autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Cupra  (Luettu 7133 kertaa)

Poissa Automaattori

Vs: Cupra
« Vastaus #40 : 08.11.2018 09:38 »
Kai tuo 2. vaihteella tuon satasen kelaa, vai?

Miten tuo virallinen kiihdytystesti tehdään? Kaikki rajoittimet pois ja läpyköistä vaihtamalla saattaa sataseen kelata 2. vaihteella, mutta automaattina omakin RS245 vaihtaa kolmoselle hieman ennen sataa. Vaikka vaihtaisikin käsin, niin laatikko ei päästä liian punaiselle vaan pakkovaihtaa kolmoselle. Ehkä tällaiset välitykset auttaa sitten 80km/h-120km/h ajassa. Minusta parempi näin kuin liian pitkä kakkonen.
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

Simply Clever - Think Different

Poissa Automaattori

Vs: Cupra
« Vastaus #41 : 08.11.2018 09:43 »
Renkaat, lämppäri, toimituskulut väri, niin 65k€. Ei kiitos...

Noi mun rastit mukaan niin 70k€. Ei pysty...

Harva pystyy ja jos tuohon pystyy, niin luultavasti pystyy sitten vaikka 100k ekeen ja sitten jo löytyy vahvoja kilpailijoita Cupralle. Paitsi tuo kompakti koko on kyllä täydellinen, ainakin minulle.
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

Simply Clever - Think Different

Poissa infinity

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 70
Vs: Cupra
« Vastaus #42 : 08.11.2018 10:11 »
Nyt on hintoja: https://www.cupraofficial.fi/cars/cupra-ateca/Prices.html

Kuparin väriset vanteet on siis vaan 5k€ (pakko ottaa 3,5k€ brembon jarrut)  ::)

Kiinnostus tosiaan loppui kuin seinään tällä hinnalla (65-70k€)..
« Viimeksi muokattu: 08.11.2018 10:22 kirjoittanut infinity »

Poissa vkarasja

Vs: Cupra
« Vastaus #43 : 08.11.2018 10:11 »
Joku vois pitää hulluna kun sporttiautoon koukkua speksaa, mut mulle se on kyllä ihan no-go jos mokomaa ei oo.

Ihan sama missä autossa se koukku on, kunhan on kääntyvä ja aina piilossa kun ei ole jotain perässä. Omassakin autossa se on susiruma yksinään, mutta en ole kyllä metriäkään ajanut ilman, että ei olisi traileria perässä ja pelkkä koukku näkyvillä.
Audi A7 3.0 BI-TDI 235 kW quattro 2015 ja Audi A3 1.5 TFSI 110 kW S tronic 2016
Ex. Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 155kW (195kW) quattro S tronic 2013

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1050
Vs: Cupra
« Vastaus #44 : 08.11.2018 10:12 »
Miten tuo virallinen kiihdytystesti tehdään? Kaikki rajoittimet pois ja läpyköistä vaihtamalla saattaa sataseen kelata 2. vaihteella, mutta automaattina omakin RS245 vaihtaa kolmoselle hieman ennen sataa. Vaikka vaihtaisikin käsin, niin laatikko ei päästä liian punaiselle vaan pakkovaihtaa kolmoselle. Ehkä tällaiset välitykset auttaa sitten 80km/h-120km/h ajassa. Minusta parempi näin kuin liian pitkä kakkonen.
Olen kuvitellut, että mittaus tehdään launch controllia käyttäen, jos sellainen vain autosta löytyy (Cuprasta löytyy varmasti).

Ateca Cupria näin kaksi viikkoa sitten autonkuljetusauton kyydissä saksalaisella motarilla.

Poissa clima

Vs: Cupra
« Vastaus #45 : 08.11.2018 13:15 »
Se mitä olen 5s autoja ajanut ja kyydissä ollut niin kyllä 2:lla pitäisi sataseen päästä. Turbovehkeelläkin.
Mutta voi toki olla että jää hippasen vaille ja tuo selittäisi nuo jlindstörmin laittamat arvot.

