Duke sanoi:
https://tekniikanmaailma.fi/miten-kiihtyy-lataushybridi-pelkalla-sahkomoottorilla-testasimme-vertailuautoillamme-ja-tulokset-ovat-mielenkiintoisia/?fbclid=IwAR0EIfwMPsdrBpf1Fn7hJWVECOrm8x0eQ2TOhWsiGato3oHOVTQy0lExvTU
Miten kiihtyy lataushybridi pelkällä sähkömoottorilla? Testasimme vertailuautoillamme, ja tulokset ovat mielenkiintoisia
Ylemmän keskiluokan lataushybridien vertailumme alkoi aiemmin tässä kuussa. Mukana on neljä autoa, jotka ovat Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E ja Volvo V90.
Vertailussamme olevat lataushybridit ovat erittäin suorituskykyisiä poltto- ja sähkömoottorien työskennellessä yhdessä, mutta mitä jos mennään pelkällä sähköllä? Lukijoitamme ja testimiehistöämme askarruttanut kysymys on hyvä ja aiheellinen, joten päätimme ottaa siitä selvää. Onneksi vertailuaikataulustakin löytyi vielä sähkösuorituskykytestin mittainen aukko.
Ja tässä ovat tulokset 0–100 km/h kiihdytykselle pelkän sähkömoottorin voimin:
Audi: 15,2 s (105 kW, 350 Nm)
BMW: 14,7 s (80 kW, 265 Nm)
Mercedes-Benz: 15,5 s (90 kW, 440 Nm)
Volvo: 25,7 s (65 kW, 240 Nm)
Saksalainen kolmikko Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat lähellä toisiaan, mutta selvästi muita heikommalla sähkömoottorilla varustettu Volvo pitää selkeästi perää. BMW kiihtyi paalupaikalle muita saksalaisia heikommalla sähkömoottorillaan. Yhtenä osasyynä tulokseen on 300 kilogramman painoetu.
Mittaukset suoritettiin kahteen suuntaan, joista laskettiin keskiarvo. Akkujen varaustilat olivat koko testin ajan vähintään puolessa välissä.
Kiihdyttämisen helppokäyttöisyydessä on eroja. Audi ja Mercedes vaativat aistikkaan kaasujalan, ettei polttomoottori tulisi vahingossa mukaan. Sen sijaan BMW:ssä ja Volvossa ”laatan” voi painaa huolettomammin kick-down kytkintä vastaan.
Kaikille yhteistä on kuitenkin se, että suoritukset ailahtelevat. Rauhallinen ajo onnistuu vaivattomasti, mutta pelkän sähkömoottorin täysikuormittaminen vaatii rauhallisia hermoja ja tarkkuutta polkimien kanssa. Eikä suorituskyky silti ole järin hyvä.
Jos kovaa kiihdytystä siis tarvitaan, kannattaa kaasu vain painaa kunnolla pohjaan, jolloin myös polttomoottori tulee mukaan.
Ei ole juuri tullut täällä oleskeltua 'toisen aallon käynnistyttyä' joten pahoittelen myöhäistä osallistumistani keskusteluun...
Mutta juu, perheessä edelelleen ne itselataava ravi ja plugari volle. Jotain 224 ja 390 heppaa.
Jokainen voisi sitten tältä pohjalta myös mitata ne 0-100 kiihdytysten tulokset joilla olikeasti ajelee... Mulla ne on pääosin yli 30 sek.
Omassa ajossa ei juuri ole haitannut tuon vollen 'laiskuus' sähköllä, eikä tuon ravin hitaus joka tavalla ajettuna. Kovin harvoin ihan oikeasti tarvitsen tuota 0-100 arvoa. Jos tarve vaatii, niin volle jättää pienen kotikuntani autoista 99 prossaa, ei toki silloin mennä sähköllä mutta kuitenkin. Tuo arvo on mielestäni täysin turha, jotkut täälläkin saattaa vielä muistaa 80 luvun autot joilla ei päässyt alle 10 sek sataseen millään keinolla. Itsellä oli silloin aikanaan 75 heppainen Jetta jolla kyllä pärjäsi hyvin...
Vollen keskikulutus nyt 3,4 litraa satasella, tojon 5,9 kun syksy kangistaa... kummallakin ajettu n 2000 kilsaa, että huomattavan vähän. Meidän ajoihin sopisi ihan yhtä hyvin 8 litrainen bensakasi, muut autoilun kulut on paljon pahempia. Olen vain mennyt sillä linjalla, että niissä viimeisissä valkoisissa puvuissa ei ole taskuja. Juu, työn puolesta tiedän tämän...
Tämä ei ollut millään tavalla puolustuspuhe vollelle, mutta itse lähinnä haluan siihen lisää sähkörangea. Tuohon vertailuun ei haluttu t8 mallia joka kyykyttää saksanpelit kiihtyvyydellään ;D. Pitää se reemiumin olla edes jossain parempi auto. Juu, perheessä on ollut ennen nykyisiä autoja yhteensä 9 Audia että silleen...
Ja kyllä, meillä ladataan volle ihan joka ajon jälkeen. En ole kokenut sitä mitenkään raskaaksi tai haastavaksi. Ei ole mitään latausasemaa, ihan normi shukosta ladataan auton omalla laturilla yön aikana, vaikka kodin sähköistys sallisi järeämmänkin lataus aseman, meillä ei pääosin ajeta autoilla yöllä, joten latausaika ei ole ongelma.