autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Formula 1  (Luettu 563876 kertaa)

Poissa Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10289
Vs: Formula 1
« Vastaus #9040 : 12.12.2019 16:27 »
Hamiltonia ollaan lehtien mukaan kovasti viemässä Ferrarille. Olisiko tässä paikka Bottakselle iskeä, sillä suosiikohan talli täysillä kuljettajaa, joka on lähdössä pois.
Tosin se vaatii Bottakselta täydellistä onnistumista.
Miten vaan, toivon että tuo primadonna Vettel ei voita mestaruutta Ferrarilla ensi vuonnakaan.

Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 817
  • Osa-aikainen sähköautoilija
Volvo V90 T8, VW T-Roc 1.5 TSI DSG 4-Motion, BMW Z3 1,9

Poissa Zasa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6556
Vs: Formula 1
« Vastaus #9042 : 18.12.2019 17:57 »
Paha takaisku Kimille ja Alfalle. Uusi runko ei läpäissyt törmäytestiä, tuhoutui pahasti.

https://www.is.fi/formula1/art-2000006347660.html
Audi A3 BS S-tronic Fl-17
Nissan Qashqai Dig-T 115 N-Connecta 2018

Poissa Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10289
Vs: Formula 1
« Vastaus #9043 : 27.12.2019 17:03 »
Edelleen Hamiltonille sovitetaan tietyltä taholta punaista haalaria. Onhan se Eddie Jordan kans yks irlantilainen suunsoittaja, mutta voihan jutussa olla perääkin.
Vaan, mitä jos Vettel lopettaakin tulevaan kauteen, Kimillähän loppuu Alfa Romeon kanssa sopimus myös. Kimille kolmas kierros Ferrarilla, tällä kertaa Leclercin apupojaksi?

Aikas epätodennäköistä. On vaan aika tulenarka yhdistelmä myös, jos Hamilton Leclerc laitetaan yhteen. Vielä tulenarempaa, jos Max istutetaan punaisiin.
Kuitenkin pidän Maxia epätodennäköisempänä, vaikka Hamilton on jo osoittanut, että on itsekäs,  eikä piittaa tallista paskaakaan, vain omasta edustaan. Vrt. viimeinen kisa 2016.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Paikalla jlindstrom

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3930
Vs: Formula 1
« Vastaus #9044 : 28.12.2019 10:21 »
Oikeastaan kun noita vaihtoehtoja miettii, niin Leclercin kaveriksi hommataan tod.näk. nopeahko kokenut kuski tai sitten luotetaan Leclercin oppineen tarpeeksi ja nuorempi kyky.

Todennäköisesti kuitenkin sellainen, joka haastaa sopivasti, mutta ei liikaa. Mieleen nousee eräs Bottas... Max ja Hamilton ovat kumpikin liian nopeita ja tuittupäisiä, oman arvonsa tuntevia kuskeja, jotka ajavat vain ja ainoastaan voitosta.

Kumpikin noista kuskeista saa välillä niskakarvat pystyyn ärsyttävyydellään, mutta kiistatta sarjan parhaat kuskit - joskin Leclerc vaikuttaa olevan hyvin lähellä, kunhan saa vielä kokemusta lisää.

Vettel on tippunut tahdista, kuten Ricciardokin. Sainz ajoi hyvän kauden, mutten usko että nousisi mestaruudesta haastamaan edes hyvällä autolla. Lando voisi ehkä noustakkin, mutta eiköhän Mclarenilla pidetä miehestä tiukasti kiinni.

Summa summarum, ensi kauden jälkeen Valtteri punaisiin.. Toki jos mersu päättäisi pitää Valen ja Hamiltonin ”vaikka väkisin”, niin soppa menisi mielenkiintoiseksi. Ei se tuolloin ihan 100% mahdotonta olisi nähdä 3. Kimin veto Ferrarilla, olettaen Kimin ajavan hyvän kauden alle Alfalla.... siinä se vasta pommi olisikin.

Kerännyt pari vuotta voimaa ja ladannut akkuja Alfalla ja sitten uudella kiukulla ajamaan merkkipisteitä Ferrarille vielä vuodeksi tai kahdeksi

Poissa Automaattori

Vs: Formula 1
« Vastaus #9045 : 07.01.2020 16:38 »
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

semisti ministi

Poissa Samu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 512
Vs: Formula 1
« Vastaus #9046 : 26.01.2020 17:04 »
Hämpyn palkkaneuvottelut jumissa, siirtyykö ferrarille? ???

