autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Velkakeskustelua  (Luettu 81282 kertaa)

Poissa Children of the damned

• Vakiokalustoa
  • **
Velkakeskustelua
« : 25.01.2014 00:28 »
Mutta todetaan sen verran Children of the damnedin taloudelliseen tilanteeseen, että jos lapsettomalla pariskunnalla on liki 7k€ bruttoansiot/kk niin kyllähän sillä tekee yhtä ja toista ja pitää melkoisen hyvää elintasoa yllä ::)

Niimpä ja jos on vielä velaton huusholli, jotain säästöissäkin (molemmilla) ja sen ohella elää muuten aika säntillistä ja tarkkaa elämää, niin on toisinaan vara törsätä ja joskus vielä vähän reilumminkin törsätä.

Tämä ei tosiaan ole mikään kerskailun aihe, vaan ihan toteamus. En tosiaan leveile sillä, että mulla on esim. bemu tai että mulla on Hugo Bossin takkeja yms. Hyvin vaatimattomasti, vähätellenkin siviilissä esiinnyn ja käyttäydyn enkä todellakaan leuhki niillä tai tuo julki jossain kadulla tai työmaalla tai muulla et hei kattokaa mun kledjuja jne. En paljon pidä melua itsestäni ja olemuksestani. Sen on mun tyyli ja tapa toimia.

Mut se tästä offarista mun osalta. Jatkakaa tässä ketjussa itse aiheesta tai olkaa jatkamatta.

Jaoin tämä uudeksi aiheeksi tuolta vaatekeskustelusta. Täällä voi ottaa kantaa ja antaa mielipiteitä velka-aiheiseen keskusteluun yleisesti.

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=516.msg12154#msg12154

-pokkus
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014 00:44 kirjoittanut pokkus »

• Vakiokalustoa
  • **
Vs: Velkakeskustelua
« Vastaus #1 : 25.01.2014 00:30 »
^^Riippuu vähän, ei välttämättä. Esim. asuinpaikasta jne.
Mutta tässähän tapauksessa todennäköisesti asutaan velattomassa 120 neliön omistusasunnossa Helsingin keskustassa ;)

Itseasiassa velattomassa alle 80 neliön rivarissa ja ei todellakaan Helsingissä. Toki kotimaamme mittapuulla ihan kohtuullisen kokoisessa kaupungissa.

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #2 : 25.01.2014 00:32 »
noh....samapa tuo mulle, ei oo penniikään kiinni... :)

kyllä tänne voi kuka tahansa ilmotella bruttoja...jokainen on autonsa/vaatteensa jollain rahalla hankkinu, mutta millä? sitä tarina EI aina kerro....

No velkaa ei ole autosta eikä kledjuistakaan. Se nyt on kaikkein tyhmintä, että ostaa kalliita vaatteita velaksi. Autoja ja joitain muuta isompaa ja kallimpaa olen joskus velaksi ostanut, mutta ne olen maksanut jo pois.

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #3 : 25.01.2014 08:29 »
Ketjun aiheesta. Jo lapsuudesta olen omaksunut periaatteen, että velkaa kannattaa ottaa, jos yhtään haluaa kohennusta elämäänsä. Todella vaatimattomista oloista lähteneenä tiedän, mistä puhun. Syntymäkotini oli mummolan pikkuruinen kulmakamari, joka tosin oli vain meidän nelihenkisen perheen käytössä, omalla sisäänkäynnillä. Kun olin nelivuotias, ostettiin oma "talo" järven rannalta, muutama hehtaari maata, pari peltoa, ei tietä, ei sähköä, ei vesijohtoa. Velkaa tehtiin tietysti, pari kantturaa navetassa, isä teki metsätöitä ja äiti ompeli. Siinä asuttiin kymmenen vuotta, kunnes ostettiin - kokonaan velaksi, kuinkas muuten - isompi talo, joka oli jo enemmän rintamailla. Mutta rappiotila se oli, rakennukset kaikki remontoitavia, pellot pienissä tilkuissa ja kiveämättä, joten työtä riitti.

