autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Formula 1  (Luettu 442794 kertaa)

Poissa Kettu

Vs: Formula 1
« Vastaus #6680 : 12.09.2018 16:24 »
Hyvin pidetty. Jos nuo kytkökset ja panostukset pitävät paikkansa, saattaa Vandoornen ura lähteä nousuun ja pyyhkii McLarenilla plaattiaa. Mutta tiiä näistä. Ensi kaudella sen näkee. Ja toisaalta, tuskin Kimi pääsee Vandoornen kanssa helpolla. Ei tuo turha mies ole. Jäi vain Alonsolle tehdyllä autolla jalkoihin.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Zaasa

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4626
  • A3 BS stronic FL-17
Vs: Formula 1
« Vastaus #6681 : 12.09.2018 16:54 »
Renaultilla ollaan jo nyt huolissaan tallien välisestä yhteistyöstä, Haas saattaa jäädä soittamaan kolmatta viulua Ferrari/ Alfa Romeo/ Haas kytköksissä.

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/renault-pomolta-kovaa-kritiikkia-satelliittitallit-f1-n-vakava-ongelma/7068672#gs.R5sWOuA

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2297
Vs: Formula 1
« Vastaus #6682 : 12.09.2018 19:01 »
^ Joo, tuo Rellun valitus oli aika huvittava - joskin täysin ymmärrettävä huoli ja osin oikeassakin.

Still, Renaultilla on mahis pelata oman tallin ja Mclarenin kanssa ainakin.

Poissa Kettu

Vs: Formula 1
« Vastaus #6683 : 12.09.2018 19:45 »
Olihan tuosta jo valitusta, kun Toro Rosso tuli kuvioihin. Ei mikään muu talli ole, edelleenkään niin selvästi emotallin käsissä.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: Formula 1
« Vastaus #6684 : 13.09.2018 00:01 »
Who knows, jos moottoreista annetaan jatkossakin kehitysversiot asiakastalleille ensin ajettavaksi (kuten taisi käydä tällä kaudella)

Ei ole sääntöjen puitteissa mahdollista. Asiakasmoottorit on säännöissä määrätty olevan samassa speksissä kuin valmistajan omat pannut. Ja se on nyt vähintäänkin kohtuullista niin. Toki noista puhetta aina riittää, esim. RB käyttää edelleen Rellun vanhempaa speksiä olevaa MGU-K:ta mutta se taas on heidän oma valintansa. Uudempi olisi ollut kyllä saatavilla jo aikaa sitten.

Muita osia voinee testauttaa asiakkailla jos ne siihen suostuvat mutta esim. Haas tuskin suostuu Ferrarin testialustaksi. Siellä on sellainen ajatusmaailma, että he maksavat penteleesti siitä, että saavat Ferrarilta ison kasan palikoita joten eivät halua olla mikään pallien nuolija. Gene Haas mieluummin maksaa kuin nuoleskelee. Se näkyy mm. kuskipolitiikassa, Giovinazzia sinne kovasti tälle kaudelle tyrkytettiin mutta Haas totesi suoraan, että ei kiinnosta, meillä on jo omat kuskit. Respect.

Marc ottaa myös kantaa Räikköseen. Ja Leclechiin. Ja vähän muihinkin...

<a href="https://youtu.be/9MgBTXUnYKo" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/9MgBTXUnYKo</a>


Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2297
Vs: Formula 1
« Vastaus #6685 : 13.09.2018 07:51 »
Tuo sääntö on tehty rikottavaksi, kuten lautasetkin...

Tällä kaudellahan Haas ja Sauber ottivat uusimman evoluution Ferrarin moottorista heti kisakäyttöön kun saatavilla. Samassa kisassa Ferrari taisi koittaa moottoria perjantain vapaissa, mutta ajoi itse kisan vanhalla. Vasta seuraavana kisaviikonloppuna ottivat sitten uusimman kokonaan käyttöön.

