autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Seat Arona  (Luettu 9194 kertaa)

Poissa Zaasa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5064
Vs: Seat Arona
« Vastaus #40 : 18.11.2017 23:38 »
Kuvien perusteella hyvännäköinen. Mikä malli kyseessä jossa on tuplaputket? 1.5 moottoriin ei ilmeisesti ole DSG:tä saatavana, melokoinen miinus--
Jos jokin asia on varma, niin se on aivan varma.

Poissa MJK

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 307
Vs: Seat Arona
« Vastaus #41 : 18.11.2017 23:49 »
^ FR:ssä tuplaputket..

Poissa Pekka P

Vs: Seat Arona
« Vastaus #42 : 10.09.2018 10:57 »
Arona Design Edition -kampanjamalli vaikuttaa fiksulta paketilta 21400 euron hintaansa nähden. Ilmeisesti kyse on varastoautoista, jolloin jäisi B-Maxin vaihtoa ajatellen muutama varustepuute ACC sekä kessy ja manuaalihan toi edelleen olisi. Kampanjaan kuuluu 1 %:n rahoituskorko, joten täytyypä pohtia. Tässä vaihtoehdossa hinta ei karkaisi. 
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa Pekka P

Vs: Seat Arona
« Vastaus #43 : 10.09.2018 13:42 »
Kysyin Seatin nettisivun "chatissa" tehdaslisävarusteiden saatavuudesta ja pitäisi saada, kuten styleen. Siis kessyn ja acc:n sisältävä paketti sekä varmaan myös kuolleenkulman ja takaa kulkevan liikenteen varoittimen sisältävä paketti. Yllätyksenä hinnastosta ilmeni, että myös Apple Carplay on lisävaruste. Noista rukseista tulisi verottomana 980 e. Ei nyt kovin paha ja tuon jälkeen auton varustelu olis aika kohdallaan.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa Pekka P

Vs: Seat Arona
« Vastaus #44 : 10.09.2018 18:14 »
Vahvaa tietoa "chatissa" - ei saa tehdaslisukkeita. Määräerä maassa olevia autoja. Carplayn sais jälkiasennuksena reilulla 300 e:lla.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa batman14

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1234
Vs: Seat Arona
« Vastaus #45 : 10.09.2018 18:18 »
^ Jep, ei noihin chatteihin oikein voi luottaa. Joka kerta kun olen eri merkeiltä jotain sieltä kysynyt, niin haluavat yhteystiedot että laittavat kysymyksen myyjille eteenpäin.

Arona on oikein tyylikäs peli. Varsinkin edestä. Eikö tämä perustu aika vahvasti Ibizaan? Takaa tässä Aronassa on mielestäni vähän ''pappa-lookia'', mutta se on vain minun mielipiteeni, eikä pidä ottaa liian vakavasti  :)

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Seat Arona
« Vastaus #46 : 24.10.2018 11:53 »
Bongasin eilen omaan makuu hienon näköisen Aronan. Musta katto, tummanpunainen alaosa ja välissä hopea raita joka paksuni niin että takapilarissa raidassa oli kirjain X.

Poissa tet

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 837
Vs: Seat Arona
« Vastaus #47 : 25.10.2018 12:18 »
Bongasin eilen omaan makuu hienon näköisen Aronan. Musta katto, tummanpunainen alaosa ja välissä hopea raita joka paksuni niin että takapilarissa raidassa oli kirjain X.

Perusvarustustahan tuo raita ja X on, kyllä se taitaa olla kaikissa. Kattojahan saa vain mustana, harmaana tai oranssina, jos olen oikein ymmärtänyt. Mutta tuo mainitsemasi väriyhdistelmä on kyllä hieno, itse tyyppäsin taannoin juuri tuon väriyhdistelmän omaavan Aronan ja pirun komean värinen se on.

muoks: eipäs kun siinähän olikin harmaa katto, musta lienee vielä hienompi tuossa kombinaatiossa.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2018 12:21 kirjoittanut tet »
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Seat Arona
« Vastaus #48 : 25.10.2018 18:11 »
Tosiaan perusmallissakin lienee x-raita mustana. Satuin näkemään heti seuraavana päivänä samanpunaisen mutta mustalla raidalla ja perusvärisellä katolla.

