autofirmaa pitäessäni ostin pari autoa rahoituksella. Kyllähän se autovelkakin velkaa on. Nyt tuli sitten vanhoilla päivillä otettua laina pörssikauppaan, mutta onneksi se laina on jo tuottanut itsensä takaisin.
Kauppoihin on joskus tullut lainattua aikoinaan mummulta, isältä ja veljeltä. Lainan takaisinmaksuaika oli aina näissä lainoissa 1 kk.
Paras laina oli jonka otin skidinä, kun ostin erään suuren autoliikkeen loppuvaraston moottoripyöriä ja mopoja. Ei ollut juuri silloin latiakaan rahaa, mutta liikkeen omistaja takasi vekselini postipankkiin ja taas mentiin.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2014 00:34 kirjoittanut Skriko1 »

Edel_et_Stark

• Vieras
« Vastaus #34 : 08.04.2014 14:48 »
Vaikka velkaa on jonkun verran (hehheh), kohdistuu velka nimenomaan asuntoihin.

Autot, mökit ja vene on velattomia, mutta on niistä tietenkin käyttökuluja.

Jos ei laske veneen eikä autojen arvoa, mutta laskee asuntojen, mökkien ja muun omaisuuden (tilit, rahastot, osakkeet), on niiden arvo noin 800 000 euroa.

Ja vaikka en autoa nyt laskenutkaan mukaan, voisi silti esimerkkinä sanoa, että myymällä auton, voisimme saada yhden sijoitusasunnon velattomaksi per heti.

Rautaa pitää takoa silloin kun se on kuuma.

Velkaa pelkäävät saavat pelätä rauhassa, mutta näyttäkääpä yksikin yritys Suomessa, joka toimii ilman velkaa? Ei siis nettovelka, vaan absoluuttinen velka.

Kun rahan saa tuottamaan enemmän kuin korko on, on vain hölmöä olla ottamatta velkaa.

Jos myytte minulle satasen seteleitä viidelläkympillä, haen lainaa ja ostan vaikka miljoonan niitä!

Poissa jaberg

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #35 : 08.04.2014 16:45 »
Vaikka velkaa on jonkun verran (hehheh), kohdistuu velka nimenomaan asuntoihin.

Autot, mökit ja vene on velattomia, mutta on niistä tietenkin käyttökuluja.

Jos ei laske veneen eikä autojen arvoa, mutta laskee asuntojen, mökkien ja muun omaisuuden (tilit, rahastot, osakkeet), on niiden arvo noin 800 000 euroa.

Ja vaikka en autoa nyt laskenutkaan mukaan, voisi silti esimerkkinä sanoa, että myymällä auton, voisimme saada yhden sijoitusasunnon velattomaksi per heti.

Velkaa pelkäävät saavat pelätä rauhassa, mutta näyttäkääpä yksikin yritys Suomessa, joka toimii ilman velkaa? Ei siis nettovelka, vaan absoluuttinen velka.

Kun rahan saa tuottamaan enemmän kuin korko on, on vain hölmöä olla ottamatta velkaa.

Jos myytte minulle satasen seteleitä viidelläkympillä, haen lainaa ja ostan vaikka miljoonan niitä!

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, tämä on ollut "taviksen" ainoa tapa vaurastua 2000-luvulla. Velattomia yrityksiä on vähän, löysin maailmalta 300 täysin velatonta yritystä 14.000 yrityksen universumista: mm. Visa, Honda, Garmin, Glaxosmithkline ja Inditex
XC90 D5 -08, ex X5 3.0d -05

Poissa Skriko1

• Klassikkoainesta
« Vastaus #36 : 08.04.2014 19:34 »

Itsellä kävi aikoinaan niin, että kun aloin nuoresta tekemään auto- ja moottoripyöräkauppaa niin ei tarvinnut ottaa velkaa kun rahaa tuli ovista ja ikkunoista, niin pystyi omilla rahoillaan ostamaan ensiasunnon ja kaikki asunnot ja kesämökin senkin jälkeen.
Myydessäni firmani sijoitin rahat ja nyt olen "oppinut" ottamaan edes hieman velkaa jolla lisäsin tuottoja, joilla sitten taas makselen autovelkaa ja elämistä.
Aina ja kaikki eivät koskaan löydä sitä, joka myy sen satasen viidelläkympillä. Jotkut vaikka löytäisivätkin eivät uskalla.

Poissa jf

• Klassikkoainesta
« Vastaus #37 : 08.04.2014 19:54 »
Näinhän se menee. Pitäisi mennä ostoksille, mutta tuntuu olevan hinnat siltikin korkealla nykyistä talouden tilaa ajatellen...  :(

Poissa pokkus

« Vastaus #38 : 09.04.2014 03:06 »
Kohta voi olla taas velanotto aiheellinen, jos autokaupoille lähdetään ja rahoituksella saa paremman diilin kuin suoralla käteiskaupalla. Viimeksi rahoituksen otto säästi vajaan tonnin auton hankinnassa.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #39 : 09.04.2014 11:12 »

Aivan varmasti näin. Jos siis on ammattitaitoa sijoittamisessa ja pisniksissä.

Massojen kohdalla autolainaa otetaan kuitenkin lähes aina sen johdosta, että muuten ei ole varaa ostaa kallista autoa. Oli autolainaa tai ei, niin ei suurimmalla osalla autolainan ottajista ole mitään mitä sijoittaa. Toki tämä on vain minun pääkoppassani oleva vahva ennakkoluulo, mitään konkreettista lähdettä minulla ei ole esittää tämän väitteen tueksi.