https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Cupra

Mun mielestä alimmat vaihteet on lyhyitä jo tossa omassanikin, vaikka pykäliä on yks vähemmän ku tässä Cuprassa. Eli jotain kompromisseja lie on tehty.

TTO sanoi:
Tarkoitatko vaihetta, jossa nopeus nousee, mutta kierrokset pystyvät vakiona? Tuolla tavalla Launch control noissa toimii eli kytkintä luistatetaan alussa. Jonkun jossain on pakko luistaa (kytkimen tai renkaiden), kun moottoriin laitetaan valmiiksi kierroksia ja lähdetään eikä noilla tehoilla vielä voi nelivedolla kytkintä "nostaa" kerralla ja samalla saada renkaita suttaamaan.
Tavallaan tarkoitan joo, mutta tästäkin mielikuva on että voisi olla vähän lyhyempikin tuo LC lähdön luistatusaika, ainakin oma mielikuva on tällainen omasta. No... kaipa ingenjöörit tietää paremmin :D
 
Tuo TCR on täysiverinen kilpa-autoalusta radalle. Ei sitä missään vaiheessa ole suunniteltu katukäyttöön.

Rahaa vastaan sen kuitenkin voi ostaa talliin. :)
 
Kävin hallissa tänään istumassa Cupran ja ehkä alkuinnostuksesta viilentyneenä tämä jätti jopa hieman kylmäksi...

Ulkoahan muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta kyseessä on FR-varusteltu Ateca. Maski ja etupuskuri on omansa ja ne erottaa kun tietää mitä hakee ja takapuskurin alta kurkkii neljä pakoputkea. Spoileria on takakontissa kuin FR:ssäkin. Valkoisessa halliautossa musta/valkoteema oli "ihan ok", mutta itse jäin väriä kaipaamaan. Tää auto vähän kuin vaatii jotain muutakin räiskyvää kuin vaan pattia pellinalle.

Sisällä sitten kun istahti perus-alcantarapenkille olo oli kuin olisi omaan istunut - ok, vähän parempi tuo selkänojan sivuttaistuki on, mutta istuinosa on kuten Xcellencessakin. Tuttu ja turvallinen siinä mielessä. Mutta tässä ehkä se isoin juttu onkin. Peittämällä Cupra-merkin ratista ja katsomalla muualle kuin digimittaristoon oli fiilis kuin omassa Xcellencessä. Toki tämä fiilis voisi olla moottori käynnissä ja tien päällä ihan toista. Varusteita halliautossa oli hyvin ja niitä arvostavallehan tuossa on hyvä aihio. Oli ACC:ta, lane assistia, beatsia, vetokoukkua, navisystemplussaa, digimittaristoa... hengästyksiin asti melkeen.

Viimeinen juttu tosiaan on hinta... halliauto oli laputettu NEDC-hinnalla, jonka lapun takana oli myös WLTP hinta. Noin kolme tonnia on hinnoissa eroa, mutta silti se on minulle liikaa. Valitettavasti. Ei vaan pysty. Makea peli, jonka toivoisi yleistyvän mutta hinta on turhan kova.  Jos kuitenkin Cupra Ateca kutkuttelee, niin käykää ihmeessä kokeilemassa ja istumassa. Kyllä minä tuon meinaan koikallakin käydä jos ja kun joskus saadaan koikkapeli Ouluun.
 
Tuo että ohjaamotuntuma on samanlainen kuin omassasi pätee varmasti moneen muuhun. Eihän satanelikymppiseni eroa juurikaan sisältä pienempimoottorisesta M Sport -varustellusta ykkösestä.
 
Vaikka oon Cupra Atecan kuvia katsellut ja tiesin ihan justiinsa mitä suurinpiirtein odottaa niin silti fiilis jäi vähän laimeaksi. Ehkäpä Cupran pitäisi näkyä, puhutella ja vähän huutaakin olemassaolostaan sisällä. Jotain siis peruskonservatiivisesta linjasta poikkeavaa...

Just my 5 cents...

Jotenkin 190hp 2.0TSI FR:n verrattuna Cupran lisähinta on vähän hankalasti perusteltavissa.
 
Yritän olla puuttumatta tähän koska en ole ainakaan Atecan asiakaskuntaa mutta toisaalta voisin olla Cupran ostaja?

