autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä Toyotasta  (Luettu 85375 kertaa)

Poissa JiiJii71

Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #760 : 12.06.2020 22:21 »
Pari vuotta vanha, mutta aivan loistava video. Tässä esitellään Toyota Prius 4th gen vaihdelaatikon purkaminen ja kerrotaan seikkaperäisesti miten tuo toimii. Pari mielenkiintoista yksityiskohtaa, mm normipruiskassa ja töpselimallissa on eri välityssuhde. Yllättäen plugarissa on tiheämpi välitys jotta sähköajossa saavutetaan herkempi kiihtyvyys. Tuosta huolimatta akku tyhjänäkään ei plugari tunnu olevan janoisempi kuin normimalli.

Aivan loistavan nerokas vaihdelaatikkosysteemi. Osien lukumäärä tuollaisessa on murto-osa kaksoiskytkinvaihteistoihin. Kokanaisuudessaan hammasrattaita koko vaihdelaatikosta löytyy kaikkinen MG1, MG2, planeettavaihteistoineen ja tasauspyörästöineen alle/noin parinkymmenen luokassa. Laskekaapa hiviksenne montako löytyy jostain etuvetoisesta DSG7:sta + vetopyörästöt.

Pitkä video mutta opettavainen.



<a href="https://youtu.be/-dHeRJdrnI8" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/-dHeRJdrnI8</a>
Work hard not smart.

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1787
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #761 : 13.06.2020 09:11 »
Aivan loistavan nerokas vaihdelaatikkosysteemi. Osien lukumäärä tuollaisessa on murto-osa kaksoiskytkinvaihteistoihin. Kokanaisuudessaan hammasrattaita koko vaihdelaatikosta löytyy kaikkinen MG1, MG2, planeettavaihteistoineen ja tasauspyörästöineen alle/noin parinkymmenen luokassa. Laskekaapa hiviksenne montako löytyy jostain etuvetoisesta DSG7:sta + vetopyörästöt.

Samaa mieltä, tuota parempaa hybridivoimalinjaa tuskin on mahdollista kehittää. Mekaanisesti laite on yksinkertainen kuin saunan pelti, sen säätäminen eri ajotilanteissa onkin sitten hivenen monimutkaisempi homma.

Järjestelmän toimintaperiaatteesta pääsee aika hyvin perille katsomalla tämän videon, jossa esitellään koulutuskäyttöön tarkoitettu "HSD-simulaattori". Tuossa ei tosin Toyotaa mainita, koska noitahan on muillakin valmistajilla (Toyotalta lisensoituna).

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=MsvVD0FaF28" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=MsvVD0FaF28</a>
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #762 : 25.06.2020 14:42 »
Nyt vasta tuli haettua My Toyota Appi iPhonelle. Sehän onkin oikeestaan varsin mainio väline. Laitetaan suositeltujen listalle muillekin.

Poissa Tietäjä

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 658
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #763 : 26.06.2020 14:09 »
Tuo Tojon hybridivoimalinja olisi mielenkiintoinen pienoismalliprojektina jollain pienellä polttomoottorilla.  ;)

Poissa jussi101

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 350
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #764 : 20.07.2020 16:28 »
Toyotakin (Volkswagenin ja BMW:n jälkeen) on päivittänyt logonsa Euroopan markkinoita varten.

https://www.designweek.co.uk/issues/20-26-july-2020/toyota-new-logo/

Poissa Xmasa

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 143
  • Avensis -18 & Auris -18 & Hiace -89
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #765 : 30.07.2020 15:11 »
Oon nyt kahdessa Auriksessa -14 ja -18 mallissa huomannut, että etu/takaovien ja takaluukun alareunassa on ilmeisesti vedenpoistoreiät olleet tulpattuna?  ??? Jokaisessa ovessa on ollut 3-4 pientä mustaa muovitulppaa. Eli onko siis nuo tarkoitettu olevan paikoillaan vai mikä järki niissä on? Ei niissä alareunoissa muita kunnollisia vedenpoistoreikiä näy olevan.
Toyotalla Suomi kuljettaa

