Kun nyt ollaan offarissa, niin ollaan. Suorahampaiset hammaspyörätkään eivät varsinaisesti liity suorakytkentään. Tavallisessa autossa vaihteet kytkeytyvät synkrojen avustaman, jolloin pää- ja sivuakselilla olevien vaihderattaiden pyörimisnopeus synkronoidaan (ts. jarrutetaan kitkalla). Tällöin vaihde kytkeytyy sulavasti ilman rusahdusta. Synrokehät ovat kuitenkin kilpakäytössä heikkoja ja hitaita, tämän takia käytetään suorakytkentää.
Tämä tarkoittaa sitä, että synkrot on korvattu kytkentäpaloilla, jotka pakottavat rattaiden asennon sellaiseksi, että ne voivat kytkeytyä. Käytännössä rattaat pakotetaan ilman tavanomaista synronointia oikeaan asentoon. Tällä saavutetaan useita etuja; mahdollisuus vaihtaa ilman kytkintä, kytkentänopeus on suurempi ja siten itse vaihtamistapahtuma nopeampi sekä rakenne on yksinkertaisempi ja kestävämpi.
Usein suorahampaisia rattaita käytetään suorakytkentäisissä vaihdelaatikoissa, mutta tämä ei ole mikään pakko. Suorahampaiset rattaat mahdollistavat kestävämmän rakenteen.
Miksi sitten suorahampaisia hammaspyöriä ja suorakytkentää ei käytetä siviiliautoissa? Vanhemmissa autoissa yleensä pakki oli suorahampainen, josta johtui ainakin vanhemmalle foorumin porukalle tuttu vinkuva ääni pakittaessa. Tämä on juuri syy, miksi ko. hammasta ei käytetä. Vaihteisto on hyvin äänekäs ja vinkuu (kuunnelkaa kisa-autoja).
Suorakytkentää ei käytetä siksi, että vaihteen kytkeytyminen aiheuttaa epämiellyttävän metallisen pamauksen ja lisäksi vaihtaminen vaatii määrätietoista käyttöä ja siviiliautoihin verrattuna varsin paljon voimaa.