https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)

Zaphod sanoi:
Olen ennenkin sanonut, että Volvo olisi parempi auto, jos sata heppaa bensakoneesta siirrettäisiin sähkömottiin. Kaupungissa tuo liikkuu oikein sujuvasti sähköllä ja yllättäen hyvin suuri osa autoilijoista kiihdyttää niin hitaasti, että Volvon sähkömotilla kestää kyydissä.
totta. jos saa paalupaikan, niin Volvolla vetää useimmiten hyvin jopa kaulaa seuraaviin.... ;D
sen verran verkkasta on liikkeellelähdöt useasti.
 
Onneksi ”turhautumiseen” on lääkettä polttiksen puolella, kun sähkömosa aiheuttaa ahdistusta toisinaan.  :rolleyes: :eek:. Kaikenmaailman Daihatsut vetää ohi sähkö-Volvosta.
 
Juu, Volvon kanssa kulku on kiinni oikean jalan asennosta. Aika harva perheauto ohi tulee jos sille päälle sattuu. Toki silloin ei liikuta taloudellisesti sähköllä.
 
Välillä voi tulla sellainen Jekyll and Hyde -fiilis Volvon ratissa. Sitten ei kaupunkiliikenteessä olekaan kuin pelkkä ”vihreä aalto”  :rolleyes:
 
RAV4 plugari on varsin kyvykäs auto ja ne, jotka on aikaisemmin kokeillut tavallista hybridiä, niin voi olla, että tulee ensimmäisenä mieleen, että TÄH. Sähköisen auton fiilis on aina päällä, vaikkei edes latailisi. Eli et edes huomaa, ajatko sähköllä, vai bensalla. No tietysti se vihreä valo sammuu taulusta, niin huomaa bensan käynnistyneen. Puhtaalla sähköllä pääsee 0-100 alta 10 s mukavasti ja rangea on omalla kohdalla aina yli 60 km. Ei viitti ajaa tyhjäksi, kun kuukauden laskeva 1,8 L/100 km kulutus saattaa nousta. Viimeinen viikko mennyt 0,3 L/100 km. 6 kW pöytälaturi täyttää hyvin päivittäin etappiajojen koloja akusta ja 100 % sähköpäiviä riittää reippaasti. Eli tämä plugari täyttää tarpeen erinomaisesti, pystyen sitten vielä pidempiinkin reissuihin ilman tolppapakkoa. Täyssähkö ei meille käy.
 
Hyvä että TM on testannut nuo kiihtyvyydet sähköllä, ja toivottavasti jatkossa tuo kuuluu plugareiden perusmittauksiin. Harmi ettei mukana ollut yhtään kyvykkäämpää vaihtoehtoa niin monelle lukijalle voi jäädä kuva, että kaikki plugarit ovat tuota tasoa.
 
Pitääpä käydä joku päivä testaamassa 3008 Hybrid4:llä tuo. Siinä on sähkömoottorien yhteenlaskettu teho 164 kW (223 hv), mutta akusta on rajattu teho 90 kW:iin (122 hv).

Marraskuussa pitäisi näillä näkymin saada alle 508 PSE:n. Siinä saa akusta 117 kW (160 hv), että sen luulisi liikkuvan pelkällä sähkölläkin etanaa nopeammin.
 
Penguin sanoi:
Pitääpä käydä joku päivä testaamassa 3008 Hybrid4:llä tuo. Siinä on sähkömoottorien yhteenlaskettu teho 164 kW (223 hv), mutta akusta on rajattu teho 90 kW:iin (122 hv).

Marraskuussa pitäisi näillä näkymin saada alle 508 PSE:n. Siinä saa akusta 117 kW (160 hv), että sen luulisi liikkuvan pelkällä sähkölläkin etanaa nopeammin.

Toisessa ketjussa (sähköautojen yleistymisen esteet) toteat, että lataaminen on riesa, johon ei nappaa lähteä? Plugariko olisi kuitenkin OK? En ihan saa kiinni tästä logiikasta.
 
Bjork sanoi:
Toisessa ketjussa (sähköautojen yleistymisen esteet) toteat, että lataaminen on riesa, johon ei nappaa lähteä? Plugariko olisi kuitenkin OK? En ihan saa kiinni tästä logiikasta.

Eihän sitä ole pakko ladata :rolleyes:
 
Bjork sanoi:
Toisessa ketjussa (sähköautojen yleistymisen esteet) toteat, että lataaminen on riesa, johon ei nappaa lähteä? Plugariko olisi kuitenkin OK? En ihan saa kiinni tästä logiikasta.

Saa kai niillä ajella huvikseen, ilman että hankkii omaksi riesakseen.
 
