autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)  (Luettu 42505 kertaa)

Poissa fleetwood

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #20 : 04.03.2014 12:29 »
Eipä valaissut asiaa TL:n sivuilla oleva tiivistelmäkään tuosta jutusta  :(
VW Passat GTE / Cadillac Brougham '88

jf

  • Vieras
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #21 : 07.04.2014 09:20 »
Jos Priuksen PHEVin käyt koeajamassa, niin otapa kunnon pakkaspäivänä ja käynnistä se kylmänä ja akut täynnä. Mielenkiintoista olisi kuulla käynnistääkö auto automaattisesti bensakoneen vai antaako ajaa pelkällä sähköllä.
Eipä onnistunut sitten tänä talvena, kun se talvi jäi uupumaan, joten täytyy mennä juotettavan lähteen tiedoilla eli kyllä priuksen phev käynnistää kanssa bensalla siksi aikaa, että kone on lämmin ja meinasi meidän ajoilla talvikäytön menevän pääasiassa bensalla johtuen pätkäajosta, joten säästöjä ei tarjolla kuin lämpimällä...

Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #22 : 07.04.2014 13:23 »
Jep, tämmöisen käsityksen sain jostain muualtakin koskien Priuksen PHEViä.

Nyt näillä keleillä pääsee Mitsun PHEVillä jo pelkästään sähköllä (jos ei tarvitse sisätiloja lämmittää). Kilometrejä takana marraskuusta -13 lähtien noin 5000 ja keskikulutus 2.9 litraa/100 km.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG 2019, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2364
  • MB GLC 350e
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #23 : 09.04.2014 08:36 »
^ Tuo Mitsubishi PHEV:in talvikulutus 2,9 l/100 km on hyvän sorttinen vastaten CO2-arvoa 68 g/km. EU-normin mukainen CO2 arvohan on 44 g/km. :)

Tällainen kokemusperäinen kulutustieto on paljon arvokkaampaa, kuin esim. Tuulilasin Ekoautotestissä 2014 kovassa pakkasessa PHEV:ille epäoptimaalisilla matkoilla ajetut kaupunkikulutuslukemat.

Poissa Ansjelm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 440
  • Seat Ateca
  • Ateca, Yaris ja Kona kyyditsee Moukarimiestä
Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #24 : 14.06.2014 00:11 »
Jaahans nyt sitten on sisässä hakemus tem:lle energiatuesta tms. Fiksumpikin tästä ymmärtää että phev outlander liisarina alkoi kiinnostaa ensiksi hazardikokeilun jälkeen ja sitten kun tajusin tämän energiaetumahdollisuuden. Onhan se toki "kiinalaisesta" japsiin siirtyminen kynnys. Mutta voishan sitä kai todeta oikeasti viehtyneensä uudesta tekniikasta. Volvo kun ei sitä hybridiä vielä tarjoa xc-luokassa.

Ensi viikolla kokeilu jokatap uusiksi hallituksen kanssa.
10v autohistoria: Ykköseksi tulossa Seat Ateca 2019. Kakkoskulkine Toyota Yaris Hybrid 2018. ex. Skoda Yeti 2012. Volvo V70 2001, VW Golf Sportsvan 2014, Volvo XC60 2011 sekä Seat Altea XL 2008

jf

  • Vieras
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #25 : 14.06.2014 09:59 »
Jep, tämmöisen käsityksen sain jostain muualtakin koskien Priuksen PHEViä.

Nyt näillä keleillä pääsee Mitsun PHEVillä jo pelkästään sähköllä (jos ei tarvitse sisätiloja lämmittää). Kilometrejä takana marraskuusta -13 lähtien noin 5000 ja keskikulutus 2.9 litraa/100 km.
Jep, olihan se töpselitoyokin tuossa pihassa seisomassa ja vielä +10-asteisena aamu käynnisti koneen kun pihasta lähdin. Puolisen kilometriä taisi käydä ja sitten loppupäivä mentiin sähköllä. Tuo rangehan tuossa vaan on varsin olematon, mutta nykyisellä käytöllä se riittäisi kunhan työpaikalla seisoisi tolpassa.

Tekniikan maailmassa oli testi näistä töpselisekasikiöistä ja siinä oli sitten vertailtu energian kulutusta niiden välillä.

Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #26 : 23.06.2014 23:31 »
Päivitetäänpäs vähän tilannetta. PHEVillä ajettu nyt 6800 km ja keskikulutus on 1.9 litraa/100km eli nyt viimeiset reilut tuhat kilsaa ajot on olleet käytännössä lähes pelkästään sähköllä. Nätisti kun ajaa eli ilman suuria kiihdyttelyjä niin akusto riittää n. 44-45 km ajoon. Sopii meikäläisen arkiajotarpeisiin kuin nenä päähän.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG 2019, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2429
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #27 : 23.06.2014 23:41 »
Vähällä menee, ei voi muuta sanoa! Meilläkin tämmöinen Plug-in kattaisi normaalit työmatkat ja tarhaan viennyt täysin.
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Karvis

Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #28 : 23.06.2014 23:45 »
Päivitetäänpäs vähän tilannetta. PHEVillä ajettu nyt 6800 km ja keskikulutus on 1.9 litraa/100km eli nyt viimeiset reilut tuhat kilsaa ajot on olleet käytännössä lähes pelkästään sähköllä. Nätisti kun ajaa eli ilman suuria kiihdyttelyjä niin akusto riittää n. 44-45 km ajoon. Sopii meikäläisen arkiajotarpeisiin kuin nenä päähän.

Paljonko sähköä on kulunut tuolla matkalla? Pelkkä bensan kulutushan on vain osa kulutuksesta.

Pari viikkoa takaperin näin tämmöisen PHEVin roikan jatkeena erään yrityksen parkkipaikalla, taisi olla ensimmäinen jonka täällä pohjoisessa bongasin.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5409
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #29 : 23.06.2014 23:47 »
Vähällä menee. Oletko laskenut latauksien hintaa, ja sitä paljonko on kokonaiskustannukset sataa kilometriä kohden? 
Kas, Karvis ehti kyselemään samaa.
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #30 : 24.06.2014 09:29 »
En ole kyllä laskenut, pitäisi joskus tutkia saisiko noita pitkän ajan energiakulutuslukemia ulos ajotietokoneen syövereistä. Pitäisi varmaan lukea manuaalia..

Ajoakuston kapasiteetti on 12 kWh. Auto ei koskaan tyhjennä akustoa kokonaan eli olisiko lataustarve "tyhjästä" akusta täyteen noin 10 kWh? Latauksessa hyötysuhde ei ole ihan 100 % eli olisiko sähkön tarve per lataus noin 11 kWh. Meillä sähkön hinta veroineen ja perusmaksuineen on hieman alle 6 senttiä ja siirto veroineen ja perusmaksuineen hieman yli 5 senttiä per kWh eli yhteensä noin 11 senttiä /kWh. Tällöin latauksen hinnaksi tulisi 1.21 euroa kerta. Jos yhdellä latauksella pääsee noin 45 km tarvitaan 100 km kohti latauksia 2.22. Tällöin sähköllä ajon hinta per 100 km olisi 2.7 euroa? Pyöristetään se 3 euroon. Tähän lisäksi kulutus 2 litraa bensaa á 1.60 niin kustannukset yhteensä 6.20€.

Viisaammat voisivat korjata jos tässä laskelmassa on jotain pahasti pielessä!
« Viimeksi muokattu: 24.06.2014 09:43 kirjoittanut jtp_fi »
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG 2019, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5409
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #31 : 24.06.2014 11:35 »
En minäkään tuota sen paremmin osaa laskea, mutta pikaisesti ilmoittamiasi lukuja tutkaillen vastaa polttoainekuluiltaan 4-litran autoja. Niitä on harvassa, ja kun vielä huomioi Outlanderin kokoluokan niin vastaavaa ei löydy. Ajotyylisi lienee säästäväisyyteen pyrkivää mallia ? Saa varmasti kulutuslukemia nostettua aika helposti muuttamalla ajotyyliä raskaamman kaasujalan suuntaan.
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Paikalla Urlaub

Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #32 : 24.06.2014 14:07 »
Työnantajani hankki toukokuussa Outlander PHEV:n ja nyt on muutamalta työreissulta kokemuksia.

Aivan kelpo auto ja PHEV-tekniikka on hienoa ja erittäin toimivaa. Valitettavasti Outlander ei vaan muutoin pärjää 50 tonnin hintaluokassa yhtään mitenkään. Ämpärimuovia on enemmän kuin laki sallii ja rengasmelu raastaa korvia. Kunhan tuollainen tekniikka tulee muihinkin autoihin, niin uskon monen keskustelukumppaninkin innostuvan, kunhan vaan uskaltavat kokeilla.


