https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes-Benz, Uusi A-sarja (W177/V177, 2018-)

https://youtu.be/ljkeL5jDoYY

Tuossa Tuulilasin CLA 200 koeajossa kovin kehuvat vaihteiston päivitystä. Kohdasta 2:20 alkaen. Eli uutta softaa olisi tarjolla.
 
Pitää käydä ehdottomasti sitten kyselemässä uuden softan perään, jospa tuolla helpottaisi.
 
Zaphod sanoi:
Ei nyt tässäkin topicissa aloiteta kaksoiskytkin vs eCVT vääntöä...

Niin niin, sullehan se ei tainnut kelvata, vai oliko kyse siitä että autoihin joihin on upotettu eCVT, niin ulkonäkö ei vastaa tehoja? No samapa se, jos ei kelpaa niin ei kelpaa. Suo siellä, vetelä täällä. Kokeile softapäivitystä, ehkä se siitä. Minäkin aikanaan kokeilein volkkariin, ei auttanut mitään. Ne on ihan yksilöitä, joku toimii toinen ei. Laatikko vaihtoon sanon minä, kyllä sieltä hyvänkin voi saada. Tuossa pitäisi vaan kuluttajan olla kovana, että vaihdetaan niitä laatikoita sinne kiuluun niin kauan että tulee vastaan hyvä. Jos siitä Daimler menee konkkaan niin sietää mennäkin.
 
Noi valivalit käyttäjiltä ja autotoimittajilta tosta kaksoiskytkinlootasta oli itselle yksi suuri syy miksi vaihdoin tilauksen A-sarjan sedanista C-sedaniin jossa on 9-vaihteinen mehumaija. Toki A-sarjalaiseen ei tainnut saada esim. pohjapanssaria eikä äänieristelasejakaan. Eikä myöskään saanut sitä mustaa kiiltävää muovia vähemmäksi millään, C-sarjaanhaan saa esim. tummaa mattapintaista avohuokoista saarnia siihen keskikonsoliin.

Ei harmita tilauksen muutos yhtään kun on nyt lukenut noita juttuja lisää tuosta kaksoiskytkinaskista.

Toki softa voi korjata ongelmat mutta silti olen nyt hyvillä mielin.
 
Children of the damned sanoi:
Ei harmita tilauksen muutos yhtään kun on nyt lukenut noita juttuja lisää tuosta kaksoiskytkinaskista.

Vailla tilastoja väitän kuitenkin että kyse on laadunvaihteluista niin mersun kuin muidenkin merkkien osalta. Ei ne kaikki ole samanlaisia paskoja. Sitten kun paska sattuu kohdalle, silloin älähdetään sitten ja tulee mutinaa lehtiin ja foorumeille. Olen ajanut helvetin hyvin vaihtavalla kaksoiskytkinlaatikolla (6V VAG) ja sitten huonosti vaihtavalla kaksoiskytkinlaatikolla (6V VAG) eikä niillä ollut juurikaan ikäeroa tai kilsoissakaan eroa. Yksi toimii, ryömittää ja vaihtaa täysin pehmeästi, toinen toimahtaa, ei ryömitä kunnolla ja vaihdot tuntee, eikä softaa vaihtamalla tule kuntoon vaan se koko helvetin kötöstys pitää vaihtaa.

Pitäisi tehdä kännykkään joku vaihteistotestiappi, joka kännykän kiihtyvyysanturin nojalla tuomitsee laatikon joko hyväksi tai huonoksi. Taatusti näkyy meinaan kiihtyvyysanturin datasta, jos kuskin penkilläkin tuntee vaihdot. Siitä sitten score laatikolle ja score vaikka lehtien autotestissä printtiin. Näkyisipä numeroina että paskaa suolsivat taas linjalta.
 
Itsellä ollut kohta vuoden ajossa oma A200. 32tkm kilometriä takana ja ainakin tämä yksilö toiminut voimalinjansa kanssa minusta varsin mallikkaasti satunnaisia pieniä "hyökkäyksiä" lukuunottamatta. Joskus kierrokset jääneet hetkeksi ylös, mutta ei häiritsevästi. Vaihteiston softakin päivitettiin keväällä. Vähän siistimmin toimii lähdöissä, mutta ei sen kummempaa muutosta minusta. Ei sen enempää sanottavaa laatikosta, neljä edellisestä Volvon mehumaijoja 6/8 vaihteisia ja ei tämä niille minusta häviä. Ajanut asiansa. Ehkä minulla on ainut toimiva vaihteisto tai sitten en jaksa kiinnittää sen enempää huomiota siihen  ;D ;D. Toisinsanoen laatikko ei tenhyt mitään mitä muutkaan automaatit eivät olisi joskus satunnaisesti tehneet.
 
repomies sanoi:
Vailla tilastoja väitän kuitenkin että kyse on laadunvaihteluista niin mersun kuin muidenkin merkkien osalta. Ei ne kaikki ole samanlaisia paskoja. Sitten kun paska sattuu kohdalle, silloin älähdetään sitten ja tulee mutinaa lehtiin ja foorumeille. Olen ajanut helvetin hyvin vaihtavalla kaksoiskytkinlaatikolla (6V VAG) ja sitten huonosti vaihtavalla kaksoiskytkinlaatikolla (6V VAG) eikä niillä ollut juurikaan ikäeroa tai kilsoissakaan eroa. Yksi toimii, ryömittää ja vaihtaa täysin pehmeästi, toinen toimahtaa, ei ryömitä kunnolla ja vaihdot tuntee, eikä softaa vaihtamalla tule kuntoon vaan se koko helvetin kötöstys pitää vaihtaa.