Eli käytännössä katsoivat kisan verran miten tuossa käy. Se oliko Haas/Sauber mahdollista toimia toisin on eri asia. En tiedä, enkä siksi ota siihen kantaa.

Anyway, monenlaista palikkaa eri kohdissa autoa on mahdollista testauttaa, mikäli asiakas siihen suostuu.

Tosi jees, jos Haas on säilyttänyt itsenäisyytensä eikä ole pelkkä lakeija.

Sauber taas lienee täysin ohjattavissa.

Poissa vakio

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1695
Vs: Formula 1
« Vastaus #6686 : 13.09.2018 10:58 »
Mersukytköksistä en tiedä, mutta BMW omisti aikanaan osan Sauberista. Oliko peräti enemmistö.

Sauberin Mersukytkökset ovat ajalta kauan ennen BMW:n mukanaoloa. Sauber ajatti "tehdas-Mersuja" 80-/90-lukujen taitteessa urheiluautojen prototyyppien MM-sarjassa (silloinen C-ryhmä). Nykyinen LMP on tuolle jatkumoa. Runko oli Sauberin tekemä ja moottori luonnollisesti Mersun. Kuskeina oli mm Mersun junioriohjelmaan kuuluneet Michael Schumacher, Karl Wendlinger ja Heinz-Harald Frentzen.

Vuonna 1993 kun Sauber tuli mukaan F1:n mm-sarjaan, moottorina oli Ilmorin V10, joka oli tehty Mersun kanssa yhteistyössä. Autojen kylkiä koristi iso "Concept by Mercedes" -logo.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P -15
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09
KTM 250 EXC TPI -18, KTM 250 EXC -15, Kawasaki KX 250 -90

Poissa Kettu

Vs: Formula 1
« Vastaus #6687 : 13.09.2018 12:09 »
Jep, eli myös ajalta ennen F ykkösiä. Olihan tuo kone, mutta asiakaspohjalta.
Laulu voisikin olla aivan erilainen, mikäli Mersu olisi panostanut Sauberiin, ei McLareniin.

Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Karvis

Vs: Formula 1
« Vastaus #6688 : 13.09.2018 12:17 »
Alunperin mersu oli mukana Sauberin F1 kuviossa ja heidän piti tulla yhteistyössä formuloihin, lopulta mersu kuitenkin jättäytyi ulos ja Sauber perusti tallin yksin. Sittemmin mersu osti Ilmorin moottoripajan ja tuli sitä kautta mukaan moottoritoimittajana.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14984
Vs: Formula 1
« Vastaus #6689 : 13.09.2018 16:41 »
Budjettikatto on kyllä suuri vitsi. Autonvalmistajilla on periaatteessa liki rajattomat mahdollisuudet kiertää budjettikattoa, tekemällä kehitystyötä osana jotain muuta liiketoimintaa ja kohdistamalla kustannukset sinne. Jo nyt ainakin Mersu ja Ferrari kehittävät voimanlähteistään useampia versioita kuin säännöt sallivat ottaa käyttöön, koska näistä kaikkia versioita ei koskaan oteta käyttöön. Kehitystyön väitetään olevan kallista, mutta kaikki on suhteellista. Kun kauden aikana saa käyttää vain kolmea moottoria, niin vielä kalliimmaksi tulee tuoda jokin susi tekele radoille, jäädä ilman MM-pisteitä ja ottaa vielä rankkua moottorinvaihdosta. Riskihän tällaisten huippuviritettyjen koneiden kohdalla on aina, mutta sitäkin voi koittaa minimoida.

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: Formula 1
« Vastaus #6690 : 13.09.2018 23:43 »
Tuo sääntö on tehty rikottavaksi, kuten lautasetkin...

