autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)  (Luettu 69008 kertaa)

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1006
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1080 : 27.09.2018 16:04 »
Ladattavista sähköhybrideistä tahtoo tulla aika kalliita, kun on sähköajojärjestelmän lisäksi tehokas polttomoottori.
Miksi ei kävisi järjestelmä, jossa oli noin 30 kW polttomoottorilaturi jatkamaan rangea, ellei ole latausmahdollisuutta matkan varrella. Tasaisessa ajossa jopa 20 kW teho riittä viemään autoa eteenpäin 100 vauhdilla. Joku 100 km rangella oleva plugin saataisiin kohtuu hintaiseksi, kun ei tarvita tavattoman suurta akkua ja tarvittaessa matkan pääll voitaisiin ladata polttomoottorigeneraattorilla. Polttomoottorigeneraattori olisi vain latausta varten ja sähköpuoli ajoa varten. 100 kW sähkömoottori varmaankin riittäisi, jos akustosta saataisiin sama teho irti kiihdyksiä varten.

Kun on tiedossa lyhyemmät matkat, niin käännetään polttis pois kokonaan, koska akkuvirta riittäisi. Jos taas on pitkä matka edessä, niin käännetään polttis aktiiviseksi latailemaan tasaisen vauhdin mukaan ja kiihdytyksissä tempaistaan akustosta riittävä lisäteho.

Tämä koskisi tietysti tuollaista päivittäistä käyttöautoa, joita suurin osa nykyisistäkin autoista ovat. Revittelyyn on sitten toiset vehkeet.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Käytännössä autonvalmistajilta löytyy vain tuota 30kW suurempia koneita. Esim VAGin pienin taitaa olla litrainen kolmisylinterinen. Jos polttiksen saa vetämään pyöriin maantienopeudella, niin se parantaa hyötysuhdetta. Siinämielessä hieman suurempi kone on parempi kuin puhdas sarjahybridi. Tälläisia on myynnissä, paras esimerkki on Honda Clarity PHEV (ei uusi Insight, kuten aiemmin kirjoitin, siinä on toki samantyyppinen idea, mutta se ei ole PHEV)

Eli noin 20kWh akku, jolla hyvin suuri osa autoilijoista pääsee 80-90% matkoistaan sähköllä ja pikkupolttis pitkille matkoille. Pikkupolttis on halpa ja valmituslinjat on jo. Ei tarvitse ladata kuin öisin kotona. Ei tarvita pikalatausta, eikä paksuja johtoja kotiinkaan. Valmistaja voi sillä akkuvalmistuskapasiteetilla, millä nyt tehdään isoakkuisia sähköautoja tehdä 3-4 kertaa enemmän autoja ja vaikutus liikenteen päästöihin ja energiatehokuuteen on paljon suurempi kuin niillä puhtailla sähköautoilla.

Järjestely ei tarkoita kompromissia suorituskyvyn suhteen, tehontarve on lyhytaikaista, eli voimaa voi sähköpuolella olla paljonkin ja silti pikkupolttis riittää lataamaan akkua.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2018 16:06 kirjoittanut tmr97 »

Poissa Urlaub

Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1081 : 27.09.2018 16:37 »
^ Tuollaisia on varmasti autotehtaiden suunnittelypöydällä ja varmasti kenttäkokeissakin.

Nyt vaan saa vielä parempaa hintaa "ylitehoisista" plugareista, joten näitä ei vielä ole tuotu markkinoille. Ei tehokkaan bensamoottorin valmistaminen oikeasti voi olla kovin paljoa kalliimpaa kuin vähemmän tehokkaan. Lisähintaa kuitenkin saa nyhdettyä viisinumeroisia summia.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8732
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1082 : 27.09.2018 16:56 »
Nyt vaan saa vielä parempaa hintaa "ylitehoisista" plugareista, joten näitä ei vielä ole tuotu markkinoille.

Jotain tällaistahan siellä on luultavasti taustalla. Ja jos esimerkiksi akkutuotanto on tällä hetkellä mahdollisesti pullonkaulana, niin eihän rajallista tuotantoa toki kannata suunnata matalampiin katteisiin.

Poissa Kale

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2436
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1083 : 27.09.2018 17:29 »
Käsitykseni mukaan GTE:stä tulossa fl ja samassa yhteydessä kone muuttuu 1.5 Evo TSI:ksi ja akkukapasiteetti kasvaa. Näin ollen vanhan mallista GTE:ä ei taida tulla enää konfiguroitavaksi.

