autoilua & elämää

Äänestys

Uutisten mukaan jatkossa Suomeen tulevat XC60:t valmistetaan Kiinassa. Miten tämä vaikuttaa kiinnostukseesi hankkia uusi XC60 ?

Ei lainkaan
38 (41.3%)
Jossain määrin
25 (27.2%)
Erittäin paljon
29 (31.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 92

Kirjoittaja Aihe: Volvo XC60 (2018-)  (Luettu 518631 kertaa)

Poissa tunnelma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5420 : 04.12.2019 17:45 »
Sen olen huomannut, että eco-ilmanvaihto (joka on oletuksena pure tilassa) auttaa tässä asiassa eli toisin päin normaali ilmanvaihto johtaa useammin moottorin käynnistymiseen alhaisissa lämpötiloissa.

Tämä oli hyvä vinkki! Ilmastoinnin eco-asetus tosiaan hillitsee aika pitkälti T8:n halut käyttää polttomoottoria jatkuvasti pakkasella.

Poissa Vesil

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5421 : 04.12.2019 19:22 »
Marraskuun lataustehot.
Lähes poikkeuksestta noi 3.7kW lataustehot ovat onnistuneet silloin kun bensamoottori on ollut käynnissä useamman kilometrin ennen latausta, mutta joskus onnistunut myös pelkän sähköajon jälkeen.

Väittäisin että Hannun Volvossa on jotain vikaa, kun noin usein latausteho jää puoleen maksimista. Tässä autossa tai Volvojen suunnittelussa yleisimminkin. GLCn kanssa en huomannut koskaan vastaavaa tilannetta, tosin ei ollut näin tarkkaa mittaustakaan. Kun latausteho on noin pieni, niin lyhyemmät lataukset jää tekemättä, bensa maistuu ja business case kaatuu.

Mitä huollossa on sanottu? Arvaanko oikein, että eivät myönnä minkään olevan vialla?

Poissa skiri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5422 : 04.12.2019 19:36 »
GLCn kanssa en huomannut koskaan vastaavaa tilannetta, tosin ei ollut näin tarkkaa mittaustakaan.
GLC hybridissä on 7.4kWh laturi :)

Paikalla care

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 21
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5423 : 04.12.2019 19:44 »
GLC hybridissä on 7.4kWh laturi :)
Ei sentään vielä, vasta ensi vuonna saataville tulevassa faceliftissä. Nykyisissä on 3.6 kW.

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 53
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5424 : 04.12.2019 21:04 »
Mitä huollossa on sanottu? Arvaanko oikein, että eivät myönnä minkään olevan vialla?
Huollossakin sanoivat että latauksessa on jotain vikaa kun noin lataa. Auto oli viime talvena huollossa useamman kerran yhteensä 13 vuorokautta kun tutkivat mikä latauksessa on vialla. Huoltomies oli koko ajan sitä mieltä että ei sen latauksen kuulu noin toimia. Tosin ei Wetterillä silloin vielä tuntunut olevan edes kunnon mittalaitteita tutkimaan tuota latausta - onkohan vieläkään ;D

Ruotsin Volvoltakin olivat etäyhteydessä autoon kun auto oli Wetterillä kaapeleissa ja tekivät joitain optimointeja. Latauksen säätöyksikkö sekä akun hallinta yksikkö vaihdettiin ja SW päivitettiin aina uusimpaa mutta mikään ei kuitenkaan muuttunut latauksessa.
 
Lopputulos oli että helmikuussa maahantuoja kertoi että autossa ei ole mitään vikaa ja T8:n lataus toimii normaalisti noin.

Poissa snuuba

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 102
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5425 : 04.12.2019 23:10 »
Ja niin lähti Volvo taas hinausauton lavalla kohti Biliaa. Pari päivää sitten tallista lähtiessä kuului takaosasta paukahdus ja eilen meni ilmajousitus vikatilaan. Olihan tuota pakkasta ollut jo muutama päivä... Viime talvena kesti pidempään ennen kuin ilma-alusta hajosi.
2018 Volvo XC60 T8 R-design

Poissa Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 291
  • XC60 T8 R-design
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5426 : 04.12.2019 23:38 »
Ja niin lähti Volvo taas hinausauton lavalla kohti Biliaa. Pari päivää sitten tallista lähtiessä kuului takaosasta paukahdus ja eilen meni ilmajousitus vikatilaan. Olihan tuota pakkasta ollut jo muutama päivä... Viime talvena kesti pidempään ennen kuin ilma-alusta hajosi.

Tuntuu olevan noin vuosi tuon ilmajousituksen elinikä. Eka kerran meni kompura minullakin vajaassa vuodessa, ekoilla pakkasilla. Nyt noin vuosi edellisestä rempasta oli jousitus taas jo kertaalleen vikatilassa. Tällä kertaa ei mitään kai vaihdettu, saatiin toimimaan ohjelmajumi poistamalla, tai jotain sinnepäin... mutta pidemmillä reissuilla saa vähän jännittää milloin taas menee paskaksi. Kummallakin kerralla jääny auton asento vaateriin, eli sentään siinä käyny tuuri.