Edellinen koti, se pikkuinen torppa, saatiin myytyä parin vuoden päästä, ja niillä rahoilla remontoitiin uuden talon asuinrakennus. 1960-luvun lopulla se tuntui luksukselta, kun oli keskuslämmitys, monta huonetta ja myös kodinkoneita. Vaikka suuren velkakuorman alla kituutettiin, niin inflaatio söi velkapääomaa huomaamatta, eikä sen rasite muutaman vuoden päästä enää juuri tuntunut. Talo tosin jäi veljelleni, joten oma tarinani erkani, kun lähdin opiskelemaan.

Mentyäni naimisiin ostimme pian oman asunnon, erittäin pienellä omarahoitusosuudella, kuinkas muuten. Ja muutaman vuoden päästä muutimme seuraavaan, jonka velkarasitus oli huomattavasti raskaampi, sillä olimme maksaneet edellisen asunnon aravalainan hyötyosuuden valtiolle, ja kun elettiin 1980-luvun loppua, korot olivat nykymittapuun mukaan pilvissä, eli reilusti yli 10 %. Epäonnemme oli, että asunto oli Hgin kaupungin Hitas-tuotantoa, jolloin kaupunki paitsi peri huomattavaa tontinvuokraa, määräsi myös asunnnon jälleenmyyntiarvon. Asunnon arvo ei noussutkaan markkinahintojen mukaisesti, vaan huomattavasti vähemmän, eikä sitä missään tapauksessa olisi kannattanut silloin myydä.

Nyt olemme olleet tässä samassa asunnossa kaupungin Hitas-torppareina 25 vuotta, mutta asunnosta voi nyt saada jopa markkinahinnan, kun säännöstelyä on väljennetty. Asuntolainaa maksoimme tästä kämpästä yli 20 vuotta, mutta nyt se on kokonaan maksettu.

Velattomia emme nytkään ole, sillä elämä vaatii investointeja, ja nyt raha on niin pilkkahintaista, että olisi aika mieletöntä olla ilman velkaa. Lainapääoma lyhenee silmissä, kun koron osuus on olematon.

Oma strategiani siis on, että velkaa kannattaa ottaa erityisesti tarkoituksiin, jossa rahoitettavan kohteen arvo nousee enemmän kuin perittävän koron verran.

Emme ole varakkaita, ja velkojen määrä on sen verran korkea nytkin, että kulutukseen jää hyvin niukasti rahaa. Pihistelyn puolella mennään jatkuvasti, mutta se on elämäntapa, johon olen jo lapsuudesta saakka tottunut enkä osaa muusta haaveillakaan. Kun jossain elämänvaiheessa pääsi hiukan kertymään säästöjä, ne kuitenkin hupenivat kuin huomaamatta autoon ja "muuhun turhuuteen". Vieläkin harmittaa, etten silloin ostanut vaikka pientä sijoitusasuntoa. Se on nyt myöhäistä.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014 08:32 kirjoittanut Quality »
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa JakeS

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #4 : 25.01.2014 09:01 »
Quality, kirjoitit aika osuvasti.
Omat jo eläkkeellä olevat vanhempani ovat sota-ajan lapsia ja heillä tuntuu nuukuus tulevan lapsuudesta. Mitään ei osteta jos ei käteisellä makseta. Toisaalta ikääntyessä luonteenpiirteet voimistuvat niin vaikka nyt on vuosikymmeniä kerätty varallisuutta niin silti ei mitään hankita. Perilliset tietysti kiittää mutta kerranhan täällä vaan ollaan eikä mitään maallista viimeiselle matkalle mukaan saa vaikka tilillä olisi mijoonia.
Tää oli hieman ot mutta asiaan. Kyllä minä olen tottunut pankissa asioimaan. Ison perheen omaavana on tottunu siihen, että jos jotakin haluaa niin lainaa on otettava. Ei sitä usean lapsen kasvattajana ja asuntolainaa maksaneena kummoisia summia kertynyt säästöön.
Arkielämän ja päivittäisostosten pyörittäminen velkarahalla on minulle vieras ajatus. Silloin on vaarassa joutua oravanpyörään jota ei saa katkaistua.
Jokaisella on erilainen elämäntilanne ja vaikka pesukoneen hajoaminen saattaa suistaa talouden sekaisin. Surullista on vain se, että mikäli taloustilanne jatkaa tätä rataa vuodesta toiseen niin tiukemmaksi menee entistä useammalla.
Bmw, Ooppeli ja Voortti