Pitäisi tehdä kännykkään joku vaihteistotestiappi, joka kännykän kiihtyvyysanturin nojalla tuomitsee laatikon joko hyväksi tai huonoksi. Taatusti näkyy meinaan kiihtyvyysanturin datasta, jos kuskin penkilläkin tuntee vaihdot. Siitä sitten score laatikolle ja score vaikka lehtien autotestissä printtiin. Näkyisipä numeroina että paskaa suolsivat taas linjalta.

Audi A4 B9, niin tuossa on mielestäni kyllä aivan mainio kaksoiskytkinloota. Vaihdot huomaamattomia ja nopeita.
 
Children of the damned sanoi:
Audi A4 B9, niin tuossa on mielestäni kyllä aivan mainio kaksoiskytkinloota. Vaihdot huomaamattomia ja nopeita.

Aivan! Ja jos luet tuosta yltä Bawukan kokemuksen, niin eiköhän se mersunkin laatikko saada toimimaan ainakin jos se riittävän monta kertaa vaihdetaan. Uskon joka sanan minkä Bawuka kirjoitti.

Jostain syystä nämä kaksoiskytkinhärväimet ovat yksilöitä ja paljon muita vaihteistotyyppejä alttiimpia laadunvaihteluille, jotka eivät mitenkään totaalisesti aiheuta toimimattomuutta mutta tekevät laatikosta vähemmän pehmeästi vaihtavan. Esimerkiksi mehumaijoissa momentinmuunnin piilottaa toleranssien vaihtelut vissiin sitten.
 
Nuihin moitteisiin joita kohdistin Mersun laatikkoon, varmaan vaikuttaa edelliset autot ja säännöllinen ajaminen vuokra-autoilla.

Ajelin pari vuotta BMW 120d automaatilla (ZF 8 lovinen) ja tuosta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Seuraavat pari vuotta Audi A3 2.0 quattro S tronic ja vaikka VAG konsernin kaksareita reilusti moititaan, tämä yksilö ainakin toimi aivan moitteettomasti.

Tietenkin mun piti tilata tuo uusin kampe ilman koeajoa, koska oletin Mersun handlaavan tuon vaihteiston salat. Mulla ei ole ongelmana kierrosten jääminen korkeiksi (huutaminen) vaan yleinen epämukavuus ja nykiminen.
 
Vaikka meneekin offariksi Mercedekseen liittyen, niin ainakin VAG-tuotteissa tuntui itsestäni muinoin siltä, että silloin alkuaikoina kaksoiskytkinaski pelasi parhaiten sellaisen moottorin parina jossa on kunnolla voimaa eli vääntöä ja tehoa.

Laiskempi moottori+dsg niin siinä tuli enempi esiin mm. ne viiveet ja sitten se loota vaihteli eestaas niitä vaihteita sun muuta epämukavaa. Nykyään tuntuu pelaavan VAG:n tuotteissa hyvin tuo kaksoiskytkinaski vaikka olisi vain litranen pata kaverina.
 
Googlailin pikkasen ja tulin sellaiseen käsitykseen, että 220:ssä on Mersun tekemä vaihteisto kun taas pienempien koneiden kanssa pyörii Getragin 7DCT300, joka omassa Kadjarissani pelaa varsin mukavasti. Ryömiikin siedettävästi, mutta kylmällä koneella tulee herkästi reippaita lähtöjä ennen kuin tyhjäkäyntikierrokset ovat laskeneet. Maantiellä rauhallisessa ajossa ei vaihtamista huomaa muulloin kun ohitustilanteessa. Ei tietenkään pärjää sulavuudessa Avensiksen CVTlle, mutta sehän olisikin mahdotonta 8)
 
Omassa autossani (A3 8V, 110 kW) on DSG7. Sen toiminnassa ei ole ollut moittimista. Jos muistan oikein, niin TM:kin sitä aikoinaan kehui. Toisaalta vaihteistossa on ominaisuuksia, joista ei yleensä pidetä. Yksi niistä on se, että auton on annettava lähteä liikkeelle ennen kaasun painamista. Jos näin ei menettele, tulee lähdöstä nykäisevä. Tämä ymmärrettävästi häiritsee monia, ja saattaa myös aiheuttaa käsityksen vaihteiston viallisuudesta. Tämä ominaisuus voi myös aiheuttaa ongelmia pysäköintitilanteissa.