Jaa, pitääkö tätä ruveta harkitsemaan jos tuo akkukapasiteetin kasvu pitää paikkansa.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1711
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1084 : 27.09.2018 19:07 »
Olen täsmälleen samaa mieltä. Käytännössä autonvalmistajilta löytyy vain tuota 30kW suurempia koneita. Esim VAGin pienin taitaa olla litrainen kolmisylinterinen. Jos polttiksen saa vetämään pyöriin maantienopeudella, niin se parantaa hyötysuhdetta. Siinämielessä hieman suurempi kone on parempi kuin puhdas sarjahybridi. Tälläisia on myynnissä, paras esimerkki on Honda Clarity PHEV (ei uusi Insight, kuten aiemmin kirjoitin, siinä on toki samantyyppinen idea, mutta se ei ole PHEV)

Eli noin 20kWh akku, jolla hyvin suuri osa autoilijoista pääsee 80-90% matkoistaan sähköllä ja pikkupolttis pitkille matkoille. Pikkupolttis on halpa ja valmituslinjat on jo. Ei tarvitse ladata kuin öisin kotona. Ei tarvita pikalatausta, eikä paksuja johtoja kotiinkaan. Valmistaja voi sillä akkuvalmistuskapasiteetilla, millä nyt tehdään isoakkuisia sähköautoja tehdä 3-4 kertaa enemmän autoja ja vaikutus liikenteen päästöihin ja energiatehokuuteen on paljon suurempi kuin niillä puhtailla sähköautoilla.

Järjestely ei tarkoita kompromissia suorituskyvyn suhteen, tehontarve on lyhytaikaista, eli voimaa voi sähköpuolella olla paljonkin ja silti pikkupolttis riittää lataamaan akkua.

Nissan myy Japanissa Notea, jossa on Leafin voimalinja mutta vain 1,5 kWh akku. Kaverina on normi Noten 1,2 litrainen 3-pyttyinen vapari, jolla ei ole mitään mekaanista yhteyttä etupyörien, se ainoastaan lataa akkua. Ajatus on siis juurikin tuo mitä pohdit, paitsi, että tuolla ei luonnollisesti pitkiä matkoja ajella pelkällä sähköllä.

Paikalla dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8732
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1085 : 27.09.2018 19:16 »
Eikös Opel Ampera ole juuri akku-sähkömoottori-agrekaatti systeemillä...
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2610
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1086 : 11.10.2018 17:22 »
Jouduin olosuhteiden pakosta siirtämään perseeni kotiin tällaisella kehonsiirtimellä. Onks tää nyt hyvä?

Paikalla dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8732
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1087 : 11.10.2018 17:59 »
Jouduin olosuhteiden pakosta siirtämään perseeni kotiin tällaisella kehonsiirtimellä. Onks tää nyt hyvä?

Ainakaan ei vahingossa tule lähdettyä johtoa irroittamatta, se jos joku on varma niin se on. Eihän toi hölmömmän näköinen ole, tollaselta koristossulta näyttää.
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2610
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1088 : 11.10.2018 18:03 »
Ei tuo taida kyllä käynnistyäkään jos on piuha kiinni, luulisin. Eteenpäin kulki niin kuin autoilla on yleensä tapana ja bensaa näytti polttavan. Helvetillisellä valumisella ei vienyt kuin 8 litraa sadalla, akussa ei juurikaan ollut virtaa lähtiessä. Alusta jotenkin pintakovan tuntuinen, en tutkinut mikä jousitus tossa on, kitkat näytti olevan alla.

Poissa jtp_fi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 441
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1089 : 11.10.2018 18:29 »
Ei tuo taida kyllä käynnistyäkään jos on piuha kiinni, luulisin. Eteenpäin kulki niin kuin autoilla on yleensä tapana ja bensaa näytti polttavan. Helvetillisellä valumisella ei vienyt kuin 8 litraa sadalla, akussa ei juurikaan ollut virtaa lähtiessä. Alusta jotenkin pintakovan tuntuinen, en tutkinut mikä jousitus tossa on, kitkat näytti olevan alla.

Tommosella, joskin mustalla, on tässä tullut pari vuotta ajettua. Kun välillä latailee, niin saa keskikulutusta vielä tuostakin alaspäin. Mulla reilu 3 litraa/100 km.

No Mrk, iskikö PHEV/sähkis-kuume?
Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2610
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1090 : 14.10.2018 22:54 »
No Mrk, iskikö PHEV/sähkis-kuume?