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #5 : 25.01.2014 09:47 »
Se on helppo todeta, että jos ei päästä itseään velkahelvettiin ja pitää asuntolainan määrän maltillisena, niin normituloisella perheellä jää yllättäen rahaa aika paljon sivuun. Mihin tämän sivuun jäävän rahan sitten tuhlaa, on oma päätös.

Me on käytetty aina paljon rahaa matkustamiseen ja moni on ihmettellyt, että miten meillä on varaa. Me ei kuitenkaan olla mitään ökytuloisia, mutta meillä on aina ollut varsin kohtuulliset velat. Ja ne velat ovat olleet aina kiinni asunnossa, jonka arvo itse asiassa nousee.

Kun ei ole paljoa velkaa ja vähän miettii mihin arkena rahansa käyttää, niin normituloilla voi elää jollain tietyllä sektorilla varsin "ökyä" elämää. Mutta vain yhdellä sektorilla, kaikea ei voi saada. Mun on helppo uskoa, että Children of the damned pystyy elämään kuten kertoo, koska itsekin siihen pystyisin, jos kanavoisin matkustamiseen käytetyt rahat merkkivaatteisiin.

Poissa MMV

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #6 : 25.01.2014 09:48 »
Kyllähän meilläkin velkaa on ja erityisesti tästä talosta. Vaimon kanssa lähdettiin lähes 20 vuotta sitten ihan nollatilanteesta. Tai oikeastaan tilanne oli nollaa pahempi, sillä minulla oli harteilla täysimääräiset opintolainat ja vaimollakin opintolainan määrä oli varsin suuri. Vuokralla asuttiin ja makseltiin lainoja pikkuhiljaa pois. Kun vaimon gradu valmistui -99 ja suurella onnella hän sai suoraan oman alansa töitä, maksoimme opintolainat tiukalla aikataululla pois. Molemmat olimme tuolloin opettajia, joten tulot eivät mitenkään erityisen loistelijaat olleet. Kuitenkin uskalsimme tässä elämäntilanteessa ostaa ensimmäisen oman asunnon, joskin varsin edulliselta alueelta Jyväskylästä. Samalla ostimme myös ensimmäisen uuden auton (farkku-Focus) ja tämäkin luonnollisesti rahoituksella. Osake remontoitiin täysin, rakennettiin sinne sauna jne.

Asusteltiin muutamia vuosia ja totesimme haluavamme omakotitalon. Jyväskylän omakotitarjonta oli taloudellisesti meidän ulottumattomissa tai vanhaa/hunokuntoista, joten katselimme taloja ympäryskunnista. Yksikään talo ei täyttänyt meidän toiveita, joten aloimme etsimään puolivakavasti tontteja. Käsittämättömällä tuurilla onnistuimme hankkimaan jo aiemmin sillä silmällä katsottua rakennuspaikkaa Laukaan puolelta. Tontti oli ollut varattuna jo toiselle henkilölle, mutta hän ei aloittanut rakentamista, niin paikkaa tarjottiin meille. Osake myyntiin pikkaisen ylikovalla hinnalla, mutta kämppä menikin kaupaksi ensimmäisessä näytössä. Oltiin siis tilanteessa, jossa olimme velattomia, mutta asunnottomia. Muutimme vuokralle talonrakennusajaksi ja ostettiin taas uusi auto. Tuonkin rahan olisi voinut käyttää tulevaan taloon...

