https://yliteippaus.fi/

Formula 1

Kuka voittaa maailmanmestaruuden 2024?

  • Guanyu Zhou

    Ääniä: 0 0,0%
  • Pierre Gasly

    Ääniä: 0 0,0%
  • Yuki Tsunoda

    Ääniä: 0 0,0%
  • Fernando Alonso

    Ääniä: 0 0,0%
  • Esteban Ocon

    Ääniä: 0 0,0%
  • Daniel Ricciardo

    Ääniä: 0 0,0%
  • Lance Stroll

    Ääniä: 0 0,0%
  • Carlos Sainz

    Ääniä: 0 0,0%
  • Nico Hulkenberg

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kevin Magnussen

    Ääniä: 0 0,0%
  • Oscar Piastri

    Ääniä: 0 0,0%
  • Lando Norris

    Ääniä: 0 0,0%
  • Lewis Hamilton

    Ääniä: 0 0,0%
  • Sergio Perez

    Ääniä: 0 0,0%
  • Logan Sargeant

    Ääniä: 0 0,0%
  • Alex Albon

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .
Taky sanoi:
Alkoiko F1 sarjan alamäki - lopullinen - tuosta?

E-formuloissa tulevaisuus? Ainakin ne on mielenkiintoisempia ja tapahtuma rikkaampia kaupunkiratoineen kuin F1:set.

Ei se ennenkään ole alamäki alkanut yhden tallin lähdöstä alkanut eikä ala nytkään yhden formuloita vihaavan naisen haihatuksista, tallille löytyy varmasti ostaja jos kahjopää saa tahtonsa läpi.

E-vatkaimien vikinää ei jaksa kuunnella kukaan.
 
Karvis sanoi:
Ei se ennenkään ole alamäki alkanut yhden tallin lähdöstä alkanut eikä ala nytkään yhden formuloita vihaavan naisen haihatuksista, tallille löytyy varmasti ostaja jos kahjopää saa tahtonsa läpi.

Jossain juttua että Mesekin olisi lähdössä ja nimenomaan E:n puolelle - aika näyttää kuin muotoutuu.
 
Mikä tuo E-formula on? Ei sitä ainakaan missään uutisoida tai telkkarissa näytetä. Pitkä matka taitaa vielä olla formula  suosioon.
 
Karvis sanoi:
E-vatkaimien vikinää ei jaksa kuunnella kukaan.
Ei todellakaan kiinnosta vikinät ja auton vaihdot kesken kisan varikolla.
F1 alamäkeen minäkään en usko vaan parempaan tulevaisuuteen mm budjettikaton vuoksi jonka kaikki tallit ovat hyväksyneet, jopa Ferrari.
 
Voihan tuon rellun F1 tallin ostaa vaikka joku venäläismiljardööri, joka tarvii ajopaikan pojalleen.
 
^
..poika joka on alemmassa sarjassa peräti 17 ;)
Mutta ei haittaa jos toisen paikan saisi Ric.
Mitäs sitten Ocon?
Hankala juttu jos ei pääse kisailemaan.
 
Zaphod sanoi:
Tuohan ON nimenomaan suorakytkentäaski (dogbox).

Niinhän se on, samaan siis perustuu siviiliautoissa olevat...on siis varmaankin tuolta tämä keksintö tullut aikanaan....tosin suorakytkentälaatikoita on H-kaaviollakin.
 
Ei perustu siviiliautojen "suorakytkentälaatikot" (kuten esim. VAG mainosti) tähän. Dogbox on 100% synkronoimaton kisalaatikko, jossa synkrot korvattu kytkentärenkailla. H-kaavio ei kerro itse laatikosta yhtään mitään, dogbox voi olla sekventiaali, H-sifterillä, Lenco-tyyppisesti omilla vivuilla tai jopa robotisoitu.
 
