autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Finanssifilosofiaa: Eurolla enemmän - missä sinä säästät?  (Luettu 6645 kertaa)

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
Omia säästökohteita:

1. Vaihdan autoa suht. harvakseltaan, ajatuksena on, että mitä tuoreempana vaihdat, sitä enemmän tulee takkiin.

2. Teen mökinrakennusprojektissa niin paljon itse kuin suinkin mahdollista.

3. Pidän vaatteet ja jalkineet todella tarkkaan, ostan uusia vain tosi tarpeeseen.

4. Syön yksinkertaisesti.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa teme565

• Sisäänajettu
  • *
1. Mietin erinäisiä asioita ostaessani, tarvitsenko oikeasti tätä? Useasti käynyt niin että on ollut kaupassa jo keksipaketti tai kaljapäkki kädessä, parhaimmillaan korissa. Sitten olen todennut että pärjään ilmankin ja olen nostanut takaisin hyllyyn.

2. Jos jokin hajoaa, pyrin korjaamaan sen uuden ostamisen sijasta. Elektroniikan puolella pyrin hyödyntämään pikkuvikaiset SER-konttiin päätyneet laitteet, joista saa yleensä suht pienellä vaivalla kelpo pelin pitkäksi aikaa.

3. Itsekin syön hyvin yksinkertaisesti

Itsellä taas tuo säästöfilosofia menee niin, että pyrin säästämään pienissä asioissa, jotta pystyn ostamaan harvemmin jotain suurempaa. Kuten vaikkapa uuden auton.
Nyt ajossa: Punainen Kia Rio 1.0 T-GDI 120hp TX 2017
Entinen: Hopeinen Kia Rio 1.2 Active 2013

Poissa Tikka

• Klassikkoainesta
Jaa-a. Säästän pitämällä yleisesti kulut pieninä, poikkeuksena ehkä auto, joka kyllä on rahaa syönyt ja halvemmallakin selviäisi. Yleisesti ottaen en esimerkiksi tee kovinkaan usein mitään heräteostoksia vaan mietin tarvitsenko jotain tuotetta todella. Viime syksynä myös vaihdoin sähkösopimuksen halvempaan ja siitä säästöä tulee varmaan vuosittain vajaa 50€, joka minun sähkölaskussa on hyvinkin merkittävä osa.

Mutta vielä olisi mahdollista säästää esimerkiksi katselemalla tarkemmin ruokien hintoja, mutta en jaksa ruokakaupassa vatuloida kovin kauaa.
SLK

Poissa dingdongpingpong

• Legenda
Omia säästökohteita:

1. Vaihdan autoa suht. harvakseltaan, ajatuksena on, että mitä tuoreempana vaihdat, sitä enemmän tulee takkiin.

2. Teen mökinrakennusprojektissa niin paljon itse kuin suinkin mahdollista.

3. Pidän vaatteet ja jalkineet todella tarkkaan, ostan uusia vain tosi tarpeeseen.

4. Syön yksinkertaisesti.

1. En vaihda autoja, henkilökohtaisia vaan luovutan lapsille.
2. Rakennutin mökin avaimet käteen ja keskityin siihen minkä osaan.
3. Sama
4. Syön mitä haluan, olen täällä vain kerran.

Poissa Rascasse

• Vakiokalustoa
  • **
Pikkuasioilla säästää kymppejä, satasia, mutta sitten on nämä auton/talon vaihdot. Talon vaihdossa saa maksaa muuttoveroa tonneja..ja autoa vaihtaessa samoin. Omalla kohdalla onnekkaasti samalla autolla ajettu jo hyvin monta vuotta ja vaihto on sitten ajankohtainen kun joku osaa tehdä hyvän ohjauksen (nykyautojen ongelma). Vanhallakin ajaa hyvin pitkälle tekniikkansa puolesta. Toisaalta jos uuteen kuutoskoneeseen ei ole rahaa, niin neloskoneetkaan ei houkuta. Säästän ja nautin siis vanhasta!

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
En ole saita, ostan sitä minkä koen olevan tarpeellista. Menot sovitan tulojeni mukaan. Mikäli pakollisista menoista jää ylimääräistä, niin sillä sitten voin hankkia sitä tarpeelliseksi kokemaani.