Voi olla, kaikkia mahdollisia sääntöjä ainakin venytetään ja taivutetaan niin paljon kuin mahdollista. Mutta tuota asiakasmoottoreihin kohdistuvaa sääntöä kyllä valvotaan. Tietenkin Ferrari, kuten jokainen talli, voi tehdä itse päätöksen ajaa paskemmalla/ vanhemmalla moottorilla kuin mitä olisi tarjolla. Aivan kuten kirjoitin RB:n mgu-k:n kohdalla. Mutta niin ei saa olla, että ei tarjottaisi asiakkaan käyttöön jotain joka valmistajalle itselleen on saatavilla.

Alkaen noin kohdasta 12:30.
<a href="https://youtu.be/AHm_pPT68Uw?t=12m25s" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/AHm_pPT68Uw?t=12m25s</a>


Tosi jees, jos Haas on säilyttänyt itsenäisyytensä eikä ole pelkkä lakeija.

Haas toimii muutenkin muihin talleihin nähden poikkeavasti. Tallilla lienee omia työntekijöitä vain noin kaksi sataa kun Sauberillakin taitaa olla nelisen sataa. Haas on ulkoistanut kaiken mahdollisen ja käyttää rahansa sitä myöden eri tavalla kuin muut tiimit. Näyttää toimivan ihan hyvin noinkin. Ja kun maksaa ulkopuoliselle niin on helppo vaatia laatua.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: Formula 1
« Vastaus #6691 : 15.09.2018 01:20 »
Tämä tuskin herättää täällä paljon keskustelua koska Kimi lienee tuolloin jo eläkkeellä (vihdoinkin ;D). Mutta ekoja havainnekuvia 2021 autoista virallisilla formuloiden sivuilla.

https://www.formula1.com/en/latest/article.2021-a-first-look-at-concepts-for-f1s-future.6oFMwkqp1eUumW8qUG0S8k.html





Moottorista tietty ei ole edelleenkään käryä, nykyiset valmistajat polkevat pannun yksinkertaistamista vastaan ihan ymmärrettävistä syistä. On käytetty satoja miljoonia että päästään nykyiseen asemaan ja sitten 2020 lopussa ne koneet olisi pelkkää romua. Ja taas sama homma alusta jos haluaa pysyä mukana. Taas jos jatketaan samalla konseptilla niin se käytännössä varmistaa, että uusia moottoritoimittajia ei ole luvassa...

Miten mulle tulee tästä jotenkin etäisesti mieleen uusi Formula E auto. Vain etäisesti, mutta kuitenkin...



Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Kettu

Vs: Formula 1
« Vastaus #6692 : 15.09.2018 07:18 »
Äläs nyt, eikö yksi noista malleista ole Kimin piirtämä.  ;D

Jotain vastaavia on ennenkin esitelty ja on käynyt aivan kuten siviiliautojenkin konseptien kanssa. Lupaillaan jotain futuristista, mutta myyntiin tuodaan vesitetty versio.
No, itse asiassa aika muikean näköisiä vehkeitä, joten näin maallikon mielestä noita on piirrelty enemmän muotoilun, kuin tehokkuuden ehdoilla.

Jos nyt noista tulevaisuuden suunnitelmista, niin kyllähän se ajatus on hyvä, että kuljettajan osuus kasvaa, mutta lopulta vaatinee aika paljon stardardointia, joka tuskin autotehtaita kiinnostaa. Kivahan tuo olisi, jos saataisiin lisää autoja ja moottoreita lähtöruudukkoon. Toki muistan ajat, jolloin ajettiin esikarsintojakin. Tuskin oli kovin motivoivaa rahdata kalustoa paikalle ja pudota aina itse kisasta pois.

Eilisistä harjoituksista. Kimillä näyttää kulkevan rauhallisen varmasti, mutta Vettel näyttää vetävän heti ihan limiitillä ja sitten kopsahtaa. Onko kasetti jo jumissa, kun kaikkea ei tehdäkään enää hänen mestaruutensa eteen? No, voi se kopsahtaa kenellä vaan.