Sanoisin, että vaihteison ominaisuuksiin kannattaa huolellisesti perehtyä ennen ostopäätöksen tekemistä. Mersusta en osaa sanoa, mutta VAG:lla kaikissa ”kuivissa” DSG7:ssa on tuo mainitsemani ominaisuus. Olisi mielestäni aika yllättävää, jos A-Mersuissa vaihteistojen toiminnassa olisi kovasti hajontaa. Mahdotonta se ei tietenkään ole, mutta lähtökohtaisesti voisi kuvitella kaikkien tiettyä vaihteistotyyppiä käyttävien autojen käyttäytyvän samalla tavalla. Jos siis malli ja moottori ovat samat.
 
Itse veikkaan esim. meidän Mersun askin korjautuvan softalla. Mitään mekaanisen vian tyyppistä ongelmaa ei mielestäni ole.
 
Olis tällanen uusi A kiikarissa. Jokos kokemuksia vaihteiston softapäivityksestä?

Tästä mallista tuskin kellään on tietoa varusteesta 228 Additional Warm Water Heating? Nimestä nyt voi arvata mitä tekee ja myyjän mukaan etänä tietysti saa päälle. Periaattessahan kyseessä lienee akun voimalla toimiva nesteiden lämmitin, mutta mahtaako olla Suomessa mitään virkaa.. 1500€ hintainen turhake, mutta tulee itselle vähän käytetyssä mukana.
 
^Ei akun voimalla mitään voi lämmittää. Käynnistysakun kapasiteetti on tyypillisesti 0,7 kWh eikä sitäkään voi kokonaan käyttää lämmitykseen. Eiköhän tuo lisälämmitin polta samaa ainetta kuin moottorikin.
 
Ok... tämä jää mielenkiinnolla nähtäväksi jos kauppaan päästään. Google kertoi, että lisäakun voiminko sitten:

"Additional warm water heating (includes Battery EE8)"
 
Olisiko kyseessä kuitenkin tavallinen pa.lämmitin, kuten vaimon A-sarjalaisessa ja tarjolla olisi lisäakku (kuten VAG:ssa oli) tätä lämmitintä varten?
 
Zaphod sanoi:
Olisiko kyseessä kuitenkin tavallinen pa.lämmitin, kuten vaimon A-sarjalaisessa ja tarjolla olisi lisäakku (kuten VAG:ssa oli) tätä lämmitintä varten?

Eiköhän ole vain isompi akku kapasiteetiltaan....???
 
Ei lisäakun vaan hieman suuremman akun voimin.

Polttoainelämmitin sytytetään hehkutulpalla ja kiertovesipumppu käyttää sähköä. Siksi hieman isompi akku.

Jos autoa säilytetään kadulla, on polttoainekäyttöinen lämmitin mukava kun se sulattaa ikkunat ja lämmittää sisustan valmiiksi. Jos tallissa tai sähkötolpalla, ei käyttöä välttämättä ole paitsi diisselissä, joka ei kovilla pakkasilla tahdo saada hyttiä lämpimäksi.
 
No nyt on ainakin öljyvuoto saatu korjattua Mesen moottorista. Kuulemma kampikammion huohotinputki oli murtunut ja nyt vaihdettu ehjä tilalle.

Vähän offaria, mutta tuli ajettua 4 päivää Aviksen hybrid Auriksella. Kieltämättä tuo Toyotan automaatti on kyllä aika peto kaupunkiajossa. Ei nimittäin nyi eikä nykytä. Maantiellä vähän käy hermolle moottorin kiljuminen ja laiskahko kiihtyminen.
 
DC-lataus ihan kiva ominaisuus...ei tosin varmaan kannata rahallisesti maksullisissa paikoissa.
 
In its domestic market, the A250e hatchback kicks off at €36,943, followed by the sedan at €37,300 and the minivan at €37,663.

Eli riippuen maahantuojan ahneudesta niin pitäisi jäädä 40k korville Suomessakin veroineen. Luulisi kaupan käyvän kohtalaisesti.
 
Harmi kun menee himpun kalliiksi. Olisin voinut vaihtaa vaimon MY19 A klassen tällaiseen plugariin.
 
Ja tärkeä tieto myös kärryn vetäjälle on 1600kg vetokoukku  :)

Hyvät lukemat kyllä on tuossa muutenkin tuon 68km sähkön lisäksi, 6,6s ja 14,8kWh/100km.

Vakio pikku töpselistä 5,5h latausaika (10A, 1-vaihe), tehokkaampia laturia löytyy myös lisävarustelistalta montaa vaihtoehtoa niitä kaipaaville.

Kyllä tuosta joutuu automyyjän kanssa keskusteluja jatkamaan  ;D
 

Liitteet

  • A3700ADB-425C-4F64-8DD8-96C4968D6460.jpeg
    A3700ADB-425C-4F64-8DD8-96C4968D6460.jpeg
    69,3 KB · Katsottu: 200