Poissa eGe

Vs: Seat Arona
« Vastaus #49 : 12.12.2018 22:03 »
Viime viikolla sattui olemaan muutaman päivän sijaisautona tällainen Arona 1.0 TSI 115hv Xcellence ja siitä tuumasinkin autotallin puolella, että voisi kirjoittaa hieman ajatuksia. Kovin positiivisia ne eivät valitettavasti ole vaikka kyllä tästä autosta jotain hyvääkin keksii. Omat pidemmän siivun ajamiset ajoittuivat juuri hienosti pimeälle kovaan räntäsateeseen. Vierailukohteessa tuli suoritettua enemmän lyhyttä nurkkapyörittelyä valoisan aikaan jolloin autosta korostuivat eri ominaisuudet.

Kun kaupan pihasta lähti autolla liikenteeseen, tuli voimalinjasta välittömästi vaivattomuuden tunne. Kytkin on helppo käyttää joskin todella pitkäliikkeinen, ja moottori ei edes yritä sammua pienillä kierroksilla. Taajamapyörittelyssä Arona onkin parhaimmillaan, kun ohjaus on riittävän kevyt ja moottori toimii hyvin pienissä nopeuksissa manuaalivaihteiston kaverina. Autosta näkee hyvin pihalle joka suuntaan. Parkkipaikoilla tosin etäisyyksien hahmottaminen on melko epämääräistä, ja tottakai tällaisessa halvassa autossa yksi monista säästökohteista on oikean peilin alaskääntö peruuttaessa - eli sitä ominaisuutta ei siis ole. Pysäköintipaketti on rahansa arvoinen tutkien osalta, mutta peruutuskameralla ei tee tasan yhtään mitään. Linssi on jätetty ulos suoraan kaiken kuran ja muun sonnan armoille, sille ei ole laitettu pesuria ja ainakin tuossa kyseisessä esittelyautossa kuva oli huuruinen linssin puhdistamisesta huolimatta. Halpaa roskaa jolla ei siis tee yhtään mitään.

Tämän auton kokoluokkaa en oikein ymmärrä. Autoa markkinoidaan pienenä katumaasturina, mutta istumakorkeus ei juurikaan poikkea tavallisesta Polosta. Kaikki korkeus on laitettu vain taivaita hipovaan kattoon eli pään ja katon väliin mahtuisi vielä toinen ihminen istumaan. Sen ansiosta ajo-ominaisuudet kärsivät mutta arjen helppous ei juuri parane.

Maantiellä tämä on aivan hirveä auto ajaa. Ohjauksesta puuttuu kaikki tuntuma (alla oli CVC6 kitkat, kokoluokkaa en muista tarkkaan) ja auto tuntuu menevän aivan miten sattuu jatkuvasti. Sivutuulelle kori on erittäin herkkä, ja varsinkin huonolla kelillä ajaminen on todella väsyttävää ja epävarmaa tuntuman puuttuessa. Melutaso on kova jopa kitkarenkaiden kanssa. Ainoa positiivinen asia pitkää siivua taittaessa tässä autossa on ledivalot. Kuvio on leveähkö ja kantamaa on riittävästi. Koeajoautossa valot olivat ehkä aavistuksen liian alas säädetty mutta niillä pärjäsi siitä huolimatta hyvin märälläkin asfaltilla. Lisävarusteena olevan ACC:n toteutus on niin p*seestä että jättäisin suosiolla rastittamatta. Keulalle on lyöty jalkapallokentän kokoinen tasainen puskurin tasalla oleva muoviläpyskä ilman lämmitystä, ja se kerää välittömästi kaiken ilmassa lentävän rännän. Itse en pystynyt hyödyntämään ACC:tä Aronassa juuri ollenkaan, sillä se veti itsensä tukkoon heti parin kilometrin kuluttua puhdistamisesta. Samassa kelissä Golfilla ajaessa keulamerkin takana oleva ACC:n tutka kyllä toimii oikein hienosti vaikka sitäkin toteutusta ovat jotkut moittineet. Voisin kuvitella Polon ACC:n toimivan Golfin tavoin hyvin toteutuksen ollessa samankaltainen.