"Volkswagen Group Wants To Transform SEAT Into Alfa Romeo Rival"

Ja nyt on tehty Seatin sporttimalleista Cuprasta oma merkkinsä, "Urheiluautobrändi, jolle kilvanajo on intohimo ja elämäntapa" kertoo cupraofficial.fi

"Lähes ennenkuulumatonta. Katumaasturi, jolla on urheiluauton sydän. Se on myös urheiluauto, joka tietää, mitä on tyylikkyys. Sellainen on CUPRA Ateca. Siinä yhdistyvät kahden erilaisen maailman parhaimmat puolet."

"Kilparatojen inspiroima, kaduille tarkoitettu. "


Itse autoon;

Urheiluauton sydän, 2.0 TSI:
e79800431c811dc0df8d7ecb8886bb65.png


Pari vuotta vanhasta Atecasta badgetuunattu kori:
1fb3fd0de80099962ecdfa78ccd4dabc.jpg


Sisustaa, 2013 Leoniin verrattuna, ymmärrän ConD:n pointtia:
633fd0d715bc1744c085b92ef8a0379b.jpg


Äänimaailmaa "sponsored by dyson."


Summa summarum: Nopea Seat Ateca. Muuta uutta tai säväyttävää? Ei mielestäni. Tosin, en ole autolla ajanut joten täysin en voi tuomita.
 
Mielenkiinnolla seurailen Cupra brändin kehitystä. Ensimmäinen veto on tosiaan ”vain” vauhdikas Ateca ja olisi kaivannut vähän enemmän yritystä. Lähtien vaikka penkeistä, missä reisituen pituus on säädettävissä.

Tuo toive Alfan haastamisesta Seatin (tai artikkelissa mainitun Hyundain) osalta jää kyllä haaveeksi vielä pitkäksi aikaa. Merkeiltä puuttuu täysin Alfan ikoninen pedigree.

Ok, osalle ostajista tuo ei merkitse mitään - mutta aika monelle kyllä.

Ei ihan heti tapahdu, että meilläkin olisi Cupralle ja Hyundaille merkkikerhoja järjestämässä tapahtumia jne.

En silti halua Cupraa muilta osin tyrmätä. Jos malttavat brändiä ja tuotetta jatkossa jalostaa enemmän, voi lopputulos olla tosi hyvä.

Tällä hetkellä kilpailu on ehkä enemmän Kodiaq RS suunnalla, vaikka aika lähelle 280hv Stelvion kanssa Cuprankin hinta kipuaa.
 
Eikös Alfa Romeon haastaminen ole aika helppoa? Se kun ei ole oikein kenenkään ostoslistalla myyntilukujen perusteella?

Cupran voimalinjat on aika helposti ennustettavissa. Katsoo vaan mitä tulee esim. Audin poikittaismoottorisissa S-malleissa ja VW:n R-malleissa. Skodan RS-mallit on pykälää kevyempiä voimalinjoiltaan.
 
TeroPee sanoi:
Eikös Alfa Romeon haastaminen ole aika helppoa? Se kun ei ole oikein kenenkään ostoslistalla myyntilukujen perusteella?
Tuollainen löytyi pikaisella haulla. Joku ostaa, mutta valitettavan vähän. Nämä siis Euroopan myynti.
 

Liitteet

  • Alfa sales.JPG
    Alfa sales.JPG
    35,7 KB · Katsottu: 179
TeroPee sanoi:
Eikös Alfa Romeon haastaminen ole aika helppoa? Se kun ei ole oikein kenenkään ostoslistalla myyntilukujen perusteella?

Cupran voimalinjat on aika helposti ennustettavissa. Katsoo vaan mitä tulee esim. Audin poikittaismoottorisissa S-malleissa ja VW:n R-malleissa. Skodan RS-mallit on pykälää kevyempiä voimalinjoiltaan.

...70ke Ateca.....Cupra ei kyllä koskaan haasta Alfaa, paitsi myyntitilastoissa. Alfa on Alfa ja Cupra on......no Seat. VAG-laitteiden pahnanpohjimmainen.
 
Onhan noita muitakin brändejä, jotka eivät eroa emoautosta kuin pienissä yksityiskohdissa ja sitten toki tekniikassa. Esimerkkinä vaikkapa Alpina, joka on ulkoisesti ja sisäisesti normitallaajalle samanlainen tusinabemari kuin muutkin ja lähinnä harrastajat osaavat poimia tunnusmerkit (ja ymmärtävät mitä eroa tekniikkapuolella saattaa olla). Jos vähän arkisempia vertailukohteita etsii, Cupra on Seatille käytännössä sama asia kuin Abarth on Fiatille. Se tulee brändinä todennäköisesti olemaan aika unohdettava, jos tämä Ateca antaa suuntaviivat.