Poissa Foxit

Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #766 : 01.08.2020 09:44 »
Eräs asia on askarruttanut tässä viime päivinä kun on tullut koeajaettua erillaisia autoja. Kokeilkaapa omilla Toyotoillanne sellaista että maantiellä tasaista nopeutta ajaessanne (mieluiten vakionopeuden säädin päällä) nollaatte keskikulutus ja keskinopeusmittarin. Seuratkaapa mihin keskinopeus asettuu hetken päästä. Esimerkiksi omassa Priuksessani jos asetan vauhdin 85 km/h mittarinopeuteen ja teen nollauksen vauhdista niin keskinopeus ilmestyy näyttämään 80 km/h lukemaa ja tämä lukema sitten säilyy niin kauan kuin jatkan tasaista 85 km/h mittarinopeuden ajamista. Sama homma myös muilla nopeuksilla eli keskinopeus asettuu näyttämään aika lähelle todellista GPS :n mukaista keskinopeutta. Huomasin että kaikilla merkeillä homma ei toimi näin vaan keskinopeus lasketaan mittarinopuden perusteella vaikka heitto todelliseen nopeuteen olisikin samaa 5 km/h luokkaa.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1217
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #767 : 01.08.2020 09:50 »
Eräs asia on askarruttanut tässä viime päivinä kun on tullut koeajaettua erillaisia autoja. Kokeilkaapa omilla Toyotoillanne sellaista että maantiellä tasaista nopeutta ajaessanne (mieluiten vakionopeuden säädin päällä) nollaatte keskikulutus ja keskinopeusmittarin. Seuratkaapa mihin keskinopeus asettuu hetken päästä. Esimerkiksi omassa Priuksessani jos asetan vauhdin 85 km/h mittarinopeuteen ja teen nollauksen vauhdista niin keskinopeus ilmestyy näyttämään 80 km/h lukemaa ja tämä lukema sitten säilyy niin kauan kuin jatkan tasaista 85 km/h mittarinopeuden ajamista. Sama homma myös muilla nopeuksilla eli keskinopeus asettuu näyttämään aika lähelle todellista GPS :n mukaista keskinopeutta. Huomasin että kaikilla merkeillä homma ei toimi näin vaan keskinopeus lasketaan mittarinopuden perusteella vaikka heitto todelliseen nopeuteen olisikin samaa 5 km/h luokkaa.

Tämä on ollut jo 2001 Toyota Yariksessa, keskinopeus on aika tarkalleen GPS nopeus, mutta mittari näyttää mitä sattuu.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1217
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #768 : 01.08.2020 10:23 »
Voisiko olla, että valmistaja metsästää pienempiä kulutuslukemia. Kuitenkin on aina osa ihmisistä, jotka ajavat mittarinopeutta. Tuo 5kmh heittoon jo kulutuksessa desejä.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa ihaa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1190
  • Kia Optima SW PHEV -19
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #769 : 01.08.2020 10:27 »
Jos autossa on navi niin silloin ajotietokoneen keskinopeusnäyttö näyttää GPS nopeutta.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1217
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #770 : 01.08.2020 10:53 »
Jos autossa on navi niin silloin ajotietokoneen keskinopeusnäyttö näyttää GPS nopeutta.

Yariksessani ei ollut navia, silti nopeusnäyttö ja keskinopeus näytti täysin eri lukemaa.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa ihaa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1190
  • Kia Optima SW PHEV -19
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #771 : 01.08.2020 10:55 »
Okei taas oppi jotain uutta.
Kia Optima SW plug-in hybrid MY19


Poissa Muura

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 72
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #772 : 01.08.2020 11:15 »
Keskinopeuden laskentaan käytetään käsittääkseni matkamittarin tietoja joka on useimmiten lähellä todellista nopeutta rengastuksesta riippuen.

Poissa mmnnmm

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 140
  • IS300h
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #773 : 01.08.2020 17:32 »
Sama juttu Leksassa. Tässä mittarivirhe on 10% luokkaa.
88 mittariin = 80gpssään, 120 rajoituksilla 132mittariin jne.
Vakio rengaskoko.

Poissa MyyjäX

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 85
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #774 : 02.08.2020 08:30 »
Uutta tietoa tämä on. Täytyy tutkailla onko noin. -19 vm Camryn mittarivirhe GPS:n mukaan 100km/h on 6 km/h. (Mittarinopeus 106/ todellinen 100)