autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)  (Luettu 97437 kertaa)

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 614
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1380 : 16.10.2020 21:26 »
Hyvä että TM on testannut nuo kiihtyvyydet sähköllä, ja toivottavasti jatkossa tuo kuuluu plugareiden perusmittauksiin. Harmi ettei mukana ollut yhtään kyvykkäämpää vaihtoehtoa niin monelle lukijalle voi jäädä kuva, että kaikki plugarit ovat tuota tasoa.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 17034
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1381 : 16.10.2020 21:51 »
Pitääpä käydä joku päivä testaamassa 3008 Hybrid4:llä tuo. Siinä on sähkömoottorien yhteenlaskettu teho 164 kW (223 hv), mutta akusta on rajattu teho 90 kW:iin (122 hv).

Marraskuussa pitäisi näillä näkymin saada alle 508 PSE:n. Siinä saa akusta 117 kW (160 hv), että sen luulisi liikkuvan pelkällä sähkölläkin etanaa nopeammin.

Paikalla nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3113
  • Volvo XC60 T8 Inscription Ford Kuga 1.5 Ecoboost
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1382 : 16.10.2020 21:59 »
Pitääpä käydä joku päivä testaamassa 3008 Hybrid4:llä tuo.

AMS on testannut. 11,6 sekuntia.

Poissa Bjork

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 113
  • Audi A6 45 TDI
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1383 : 16.10.2020 22:04 »
Pitääpä käydä joku päivä testaamassa 3008 Hybrid4:llä tuo. Siinä on sähkömoottorien yhteenlaskettu teho 164 kW (223 hv), mutta akusta on rajattu teho 90 kW:iin (122 hv).

Marraskuussa pitäisi näillä näkymin saada alle 508 PSE:n. Siinä saa akusta 117 kW (160 hv), että sen luulisi liikkuvan pelkällä sähkölläkin etanaa nopeammin.

Toisessa ketjussa (sähköautojen yleistymisen esteet) toteat, että lataaminen on riesa, johon ei nappaa lähteä? Plugariko olisi kuitenkin OK? En ihan saa kiinni tästä logiikasta.

Poissa Tipi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 614
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1384 : 16.10.2020 22:22 »
AMS on testannut. 11,6 sekuntia.

Alkaa olla asiallinen lukema.

Paikalla Karvis

Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1385 : 16.10.2020 22:27 »
Toisessa ketjussa (sähköautojen yleistymisen esteet) toteat, että lataaminen on riesa, johon ei nappaa lähteä? Plugariko olisi kuitenkin OK? En ihan saa kiinni tästä logiikasta.

Eihän sitä ole pakko ladata ::)
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Urlaub

Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1386 : 16.10.2020 23:04 »
Eihän sitä ole pakko ladata ::)

Auto on kai kuitenkin parhaimmillaan ladattuna.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 17034
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1387 : 16.10.2020 23:08 »
Toisessa ketjussa (sähköautojen yleistymisen esteet) toteat, että lataaminen on riesa, johon ei nappaa lähteä? Plugariko olisi kuitenkin OK? En ihan saa kiinni tästä logiikasta.

Saa kai niillä ajella huvikseen, ilman että hankkii omaksi riesakseen.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 17034
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1388 : 16.10.2020 23:09 »
AMS on testannut. 11,6 sekuntia.

Toi oli varmaan 3008:n lukema ja jos näin, niin 508 PSE menee varmaan kympin pintaan tai jopa hieman alle.

Poissa Taky

Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1389 : 17.10.2020 05:50 »
Marraskuussa pitäisi näillä näkymin saada alle 508 PSE:n.

Kas sittenkin otit puoliskon ohjeet vakavasti?
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 17034
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1390 : 17.10.2020 16:36 »
Ei. Autot koeajetaan ensin ennen ostamista. Jos se miellyttää, niin saatetaan tehdä kaupat vaikka siitä kyseisestä esittelyautosta.

Tänään tuli lisävarustelista maahantuojalta. Ei ole pitkä. Värin saa valita kolmesta vaihtoehdosta, kattoluukun ja lisätakuun.

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3889
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1391 : 17.10.2020 16:40 »
^
Just näin.
Elämäni suurin pettymys auton kanssa tuli hypridi Volvon ostossa, ehdottomasti olisi pitänyt päästä ajamaan talvisissa olosuhteissa.
No virheistä oppii..

Poissa sepinki

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 327
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1392 : 17.10.2020 23:24 »
https://tekniikanmaailma.fi/miten-kiihtyy-lataushybridi-pelkalla-sahkomoottorilla-testasimme-vertailuautoillamme-ja-tulokset-ovat-mielenkiintoisia/?fbclid=IwAR0EIfwMPsdrBpf1Fn7hJWVECOrm8x0eQ2TOhWsiGato3oHOVTQy0lExvTU


Miten kiihtyy lataushybridi pelkällä sähkömoottorilla? Testasimme vertailuautoillamme, ja tulokset ovat mielenkiintoisia

Ylemmän keskiluokan lataushybridien vertailumme alkoi aiemmin tässä kuussa. Mukana on neljä autoa, jotka ovat Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E ja Volvo V90.