Talon rakentaminen alkoi ja samoin velkaantuminen. Olimme haaveillleet yksilöllisestä kivitalosta ja tiukan talouslaskennan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että haave on mahdollista toteuttaa mikäli pidämme jalat tiukasti maanpinnalla. Löysimme hyvän arkkitehdin ja rakennuslupa oli kourassa maaliskuussa 2003. Rakentaminen aloitettiin toukokuussa ja talo valmistui muuttokuntoon maaliskuun lopussa 2004. Tässä vaiheessa lainapääoma oli suurimmillaan ja perheenlisäystä tulossa, jonka takia piti (tietysti) vaihtaa uusi auto.

Suurin muutos taloustilanteessa tapahtui oikeastaan 2007, jolloin vaihdoin työpaikkaa ja siirryin erään valtakunnallisen organisaation (pienehkön) yksikön johtoon. Edelleen velkaa talosta varmaankin sen kymmenen vuotta maksettavaksi, mutta muutoin varaa ihan kivasti matkustella, harrastaa ja vaihdella autoja.

Aika mukavasti kun vaimon kanssa aloitettiin miinukselta. :)

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #7 : 25.01.2014 10:36 »
...asunnossa, jonka arvo itse asiassa nousee.

Tässä kiteytyy hyvin kansakunnan ajatus asiasta, joka tyypillisesti ei hyödytä muita kuin gryndereitä, pankkeja ja osin myös kiinteistövälittäjijä niin kauan kuin karuselli (jossa olen myös itse mukana) halvan velkarahan ja kasvavan kotitalouksen velkaantumisen turvin pysyy vauhdissa. Asuntojen ikuinen arvonnousu tarkoittaisi, että kansakunnan ei tarvitsisi enää jossain vaiheessa tehdä mitään muuta kuin myydä kämppiä toisilleen ja BKT kasvaisi kohisten:) Tosin se reaalinen, velkasiivottu BKT voisi olla hieman karua katsottavaa :)

Vielä ei ole todisteita siitä, että tämä pyörisi ikuisesti eli toisin sanoen velkaantuminen kotitalouksien tai valtion osalta voisi ikuisesti kasvaa. Todisteita sen sijaan löytyy siitä, kun velkaantuminen pitää pysäyttää tilanteen tehdessä itsestään mahdottoman - ja pöytä taas putsataan jälleen kerran ja osa vedetään kölin alta.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #8 : 25.01.2014 10:39 »
Vielä ei ole todisteita siitä, että tämä pyörisi ikuisesti eli toisin sanoen velkaantuminen kotitalouksien tai valtion osalta voisi ikuisesti kasvaa.

Itse toivon, että tämä korttitalo luhistuisi mahdollisimman pikaisesti, koska meillä ei ole tällä hetkellä omistusasuntoa Suomessa :-) Hyvällä voitolla myydystä kämpästä saadut rahat kyllä löytyy...

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #9 : 25.01.2014 10:52 »
Itse toivon, että tämä korttitalo luhistuisi mahdollisimman pikaisesti, koska meillä ei ole tällä hetkellä omistusasuntoa Suomessa :-) Hyvällä voitolla myydystä kämpästä saadut rahat kyllä löytyy...

Mulla taasen on "omistusasunto" eli toisin sanoen olen pankin vuokralainen. Oikeata omistusasuntoa mulla siis ei ole. Myös mua hyödyttäisi tällä hetkellä sellainen yleinen 15-20% lasku, jos olisin ostolaidalla suurempaan kämppään ja suurinpirtein samoilta seuduilta täältä Espoosta:

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #10 : 25.01.2014 10:54 »
Oma velkamäärä pienenee kokoajan, ja se on tavoite.. Velkaakaan ei ole kuin vähän, jos vertaa heihin ketkä ovat joutuneet ottamaan lainaa ns.scratch tilanteesta viimeisen 10 vuoden sisään  ;D

Poissa MMV

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #11 : 25.01.2014 11:46 »
joutuneet ottamaan lainaa ns.scratch tilanteesta viimeisen 10 vuoden sisään  ;D

Täältä nousee yksi käsi! No, talon arvo on yli kolminkertainen verrattuna lainapääomaan. Joskin myyntiaika arvioidulla hinnalla voi olla tällä hetkellä mielenkiintoinen. Aika pahasti saa kuitenkin Suomen talous dibata, jotta kuivin jaloin ei omista veloista selviytyisi.