Poissa ConD

Vs: Cupra
« Vastaus #46 : 08.11.2018 13:58 »
Se mitä olen 5s autoja ajanut ja kyydissä ollut niin kyllä 2:lla pitäisi sataseen päästä. Turbovehkeelläkin.
Mutta voi toki olla että jää hippasen vaille ja tuo selittäisi nuo jlindstörmin laittamat arvot.

Kyllä se kolmoselle kelaa 0-100 kiihdytyksessä:

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=dSzKK8jpIQI" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=dSzKK8jpIQI</a>


Ykkösellä tuntuu jopa luistavan jossain määrin, eli ehkei niin terävästi loota pelaa kuin saattaisi kuvitella.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa ConD

Vs: Cupra
« Vastaus #47 : 08.11.2018 13:59 »
Ihan sama missä autossa se koukku on, kunhan on kääntyvä ja aina piilossa kun ei ole jotain perässä. Omassakin autossa se on susiruma yksinään, mutta en ole kyllä metriäkään ajanut ilman, että ei olisi traileria perässä ja pelkkä koukku näkyvillä.
Oikeastaan viittasin siihen, että aiempiin Cupra-malleihin (Leonissa siis) ei ole koukkua saanut. Speksattu vetomassa ollut 0kg. Tämä on itselle aikalailla ehdoton no-go. Tiedän kyllä että taittuva koukku on must, sellainen mulla nyt omassakin on. :)
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1050
Vs: Cupra
« Vastaus #48 : 08.11.2018 14:10 »
Kyllä se kolmoselle kelaa 0-100 kiihdytyksessä:

https://www.youtube.com/watch?v=dSzKK8jpIQI

Ykkösellä tuntuu jopa luistavan jossain määrin, eli ehkei niin terävästi loota pelaa kuin saattaisi kuvitella.

Tarkoitatko vaihetta, jossa nopeus nousee, mutta kierrokset pystyvät vakiona? Tuolla tavalla Launch control noissa toimii eli kytkintä luistatetaan alussa. Jonkun jossain on pakko luistaa (kytkimen tai renkaiden), kun moottoriin laitetaan valmiiksi kierroksia ja lähdetään eikä noilla tehoilla vielä voi nelivedolla kytkintä "nostaa" kerralla ja samalla saada renkaita suttaamaan.

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3165
Vs: Cupra
« Vastaus #49 : 08.11.2018 14:27 »
Tuon videon pohjalta näyttää heittävän 3:lle karvan yli 80km/h. Eli tuo alkuvaiheen kiihtyvyys tehdään juurikin lyhyeksi välitetyllä 1-2 vaihteella.

Normiajossa siis monet risteykset ja liikenneympyrät tullaan menemään 3:lla läpi. Vaatii kuskin silmälle vähän tottumista

Itsellä Allroad vetää D-asennossa isommat ympyrät 4:lla. Valitettavasti tuon sitten huomaa, kun lähtee kiihdyttämään ulos ympyrästä... tuon seurauksena vaihdankin useimmiten S:lle risteyksiin ja liikenneympyröihin.

Poissa ConD

Vs: Cupra
« Vastaus #50 : 08.11.2018 14:36 »
Mun mielestä alimmat vaihteet on lyhyitä jo tossa omassanikin, vaikka pykäliä on yks vähemmän ku tässä Cuprassa. Eli jotain kompromisseja lie on tehty.