Leclercin seinään osuminen oli odotettavaa ja näitä tullaan näkemään muittenkin osalta. Tällä radalla voi olla myös yllätysmenestyjiä. Grosjean nyt mikään yllätys enää ole, mutta odotan korkeita sijoituksia.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa JiiJii71

Vs: Formula 1
« Vastaus #6693 : 15.09.2018 08:20 »
Vanteiden suurentaminen tekee kyllä visuaalisesti hyvää. Tuo myös lisännee mekaanista pitoa.

Kimin tekemä Monzan kierrosenkka ei välttämättä kovin monta vuotta pääse säilymään.
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa Kettu

Vs: Formula 1
« Vastaus #6694 : 15.09.2018 08:25 »
Aika pitkät välit on noitten edellisten ennätysten kanssa. Nyt saattaa käydä niin, että ennätys rikotaan jo ensi vuonna, miäli uudistukset eivät vie liikaa mutkapitoa.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2297
Vs: Formula 1
« Vastaus #6695 : 15.09.2018 09:30 »
Toivottavasti nyt olisi todellakin se tilanne, että tallimääräyksiä ei Ferrarilla loppukaudesta enää kuskien hyväksi käytetä.

Tulisi melkoinen hulabaloo, _jos_ Kimi moppaisikin loppukauden Vettelillä lattiaa ja napsisi voiton tai pari. Se salaliittoteorioiden määrä olisi jotain ennen kuulumatonta. Samalla heittäisi pahan varjon Leclercin tuomiselle talliin ja nostaisi ”juniorin” paineet tappiin ensi kaudeksi.

Kimi taas voisi poistua takavasemmalle Sauberille partaansa naureskellen.

”Vaihdoitte sitten pojat voittavan kuskin pois, joka ”tallin kahleista vapautettuna” moppasi teidän ykköskuskilla lattiaa. #MitenMeniOmastaMielestä

No joo, ei kaikkein todellisin skenaario, mutta ei ihan mahdotonkaan.

Lantti toivomuskaivoon ja tuloksia odottelemaan.

Paikalla juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9966
Vs: Formula 1
« Vastaus #6696 : 15.09.2018 10:53 »
Eihän se ennenkuulumatonta olisi että suorituspaineiden hellitettyä, löytyy sellainen rentous jolla tehdään tuloksia. Mielenkiintoinen asetelma loppukaudelle  :)

Poissa Ale

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2268
Vs: Formula 1
« Vastaus #6697 : 15.09.2018 11:29 »
Vettel näyttää vetävän heti ihan limiitillä ja sitten kopsahtaa. Onko kasetti jo jumissa, kun kaikkea ei tehdäkään enää hänen mestaruutensa eteen?

Toivottavasti nyt olisi todellakin se tilanne, että tallimääräyksiä ei Ferrarilla loppukaudesta enää kuskien hyväksi käytetä.


Oonko missannut jotain vai miten tilanne olisi tältä osin muuttunut? Nähdäkseni Ferrarilla (kuten Mersulla) tehdään edelleen kaikki mestaruuden eteen, mukaanlukien tallimääräykset.

Poissa Karvis

Vs: Formula 1
« Vastaus #6698 : 15.09.2018 11:39 »
Jonkun uutisen mukaan Ferrarin tavoite on voittaa tallimestaruus ja paukut laitetaan sen saavuttamiseen, eli enää ei pelattaisi kuljettajan mestaruuden eteen. Merkkikestaruus on tallille paljon arvokkaampi.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa ini

Vs: Formula 1
« Vastaus #6699 : 15.09.2018 12:41 »
Tottakai tallille merkkimestaruus on rahallisesti merkittävämpi.
Mutta kuljettajamestaruus vaikuttaa markkinointiin enemmän ja erityisesti kaiken fanitauhkan myyntiin.
Mun käsitykseni mukaan siten kuljettajamestaruus on lopulta merkittävämpi tallillekin.
Škoda Superb 2016