Paikalla rka1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1917
Vs: Formula 1
« Vastaus #9047 : 26.01.2020 18:25 »
Hämpyn palkkaneuvottelut jumissa, siirtyykö ferrarille? ???
No mutta joku raja se on mersullakin, vaikka 60 milliä kaudesta ei nyt paljon mersulle merkkaa.

Poissa Zasa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6556
Vs: Formula 1
« Vastaus #9048 : 01.02.2020 16:29 »
Stroll osti osuuden Aston Martinista, mitäpä ei tekisi pojan formula uran puolesta kerran rahaa on.
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/cc1d03ab-77ed-4cdd-9a95-67bd89d06fea
Audi A3 BS S-tronic Fl-17
Nissan Qashqai Dig-T 115 N-Connecta 2018

Paikalla rka1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1917
Vs: Formula 1
« Vastaus #9049 : 01.02.2020 18:32 »
Ajotaitoja vaan ei voi pojalle ostaa.

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3631
Vs: Formula 1
« Vastaus #9050 : 01.02.2020 19:13 »
Ajotaitoja vaan ei voi pojalle ostaa.

Hyvä kuski kyseessä, F3 ja F4 mestaruus sekä Fefen akatemiassa 5 vuotta, eipä noita ihan pelkällä huollolla hoideta.

Paikalla rka1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1917
Vs: Formula 1
« Vastaus #9051 : 01.02.2020 19:51 »
Hyvä kuski kyseessä, F3 ja F4 mestaruus sekä Fefen akatemiassa 5 vuotta, eipä noita ihan pelkällä huollolla hoideta.
Hyvä ei riitä, aika-ajoissa hävinnyt mennen tullen tallikavereilleen, sanovat, että aika-ajo kertoo kuskin tason,
siinä on yhdellä kierroksella näytettävä.

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3631
Vs: Formula 1
« Vastaus #9052 : 01.02.2020 20:25 »
Hyvä ei riitä, aika-ajoissa hävinnyt mennen tullen tallikavereilleen, sanovat, että aika-ajo kertoo kuskin tason,
siinä on yhdellä kierroksella näytettävä.

Varmaan menestys ja tilastot tiedossa hyvinkin kaikilla, mutta kaverin  ura kyllä vähän muutakin kuin rahalla ostettua menestystä-sitä vaan meinasin.

Poissa Taavetson

Vs: Formula 1
« Vastaus #9053 : 20.02.2020 14:30 »
Talvitestit käynnissä jo toista päivää, eikä viestin viestiä! Noh, korjataan.

Aamupäivän isoin polemiikki ollut tietenkin tuo Mersun "aktiivinen" aurauskulman säätö, ja ratkaisun säännönmukaisuudesta ollut jonkinverran keskustelua. Näyttänee siltä, että vaikka aktiivinen jousitus niin automatiikan kuin kuljettajankin hoitamana on kielletty, tämä menisi sääntöpykälän "kuljettaja saa säätää etupyörien asentoa ratin kautta (no shit :D )"-kohdan taakse, ohjausgeometriaanhan tämä vaikuttaa eikä suoraan jousitukseen.

Poissa Duke

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 817
  • Osa-aikainen sähköautoilija
Vs: Formula 1
« Vastaus #9054 : 21.02.2020 07:55 »
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/formula-1-testeissa-nousi-kohu-mercedeksen-ratin-liikkeista-tasta-jarjestelmassa-on-kyse/

Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse

Lewis Hamiltonin nähtiin vetävän ja työntävän ohjauspyörää suorilla. Mercedes-AMG -tallin oletetaan rakentaneen järjestelmän, joka tarjoaa kuljettajalle muokattavat pyöränkulmat sääntöjä rikkomatta.

Formula 1:n kauden ensimmäisten testien toisena päivänä Lewis Hamiltonin ohjausliikkeet herättivät sensaation. Nyt kyse ei ollut kuusinkertaisen maailmanmestarin ajolinjoista, vaan jatkuvasta ohjauspyörän työntämisestä eteen ja taaksepäin: Hamiltonin havaittiin vetävän ohjauspyörää itseään kohti suorien alussa. Jarrutuksissa vastaavasti hän työnsi ohjauspyörää eteenpäin. Incar-kuva paljastaa auton etupyörien reagoivan ratin työntelyyn. Mistä tässä on kyse?

Pyöränkulmien hienosäätöä

Ohjauspyörän siirtäminen muokkaa auton etupyörien kulmia, millä tarkoitetaan pieniä muutoksia pyörän asentoon suhteessa ajorataan.