Ei. Autot koeajetaan ensin ennen ostamista. Jos se miellyttää, niin saatetaan tehdä kaupat vaikka siitä kyseisestä esittelyautosta.

Tänään tuli lisävarustelista maahantuojalta. Ei ole pitkä. Värin saa valita kolmesta vaihtoehdosta, kattoluukun ja lisätakuun.
 
^
Just näin.
Elämäni suurin pettymys auton kanssa tuli hypridi Volvon ostossa, ehdottomasti olisi pitänyt päästä ajamaan talvisissa olosuhteissa.
No virheistä oppii..
 
Duke sanoi:
https://tekniikanmaailma.fi/miten-kiihtyy-lataushybridi-pelkalla-sahkomoottorilla-testasimme-vertailuautoillamme-ja-tulokset-ovat-mielenkiintoisia/?fbclid=IwAR0EIfwMPsdrBpf1Fn7hJWVECOrm8x0eQ2TOhWsiGato3oHOVTQy0lExvTU


Miten kiihtyy lataushybridi pelkällä sähkömoottorilla? Testasimme vertailuautoillamme, ja tulokset ovat mielenkiintoisia

Ylemmän keskiluokan lataushybridien vertailumme alkoi aiemmin tässä kuussa. Mukana on neljä autoa, jotka ovat Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E ja Volvo V90.

Vertailussamme olevat lataushybridit ovat erittäin suorituskykyisiä poltto- ja sähkömoottorien työskennellessä yhdessä, mutta mitä jos mennään pelkällä sähköllä? Lukijoitamme ja testimiehistöämme askarruttanut kysymys on hyvä ja aiheellinen, joten päätimme ottaa siitä selvää. Onneksi vertailuaikataulustakin löytyi vielä sähkösuorituskykytestin mittainen aukko.

Ja tässä ovat tulokset 0–100 km/h kiihdytykselle pelkän sähkömoottorin voimin:

Audi: 15,2 s (105 kW, 350 Nm)
BMW: 14,7 s (80 kW, 265 Nm)
Mercedes-Benz: 15,5 s (90 kW, 440 Nm)
Volvo: 25,7 s (65 kW, 240 Nm)

Saksalainen kolmikko Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat lähellä toisiaan, mutta selvästi muita heikommalla sähkömoottorilla varustettu Volvo pitää selkeästi perää. BMW kiihtyi paalupaikalle muita saksalaisia heikommalla sähkömoottorillaan. Yhtenä osasyynä tulokseen on 300 kilogramman painoetu.

Mittaukset suoritettiin kahteen suuntaan, joista laskettiin keskiarvo. Akkujen varaustilat olivat koko testin ajan vähintään puolessa välissä.

Kiihdyttämisen helppokäyttöisyydessä on eroja. Audi ja Mercedes vaativat aistikkaan kaasujalan, ettei polttomoottori tulisi vahingossa mukaan. Sen sijaan BMW:ssä ja Volvossa ”laatan” voi painaa huolettomammin kick-down kytkintä vastaan.

Kaikille yhteistä on kuitenkin se, että suoritukset ailahtelevat. Rauhallinen ajo onnistuu vaivattomasti, mutta pelkän sähkömoottorin täysikuormittaminen vaatii rauhallisia hermoja ja tarkkuutta polkimien kanssa. Eikä suorituskyky silti ole järin hyvä.

Jos kovaa kiihdytystä siis tarvitaan, kannattaa kaasu vain painaa kunnolla pohjaan, jolloin myös polttomoottori tulee mukaan.

Ei ole juuri tullut täällä oleskeltua 'toisen aallon käynnistyttyä' joten pahoittelen myöhäistä osallistumistani keskusteluun...

Mutta juu, perheessä edelelleen ne itselataava ravi ja plugari volle. Jotain 224 ja 390 heppaa.
Jokainen voisi sitten tältä pohjalta myös mitata ne 0-100 kiihdytysten tulokset joilla olikeasti ajelee... Mulla ne on pääosin yli 30 sek.

Omassa ajossa ei juuri ole haitannut tuon vollen 'laiskuus' sähköllä, eikä tuon ravin hitaus joka tavalla ajettuna. Kovin harvoin ihan oikeasti tarvitsen tuota 0-100 arvoa. Jos tarve vaatii, niin volle jättää pienen kotikuntani autoista 99 prossaa, ei toki silloin mennä sähköllä mutta kuitenkin. Tuo arvo on mielestäni täysin turha, jotkut täälläkin saattaa vielä muistaa 80 luvun autot joilla ei päässyt alle 10 sek sataseen millään keinolla. Itsellä oli silloin aikanaan 75 heppainen Jetta jolla kyllä pärjäsi hyvin...
Vollen keskikulutus nyt 3,4 litraa satasella, tojon 5,9 kun syksy kangistaa... kummallakin ajettu n 2000 kilsaa, että huomattavan vähän. Meidän ajoihin sopisi ihan yhtä hyvin 8 litrainen bensakasi, muut autoilun kulut on paljon pahempia. Olen vain mennyt sillä linjalla, että niissä viimeisissä valkoisissa puvuissa ei ole taskuja. Juu, työn puolesta tiedän tämän...