Vertailussamme olevat lataushybridit ovat erittäin suorituskykyisiä poltto- ja sähkömoottorien työskennellessä yhdessä, mutta mitä jos mennään pelkällä sähköllä? Lukijoitamme ja testimiehistöämme askarruttanut kysymys on hyvä ja aiheellinen, joten päätimme ottaa siitä selvää. Onneksi vertailuaikataulustakin löytyi vielä sähkösuorituskykytestin mittainen aukko.

Ja tässä ovat tulokset 0–100 km/h kiihdytykselle pelkän sähkömoottorin voimin:

Audi: 15,2 s (105 kW, 350 Nm)
BMW: 14,7 s (80 kW, 265 Nm)
Mercedes-Benz: 15,5 s (90 kW, 440 Nm)
Volvo: 25,7 s (65 kW, 240 Nm)

Saksalainen kolmikko Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat lähellä toisiaan, mutta selvästi muita heikommalla sähkömoottorilla varustettu Volvo pitää selkeästi perää. BMW kiihtyi paalupaikalle muita saksalaisia heikommalla sähkömoottorillaan. Yhtenä osasyynä tulokseen on 300 kilogramman painoetu.

Mittaukset suoritettiin kahteen suuntaan, joista laskettiin keskiarvo. Akkujen varaustilat olivat koko testin ajan vähintään puolessa välissä.

Kiihdyttämisen helppokäyttöisyydessä on eroja. Audi ja Mercedes vaativat aistikkaan kaasujalan, ettei polttomoottori tulisi vahingossa mukaan. Sen sijaan BMW:ssä ja Volvossa ”laatan” voi painaa huolettomammin kick-down kytkintä vastaan.

Kaikille yhteistä on kuitenkin se, että suoritukset ailahtelevat. Rauhallinen ajo onnistuu vaivattomasti, mutta pelkän sähkömoottorin täysikuormittaminen vaatii rauhallisia hermoja ja tarkkuutta polkimien kanssa. Eikä suorituskyky silti ole järin hyvä.

Jos kovaa kiihdytystä siis tarvitaan, kannattaa kaasu vain painaa kunnolla pohjaan, jolloin myös polttomoottori tulee mukaan.



Ei ole juuri tullut täällä oleskeltua 'toisen aallon käynnistyttyä' joten pahoittelen myöhäistä osallistumistani keskusteluun...

Mutta juu, perheessä edelelleen ne itselataava ravi ja plugari volle. Jotain 224 ja 390 heppaa.
Jokainen voisi sitten tältä pohjalta myös mitata ne 0-100 kiihdytysten tulokset joilla olikeasti ajelee... Mulla ne on pääosin yli 30 sek.

Omassa ajossa ei juuri ole haitannut tuon vollen 'laiskuus' sähköllä, eikä tuon ravin hitaus joka tavalla ajettuna. Kovin harvoin ihan oikeasti tarvitsen tuota 0-100 arvoa. Jos tarve vaatii, niin volle jättää pienen kotikuntani autoista 99 prossaa, ei toki silloin mennä sähköllä mutta kuitenkin. Tuo arvo on mielestäni täysin turha, jotkut täälläkin saattaa vielä muistaa 80 luvun autot joilla ei päässyt alle 10 sek sataseen millään keinolla. Itsellä oli silloin aikanaan 75 heppainen Jetta jolla kyllä pärjäsi hyvin...
Vollen keskikulutus nyt 3,4 litraa satasella, tojon 5,9 kun syksy kangistaa... kummallakin ajettu n 2000 kilsaa, että huomattavan vähän. Meidän ajoihin sopisi ihan yhtä hyvin 8 litrainen bensakasi, muut autoilun kulut on paljon pahempia. Olen vain mennyt sillä linjalla, että niissä viimeisissä valkoisissa puvuissa ei ole taskuja. Juu, työn puolesta tiedän tämän...

Tämä ei ollut millään tavalla puolustuspuhe vollelle, mutta itse lähinnä haluan siihen lisää sähkörangea. Tuohon vertailuun ei haluttu t8 mallia joka kyykyttää saksanpelit kiihtyvyydellään ;D. Pitää se reemiumin olla edes jossain parempi auto. Juu, perheessä on ollut ennen nykyisiä autoja yhteensä 9 Audia että silleen...

Ja kyllä, meillä ladataan volle ihan joka ajon jälkeen. En ole kokenut sitä mitenkään raskaaksi tai haastavaksi. Ei ole mitään latausasemaa, ihan normi shukosta ladataan auton omalla laturilla yön aikana, vaikka kodin sähköistys sallisi järeämmänkin lataus aseman, meillä ei pääosin ajeta autoilla yöllä, joten latausaika ei ole ongelma.