autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: 2-tahti perämoottorit  (Luettu 8934 kertaa)

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3810
  • V90CC D5
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #100 : 23.07.2020 15:40 »
^ Taitaapa olla seosöljyt niin hyviä, ettei niitä kannata annostella kovin runsaskätisesti. Olen itse vähentänyt öljyn määrää kohti 1:100 eikä ole tullut murheita, vanhin 70-luvun kone saa vielä 1:50 seoksen...

Poissa Karvis

Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #101 : 23.07.2020 15:43 »
^ Taitaapa olla seosöljyt niin hyviä, ettei niitä kannata annostella kovin runsaskätisesti. Olen itse vähentänyt öljyn määrää kohti 1:100 eikä ole tullut murheita, vanhin 70-luvun kone saa vielä 1:50 seoksen...

Sehän riippuu käyttökohteesta, meidän leluja ajellaan 4,5% seoksella 😬
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4975
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #102 : 23.07.2020 15:47 »
Tuossa lukee kyljessäkin 1:100.

Mielenkiintoinen on minulla oleva 4 hp Mariner 80-luvun puolivälistä.
Sehän on Yamahan tekemä ja Yamahan kyljessä lukee 1:100, mutta Marineriin suositellaan 2% seosta.
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3810
  • V90CC D5
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #103 : 23.07.2020 15:49 »
Sehän riippuu käyttökohteesta, meidän leluja ajellaan 4,5% seoksella 😬
Tulee tunnelmallinen pöllähdys, kun räjäyttää käyntiin. Mutta kyllä - en anna suositusta vähentää seosta, kunhan totesin oman näkemykseni.

Poissa Karvis

Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #104 : 23.07.2020 15:57 »
Tulee tunnelmallinen pöllähdys, kun räjäyttää käyntiin. Mutta kyllä - en anna suositusta vähentää seosta, kunhan totesin oman näkemykseni.

Joo kyllähän siitä savua lähtee, mutta ei tuota voi laihemmallakaan ajaa.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1217
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #105 : 23.07.2020 16:13 »
2-Tahtimoottoreiden ylläpidossa kannattaa nykyään ottaa huomioon etanolia sisältävä bensa. Eli joka syksy ennen talviteloille laittoa kaasarinkautta säilöntäöljyt sisälle. Tosin viimoiset ajot 2-T pienkonebensalla auttaa kanssa. Nykyinen etanolia sisällään pitävä bensiini, etanolin ansiosta huuhtoutuu säilönnässä laakeripinnoiltsa pois ja sitten kosteus ym pääsee tekemään tuhojaan kampikammiossa.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3987
  • Volvo XC60
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #106 : 23.07.2020 16:20 »
2-Tahtimoottoreiden ylläpidossa kannattaa nykyään ottaa huomioon etanolia sisältävä bensa. Eli joka syksy ennen talviteloille laittoa kaasarinkautta säilöntäöljyt sisälle. Tosin viimoiset ajot 2-T pienkonebensalla auttaa kanssa. Nykyinen etanolia sisällään pitävä bensiini, etanolin ansiosta huuhtoutuu säilönnässä laakeripinnoiltsa pois ja sitten kosteus ym pääsee tekemään tuhojaan kampikammiossa.
On myös olemassa erityistä stabilointi ainetta bensaan. Tätä tuli itsekin joskus kokeiltua kun oli vielä kaasarikone. En sitten tiedä varmaksi tuon toimivuudesta. Pienkonebensa lienee varminta, mutta polttoainejärjestelmään, jossa ei ole pikaliittimiä missään kohdassa vähän työläämpi ajaa sisään.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3810
  • V90CC D5
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #107 : 23.07.2020 16:48 »
Hyviä pointteja yllä bensan laadusta. Ainakin vielä on ollut tarjolla ysikasia, jossa on puolet ysivitosen etanolimäärästä, sitä olen ottanut.

Aika hyvin olen onnistunut laistamaan huollot, mutta silti nuo koneet vain toimivat. Huollot ovat jääneet peräöljyn vaihtoon ja joskus uudet tulpat. Talvisin olen liikuttanut pikkukoneita jonkun kerran käynnistysnarusta, mutta varmaan olisi hyvä käyttää suojaöljyä...

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1217
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #108 : 23.07.2020 17:27 »
On myös olemassa erityistä stabilointi ainetta bensaan. Tätä tuli itsekin joskus kokeiltua kun oli vielä kaasarikone. En sitten tiedä varmaksi tuon toimivuudesta. Pienkonebensa lienee varminta, mutta polttoainejärjestelmään, jossa ei ole pikaliittimiä missään kohdassa vähän työläämpi ajaa sisään.

Kasarin kurkusta suojaainespräytä sisään, niin että savuttaa kunnolla ja sitten lennosta kone sammuksiin.

Keväällä kun ottaa käyttöön, niin kone kunnolla lämpimäksi, että suojaöljy palaa kunnolla pois. Savuttaa sitten mukavasti, kun ekan starttauksen tekee. ;)
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa Mika_M

Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #109 : 23.07.2020 20:25 »
Hyvin on stabilointilitkut toimineet. Metallitankin mielellään säilyttää talven yli mahdollisimman täytenä eikä huvita 150 litran tankkia alkaa pienkonebensalla täyttämään.

Ton pikkukoneen kanssa oli kolme vuotta samat stabilointiaineella terästetyt bensat tankissa ja hyvin tuntuvat pelaavan.
VCDS @ Kotka

Poissa K70

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 702
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #110 : 24.07.2020 21:05 »
Latolöytö Yamaha ei sitten ollutkaan seisonut käyttämättömänä 20 vuotta. Eräs henkilö on lainannut sitä ja vesipumpun siipipyörä on hajonnut. Lainaaja on kätevänä henkilönä vaihtanut uuden siipipyörän, mutta vanha on palasina pumpun pesässä. Missähän muualla noita kumin paloja on..
Jatoba

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4975
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #111 : 24.07.2020 21:31 »
Niitä voi olla vähän joka puolella.  :o

Termostaatti taitaa tuossakin olla ylin kohta jäähysysteemissä. Termari pois ja letkulla verkostopaineella vettä sisään, saa ainakin osan liikkeelle. Sama alhaaltapäin sieltä mistä vesipumppu työntää veden kohti moottoria. Myös jotain pesuainetta voi koettaa ajaa systeemiin ja antaa sitten vaikuttaa ennen huuhtomista.
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4975
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #112 : 28.07.2020 16:05 »
Huomasin, etä 6 hp Yamahan vaihteistoöljyt eivät pysy puhtaana vaan muuttuvat keltaisemmaksi. Tiivisteet jostain kohtaa rikki.
Tälleen kai ne saisi kuntoon diy-tapaan:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=c14ixpVXrZ0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=c14ixpVXrZ0</a>
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4975
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #113 : 28.07.2020 17:05 »
Perämoottorin vaihteiston toiminta. Enpä ollut sitä näin milloinkaan nähnytkään.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=hYPuB9nmS8E" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=hYPuB9nmS8E</a>
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4975
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
Vs: 2-tahti perämoottorit
« Vastaus #114 : 01.08.2020 12:29 »
Yamahan koneiden varaosaluettelo ja hajoituskuvat

https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/services/parts-catalogue/
« Viimeksi muokattu: 01.08.2020 12:31 kirjoittanut Markku »
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.