Tarkoitatko vaihetta, jossa nopeus nousee, mutta kierrokset pystyvät vakiona? Tuolla tavalla Launch control noissa toimii eli kytkintä luistatetaan alussa. Jonkun jossain on pakko luistaa (kytkimen tai renkaiden), kun moottoriin laitetaan valmiiksi kierroksia ja lähdetään eikä noilla tehoilla vielä voi nelivedolla kytkintä "nostaa" kerralla ja samalla saada renkaita suttaamaan.
Tavallaan tarkoitan joo, mutta tästäkin mielikuva on että voisi olla vähän lyhyempikin tuo LC lähdön luistatusaika, ainakin oma mielikuva on tällainen omasta. No... kaipa ingenjöörit tietää paremmin :D
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa partasuti

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1498
  • BMW M140i
Vs: Cupra
« Vastaus #51 : 08.11.2018 18:33 »
Jätän tän vaan tähän:

https://www.cupraofficial.fi/

Hintoja ei vielä ole...

Myydäänkö tuota TCR:ää kuluttajille? Tuo olisi aika ripeä paketti.

Poissa Devl

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 128
  • Seat Leon Cupra ST 300 4drive
Vs: Cupra
« Vastaus #52 : 08.11.2018 22:06 »
Myydäänkö tuota TCR:ää kuluttajille? Tuo olisi aika ripeä paketti.
Eiköhän ne sulle tuommosen myy, jos vaan rahaa on. Eriasia saako sitä tieliikenne kelposeksi.

Poissa partasuti

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1498
  • BMW M140i
Vs: Cupra
« Vastaus #53 : 09.11.2018 13:00 »
Jätän tän vaan tähän:

https://www.cupraofficial.fi/

Hintoja ei vielä ole...

Myydäänkö tuota TCR:ää kuluttajille? Tuo olisi aika ripeä paketti.

Eiköhän ne sulle tuommosen myy, jos vaan rahaa on. Eriasia saako sitä tieliikenne kelposeksi.

Mutta en minä sitä siinä tapauksessa voi hankkia.

Poissa ConD

Vs: Cupra
« Vastaus #54 : 09.11.2018 13:06 »
Tuo TCR on täysiverinen kilpa-autoalusta radalle. Ei sitä missään vaiheessa ole suunniteltu katukäyttöön.

Rahaa vastaan sen kuitenkin voi ostaa talliin. :)
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa ConD

Vs: Cupra
« Vastaus #55 : 22.11.2018 15:02 »
Kävin hallissa tänään istumassa Cupran ja ehkä alkuinnostuksesta viilentyneenä tämä jätti jopa hieman kylmäksi...

Ulkoahan muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta kyseessä on FR-varusteltu Ateca. Maski ja etupuskuri on omansa ja ne erottaa kun tietää mitä hakee ja takapuskurin alta kurkkii neljä pakoputkea. Spoileria on takakontissa kuin FR:ssäkin. Valkoisessa halliautossa musta/valkoteema oli "ihan ok", mutta itse jäin väriä kaipaamaan. Tää auto vähän kuin vaatii jotain muutakin räiskyvää kuin vaan pattia pellinalle.

Sisällä sitten kun istahti perus-alcantarapenkille olo oli kuin olisi omaan istunut - ok, vähän parempi tuo selkänojan sivuttaistuki on, mutta istuinosa on kuten Xcellencessakin. Tuttu ja turvallinen siinä mielessä. Mutta tässä ehkä se isoin juttu onkin. Peittämällä Cupra-merkin ratista ja katsomalla muualle kuin digimittaristoon oli fiilis kuin omassa Xcellencessä. Toki tämä fiilis voisi olla moottori käynnissä ja tien päällä ihan toista. Varusteita halliautossa oli hyvin ja niitä arvostavallehan tuossa on hyvä aihio. Oli ACC:ta, lane assistia, beatsia, vetokoukkua, navisystemplussaa, digimittaristoa... hengästyksiin asti melkeen.