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #12 : 25.01.2014 12:35 »
Täältä nousee yksi käsi! No, talon arvo on yli kolminkertainen verrattuna lainapääomaan. Joskin myyntiaika arvioidulla hinnalla voi olla tällä hetkellä mielenkiintoinen. Aika pahasti saa kuitenkin Suomen talous dibata, jotta kuivin jaloin ei omista veloista selviytyisi.

Kohtuu pahasti se on jo dipannutkin, kun ynnätään valtion yhä kiihtyvä velkaantuminen vientiteollisuuden ulosliputukseen ja kilpailukyvyttömyyteen. Mahtaako taas tulla jokin uusi pelastava ihme (Nokia) tällä kertaa apuun?

Ei ne omat velat välttämättä se suurin ongelma ole vaan myös ne toisten velat - siinä tilanteessa meistä jokaisesta tulee maksumies oli omaa velkaa tai ei, jos homma lähtee raiteilta.

Velkapääoman suuruus suhteessa asunnon arvoon ei sinällään ole mikään mittari, jos esim. työttömyyden tai muun vastaavan seurauksena ei pysty sitä jäljellä olevaa velkapääomaa lyhentämään pankin vaatimalla summalla tai aikajänteellä. Toki silloin voi yrittää neuvotella paremmat ehdot tai laittaa kämppänsä myyntiin ja muuttaa halvempaan - onko tämä sitten enää sitä kuivin jaloin selviytymistä...

Poissa MMV

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #13 : 25.01.2014 12:53 »
Toki valtiontalous ei ole erityisen hyvässä mallissa, mutta ei Suomen tilanne ole mitenkään katastrofaalinen ellei vaihtotase mene rakennemuutoksen takia pitkäaikaisesti pakkaselle.

Tarkoitin asunnon arvolla suhteessa velkaan sitä, että riippumatta elämäntilanteen muutoksesta, on todella epätodennäköistä käyvän siten ettemme selvityisi vastattavistamme.

Kobbetop

• Vieras
« Vastaus #14 : 25.01.2014 13:08 »
Toki valtiontalous ei ole erityisen hyvässä mallissa, mutta ei Suomen tilanne ole mitenkään katastrofaalinen ellei vaihtotase mene rakennemuutoksen takia pitkäaikaisesti pakkaselle.

Tarkoitin asunnon arvolla suhteessa velkaan sitä, että riippumatta elämäntilanteen muutoksesta, on todella epätodennäköistä käyvän siten ettemme selvityisi vastattavistamme.

Aika usein kuulee tätä suhteellisen huoletonta ajatusta Suomen tilanteesta. Yleensä tilanne saadaan vaikuttamaan hyvältä kun verrataan tilastossa bkt:ta ja velkaa. Tai muita tilastoja. Valtion velka on kuitenkin euromääräisesti lähes tuplaantunut viimeisen neljän viiden vuoden aikana...Mutta ei se tunnu ketään haittaavan ja kuulutaan (vielä) parhaaseen A-ryhmään...

Kannattaamuuten  katsoa Ylen minitositv-sarja "Pelastetaan duunit", löytyy varmaan vielä areenasta, siinä näkyy aika raadollisesti teollisuuden tämän hetkinen tilanne. Vienti on katastrofaalisissa vaikeuksissa, eikä ole mitään teollisuuden alaa näköpiirissä, jolla tuo velka saadaan maksettua ja palvelut pidettyä pystyssä. Mutta pahoin pelkään, että valtion velkaa on viiden vuoden päästä huomattavasti enemmän ja vielä emmitään mitä pitäis tehdä...
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014 13:12 kirjoittanut Kobbetop »

Poissa MMV

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #15 : 25.01.2014 13:19 »
Aika usein kuulee tätä suhteellisen huoletonta ajatusta Suomen tilanteesta.