Moottorin todelliset ominaisuudet tulevat myös esiin maantieajossa manuaalilaatikon kanssa. Kuudes vaihde on välitetty niin pitkäksi, että 80 vauhtia ajaessa voisi kuvitella moottorin kolistavan kankea lohkon kyljestä läpi. Käynti on erittäin rumaa ja pidemmissä ylämäissä veto saattaa jopa nykiä. Terve järki kehottaa tiputtaa vaihdetta pienemmälle, mutta ajotietokone alkaa motkottaa asiasta välittömästi. Kuutosta haluttaisiin käyttää jo 60 vauhdista asti(!) vaikka vääntö ei siihen todellakaan riitä. Käytännössä talviajo on jatkuvaa 6. ja 5. vaihteiden välistä vispaamista.

Yhden hengen kuormalla kuitenkin voimavarat riittävät hienosti ohituksiin, ja pienempää vaihdetta kaivaessa kulkupuoli on ihan mallikasta. Ei tällä siis jalkoihin jää, kun vain jaksaa hämmentää vaihteita riittämiin (tai ostaa DSG:n). Kulutus on ainakin Aronan kanssa korkeahkoa moderniksi pikkubensaksi; ajotietokone valehteli 250km maantiepätkän keskikulutukseksi 5.6l/100km kun profiilin Golfilla tismalleen sama reitti menee ajotietokoneen mukaan 5.1l/100km. Taajamapyörittelyssä ero vain kasvaa.

Alustasta en osaa sanoa oikein muuta, kuin että se oli tuossa autossa kova. Omalle takapuolelle se ei ollut epämukavan kova mutta mitään mukavuutta siitä ei kannata hakea. Sen ansiosta tosin nurkkapyörittely oli mukavaa, kun kori ei kallistellut käännöksissä.

Kun autoon tutustuu pidemmän aikaa, huomaa hyvin Seatin aseman VW-konsernin halvimpana merkkinä. Kaikesta mistä on voinut säästää, on säästetty. Ja sitten on säästetty vielä vähän lisää. Ratti on sitä samaa halpaa muovia mitä olen moittinut mm. Leonin kohdallakin. Vaikka varustelistalla lukee nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, on todellisuus vain kovaa halpaa muovia erittäin ohuen kehän ympärillä. Pissapojalle ei ole merkkivaloa säiliön tyhjenemisestä, vaikka sellainen on ollut konsernin kulkineissa jo viimeiset 20 vuotta ihan normaalina vakiovarusteena. Sisällä jokainen paneeli on kivikovaa muovia jotka natisevat ajettaessa. Penkki on näteistä kuvista huolimatta onneton lauta ilman yhtään tukea tai säätöjä. KESSYlle on laitettu vain kuljettajan oveen tunnistimet, ja nekin toimivat huonommin kuin Golfissa. Ovien päästämä ääni suljettaessa on todella surkean kuuloinen pärähdys. Takakontin kassikoukut ovat vielä Golfiakin onnettomammat toteutukset, eikä niillä tee oikeasti yhtään mitään. On sinne sentään välipohja saatu laitettua jotta edes jotain toiminnallisuutta löytyy. Keskikyynärnoja jää liian taakse, ja siitä puuttuu korkeudensäätö jolloin koko keksintö on aivan turha. ESP:n toteutus on käytöksestä päätellen vanhempaa sukupolvea, eli hyvin kulmikasta ja luistonesto tappaa vedon liukkaalla tiellä kokonaan. Tässä kulkineessa oli myös XDS joka tempoi autoa sivuttaissuunnassa melko rajustikin.