Ei. Tuohon vekottimeen vielä vähemmän.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15025
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1091 : 14.10.2018 22:57 »
Mulla vaan on varovainen arvaus siitä, että tuossa voimalinjassa mistä Penguin puhu ei ole 70kW laturia polttomoottorin kaverina. Korjaa Penguin jos oon väärässä, mutta toinen sähkömoottori on samalla generaattori jolla lataillaan moottorin ja lootan välistä myös sitten akkuja kun poltetaan gasoa?

Näin on.

Ei lataushybridiä kannata tehdä tällä hetkellä mihinkään kulimallin mopoautoon. Tekniikan hinta on kuitenkin sen verran kova, että jollain on hintaa saatava ylöspäin ja mikä sen parempi kuin laittaa tehokkaampi moottori, jolloin 500 € lisäinvestoinnilla saa katetta parannettua helposti 5000 €.

Peugeotin Pariisissa julkistamat 3008 Hybrid, 508 Hybrid ja 508 SW Hybrid tulevat kaikki kuitenkin saataville kolmen eri varustetason kanssa eli Allure, GT Line ja GT. Moottorivaihtoehdot on edelleen ne 180 hv bensakone + 110 hv sähkömoottori, joista yhteensä otetaan 225 hv. 3008 Hybrid4 tulee sitten vain GT-varusteisena ja voimalinjaan siis lisätään 110 hv sähkövoimaa taka-akselille ja polttomoottori päivitetään 200 hv moottoriksi. Yhteistehoa tuohon tulee 300 hv.

Hybridivoimalinjassa on kaikissa malleissa polttomoottorina sama 1,6-litrainen bensakone ja varmasti kehityskustannusten pitämiseksi kurissa ja panostuksen keskittämiseksi mallien markkinoille tuloon, onkin järkevää pysyä yhdessä moottorityypissä, eikä alkaa rakentelemaan hybridejä useiden moottorien ympärille samanaikaisesti. Ehtii sitä myöhemminkin. Euro 6.2 -normien myötä tuosta 1,6-litraisesta moottorista heikkotehoisin versio on 180 hv eli koko malliston heikkotehoisin bensakone on sen 180 hv. Pariisissa kyllä esiteltiin jo 1,2-litraiset versiot teholukemilla 130 ja 155 ja näistä tuo pienempi nähtiin jo 508:n keulalla, mutta myyntiin nämä tulevat vasta ensi vuoden puolella, kun tuotanto pystyy tuottamaan riittävästi autoja vastaamaan kysyntään.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018 23:17 kirjoittanut Penguin »

Poissa jtp_fi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 441
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1092 : 14.10.2018 23:30 »
Ei. Tuohon vekottimeen vielä vähemmän.

OK. Itse olen kyllä tykännyt kovasti. Sekä hybridistä että vekottimesta muutenkin.
Volvo XC90 T8 Inscription 2017, Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 2016, ex-autoja: Outlander PHEV 2014, BMW 530d xDrive

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2610
  • S1000XR+S1000RR+A3 TFSI quattro+A3 TDI quattro
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1093 : 14.10.2018 23:34 »
Ei mul oo rahaa tommoseen, ajoin vaan kun ei muuta ollut. Ja jos olisi, niin en ostaisi tuollaista. Tosin latausvempeleet ovat itselleni muutenkin tällä hetkellä ja myös ainakin lähitulevaisuudessa huonosti soveltuvia. Tai en saa semmoisesta mitään hyötyä, päin vastoin.

Poissa Peeveli

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2189
  • RAV4 AWD-i Active hybrid 2019 tilattu
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1094 : 15.10.2018 10:17 »
Peugeotin Pariisissa julkistamat 3008 Hybrid, 508 Hybrid ja 508 SW Hybrid tulevat kaikki kuitenkin saataville kolmen eri varustetason kanssa eli Allure, GT Line ja GT. Moottorivaihtoehdot on edelleen ne 180 hv bensakone + 110 hv sähkömoottori, joista yhteensä otetaan 225 hv. 3008 Hybrid4 tulee sitten vain GT-varusteisena ja voimalinjaan siis lisätään 110 hv sähkövoimaa taka-akselille ja polttomoottori päivitetään 200 hv moottoriksi. Yhteistehoa tuohon tulee 300 hv.

Hybridivoimalinjassa on kaikissa malleissa polttomoottorina sama 1,6-litrainen bensakone ja varmasti kehityskustannusten pitämiseksi kurissa ja panostuksen keskittämiseksi mallien markkinoille tuloon, onkin järkevää pysyä yhdessä moottorityypissä, eikä alkaa rakentelemaan hybridejä useiden moottorien ympärille samanaikaisesti. Ehtii sitä myöhemminkin. Euro 6.2 -normien myötä tuosta 1,6-litraisesta moottorista heikkotehoisin versio on 180 hv eli koko malliston heikkotehoisin bensakone on sen 180 hv. Pariisissa kyllä esiteltiin jo 1,2-litraiset versiot teholukemilla 130 ja 155 ja näistä tuo pienempi nähtiin jo 508:n keulalla, mutta myyntiin nämä tulevat vasta ensi vuoden puolella, kun tuotanto pystyy tuottamaan riittävästi autoja vastaamaan kysyntään.

