autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Dacia Duster 2018(?) ->  (Luettu 19623 kertaa)

Poissa dominik

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 193
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #60 : 15.03.2018 18:07 »
Tuo Dusterin neliveto on kyllä tosi hyvä! Autostadiumin sivuille kirjoittelin jokunen vuosi sitten et autonäyttelyiden aikaan käytiin koeajolla aika monella 4-vedolla ja mukana oli kalleimmat pelit hinnaltaan  60-80 tuhatta ja niin vaan Duster oli paras sora-rapavelli nousuissa!
Jotku hyytyi heti alkuun ja Duster oli ainoa joka selvis mäen päälle, no tais yks toinenkin merkki sinne ontuen nousta mut Duster meni tosi hienosti!

Poissa Koivari

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #61 : 16.03.2018 17:21 »
Nyt on vaimolle uusi auto tilattu, Duster TCe 125 4x2 Prestige. Välirahaa jäi sopivaksi, vielä on hetki aika miettiä otetaanko neliveto vai etuveto mutta etuveto on nyt tilattu. Meillä ei oikeasti ole tarvetta neliveto autoon mutta ei ole poissuljettu. Kiva olisi kuulla perusteet miksi neliveto tai miksi ei. Autolla tule ajettu työmatkat, noin 25 km per suunta, sen lisäksi koiranäyttely reissut.

Maassa ei ole yhtään Prestige varustetaso auto vapaana, Comfort kyllä löytyy. Toimitusaika on reilu neljä kuukautta.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Nelivetoinen ehdottomasti. Edellä mainittujen syiden lisäksi nelikon kontti on fiksummin suunniteltu, vaikka se litrojen puolesta on olevinaan hieman pienempi. Nelikossa ei ole nostokynnystä, vaan kontin pohja on takapuskurin tasossa ja kontin pohjalevyn alla on täysikokoisen vararenkaan nielevä kaukalo. Etuvedossa kontin pohja on n. 10 senttiä alempana, mutta huovan alla on suoraan pelti ja mahdollinen vararengas on auton alla, ulkopuolella. Nelikkoon saa siis paljon paremmin jemmattua kaikkea pikkutarviketta välipohjan alle ja vararengas pysyy puhtaana. Oletan, että tämmöinen laite ostetaan vararenkaalla. Tämä konttiasia muuten sillä varauksella, että koskee ainakin edellistä versiota, tästä uudesta olen nähnyt livenä vain nelivetoisen, mutta tuskin tämä kuvio on mihinkään muuttunut. Viisaammat ampukoot, jos olen väärässä  ;D

Ja neliveto on muutenkin aivan yliveto, vakauttaa ajamista ja liukkailla auto etenee aivan toisella tapaa etuvetoon nähden. Uskoakseni edelleen myynti on myös helpompaa, edullisille nelivedoille on aina kysyntää.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018 17:25 kirjoittanut Koivari »
-2014 Dacia Duster 1.5dci 4x4

Poissa Optimal

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #62 : 16.03.2018 22:01 »


Nelivetoinen ehdottomasti. Edellä mainittujen syiden lisäksi nelikon kontti on fiksummin suunniteltu, vaikka se litrojen puolesta on olevinaan hieman pienempi. Nelikossa ei ole nostokynnystä, vaan kontin pohja on takapuskurin tasossa ja kontin pohjalevyn alla on täysikokoisen vararenkaan nielevä kaukalo. Etuvedossa kontin pohja on n. 10 senttiä alempana, mutta huovan alla on suoraan pelti ja mahdollinen vararengas on auton alla, ulkopuolella. Nelikkoon saa siis paljon paremmin jemmattua kaikkea pikkutarviketta välipohjan alle ja vararengas pysyy puhtaana. Oletan, että tämmöinen laite ostetaan vararenkaalla. Tämä konttiasia muuten sillä varauksella, että koskee ainakin edellistä versiota, tästä uudesta olen nähnyt livenä vain nelivetoisen, mutta tuskin tämä kuvio on mihinkään muuttunut.