Säästän:
- jätän kaikki lehdet tilaamatta
- tutkiskelen sähkön hintoja
- ledilamput kaikissa kodin valaisimissa
- etsin edullisimman puhelin- ja nettiliittymän
- tarkkailen polttoaineiden hintoja netistä
- seuraan tarjouksia ja ostan, kun tarpeeni ja hinta ovat optimaaliset
- en sorru heräteostoksiin
- säästän ja ostan käteisellä (paitsi auton, mutta sekin on jo maksettu)
- en tee huvimatkoja
- en käy ravintoloissa, mutta elokuvissa ehkä joka toinen vuosi
- ostan todella harvoin uusia vaatteita ja jalkineita (saan usein lahjaksi)
- en heitä ruokaa roskiin, nuolen lautasen puhtaaksi (kotona ollessa)  :)
- teen remonttia sen verran, mihin budjetti riittää. Kaiken, minkä kykenen, teen itse

Kuulostaa varmaan tylsältä? Ei todellakaan, netistä löytyy ajankulua aivan riittävästi.

Poissa Trollsten

• Legenda
En säästä. Rahaa on.

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
Vaarilla ja muillakin tosi hyviä säästövinkkejä.

Ruuasta puheen ollen, hukkaan ei meilläkään ruokaa heitetä. Joissakin tuotteissa kuten leivässä, tahtovat pakkaukset olla turhan suuria, jolloin pitää tyytyä yhteen leipälajiin kerrallaan.

Polttoaineen hinnat ovat täälläkin jatkuvassa tarkkailussa, ja aina valitaan matkan varrelta edullisin tankkauspiste.

Huvimatkoja ei myöskään tule juurikaan tehtyä.

Teme565:n periaate säästää pienissä, jotta voi tehdä joskus isoja hankintoja, on käytössä myös. Tosin isoihin tarvitaan muutakin kuin omarahoitusta.

Poissa Rauska

En säästä. Rahaa on.
Eli kulutat, hyvä, se pitää kotimaan talouden pyörimässä  8), jollet hassaa sitä ulkomaille  ;D  ;D
A4 Avant q S-Tronic Busines Sport LoQ 2016 185 kW

Poissa -P-

• Grand Legend
En säästä. Rahaa on.
En säästä minäkään mutta ei ole rahaakaan kyllä koskaan mihinkään isompaan :) kaikki menee mitä tulee.
Autot on vanhoja paskoja ja niihin menee rahaa mutta uudempiinkaan ei ole varaa. Mieluummin kuitenkin ajan vanhalla bensarohmulla kuin uudehkolla ekoautolla ;)
En syö enkä juo yksinkertaisesti, hyvä ruoka ja juomahan on elämän parhaimpia nautintoja. Vaatteitakin tulee ostettua ehkä enemmän kuin tarvii. Pitäis varmaan lähes puolet noista 30-40 kauluspaidastakin viedä kierrätykseen kun ei tule pidetttyä enää. Kenkiäkin on kaapissa enemmän kuin monella naisella. Ja takkeja.
No onneksi on vielä jotenkuten pärjättty.

No vakuutuksia jonkunverran tulee kilpailutettua koska niistä liikaa maksaminen ei aiheuta mitään nautintoa, samoin sähkö. Siinäpä ne kai ne säästökohteet.

Poissa JakeS

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
Eipä säästämistä tule juurikaan harrastettua. Kaikki mitä tulee niin menee. Jos ylimääräistä ilmaantuu niin sekin laitetaan menemään. Ruoka on ikääntyessä tullut aina vaan tärkeämmäksi samoin matkustaminen. Kerranhan täällä vaan ollaan niin pitää yrittää nauttia niillä eväillä mitkä on jaettu.
Pitkäripaisessa en juurikaan asioi vaikka en mikää absolutisti olekaan mutta siinä saa jotakin säästettyä. Samoin kirkollisverokin, siitä saa jokusen satasen vuodessa lisää matkarahaa.
Vaatteita ostan kun tarvitsen, ylimääräisiä ei pääse kertymään kaapin perälle.
Bmw, Ooppeli ja Voortti

Poissa Jysky

Varmasti löytäisi säästökohteita- ainakin autoilusta.

