autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä Toyotasta  (Luettu 51943 kertaa)

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2015
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #40 : 07.01.2018 08:34 »
Ei vaan taida olla Suomen maahantuojasta kiinni mitä malleja tänne saadaan virallisia kanavia pitkin. Nykyiset pykälät tosin mahdollistaisivat jollekin ketterällä toimijalle ihan mielenkiintoisia mahdollisuuksia esim. USA Camryn myymisellä Suomessa. Tiedä sitten saako hinnasta kilpailukykyistä, mutta luulisi noille ottajia olevan.

Poissa Taky

Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #41 : 07.01.2018 08:42 »
Mikä juttu että jengi ei halua sedaneita enään?

Sedanin onneton takaluukku - ei tavaratilan koko sinällään.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Peeveli

  • Vieras
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #42 : 07.01.2018 10:17 »
Mikä juttu että jengi ei halua sedaneita enään? Onko tosiaan niin että se farmari tai suv on niin pakollinen että sedan ei ole vaihtoehto? Näin ei ollut vielä 2000-luvun vaihteessa..

Omalla kokemuksellani en ainakaan itse vapaaehtoisesti palaa enää koskaan matalaan autoon. Jos olisi pakko, mieluiten juuri sedan koska ei likaa takalasia kurakelillä. Matalan auton koen nykyisin epämukavana (istahtamiskorkeus, näkyvyys eteen ja sivulle, omaan makuuni liian makaava ajoasento jne). Niin äkkiä sitä on tottunut (kesäkuun alusta -17 alkaen) cittarin korkeuteen. Mutta, edellä mainittu vain oma kokemus, monet ovat täysin eri mieltä tai painottavat esimerkiksi mutkatien ajettavuutta jne, eikä sekään maku ja mielipide ole väärä. Joskus on väitetty, että cittareita ostaa vain vanhat papat ja mummut, mutta kyllä noita näkyy ostavan nuorehkot ja keski-ikäisetkin. Kaipa valmistajat tekevät johtopäätöksiä tulevaisuutta ajatellen, kun cittareiden ja crossovereiden myynti vaan lisääntyy ja matalampien mallien myynti hiipuu.

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 746
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #43 : 07.01.2018 12:38 »
Keskimääräinen uuden auton ostaja on vanhentunut paljon, ja hän arvostaa esim. tuota SUVin helppoa sisäänkäyntiä ja autosta nousua. Onnistuu vähän huonommillakin nivelillä.

Poissa Benkku

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #44 : 07.01.2018 12:38 »
Tämä ihan mutulla, mutta eikös aikoinaan(vai vieläkin) Bemarin X5 ja Mersun ML:t koottu jenkeissä ja rahdattu sitten eurooppaan, eli kaipa tuokin saadaan kannattamaan. Toki nuo ovat hieman eri hintaluokan pelejä, onko noissa enemmän katetta sitten.

Venäjältä taas jos tuodaan niin onhan siinä imagoriski olemassa ja estävätkö ukraina-pakotteet tuonnin EU:n suuntaan? Tosin suurin osa autoilijoista ei tiedä missä maassa heidän autonsa on valmistettu, joka pienentää imagoriskiä.

Jokatapauksessa eiköhän siellä maahantuojalla ole pohdittu eri skenaarioita jos kerran uutta Avensista ei ole tulossa. Avensis on kuitenkin ollut 2017 6. eniten ostettu auto Suomessa, sisältää tietty farkutkin.
https://www.autotalli.com/artikkeli/Vuoden-2017-Myydyimmat-Autot---Katso-Top-30--Lista


Muutama vuosi sitten, kun öljynhinta romahti ja Venäjän talous sen mukana jäi länsimaalaisille varastot täyteen Venäjällä valmistettuja autoja (niillä joilla oli oma tehdas siellä). Ainakin VW Group rahtaisi sitten Venäjällä tehtyjä autoja (Golf, Passat) Euroopan myyntiin eli hyvällä tai huonolla tuurilla onkin ostanut Venäjällä tehdyn Golfin Suomen merkkiliikkeestä. Onko sillä sitten väliä? paljonhan on kysymys laadunvalvonnasta. Muistan jutun niiltä ajoilta, kun BMW vielä omisti nyt jo kuolleen Rover -merkin. Silloinhan Land Rover oli osa Roveria. Britit olivat ylpeinä esitelleet germaaneille ensimmäistä erää Freelander SUV-maasturia, joka oli lähdössä jälleenmyyjille. BMW  oli tuonut oman laatuyksikönsä mukanaan  ja germaanien tarkistuksen jälkeen kaikki autot palautettiin korjauksiin.