Ennen kun nyt höyryyt liikaa niin mieti sanaa perustuu....moni turbomoottori voi perustua alunperin vaparin runkoon. Se on hieman eri kuin OLLA juuri sama....

Mm prätkien vaihteistot perustuu f1 suorakytkentä laatikkoon osittain
 
Hieman asian sivusta, Lenco on planeettapyörästöillä toteutettu vaihteisto (tuttuja meille hybriditojotisteille) ja missään tavallisessa henkilöautossa ei ole suorahampaisia eteenpäin suunnan rattaita, lukuunottamatta jotain vanhojen laatikoiden 1. vaihteita (metelöi).
 
Kun nyt ollaan offarissa, niin ollaan. Suorahampaiset hammaspyörätkään eivät varsinaisesti liity suorakytkentään. Tavallisessa autossa vaihteet kytkeytyvät synkrojen avustaman, jolloin pää- ja sivuakselilla olevien vaihderattaiden pyörimisnopeus synkronoidaan (ts. jarrutetaan kitkalla). Tällöin vaihde kytkeytyy sulavasti ilman rusahdusta. Synrokehät ovat kuitenkin kilpakäytössä heikkoja ja hitaita, tämän takia käytetään suorakytkentää.

Tämä tarkoittaa sitä, että synkrot on korvattu kytkentäpaloilla, jotka pakottavat rattaiden asennon sellaiseksi, että ne voivat kytkeytyä. Käytännössä rattaat pakotetaan ilman tavanomaista synronointia oikeaan asentoon. Tällä saavutetaan useita etuja; mahdollisuus vaihtaa ilman kytkintä, kytkentänopeus on suurempi ja siten itse vaihtamistapahtuma nopeampi sekä rakenne on yksinkertaisempi ja kestävämpi.

Usein suorahampaisia rattaita käytetään suorakytkentäisissä vaihdelaatikoissa, mutta tämä ei ole mikään pakko. Suorahampaiset rattaat mahdollistavat kestävämmän rakenteen.

Miksi sitten suorahampaisia hammaspyöriä ja suorakytkentää ei käytetä siviiliautoissa? Vanhemmissa autoissa yleensä pakki oli suorahampainen, josta johtui ainakin vanhemmalle foorumin porukalle tuttu vinkuva ääni pakittaessa. Tämä on juuri syy, miksi ko. hammasta ei käytetä. Vaihteisto on hyvin äänekäs ja vinkuu (kuunnelkaa kisa-autoja).

Suorakytkentää ei käytetä siksi, että vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa epämiellyttävän metallisen pamauksen ja lisäksi vaihtaminen vaatii määrätietoista käyttöä ja siviiliautoihin verrattuna varsin paljon voimaa.
 
Tässä hyvä esimerkki kuinka vaihteisto huutaa, ei tällä tieliikenteessä viitsisi ajaa eikä voisikaan mutta radalla se paras, välityksetkin on kohdillaan. On muuten nopea e36 :)
 
Zaphod sanoi:
Miksi sitten suorahampaisia hammaspyöriä ja suorakytkentää ei käytetä siviiliautoissa?

Kuorma-autoissa noita on myös käytetty. Vaihtaessa piti käyttää mm. kaksoispoljentaa kytkimellä ja käyttää ”välikaasua”. Sisun Fuller-merkkisessä vaihdelaatikossa oli myös ns. kytkinjarru, jonka sai käyttöön kun painoi kytkinpolkimen aivan pohjaan. Raskaissa maansiirtoautoissa tuo suorahampainen vaihdelaatikko oli hyvä ja kestävä.
 
Nyt tuli ensimmäiset huhut, että mersutalli on myynnissä ja että saattaa jatkaa pelkkänä moottorin valmistajana.
Samoin mersu on alkanut tarjoamaan moottoreitaan muillekin huipputalleillä, no Ferrari tekee omansa.
Hamilton ehti jo ilmoittaa, että jatkaa tallissa 2021 vain jos pomona on Toto Wolf.