Hyviä pointteja kyllä, kiitos. Tämä asia vielä mietitään viikonlopun yli. Takakontti on just niin kuin kerroit myös tässä uudessa Dusterissa. Jos ei osta sitä vararengas niin tilalle tule veloituksetta se paikkaussarja. Yritin miettiä olenko ikinä tarvinnut käyttää vararengas kesken matka ja en kyllä ole, kortti ollut jo 30 vuotta, vaimolle sama tilanne. Todennäköisesti ostaisin kuitenkin vararengas samalla kun ostan talvirenkaat ja olisi kyllä kiva jos sitä joskus tarvitaan että se ei olisi auton alla ja ihan kurassa.

Kaikki mun autot ja vaimon autot ollut tähän asti etuvetoisia ja hyvin on pärjätty paitsi kerran, nyt tällä viikolla kun tuli aika paljon lunta/loska niin vaimo jäi jumiin pihatielle. Kun se soitti mulle niin kävi kyllä mielessä että Duster ei olisi jäänyt jumiin.

Mulla kyllä vähän tekee mieli ostaa se neliveto vaikka se ei välttämättä olisi tarpeellinen meillä. Duster kyllä tule olemaan vaimon käytössä päivittäin, ehkä pääsen itse ajamaan sille joskus.



Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


Poissa jalkkis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #63 : 17.03.2018 10:49 »
Totta, pitääkin piipahtaa Keravalla. Jos tuon tilat riittävät, niin vois olla aika villi veto ykkösautoksi...

Ei olis kyllä pahan hintainen, jos bensaneliveto on luokkaa 22te. Automaattia kyllä itse kaipaisin mutta kun ei diisseliä haluaisi...

Eipä ole vielä ollut aikaa Keravan visiitille eikä seuraavaankaan viikkoon ehdi...

Onkohan tuon takapenkki miten tilava? Sinne pitää mahtua turvaistuin selkä menosuuntaan ja riittävä istumatila siihen eteen. Ja meillä aikuinen istuu myös takana, joten "lapsille suunnattu" ei riitä.

Paikalla tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2969
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #64 : 17.03.2018 17:15 »
Seuraava teksti löysin netistä: "Entäpä sitten Dusterin voimansiirto? Pohjimmiltaan dacialaisessa on automaattinen neliveto. Etu- ja taka-akselin välissä sijaitsee viskokytkin, eli voima ei jakaudu jatkuvasti 50:50-suhteessa.

Varmaan pieni ajatusvirhe tuossa lainauksessa; tuskin sentään viskokytkin joka oli 80-luvun tekniikkaa. Jo aiemmassa Dusterissa oli sähköisesti ohjattuun monilevykytkimeen perustuva neliveto, aivan niin kuin lähes kaikissa kytkeytyvissä nelivedoissa tätänykyä.

Poissa jalkkis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #65 : 17.03.2018 18:32 »
Nelivedon paremmasta jälleenmyyntiarvosta. Bensa-Prestige on etuvetona 18300€ ja nelivetona 3te enemmän. Saako nelivedosta tuon verran enemmän 4v 60-80tkm ajettuna? Jos mietitään käyttökustannuksia, niin neliveto kuluttanee muutaman desin enemmän? Eli, vain kuluja ajatellen, hintaero saakin jopa kasvaa jonkin verran mutta silti etuveto on "kokonaistaloudellisempi."

Toki joka nurkasta raapivalla on omat etunsa ja lienee nopeammin myytävä käytettynä. Itsellä ei varsinaisesti ole tarvetta nelivedolle ja korkeampi maavara parantanee etenemiskykyä sen verran mitä joskus olisi tarvetta.

Poissa downtime

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2308
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #66 : 26.03.2018 18:00 »
Nelivedolla on kuitenkin kaksi tilaa, automaattinen 4WD sekä 4WD LOCK. Automaattisessa tuttuun tapaan tietokone jakaa voimaa taka-akseliinkin, mikäli edessä pito alkaa olla heikoilla. Kuitenkin kun kuljettaja haluaa, että sitä vääntöä jukolauta laitetaan sekä eteen että taakse ja tasan yhtä paljon, nappi kääntyy 4WD LOCK -asentoon. Silloin ollaan jo lähellä aitoa nelivetoa."

Tässähän on sama nelarisysteemi kun Qashqaissa. Tuo 4WD LOCK on käytössä vaan olikohan maks 30km/h asti jonka jälkeen menee autolle.