Tässä tehdään historiaa eli ensimmäinen sähköauton lataus vanhempieni pihalla (ja ylipäätään muissakaan kohteissa, joissa olen töpselivirtaa kysellyt..)




Latausluukun alla on kaksi eri pistoketta. Tässä ruokitaan 240 V:n jänniteellä. Tehokkaampaa latausta en olekaan vielä päässyt kokeilemaan. Kauanko lie ottavan aikaa?




Nämä pistorasiat ovat 16A sulakkeen takana ja hyvin toimii. Isä oli kaukaa viisas, kun parikymmentä vuotta sitten rakennusvaiheessa vedätti myös voimavirtapistokkeen autotallin ovelle. Kehui jo silloin varautuvansa sähköautoiluun ja nyt se päivä on koettanut, jotta se olisi mahdollista ja ehkä jopa järkevääkin. Toisaalta, kotona ehtii yöllä lataamaan vähän hitaamminkin.




Toimintasäde kummallakin polttoaineella on helposti nähtävillä ja SAVE-moodilla sähköä voi säästää haluaamaansa paikkaan. Akku tyhjänä Outlander toimii tavallisen hybridin tavoin eli kulkee silloinkin välillä pelkällä sähköllä.




Moottoritila on samanlainen kuin Tojotan hybrideissä eli kaksi moottoria sullottuna rinnakkain.




Alkuperäiset 18" pyörät ovat järkyttävä melulähde.




Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3803
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #33 : 24.06.2014 14:18 »
Sille, että latauslaitteita ei voi integroida autoon, on varmaan joku hyvä syy? Ihmetyttää näissä sähköautojen latauskuvissa tuollaiset johdosta roikkuvat puolimetriset kakkosnelosen pätkät :(

Latausjohto on arvaten arvokaskin, onko niissä mitään mekaanista varkaussuojaa?

Paikalla Urlaub

Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #34 : 24.06.2014 17:01 »
Sille, että latauslaitteita ei voi integroida autoon, on varmaan joku hyvä syy? Ihmetyttää näissä sähköautojen latauskuvissa tuollaiset johdosta roikkuvat puolimetriset kakkosnelosen pätkät :(

Sanopa muuta. Vähintään halon ja pistokkeen välillä saisi olla johtoa reilusti, mutta kun ei..

Latausjohto on arvaten arvokaskin, onko niissä mitään mekaanista varkaussuojaa?

Ei ole. Tietysti jos lataa lukollisesta lämpötolpasta, niin piuhan pää on lukon takana. Toinen kysymys sitten on niiden tolppien lukkojen sarjoitukset, sillä omien kokemusteni mukaan sama avain on käynyt ympäri maata useampaan satunnaisesti valikoituneeseen tolppaan..

Toisaalta tällainen 230 voltilla lataaminen on pääasiassa omakotiasukkien puuhaa, joten varkausriski tuskin on niin kovin suuri. Ne yleisessä käytössä olevat parkkihallien pikalatausasemathan sisältävät myös kaapelin, joka kytketään tuohon toiseen auton pistokkeista.

Periaatteessa tämä kuvissa näkyvä piuha odottaa autoa kotona ja kaupungilla käytetään latausasemien johtoja. Eihän huoltoasemallekaan tarvitse varautua oman jerryn ja ratin kanssa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 24.06.2014 17:03 kirjoittanut Urlaub »

Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #35 : 24.06.2014 21:48 »
En minäkään tuota sen paremmin osaa laskea, mutta pikaisesti ilmoittamiasi lukuja tutkaillen vastaa polttoainekuluiltaan 4-litran autoja. Niitä on harvassa, ja kun vielä huomioi Outlanderin kokoluokan niin vastaavaa ei löydy. Ajotyylisi lienee säästäväisyyteen pyrkivää mallia ? Saa varmasti kulutuslukemia nostettua aika helposti muuttamalla ajotyyliä raskaamman kaasujalan suuntaan.