Tavoite Alfa Romeon haastamisesta tuntuu tavoitteena vähän hassulta, kun Giulia QV:ta lukuunottamatta Alfan mallistossa ei juuri hurraamista minusta ole. Jotta taas jotain Giulia QV:ta haluttaisiin tunnetasolla haastaa, pitäisi Cupran lainata moottori Porschelta, teettää putkisto vaikkapa Akrapovicilta ja tehdä Leonin nelivetoversiosta takavetopainotteinen. Tähän rohkeus tulee tuskin riittämään. Ateca voi kyllä olla ihan hauska peli, ei siinä. Cupran eriyttäminen omaksi brändikseen ei tässä kuitenkaan tuo vielä oikein mitään lisäarvoa tai fiilistä, eikä varmaan tule vielä vuosiin tuomaan.
 
Ehkä ongelma tässä brändäämisessä on se kun brändinä Cupra on täysin uusi.

Vertailu Abarthiin, Alpinaan yms ontuu koska ne on itsenäisinä merkkeinä vanhoja ja lähteneet liikkelle toisista lähtökohdista. Ainakin minulle tämä "rebadge"-tuning ei anna mitään lisäarvoa, joskin joissakin tapauksissa nuo Alpinan ja Abarthin tuotteetkin on vain "vähän sinnepäin" kiinnostavia.

Mielestäni Ateca on ihan yhtä hyvä tuote on siellä merkkinä Seat vai Cupra. Ehkä kuitenkin tämän säädön vuoksi niin että Seatina ennemmin. Nyt preemiota ja badgetuningia ei kannattele mikään.

JOS Cupra Atecaan olisi lainattu Audeista poikittaiskoneisista tuttu voimalinja olisi preemiolle ehkä ollut kantimia - etenkin kun tuo 2.0TSI kone on jo Seattina Atecassa 190hp versiona. Tuo pelkkä moottorin vaihto HP-versioon ei vielä siis ihan riitä minusta. Jos Atecalle samoin eväin saadaan jatkoa Leonin eri versioina niin morjens. Eikö sitten kohta olisi Cupra Ibizakin 1.5TSI:llä ihan sama tehdä. :)

Atecalle hintaa 10ke vähemmän, keulalle Seat-merkki niin kauppa kävisi ja kaikki hehkuttaisi helmeä pikku-spotti-sittaria. Cuprat vois sit olla nuita rataraasereita ym...
 
Itsekään en Leon Cupra-kuskina aivan ymmärrä tätä brandausta. Cupra Ateca on liian kallis, hitaampi ja (oletettavasti) huonompi ajaa. Varusteissa tai sisustassa ei ole mitään sellaista mitä minulla ei jo olisi. Vetokoukku on ainoa selvä plussa, Leon Cupraanhan ei koukkua saa.

Jos mentäisiin Audin saati Porschen tontille niin sehän olisi välittömästi konsernirike. En usko että tulee tapahtumaan, toki mielenkiintoista seurata mitä Cupralta seuraavaksi tulee. Cupra Ibiza 1.5 koneella olisi aikomoinen pohjanoteeraus. :p
 
Daatta sanoi:
Itsekään en Leon Cupra-kuskina aivan ymmärrä tätä brandausta. Cupra Ateca on liian kallis, hitaampi ja (oletettavasti) huonompi ajaa. Varusteissa tai sisustassa ei ole mitään sellaista mitä minulla ei jo olisi. Vetokoukku on ainoa selvä plussa, Leon Cupraanhan ei koukkua saa.

Jos mentäisiin Audin saati Porschen tontille niin sehän olisi välittömästi konsernirike. En usko että tulee tapahtumaan, toki mielenkiintoista seurata mitä Cupralta seuraavaksi tulee. Cupra Ibiza 1.5 koneella olisi aikomoinen pohjanoteeraus. :p
En usko että Leoniin kannattaa verratakkaan. Minulla taas on toisaalta hyvä verrokkikohde mihin uskon ominaisuuksien parantuneen. Eli... tässä varmaan on vähän kohderyhmä sikälikin haussa brändillä... Niin... koukku, mulle ehdoton, joillekuille muille ei.

Nää "konsernirikkeet" on vähän jänniä. Linja on lientynyt kyllä, mutta  voimalinja tullee nyt ja jatkossakin pysymään haldexina näissä. Sen verta paljon menisi muuten uusiksi autossa...