Poissa Vode

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 63
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #45 : 07.01.2018 12:42 »
Mä en ainakaan sedanilla tee yhtään mitään enää. Aikanaan kyllästyi kun tilaa olisi mutta luukusta ei saa sopimaan mitään sisään. Aivan turha. Mielummin hb tai farkku. Cittareiden ideaakaan en ole oikein sisäistänyt, autoon nousemiskorkeus on toki jees ja se että on ylempänä mutta siihen se sit jääkin. Tilaa aikalailla yhtäpaljon kuin hb:ssakin. Toki cittari hyvä jos tykkää käyttää isoja hattuja niin mahtuu hyvin sisään turbaani tai silinteri päässä.

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5332
  • A3 TFSI BS s tronic fl-17
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #46 : 07.01.2018 13:39 »
No Avensis on jo yhdeksän vuotta vanha malli, ja uuden kehittelyyn ei luultavasti kannata enää laittaa paukkuja. Joko Camry sen paikalle tai sitten jää aukko Euroopan mallistoon.
Camry ei aikaisemmin ollut Suomessa myyntimenestys, sukulaismiehellä oli Camry enkä liikenteessä juuri muita nähnyt. Itse en usko Aven poistumiseen markkinoilta, Corollakin on aika vanha malli ja edelleen valmistetaan ja menee kaupaksi hyvin.

Toki Toyota on hölmöillyt aikaisemminkin lopettamalla farkku Corollan maahantuonnin Suomeen, usean vuoden ajan oli aukko kokoluokassaan kunnes alkoivat farkku Aurista Suomeen tuoda.
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 746
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #47 : 07.01.2018 14:38 »
Corollasta tuli uusi malli 4 vuotta sitten, ja se on maailmanauto, jota myydään 150 maassa. Aivan eri tarina kuin Avensis.

Camry tulisi nyt muutenkin hyvässä saranassa myyntiin, kun kuluttajat vierastavat dieselautoja.

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5332
  • A3 TFSI BS s tronic fl-17
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #48 : 07.01.2018 15:00 »
Mikä estää ettei Avensiksesta voisi tulla uusi malli, monessako maassa myydään? Camrysta jäi muistikuva että olisi kokoluokkaa isompi malli, ainakin sukulaismiehen Camry vaikutti tuolloin perhanan isolta autolta yksin ajettavaksi.

Tietääkseni Avensista saa useammalla eri bensamoottorilla kuin dieselinä.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018 15:05 kirjoittanut Zaasa »
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 746
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #49 : 07.01.2018 15:08 »
Raha sen estää. Myyntimäärät ovat niin pieniä, ettei uuden version suunnitteluun kannata investoida enää. Konsepti pitäisi vetää kokonaan uusiksi, kun dieselit saa laittaa roskiin ja tilalle tarvitaan hybridivoimalinja.

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/toyota-avensis/

KSML on edelleen sitä mieltä, että kyllä se Camry vaan tulee. Sitä myydään pelkästään Yhdysvalloissa kymmenen kertaa Avensista enemmän.

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Suomeen-saapuva-Toyota-Camry-luisui-pari-askelmaa-USAssa/1091929
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018 15:13 kirjoittanut nackerton »

Trollsten

  • Vieras
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #50 : 07.01.2018 15:11 »
Tottakai maahantuoja kiistää. Siinä voi jäädä muutama vanha Avensis myymättä ja varastoon maatumaan, jos nyt laukaistaan, että Camry tulee kohta.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 934
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #51 : 07.01.2018 15:15 »
Camryn mitat, pituus 489, leveys 184, akseliväli 282. Jenkkien 2018, eli meidän MY2017. Eli onhan tuo Avensista suurempi, olisiko Mazda 6 samaa koko luokkaa.

Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 746
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #52 : 07.01.2018 15:25 »
Camry voisi uhata jopa Mersun E-sarjaa esim. taksimarkkinoilla.

https://www.truedelta.com/Toyota-Camry/specs-264/vs-E-Class-186

Poissa Vatso

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 27
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #53 : 07.01.2018 15:25 »
Avensis kuitenkin kilpailee esim. Opel Insignian kanssa ja sen mitat ovat: pituus 484, leveys 186, akseliväli 274, eli hyvin samoihin menee Camryn kanssa.