Onko tuo kone edelleen se surullinen THP? Eli jatkoketjun vaihto jopa 20 tkm:n välein? Puretechiksi se 1,6-bensa 180 hv versio on nyt markkinamiesten puolelta ristitty, mutta taitaa olla konstruktioltaan prince-kone edelleen? Mulla alkoi e-165 THP:ssa jakoketju pärähtämään ja rallattamaan 10 tkm ajettuna ja pois viedessä 14 tkm lasissa ja ääntely erittäin selkeää sekä koneessa ajoittain nykimistä ja ponnettomuutta. Harmi sinänsä, koska tuollainen 300 hv neliveto-3008 olisi paperilla herkullinen peli ja itse autohan on mm. kaunis ja sisustus myös, ja ajettavuus oli hyvä pois lukien loppumatkasta ilmaantunut "hammasratasohjaus".

Yleishavaintona plugareista on se, että hevosvoima- ja kiihtyvyyskisa vaan kiihtyy. Milloin rikotaan näissä tai täyssähköautoissa myyntiversioissa esim. 0-100-arvossa 2 sekunnin raja? :)
Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita.

Poissa Phermanni

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 173
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1095 : 15.10.2018 10:47 »
Ranskalaiset ja sähköt ei muutenkaan sovi yhteen niin ajatuskin jo hirvittää! Tulee työllistämään Falckia enemmän kuin riittävästi!

Poissa Urlaub

Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1096 : 15.10.2018 10:58 »
Ranskalaiset ja sähköt ei muutenkaan sovi yhteen niin ajatuskin jo hirvittää! Tulee työllistämään Falckia enemmän kuin riittävästi!

Niinpä.

Onneksi Renault Zoe on osoittautunut hyvinkin luotettavaksi sähköautoksi, mutta siitä varmaan kiittämistä Nissan-Renaultista sitä toista osapuolta.

PSA:lta puuttuu tuollainen kumppani, eikä Ooppelikaan sitä muuksi muuta.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15025
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1097 : 15.10.2018 12:59 »
Sitähän se on kun saksalaisia sähköjä autoihinsa virittelevät tai mitä voi päätellä siitä, kun sähkölaitteissa ja johtosarjoissa vilisee nimiä Bosch, Continental, Siemens, jne. Onneksi omassa autossa lukee mm. Denso ja Aisin-AW, niin voi luottavaisena ajella.

Onko tuo kone edelleen se surullinen THP? Eli jatkoketjun vaihto jopa 20 tkm:n välein? Puretechiksi se 1,6-bensa 180 hv versio on nyt markkinamiesten puolelta ristitty, mutta taitaa olla konstruktioltaan prince-kone edelleen?
...
Yleishavaintona plugareista on se, että hevosvoima- ja kiihtyvyyskisa vaan kiihtyy. Milloin rikotaan näissä tai täyssähköautoissa myyntiversioissa esim. 0-100-arvossa 2 sekunnin raja?

On, mutta perustuu THP 200:n konstruktioon ja ainakin aiemmin se on ollut varsin ongelmaton, lukuunottamatta karstoittumista, mutta se on jokaisen pelkästään suorasuihkutukseen perustuvan bensiinimoottorin ongelma.

Eikö tuo hevosvoimakisa ole myös polttomoottorillisissa ihan samanlaista. Diesel-puolella on ehkä pientä suvantovaihetta havaittavissa, johtuisiko sitten siitä että kaikki resurssit menevät päästöjen hallintaan ja tehoja lisätään vain sen verran, että uusien päästölaitteiden aiheuttama lasku saadaan kompensoitua.

Poissa Duke

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 171
Vs: Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
« Vastaus #1098 : 08.11.2018 22:01 »
Huvittavaa lukea teidän insinöörien tai "insinöörien" juttuja. Esimerkiksi mun taksini kyydissä (aivan normaali V90 Diesel-Volvo) vanhemmat asiakkaat ihmetelevät moottorin sammumista valoissa tai ruuhkassa ja kyselevät, että onko tämä hybridi?  ;D
Volvo V90 D3 AWD Aut Inscription, VW Golf 1.2 TSI DSG Variant, BMW Z3 1,9 man