Joo, kieltämättä tässä autossa osittain kiehtoo juuri se, miten alhaiseksi kulutuksen saa puristettua. Kovat kiihdytykset, erityisesti ylämäkeen, syö akustoa tehokkaasti. Kaiken kaikkiaan olen yrittänyt ajella mahdollisimman ennakoivasti, jotta välttää turhat jarrutukset ja sen jälkeiset kiihdytykset. Tehostettua moottorijarrutusta tulee käytettyä erityisesti alamäissä ja tasaisella annan taas rullailla ilman moottorijarrutusta.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG 2019, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #36 : 24.06.2014 21:57 »
Ämpärimuovia on enemmän kuin laki sallii ja rengasmelu raastaa korvia.

Alkuperäiset 18" pyörät ovat järkyttävä melulähde.


OK, tämä melu-kommentti hieman yllätti. Mulla ei kyllä ole vastaavaa "tuntemusta". Toki karkealla asfaltilla renkaat pitävät ääntä, joka tietysti korostuu kun moottori sähköllä ajettaessa on täysin äänetön. Hyvällä asfaltilla taas renkaistakaan ei kuulu mitään. Mutta näin se menee mielestäni muissakin autoissa.

Tekniikan Maailman hybridi-testissä mitattu melu ei juuri poikennut Volvosta tai Amperasta, Tojon PHEV taisi olla meluisin.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2014 22:00 kirjoittanut jtp_fi »
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG 2019, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Paikalla Urlaub

Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #37 : 24.06.2014 22:12 »
OK, tämä melu-kommentti hieman yllätti. Mulla ei kyllä ole vastaavaa "tuntemusta". Toki karkealla asfaltilla renkaat pitävät ääntä, joka tietysti korostuu kun moottori sähköllä ajettaessa on täysin äänetön. Hyvällä asfaltilla taas renkaistakaan ei kuulu mitään. Mutta näin se menee mielestäni muissakin autoissa.

Niinhän se menee, mutta kyllä firman Volvo S80 on todella hiljainen Mitsuun (tai III Ocuihin) verrattuna.

Ämpärimuovisuudesta pitää vielä sen verran kommentoida, että 32 tonnin hinnat alkaen malli on luokassaan ok tai suorastaan hyvä suoritus. 20 tonnia lisää hintaa, niin alkaa samalla rahalla saamaan jo oikeasti hienoja autoja. Siinä joukossa Mitsun sisustus ei enää pärjää. Vertaan siis 5-sarjan Bemariin, E-sarjan Mersuun, XC60 Volvoon ja mitä näitä 50 tonnin vehkeitä nyt on tullut viime aikoina ajeltua.


Tekniikan Maailman hybridi-testissä mitattu melu ei juuri poikennut Volvosta tai Amperasta, Tojon PHEV taisi olla meluisin.

Luin vertailun ja ihmettelin melulukemia.  Ihmetytti lähinnä tuo Volvon meluisuus. Minkäköän kokoiset renkaat siinä olivat?

Tekiköhän omissa koeajoissani toukokuun kevätkarkeat asfaltit tepposensa vai mikä? Jos itselle olisin hankkinut, niin pikaisesti pitäisi selvittää järkevämmän rengaskoon soveltuminen.


Poissa jtp_fi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #38 : 24.06.2014 22:19 »

Ämpärimuovisuudesta pitää vielä sen verran kommentoida, että 32 tonnin hinnat alkaen malli on luokassaan ok tai suorastaan hyvä suoritus. 20 tonnia lisää hintaa, niin alkaa samalla rahalla saamaan jo oikeasti hienoja autoja. Siinä joukossa Mitsun sisustus ei enää pärjää. Vertaan siis 5-sarjan Bemariin, E-sarjan Mersuun, XC60 Volvoon ja mitä näitä 50 tonnin vehkeitä nyt on tullut viime aikoina ajeltua.


Joo, samaa mieltä kyllä siitä että Mitsun sisätilat on selvästi vanhanaikaisemmat kuin eurooppalaisten valmistajien. Toki jos otetaan Outlanderin kanssa samankokoiset Volvon, Mersun, Bemarin ja Audin nelivetoiset SUVit samoilla varusteilla niin hintaa on vähintään 20 tonnia enemmän.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Style BusinessLine DSG 2019, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12005
Vs: Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)
« Vastaus #39 : 25.06.2014 03:16 »
Luin vertailun ja ihmettelin melulukemia.  Ihmetytti lähinnä tuo Volvon meluisuus. Minkäköän kokoiset renkaat siinä olivat?

235/45R17 97W  Michelin Primacy 3
Wanha Jäärä arvonimen ylpeä haltija  😳