Nelivetoa käytetään aina liikkellelähdettäessä ja kovemmissa kiihdytyksissä vakauttamaan menoa.

Jos ei ole paljoa hintaeroa, ota neliveto. Vaimo kiittää :)

Poissa Koivari

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 357
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #67 : 26.03.2018 21:18 »
Tässähän on sama nelarisysteemi kun Qashqaissa. Tuo 4WD LOCK on käytössä vaan olikohan maks 30km/h asti jonka jälkeen menee autolle.

Nelivetoa käytetään aina liikkellelähdettäessä ja kovemmissa kiihdytyksissä vakauttamaan menoa.

Jos ei ole paljoa hintaeroa, ota neliveto. Vaimo kiittää :)

On se muistaakseni kuuteenkymppiin asti, muutaman kerran tullut talven aikana liukkaammilla keleillä käytettyä tuota työmatkalla, eikä ole hypännyt lock-toiminto pois päältä edes 60-alueella. Ja ehdottomasti neliveto tämmöiseen traktoriin  :D
« Viimeksi muokattu: 26.03.2018 21:21 kirjoittanut Koivari »
-2014 Dacia Duster 1.5dci 4x4

Poissa Sande

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1289
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #68 : 26.03.2018 22:47 »
On se muistaakseni kuuteenkymppiin asti, muutaman kerran tullut talven aikana liukkaammilla keleillä käytettyä tuota työmatkalla, eikä ole hypännyt lock-toiminto pois päältä edes 60-alueella. Ja ehdottomasti neliveto tämmöiseen traktoriin  :D

40 km/h se laukeaa pois QQ:ssa.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17

Poissa HiTec

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 987
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dacia Duster 2018(?) ->
« Vastaus #69 : 27.03.2018 09:20 »
Nelivetoa käytetään aina liikkellelähdettäessä ja kovemmissa kiihdytyksissä vakauttamaan menoa.

Jopa kesäkuivalla asfalilla tuo Auto Mode tosiaan nappaa takasetkin aina liikkeellelähdöissä mukaan ja näin renkaiden kuluminenkin tasoittuu kun etusilla ei enää ole ihan kaikkia tehtäviä. Myös sadekelillä tuo nelivetoisuus tasoittaa menoa, auton säädellessä jatkuvasti vetotapaa ihan sen mukaan miten vettä tiellä sattuu olemaan ja siten pito jollain kulmalla ehkä hieman toisia heikompaa 8)

Jos ei ole paljoa hintaeroa, ota neliveto. Vaimo kiittää :)

Itsellä QQ:ta valitessa tuo 4wd tuli ikäänkuin "vahingossa" kun se nyt vaan sattui olemaan tuossa valitsemassani yksilössä, mutta siis mikään ostopäätökseen vaikuttava tekijä se ei tuolloin ollut. Ja nyt kun on pari talvea tuon kanssa menty, ynnä kesäiset as.vaunun kanssa taiteilut märillä nurmikentillä, niin paluuta vajaavetoiseen on enää kovin hankala edes ajatella 8)

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=FOEsLd2ehaE" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=FOEsLd2ehaE</a>


<a href="https://www.youtube.com/watch?v=1fspDr7kb_Y" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=1fspDr7kb_Y</a>

« Viimeksi muokattu: 27.03.2018 09:25 kirjoittanut HiTec »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa jalkkis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Dacia Duster 2018(?) -&gt;
« Vastaus #70 : 28.03.2018 17:58 »
Eipä ole vielä ollut aikaa Keravan visiitille eikä seuraavaankaan viikkoon ehdi...

Onkohan tuon takapenkki miten tilava? Sinne pitää mahtua turvaistuin selkä menosuuntaan ja riittävä istumatila siihen eteen. Ja meillä aikuinen istuu myös takana, joten "lapsille suunnattu" ei riitä.

Nyt ehdin viimeinkin piipahtamaan Keravalla. Ei tule Dusterista peliä. Tilat takapenkillä eivät riitä. Ja kuskin penkin reisituki on liian mieto. En tiedä tottuisiko tuohon. Ja se bensa-automaatin puute... Katsotaan jatkossa, jos joskus kakkoskärryksi...

 

https://www.efh.fi