Viimeinen juttu tosiaan on hinta... halliauto oli laputettu NEDC-hinnalla, jonka lapun takana oli myös WLTP hinta. Noin kolme tonnia on hinnoissa eroa, mutta silti se on minulle liikaa. Valitettavasti. Ei vaan pysty. Makea peli, jonka toivoisi yleistyvän mutta hinta on turhan kova.  Jos kuitenkin Cupra Ateca kutkuttelee, niin käykää ihmeessä kokeilemassa ja istumassa. Kyllä minä tuon meinaan koikallakin käydä jos ja kun joskus saadaan koikkapeli Ouluun.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa partasuti

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1498
  • BMW M140i
Vs: Cupra
« Vastaus #56 : 22.11.2018 16:47 »
Tuo että ohjaamotuntuma on samanlainen kuin omassasi pätee varmasti moneen muuhun. Eihän satanelikymppiseni eroa juurikaan sisältä pienempimoottorisesta M Sport -varustellusta ykkösestä.

Poissa ConD

Vs: Cupra
« Vastaus #57 : 22.11.2018 17:05 »
Vaikka oon Cupra Atecan kuvia katsellut ja tiesin ihan justiinsa mitä suurinpiirtein odottaa niin silti fiilis jäi vähän laimeaksi. Ehkäpä Cupran pitäisi näkyä, puhutella ja vähän huutaakin olemassaolostaan sisällä. Jotain siis peruskonservatiivisesta linjasta poikkeavaa...

Just my 5 cents...

Jotenkin 190hp 2.0TSI FR:n verrattuna Cupran lisähinta on vähän hankalasti perusteltavissa.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Cuore Sportivo

Vs: Cupra
« Vastaus #58 : 29.11.2018 01:27 »
Yritän olla puuttumatta tähän koska en ole ainakaan Atecan asiakaskuntaa mutta toisaalta voisin olla Cupran ostaja?

"Volkswagen Group Wants To Transform SEAT Into Alfa Romeo Rival"

Ja nyt on tehty Seatin sporttimalleista Cuprasta oma merkkinsä, "Urheiluautobrändi, jolle kilvanajo on intohimo ja elämäntapa" kertoo cupraofficial.fi

"Lähes ennenkuulumatonta. Katumaasturi, jolla on urheiluauton sydän. Se on myös urheiluauto, joka tietää, mitä on tyylikkyys. Sellainen on CUPRA Ateca. Siinä yhdistyvät kahden erilaisen maailman parhaimmat puolet."

"Kilparatojen inspiroima, kaduille tarkoitettu. "


Itse autoon;

Urheiluauton sydän, 2.0 TSI:


Pari vuotta vanhasta Atecasta badgetuunattu kori:


Sisustaa, 2013 Leoniin verrattuna, ymmärrän ConD:n pointtia:


Äänimaailmaa "sponsored by dyson."
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=iH5PSm3ziH0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=iH5PSm3ziH0</a>


 
Summa summarum: Nopea Seat Ateca. Muuta uutta tai säväyttävää? Ei mielestäni. Tosin, en ole autolla ajanut joten täysin en voi tuomita.

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3165
Vs: Cupra
« Vastaus #59 : 29.11.2018 08:40 »
Mielenkiinnolla seurailen Cupra brändin kehitystä. Ensimmäinen veto on tosiaan ”vain” vauhdikas Ateca ja olisi kaivannut vähän enemmän yritystä. Lähtien vaikka penkeistä, missä reisituen pituus on säädettävissä.

Tuo toive Alfan haastamisesta Seatin (tai artikkelissa mainitun Hyundain) osalta jää kyllä haaveeksi vielä pitkäksi aikaa. Merkeiltä puuttuu täysin Alfan ikoninen pedigree.

Ok, osalle ostajista tuo ei merkitse mitään - mutta aika monelle kyllä.

Ei ihan heti tapahdu, että meilläkin olisi Cupralle ja Hyundaille merkkikerhoja järjestämässä tapahtumia jne.

En silti halua Cupraa muilta osin tyrmätä. Jos malttavat brändiä ja tuotetta jatkossa jalostaa enemmän, voi lopputulos olla tosi hyvä.

Tällä hetkellä kilpailu on ehkä enemmän Kodiaq RS suunnalla, vaikka aika lähelle 280hv Stelvion kanssa Cuprankin hinta kipuaa.