Tämä ei ollut millään tavalla puolustuspuhe vollelle, mutta itse lähinnä haluan siihen lisää sähkörangea. Tuohon vertailuun ei haluttu t8 mallia joka kyykyttää saksanpelit kiihtyvyydellään ;D. Pitää se reemiumin olla edes jossain parempi auto. Juu, perheessä on ollut ennen nykyisiä autoja yhteensä 9 Audia että silleen...

Ja kyllä, meillä ladataan volle ihan joka ajon jälkeen. En ole kokenut sitä mitenkään raskaaksi tai haastavaksi. Ei ole mitään latausasemaa, ihan normi shukosta ladataan auton omalla laturilla yön aikana, vaikka kodin sähköistys sallisi järeämmänkin lataus aseman, meillä ei pääosin ajeta autoilla yöllä, joten latausaika ei ole ongelma.
 
Mä kokeilin tuolla RAV4 plugarilla, jossa on 18,1 kWh akku sähköajoon kykyjä. 91,8 km sillä pääsi. Kulutusta oli 16,0 kWh/100 km. Keskinopeus reitillä 2 x 46,7 km oli  55 km/h. Eli kotoa periferiasta verkkokauppaan ja takaisin Länsiväylän kautta. Ennuste lähtiessä oli 86 km, joka tuli ylitettyä 5,8:lla km. Hienot fiilikset on tuolla RAV4:lla ajella, kun se jaksaa sähköisenä työntää autoa oikeasti tarpeeksi. Eli pienesti on tullut jäätyä sähköauton koukkuun tuon kanssa. Varsinkin, ku se tuntuu sähköautosta muutoinkin ajaessa, vaikka olisi polttomoottori mukana. Käytöksessä ei huomaa mitään eroa. Ja sehän siirtyy siis yhdistelmätehoonkin huomaamatta muutoin, kuin kunnolla polkemalla kuuluva moottorin ääni paljastaa. Hieno vehje ajella tässä plug in kategoriassa. Respectiä tietysti kaikille oikeaan sähköautoon pystyville ja kimppaan ehdottomasti sitä ajofiilistä, kun tällä RAV4:lla jo vähän pääsee oikeaan tuntumaan kiinni.
 
Juuri niin. On tullut siirryttyä tavallisen hybridin jälkeen jo kirjaimellisesti vahvempien aineisiin. Eiköhän tämä sitten johda lopulta kuolemaankin. Muut varmaan selviää, mutta ittellä näyttää nyt pahalta. Korkeintaan enää muutaman kymmentä vuotta tuurilla jäljellä.
 
Monissa keskusteluissa on sivuttu sitä tilannetta, että ostetaan plugari vain sen johdosta, että se on ostohinnaltaan halvempi vaihtoehto kuin normipolttis. Ja sitten ajellaan lataamatta juuri koskaan. Kuinka paljon plugari silloin kuluttaa?

Uusimmassa TM:ssä on Premiumplugareita testissä:

A6 Avant 55 TFSI e quattro
530e xDrive sedan
E 300de T 4Matic (eli dieselfarkkuplugari)
V90 T6 TwE AWD

Plugarin akkuhan ei ole ikinä varsinaisesti tyhjä ja tässäkin testissä olivat todenneet, että suorituskyky pysyy samana "tyhjälläkin" akulla. Mutta olivat kuitenkin mitanneet kulutusta mittariston mukaan tyhjällä akulla:

14913064.jpg


Ei näiden isosen premiumnelikkojen kohdalla oikein ihmeitä tapahdu muualla kuin paperilla, jos ei lataa autoa todella aktiiviseen :D
 
^ Yllä olevat 530e lukemat ainakin ovat todenmukaisen kuuloisia. Oma takaveto vie kuitenkin vähemmän kuin toi testin neliveto, mutta toisaalta ei mulla koskaan jää keskinopeus noin pieneksi maantiellä tai motarilla. Omalla kohdalla 6-7 on pitkässä matkassa realistinen ja taajamassa enemmän.
 
Samoin voin vahvistaa Audin osalta että 55 TFSI e:n kulutukset ovat aikalailla tuota luokkaa. Omalla kohdalla saan kerran viikossa ladattua akun ja 6 päivää viikosta ajelen "tyhjällä" akulla ja keskikulutus on siinä 7 litran tuntumassa.