Olen kova hintavertailija ja joskus pystyn pitkäänkin seuraamaan ja odottamaan hyvän tarjouksen eteentulemista tietystä merkistä ja mallista mm tietokone, puhelin, auto ymv hankinnoissa. Polttoainehintojakin vertailen, vaikka tuosta nyt ei pitkää penniä tule, muutamia euroja/tankki. Vaatteet pidän loppuunasti ja siirtyvät yleensä työkäyttöön viimeisiksi ajoiksi.

Harvemmin käymme ulkona syömässä- kahvilassa tykkään käydä ehkä turhankin usein. Viime aikoina olemme tehneet ruokaa senverran isompia määriä kerralla, että pakkaseeen jää sopivia lounasannoksia työpäiville.

Minä olen meillä ehkä tarkempi rahankäytössä- vaimolla vaatteet tuntuu olevan se rahareikä- joka kuukausi pitää saada jotain uuttaa. Tosin vaimolla tuo tilikin varmempi ja tasaisempi ja kun mulle jää nää auto ja asumismenot kokolailla kokonaan. Avustusanomuksia esitän sitten kun on tarpeen....koitan noita laskuja tuolla yhteisessä verkkopankissa pitää näkysällä, mutta luulen että ei vaimo ymmärrä kuinka ison osan kuluistamme nuo vie.

Kaksi ihmistä vois asua taatusti halvemmalla, ja viime aikoina tuntuu että mukavamminkin, jossain muualla kuin 40 v omakotitalossa. Mutta se onkin isompi projekti se....
Ateca TDI 4drive

Poissa vespa68

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Toyota Verso - Peugeot 206
Tartun tuohon, että ne viimeisetkin ruuan jämät pitää syödä pois, eikä raaski ylimääräistä  heittää pois.

Itsekin tuohon syyllistyy, kun ei aina osaa mitoittaa koko perheen kulloistakin syömähalutilannetta ja kakaroiden satunnaisen ruokahaluttomuuden jäljiltä sapuskaa onkin vielä "santsiannos" jäljellä, joka ei kuitenkaan seruraavaksi ruuaksi riitä koko porukalle.
Eihän siinä mitään säästä vaikka sen imuroi naamariinsa, massu vaan turpeana ylimääräistä evästä, mutta seuraavalla syöntikerralla on kuitenkin ihan yhtä nälkä.

Pitäisi osata tehdä sopivampia satseja, ettei sitä ylimääräistä jää...
Entisiä: Alfa Romeo, Audi, BMW *2, Buick, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Datsun *2, Fiat, Ford *7, Mazda, Mercury, Opel *2, Plymouth, Saab, Triumph, VW *4, Volvo *3

Poissa jaberg

• Sisäänajettu
  • *
7 hengen perheessä ei jää hirveästi säästöön, mutta muutama säästötoimenpide on:

-teen isoja kotiruokaeriä ja kyttään punaisia lappuja jos kilohinta on yli 15e
-teen kauppalistat
-ostan vaatteita ja välineitä sesongin ulkopuolelta
-omat vaatteet käytän loppuun ja niitä on vähän
-ei osamaksukauppoja, luottokortille ainoastaan matkat
-ei kotieläimiä
-asutaan sopivan kokoisessa asunnossa 5 min lähijunasta
-luovuin kakkosautosta
-auto vaihtuu harvoin
-yritän olla hukkaamatta työkaluja yms. Ulkoistan rempat/korjaukset jos on ilmeinen vaara että aiheutan lisävahinkoja itse tekemällä (olen jo menettänyt pari sormea)
-mietin aina yön yli isomman hankinnan järkevyyttä, en tee heräteostoksia (paitsi poikien reissuilla joskus)

XC90 D5 -08, ex X5 3.0d -05

Poissa hessu208

• Sisäänajettu
  • *
1. Katson aina hinta/laatusuhteen, varsinkin vaatteissa. Missä ei kuitenkaan kannata säästää: talvitakki, kengät,
    kauluspaidat.
2. En heitä ruokaa pois, suunnittelen ostot sen mukaan. Teen itse, hyvistä raaka-aineista.
3. En tilaa lehtiä, luen kaiken netistä.
4. En osta mitään turhaa krääsää (mitä se sitten onkin)
5. En polta ja alkoholia juon kohtuudella.
6. Yritän pitää säästössä parin kuukauden nettopalkan, että ei tarvitse hätätilanteessa sortua vippeihin.
7. Kierrän naiset kaukaa.