Tuota ippanaa ootellessa ;)
 
Cond:n kanssa samoilla linjoilla. Ehkäpä cupra-brändin esittely olisi voitu hoitaa jollakin toisella tavalla laittamalla ateca hieman enemmän uusiksi ja kiristämällä konsernikoneesta parikymmentä lisäheppaa ? Pelkkä halvan näköinen merkkien vaihtaminen ei cupra-brändin lisäarvoa minun silmissäni nosta. Sitäpaitsi tuo cupran logo on vielä karsea.
Alpine muokkaa kuitenkin BMW:t teknisesti uuteen uskoon vaikka auto näyttääkin samalta.
Muitakin on kuten ruf jonka luomukset ulkonäöstä huolimatta ovat ihan toista kuin vakiopossut.

Aika näyttää mihin cupran tuotokset menee ja tulevissa malleissa sporttiversiot tulevat olemaan cupran brändin alla ja kun siihen tottuu, niin tätä keskustelua ei enää muista. Alussa kun on malleja sekä cupran että seatin alla niin heikentää uuden toimijan brändiä huomattavasti.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2018-11-29 kello 14.27.24.png
    Näyttökuva 2018-11-29 kello 14.27.24.png
    30 KB · Katsottu: 188
Saa nähdä millainen Cupra Ibiza sieltä tulee. Normaalin Ibizan 1.5TSI:n koneen valmistus lopetettiin yllättäen kokonaan, tehdäänköhän tällä tilaa Cupralle?
 
Nuo pakoäänet ovat kieltämättä vaatimattomat, mutta niinhän ne ovat M3:ssakin. Luulen että viranomaisilta tulee nykyisin niin tiukat rajat äänelle, että on pakko mennä hiljaisempaan suuntaan. Ulkopuolinen putkistovalmistaja pystyy monin paikoin korvaamaan tilannetta. Tosin jos autoja on tarkoitus myydä tavallisemmalle kansalle (sieltä se raha tulee), ovat nuo tuunausputkistot luultavasti liian vaikeita.
 
Mun mielestä tosiaan ottivat turhan kevyen lähdön merkille.

Sama kun ajaisi tuota mun 2013 Leonia. Kai siinä oli säästö mielessä kun Atecaakin aikanaan rakennettiin.
Vaikeahko rakentaa uutta brändiä.
Mitenkähän PSA / Citroen-DS toiminee.
 
Ateca Cupra koikattu nopsaa puolentunnin lenkillä. Kyseessä on liikkeitä kiertävä maahantuojan ajoauto, en tiiä onko mitä sarjaa mutta ihan Suomikilpinen peli.

Fiilis startissa keskittyy kevyeen murahdukseen konehuoneesta. Sitten oma huomio keskittyi digimittaristoon, okei... Ihan jännä. Nopeesti eri mittariston tilat on tsekattu läpi. En sen isommin lähtenyt muokkaileen niitä, mut ehkä näkymistä jokainen löytää mieluisan.

Ajossa comfortilla ajelu on todella jouhevaa eikä voimavarat esittele olemassaoloaan käytännössä mitenkään. Progressiivinen ohjaus on aavistuksen jämäkämpi kuin omani "perinteinen", joten itse ohjattavuus eroaa hieman. Alusta DCC:n comfortsäädöissä imee jäärupulat tiestä kivasti kun taas cupralle laittaessa alusta alkaa paukutella selvästi läpi. Jarruissa on potentiaalia... Niin pitääkin olla, mutta kitisevät kylmänä. Sitä en kattonut onko lisävarustejarrut mukana.

Mutta jujuhan autossa on voimalinja. Motarille siirryttäessä ajotilakytkin cupralle, loota manulle ja tähtäys isolle tielle. No... Riittää kyllä kulku! Jehna... Oon mää näitä kurppia etuvetoina ajanut mutta talvikelissä kun saa tuon 300hp katuun eteenpäin vieväväksi voimaksi niin tuntuu aika huikeelta.

Motarin jälkeen siirtymä taas taajamaan niin huomaa että nurkka-ajossa näin talvella ESP joutuu aika paljon töihin. Mutkissa, risteyksissä ym. joudutaan aika paljon himmailemaan jotakuta pyörää, sen huomaa kyllä ajossa. Pikaisesti parkkipaikalla myös ESC Sportia tuli kokeiltua, ja voimaa riittää ihan toisella tavalla myös haldexin yli siirrettäväksi kuin minulla. Miksiköhän. :)

Lyhyesti kuitenkin mielenkiintoinen auto, muttei minulle. Cupra Ateca on "vain" Ateca puhdikkaammalla motilla ja tuoreemmalla 7DSG:llä.