Jos renkaita katsotaan suoraan auton edestä tai takaa, näyttävät ne nojaavan auton keskilinjaa vasten: renkaan ulkosyrjä voi jopa hieman olla irti maasta auton kulkiessa suoraan. Pystykallistumaksi tai negatiiviseksi camber-kulmaksi kutsuttu seikka parantaa sivuttaispitoa kaarteissa, sillä se kompensoi renkaan ”taittumista alle” ja auttaa säilyttämään renkaan ja tien välisen kosketuspinta-alan mahdollisimman suurena. Urheilullisissa katuautoissa pystykallistumaa on enimmillään noin asteen verran, mutta Formula 1:n kaltaisissa kilpa-autoissa renkaat voivat olla yli kolmekin astetta kallistettuna.

Toinen perustemppu on säätää pyörät harittamaan (ns. toe-kulma), mikä tarkoittaa renkaiden osoittavan hieman vastakkaisiin suuntiin ohjauspyörän ollessa suorassa: vasen rengas osoittaa hieman vasemmalle, oikea hieman oikealle. Tyypillisesti muutaman asteen haritus tehostaa kilpa-auton kääntymistä.

Edut ja haitat

Säädöillä on kääntöpuolensa: negatiivinen pystykallistuma saa renkaan kulkemaan ”sisäkantillaan”, lievä auraus saa sekin renkaan luistamaan hieman, kulkeehan se aavistuksen vinottain kulkusuuntaan nähden. Sekin rasittaa renkaan sisäreunaa. Lopputuloksena sisäsyrjä uhkaa ylikuumeta ja pito heikkenee. Pyöränkulmilla haetaan parasta kompromissia kestävyyden ja nopeuden välille.

Mercedes-AMG:n neronleimaus

Ohjauspyörän kautta muokattavilla pyöränkulmilla Mercedes-AMG saattanee tehdä kaksoisvoiton: suoralla pyörät ovat etenemisen kannalta edullisessa asennossa, joten renkaat kuumenevat vähemmän ja suoranopeus kasvaa. Mutkissa kuljettaja voi ohjauspyörän liikkeellä kääntää pyöräkulmat sellaisiksi, joissa pitoa on kilpailijoita enemmän.

Miksi tätä sitten ei ole aikaisemmin ajateltu? Koska aktiiviset pyöränkulmat ovat Formula 1:ssä kielletty. Ilmeisesti Mercedes-AMG on löytänyt säännöistä porsaanreiän, jonka avulla pyöränkulmien muuttaminen ohjauspyörää liikuttelemalla lasketaan tavalliseksi ohjaamiseksi.

Mercedes-AMG:n tekninen johtaja James Allison ehti jo vahvistaa medialle auton sisältävän jotain jännää.

–En voine kertoa mitään lisää siihen, mitä olette jo TV:stä nähneet, mutta meillä on autossamme järjestelmä, Allison kommentoi the-race.comille. Allison paljastaa tallin kutsuvan järjestelmää DAS-lyhenteellä (Dual-Axis Steering, kahden akselin ohjaus), mutta enempää hän ei paljasta.

Mercedes-AMG F1 Barcelonan testi
Myös Valtteri Bottas nähtiin ajamassa toisena testipäivänä.

Mercedes-AMG:n temppu on herättänyt suurta keskustelua, mutta talli lienee lukenut sääntökirjansa hyvin tarkkaan, joten järjestelmä lienee kaikin puolin sääntöjen mukainen. Saa nähdä, millaista etua se kauden myötä tulee tarjoamaan.
Volvo V90 T8, VW T-Roc 1.5 TSI DSG 4-Motion, BMW Z3 1,9

Paikalla rka1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1917
Vs: Formula 1
« Vastaus #9055 : 27.02.2020 02:41 »
Belgian GP:n kuuluisa mutka Eau Rouge peittyi lumeen, no ei muuta kuin F1:lle nastarenkaat alle ja kisaamaan.


Poissa Jaska

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1033
Vs: Formula 1
« Vastaus #9056 : 01.03.2020 11:52 »
Netflixillä löytyy nyt toinen kausi F1 dokkarista. Oikein mielenkiintoista kurkistaa kulissien taakse. Suosittelen ja pisteitä 4/5.

Poissa Samu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 512
Vs: Formula 1
« Vastaus #9057 : 02.03.2020 17:58 »
Australiasta alkaa kausi, Jesh..   :P

Poissa Presidentti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1157
  • Autopersoona
Vs: Formula 1
« Vastaus #9058 : 04.03.2020 08:42 »
F1-sarjan tv-kanava vaihtuu Suomessa! Viasat nappasi formulapaketin oikeudet

Toivottavasti vaan Juusola et al. eivät siirry mukana :-X

Paikalla rka1

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1917
Vs: Formula 1
« Vastaus #9059 : 04.03.2020 09:27 »