Ja ei ihme, jos Suomesta puhutaan Toyota kansana, kun Avensiksen Euroopan myynnistä 10% tulee Suomesta.

Poissa MJ

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4909
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #54 : 07.01.2018 15:30 »
Tottakai maahantuoja kiistää. Siinä voi jäädä muutama vanha Avensis myymättä ja varastoon maatumaan, jos nyt laukaistaan, että Camry tulee kohta.

Jos asia on näin, niin eikös ne pian saada myytyä kun tehdään hommasta kamppis, jossa tonnin lisähinnalla saa sävy-sävyyn muoviämpärin ja tuulipuvun tilattavan auton kanssa?  ::)
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club One Mile

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3606
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #55 : 07.01.2018 15:36 »
Ja ei ihme, jos Suomesta puhutaan Toyota kansana, kun Avensiksen Euroopan myynnistä 10% tulee Suomesta.

Suomen osuudesta voi päätellä ko. automallin merkityksellisyydestä valmistajalleen.

Camry on suomessakin vanha tuttu malli, mutta se "tiedetään" Corollaan verrattuna kaksikin pykälää isommaksi eli varsin isoksi autoksi. Kuten edellä mitoista nähtiin niin eihän se oikeasti juuri eroa nyky-Avesta. Pitäisiköhän Camry nimetä Suomeen uusiksi, omien mallien badge-engineerauksestahan Toyotalla on kokemusta? Mutta sitä farmaria se oikeasti Suomeen kaipaisi jos myydä meinataan. Muualla maailmassa taas tuon kokoluokan farmareille ei juuri tarvetta ole.

Poissa Urlaub

Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #56 : 07.01.2018 16:23 »
Mutta sitä farmaria se oikeasti Suomeen kaipaisi jos myydä meinataan. Muualla maailmassa taas tuon kokoluokan farmareille ei juuri tarvetta ole.

Mikä estää farkku-Camryn lanseerauksen samalla kun malli palaisi Eurooppaan? Farkun modaaminen sedanista ei ole temppu eikä mikään Toyotan kokoiselle toimijalle.

Se nyt ainakin on faktaa, että Avensiksen malli-ikä on lopussa ja kustannukset uuden suunnittelusta per myyty Avensis on jotain muuta kuin maailmanmalli Camryn.

Luulenpa, että Toyota Suomella ei ole muuta mahdollisuutta kuin kiistää tiukasti kaikki spekulaatiot. Tämän tasoisest asiat julkaistaneen Toyota Europen konttorilta Kölnistä. Siis jos jotain tiedotettavaa on.

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5332
  • A3 TFSI BS s tronic fl-17
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #57 : 07.01.2018 16:38 »
Odotellaan ja kuullostellaan kuinka Avensiksen/Camryn suhteen Suomessa käy. Ajatusasteella olin valmistautunut palamaan Toyota leiriin uudistuvan Avensiksen kera, mikään loppuun myyntierä Avensis runsaine varusteineen ei sovi minulle.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018 16:40 kirjoittanut Zaasa »
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.

Poissa Koivari

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 465
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #58 : 07.01.2018 17:02 »
Tekisivät tuosta Camrysta Suomeen uuden autoluokan, SUVDANin, eli pohjaan kymmenen senttiä maavaraa lisää ja konttiin korinvärinen muoviämpäri ja lumihjarja. Menis varmasti kaupaksi  :D
-2014 Dacia Duster 1.5dci 4x4

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 570
Vs: Yleistä Toyotasta
« Vastaus #59 : 07.01.2018 17:02 »
Omalla kokemuksellani en ainakaan itse vapaaehtoisesti palaa enää koskaan matalaan autoon. ...


Sama täällä. Ajelin kymmenkunta vuotta Hondan CRV:llä ja totuin nousemaan autoon. Välillä oli käytössä pari vuotta Octavia. En vain oppinut nöyristelemään riittävästi sinne laskeutuessa - aina hattu tippui päästä tai pää kolahti oven raamiin. Liikenteessä oli huono näkyvyys, kun olin tottunut katselemaan näkymiä hiukan korkeammalta. Pojalla on Passat CC ja meikäläisellä aikamoisia ongelmia mennä sisään ja nousta ylös. Istuma-asento hankalasti makaava - selkä väsyy nopeasti. Taitaa olla myös ikäkysymys. 45 vuotta sitten ajelin Minillä ja pääsin koppiin helposti sisään ja ulos. ;D
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05