En ole missään tapauksessa väittänyt että Suomen talous olisi ihan tikissä, mutta jos sitä vertaa monen muun euro-maan tilanteeseen, niin emme ole katastrofaalisessa tilanteessa.

aika raadollisesti teollisuuden tämän hetkinen tilanne. Vienti on katastrofaalisissa vaikeuksissa, eikä ole mitään

Lisäksi kerroin että mikäli Suomen rakennemuutos ei aja taloutta pysyvään negatiiviseen vaihtotaseeseen, niin näen tulevaisuuden kuitenkin vähintään neutraalina. Minua ärsyttää jonkin verran suomalaisten peruspessimistisyys...

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #16 : 25.01.2014 13:24 »

En tarkoittanut teidän tilannetta vaan yleisesti.

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #17 : 25.01.2014 13:31 »
Aika usein kuulee tätä suhteellisen huoletonta ajatusta Suomen tilanteesta. Yleensä tilanne saadaan vaikuttamaan hyvältä kun verrataan tilastossa bkt:ta ja velkaa. Tai muita tilastoja.

BKT on sinällään vekkuli mittari, koska se pitää sisällään nostattavana tekijänä myös sen velan (jota se tosin osittain onkin, muttei kuitenkaan pitkässä juoksussa). BKT saadaan hienoon kasvuun, kun vaikka palkataan 100000 virkamiestä lisää velkarahalla - BKT nousee ja tästä sitten uutisoidaan kansalle talouden elpymisenä :)

Kobbetop

• Vieras
« Vastaus #18 : 25.01.2014 13:33 »
En ole missään tapauksessa väittänyt että Suomen talous olisi ihan tikissä, mutta jos sitä vertaa monen muun euro-maan tilanteeseen, niin emme ole katastrofaalisessa tilanteessa.

Lisäksi kerroin että mikäli Suomen rakennemuutos ei aja taloutta pysyvään negatiiviseen vaihtotaseeseen, niin näen tulevaisuuden kuitenkin vähintään neutraalina. Minua ärsyttää jonkin verran suomalaisten peruspessimistisyys...

Itse olen kyllä peruspositiivinen ja yritän välttää liiallista pessimismiä mutta kun joka päivä näkee teollisuuden tilanteen eri yrityksissä niin on vaikea uskoa, että tilanne pysyy tasaisen mukavana. Takana on kohta 10 vuotta työtä pk-sektorilla ja nykytilanne on työn kannattavuuden ja määrän suhteen täysin kestämätön jos verrataan esim. vuoteen 2004. Se vähä teollisuus mitä tänne on jäänyt tai on jäämässä, on todella suurten ongelmien edessä, koska lähes kaikkea voidaan teettää Virossa tai Puolassa olemattomaan hintaan, eikä kilpailuasetelma ole mitenkään reilu. Omalla alalla on jo alkanut pudotuspeli, yrityksiä lopetetaan (vielä kun niin ehtii tehdä) tai niitä menee konkurssiin. Peliala taitaa olla ainoa sektori, jossa on oikeasti positiiviset markkinat mutta eipä sille alalle hitsareilla tai sahureilla ole asiaa... Tämä on pessimismiä vai olisikohan kuitenkin realismia, tulevat vuodet sen näyttää.

Poissa TT_rex

• Klassikkoainesta
« Vastaus #19 : 25.01.2014 13:47 »

Realisti kuitenkin kannattaa olla vaikka ne yleensä leimataankin nykyään helposti tuonne pessimistien kategoriaan.

Jos teollisuuden rakennemuutosta tarkoitat, niin se on ollut jo vuosia akuutti - se ei vaadi pysyvää vaihtotaseen alijäämää talouden luisumiseksi alamäkeen. Tästä taasen seuraa valtiolainojen korkojen nousu jossain vaiheessa ja jo valmiiksi alijäämäisestä valtion budjetista menee yhä enemmän fyrkkaa lainojen korkokulujen hoitoon - tästä muodostuu nopeasti sellainen noidankehä, joka lähtee myös hyvin nopeasti käsistä, jollei tässä maassa pystytä tekemään vaikeita päätöksiä pian.