Auton lisävarusteena olleet Beatsit olivat melko onneton esitys, eikä niitä tehnyt mieli luukuttaa sellaisella äänitasolla joka olisi peittänyt kaiken muun metelin allensa. Selkeä painotus on ollut halvan subbarin asennus konttiin ja muuten kokonaisuus on jätetty sellaiseksi. En tiedä millaiset Aronan vakiokaiuttimet ovat, mutta Beatsien hinnalla saa rakennettua itse melko törkeän hyvän äänentoiston jos sellaisen haluaa ja samalla lätkittyä äänieristettä koko auton täyteen. Samaa ylihintaista brändikuraa kuin kaikki muutkin Beatsin tuotteet toisin sanottuna.

Kaikki tämä olisi ihan ymmärrettävissä, jos auto maksaisi maksimissaan 20ke. Arona kuitenkin maksaa kyseisen kulkineen spekseillä 26ke+toimituskulut+talvirenkaat karkeasti WLTP-hinnaston pohjalta laskettuna. Suunnilleen samoilla varusteilla kasattu Golf Comfortline 1.0TSI manuaali on kuitenkin 25.5ke+toimituskulut+talvirenkaat ja Polo 1.0 TSI Highline suunnilleen samana pakettina 23.8ke+toimituskulut+talvirenkaat mikä asettaa Aronan aseman mallistossa hieman kyseenalaiseksi. En vain yksinkertaisesti ymmärrä tällaisen auton pointtia, enkä ymmärrä miksi kukaan laittaisi suhteessa noin paljon rahaa tällaiseen halpaan rimpulaan, kun halvemmalla saa parempaa. Jos haluaa korkean auton halvalla lienee parempi suunnata katse kilpailijoiden leiriin.

Poissa batman14

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1234
Vs: Seat Arona
« Vastaus #50 : 12.12.2018 22:32 »
Kiitos rehellisestä raportista  :)

Alkoi hieman hirvittämään, koska omaa Ibizaa on odotettu yli 6kk ja nyt toimitus lähenee. Arona ja Ibiza ovat esim. sisustaltaan identtiset. Ainakin Ibizan ajettavuudesta tykkäsin, ja oli mielestäni erittäin lähellä Golfin tuntuinen, toki tuo halpuutus näkyy joissain kohdissa sisustassa. Fiesta, Polo yms  kilpailijat vastaavalla voimalinjalla (1.5TSI) olisivat olleet kalliimpia ja itseä ainakin miellyttää seatin muotoilu. Arona on kylläkin varsinkin takaa vähän "pappalookin" näköinen. Kai nämä korotetut pikku maasturit ovat juuri eläkeläisiä varten?

Poissa eGe

Vs: Seat Arona
« Vastaus #51 : 12.12.2018 22:37 »
Sisustassahan suurin osa on muuten hyväksyttävissä tässä hintaluokassa, mutta tuo Seatin halpisratti on se suurin tunnelman pilaaja. Jos Ibizassa on FR-varustelu, niin silloin siinä lienee myös jo ihan oikealla verhoilulla varustettu ruori mikä kohentaa tunnelmaa PALJON :D Lisäksi 1.5 TSI:n kanssa puuttuu nuo voimalinjan puutteet. Voisin kuvitella Ibizan olevan myös fiksumpi ajettava maantiellä sen ollessa matalampi auto ja ehkä hieman erilaiselle kohderyhmälle viritetty noin muutoinkin. Jos ohjausta olisi saanut napautettua pykälän raskaammaksi olisi maantieajettavuuskin todennäköisesti rauhoittunut hieman.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1254
Vs: Seat Arona
« Vastaus #52 : 12.12.2018 22:54 »
Kiitos rehellisestä raportista  :)

Alkoi hieman hirvittämään, koska omaa Ibizaa on odotettu yli 6kk ja nyt toimitus lähenee. Arona ja Ibiza ovat esim. sisustaltaan identtiset. Ainakin Ibizan ajettavuudesta tykkäsin, ja oli mielestäni erittäin lähellä Golfin tuntuinen, toki tuo halpuutus näkyy joissain kohdissa sisustassa.