Yritän ajaa uusilla tai uudehkoilla pienillä autoilla max 20 th. Arvonalenemat euroissa siedettäviä ja halvemmat kulut. En tiedä säästääkö siinä, mutta ei kotteronkaan korjaaminen aina halpaa ole. Auto on oikeastaan ainoa käyttöesine, jossa tunne menee järjen edelle. Olkoon kuitenkin niin, täytyy elämässä olla kuitenkin jotain kivaakin.

Poissa Vempula

• Legenda
Yksi minun mielestäni parhaita keinoja hillitä omaa kulutusta on skipata heräteostokset. Siis ihan kokonaan. Kaikista pahin vaihtoehto on luonnollisesti tehdä heräteostoksia velaksi.

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
Ihmettelen, ettei kukaan ole maininnut kustannussäästöä, joka syntyy tilaamalla tavaraa ulkomaisista verkkokaupoista, vaikka tuo näyttää kovasti yleistyneen. Sama koskee käytettyjen autojen tuontia.

Sinänsä puhe säästämisestä on vähän kaksiteräistä, sillä kyseessähän on kuluerien tasapainottaminen ja samalla hankintojen priorisointi. Jokainen tietysti harkitsee itse, mihin käyttää minkäkin verran käytettävissä olevista tuloista.

Säästämisellä tähdätään usein, ei vain omaisuuden kartuttamiseen, vaan isojen hankintojen rahoituksen keräämiseen ennakkoon ja samalla lainarahan minimointiin.

Poissa Trollsten

• Legenda
Eli kulutat, hyvä, se pitää kotimaan talouden pyörimässä  8), jollet hassaa sitä ulkomaille  ;D  ;D
No en kuluta kovinkaan paljoa, mutta en myöskään erityisemmin säästä. Rahaa nyt jää joka tilistä väkisin yli, mutta se nyt on sellaista.

Paljon urheilevana en kyllä halua pätkääkään säästää ravinnossa. Kaippa minä säästän sitten siinä että en ryyppää, vaikka en sitä säästönä pidä kun ei kiinnosta kyseinen toiminta.

Poissa jols

Minä en ole yrittänyt säästää, kaikkea muuta! Mutta nyt, toiseen topikkiin jo kirjoittamani sapattivapaan myötä olen alkanut katsoa kuluja. Onkohan pakko olla DNA TV, Telia vastaava, Elisa vastaava, Netflix yms. Puhelinliittymiä Telia, DNA ja Elisa. Talon hälytintä ja Webastoa ja mokkuloita yms. Mutta MOI-mobiilissa näkyy olevan aika paljon halvemmat hinnat. Noissa on paljon parannettavaa.

Samoin vakuutukset pitää laittaa tarkasteluun.  Mitähän vielä keksisi kun nyt kerrankin pitäisi olla aikaa?Normaalistihan nuo kaikki vaan maksetaan ja ollaan tyytyväisiä. 
GLK 350 CDI 2014, C 220 D T Avantgarde 2015, Octavia RS TDI 4x4 2017

Poissa Kale

• Klassikko
Ruuasta puheen ollen, hukkaan ei meilläkään ruokaa heitetä. Joissakin tuotteissa kuten leivässä, tahtovat pakkaukset olla turhan suuria, jolloin pitää tyytyä yhteen leipälajiin kerrallaan.

Jätä leivästä pussiin sen verran kun tarvit kyseisenä päivänä ja seuraavana aamuna. Loput pakkaseen. Sieltä sitten tarpeen mukaan ajoissa sulamaan niin saat nauttia haluamastasi leivästä "tuoreena" haluttuna ajankohtana. Toimii.