Ibiza ja Polo ovat samalla alustalla, eli jos ajettavuusero on iso, niin siinä huonommassa on sitten jotain vikaa. Jostain kyllä luin (TM?), että conteilla olisi Ibiza kulkenut epävakaammin kuin nokioilla. Voisi olla Aronassakin sitten sama juttu. Ihmettelen kyllä, jos pieni korotus noin kovasti vaikuttaisi kulkuun. Vaihteista voi sanoa, ettei 6:sta tule käyttää, jos voima ei riitä. Nopeudesta riippumatta. Oli itsellekkin opettelu ajaa Ibbellä 1-2 vaihdetta pienemmällä kuin vm2003 Golfilla. Autojen välitykset ovat niin erilaiset.

Edit: Lisättäköön vielä, että olen erittäin tyytyväinen TGI-Ibizaan. Kyllä pikkuautolle tuo 90hv yllättävän hyvin riittää.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2018 23:05 kirjoittanut tmr97 »

Poissa eGe

Vs: Seat Arona
« Vastaus #53 : 12.12.2018 23:09 »
Ja siis tosiaan itsehän kävin Polon koeajamassa sillon, kun malli julkaistiin uutena. Ei tuo Arona kyllä muistuttanut Poloa ajettavuudeltaan millään tapaa. Polo tosiaan tuntui melko pitkälti samanlaiselta ajaa kuin Golffikin.

Poissa tet

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 837
Vs: Seat Arona
« Vastaus #54 : 13.12.2018 12:57 »
Pari huomiota eGe:n kattavaan koeajorapottiin. Itse tuli ajettua pienet tyypit Aronalla syksykesällä, silloin en huomannut sivutuuliherkkyyttä, josko kohta en myöskään muista oliko millaiset tuuliolosuhteet. Mutta heti tulee mieleen, että kenties tuossa yksilössä oli auraus- ym. kulmat kohdallaan, ja eGen ajamassa taas ei. Omakohtaisesta kokemuksesta Atecan kanssa voin todeta, että kulmilla on väliä. Ateca rauhoittui huomattavasti tuulessa, kun uudesta asti pielessä ollut alustageometria säädettiin kohdalleen.

ACC oli ronkeli myös tuossa ajamassani Aronassa, ja tilttaili lähes olemattomasta vesimäärästä tutkan pinnalla. Mutta niin se oli uutena myös Atecassa, jossa tutka on SEAT-logon takana piilossa. Atecan tutka on ainakin kuin viini, paranee vanhetessaan. Nykyään se sietää huomattavasti enemmän vesipitoista aihesta logon päällä kuin uutena. Kenties nämä molemmat koeajoyksilöt olivat sen verran uusia (omassa koeajokissa oli muutama sata kilsaa mittarissa), että tutka oli vielä "uutuudenherkkä"?
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 853
Vs: Seat Arona
« Vastaus #55 : 13.12.2018 13:22 »
Ajelin viime kesänä 1.0 sataviistoistaheppasella Aronalla ja mukavalta tuntui. Maantiellä kulki niin kuin pitää. Välitykset manuaalina oli pitkät mutta eihän ainakaan talvikelissä kutosella kannata vedättää jos ei tunnu kevyesti menevän. Vitonen on niille nopeuksille sitten sopivampi. Tuskin Seatin ja VW:n vastaavissa malleissa (=sama pohjalevy, sama tekniikka) ajettavuuseroja kovin paljon on. Voi olla enemmän eroja olosuhteissa. Jos vertaan Toledoon, Arona selkeästi etevämpi.
Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015