Poissa autofiili

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 66
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5427 : eilen kello 13:07 »
Tuntuu olevan noin vuosi tuon ilmajousituksen elinikä. Eka kerran meni kompura minullakin vajaassa vuodessa, ekoilla pakkasilla. Nyt noin vuosi edellisestä rempasta oli jousitus taas jo kertaalleen vikatilassa. Tällä kertaa ei mitään kai vaihdettu, saatiin toimimaan ohjelmajumi poistamalla, tai jotain sinnepäin... mutta pidemmillä reissuilla saa vähän jännittää milloin taas menee paskaksi. Kummallakin kerralla jääny auton asento vaateriin, eli sentään siinä käyny tuuri.
Onko tietoa kenen valmistamia ilmatolppia ja -pusseja Volvo käyttää? Miksi nämä samat systeemit kestää mersuissa ja Audeissa 6-8 vuotta ennen ensimmäisiä ongelmia? Sitten ku ottaa huomioon vielä miten huonosti Volvon ilmajousitus oikeastaan toimii, niin ihmetyttää onko ero tosiaan siinä hardwaressa vai softwaressa...

Poissa Pele

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 25
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5428 : eilen kello 13:50 »
Siinä lukee, että made in Germany. Mulla mennyt 2 vuotta ilman vikoja.

Poissa PaVelski

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 202
  • XC90 T8, Auris Hybrid, tulossa Zoe
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5429 : eilen kello 14:33 »
Minulla xc90:n ilmajouset ovat nyt kestäneet neljä vuotta ja 100 tkm.

Poissa Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 291
  • XC60 T8 R-design
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5430 : eilen kello 16:00 »
Onko tietoa kenen valmistamia ilmatolppia ja -pusseja Volvo käyttää? Miksi nämä samat systeemit kestää mersuissa ja Audeissa 6-8 vuotta ennen ensimmäisiä ongelmia? Sitten ku ottaa huomioon vielä miten huonosti Volvon ilmajousitus oikeastaan toimii, niin ihmetyttää onko ero tosiaan siinä hardwaressa vai softwaressa...

Ymmärtääkseni kaikilla on hajonnut kompura, en ole kuullut että tolpissa ja pusseissa olis ollut suuremmin vikaa. Ja kompuran hajoamisen aiheuttaa kosteuden pääsy väärään paikkaan. Tässäkin ketjussa on kompura hajonnut varmaan kymmeneltä, viime vuoden lopulla tai vuoden vaihteessa taisi olla aiheesta enemmän keskustelua.

Hyvä jos Audin ratkaisu on luotettavampi, sellanen on tulossa vuoden alusta ja olisi mahtavaa jos kestäisi paremmin 🙂 Vähän on ruvennut aihe huolestuttamaan, kun Audi ei tule liisingillä ja takuu vain sen 2v... ja remontti takuun jälkeen todennäköisesti audimaisen kallis.

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5431 : tänään kello 09:50 »
En ole sen kummemmin tutustunut Volvon kompressorin/Kuivaniemen, eli onko jollakin tietoa systeemistä ja mistä ongelma johtuu? Mesessä ongelmat syntyivät siitä että rytmit tulivat yksinkertaisesti kylläisiksi  ja vettä pääsi venttiileihin jotka taas jäätyivät. Helppoja hommia ratkaista jo suunittelussa ilma kun on riittävän kuivaa niin tuskin on ongelmia. No saisivat kevennettyä autoa niin ei tarvisi mokomaa viritystä.
Ehkä toiseksi ärsyttävin piirre XC60 mallissa on takaoven liittyminen pyöräholviin, miten voi kehittää niin skeidaa keräävän kohdan autoon.
Tuo työllistää ihan järkysti päivittäisissä pesussa kun niitä ei saa huudteltua painepesurilla. Pitää vetää erillinen letku tai kastelukannu jotta vettä ei roisku sisään.

Poissa tunnelma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5432 : tänään kello 10:26 »
No saisivat kevennettyä autoa niin ei tarvisi mokomaa viritystä.

Nythän XC60 T8 on vakiona metallialustalla; en usko että painon takia oli aiemmin ilma-alusta vakiona.

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 419
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5433 : tänään kello 10:37 »
Nythän XC60 T8 on vakiona metallialustalla; en usko että painon takia oli aiemmin ilma-alusta vakiona.
Eikä ollut alunperinkään, koska Ruotsissa oli T8 momentum-varusteisena ilman ilmajousitusta. Eli se oli vain maahantuojan valinta että ottivat Suomen tuontiohjelmaan ilmajousituksen vakioksi. Edelleen on T8:ssa vakiona panoraamakattoluukku, onkohan siihenkin jokin "pakollinen" syy keksitty?
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5434 : tänään kello 10:38 »
Nythän XC60 T8 on vakiona metallialustalla; en usko että painon takia oli aiemmin ilma-alusta vakiona.

Varmaan tuotantokustannukset on aina perimmäinen syy kaikkeen.
Mutta raudalla kun saa viritettyä parhaan toiminnan vain yhdelle kokonaismassalle, ilmalla on sitten säädettävyyttä jossain määrin suuremmalle kuormitus skaalalle jousituksen osalta.

Poissa Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 291
  • XC60 T8 R-design
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5435 : tänään kello 10:46 »
Nythän XC60 T8 on vakiona metallialustalla; en usko että painon takia oli aiemmin ilma-alusta vakiona.

Eiköhän tässä pelata suurelta osin mielikuvilla hyvästä ja SUViin sopivasta varustelusta. ”Maasturissa” pitää olla korkeudeltaan säädettävä alusta 🙂 Monet autolehdet ovat tuumanneet niin Volvon kuin Audinkin alustoista, että rautajouset toimii myös mainiosti ja ovat jopa mukavammat. Ei Volvon ilma-alustasta minulla ole pahaa sanottavaa tuon kestävyysongelman lisäksi, mukava on ja toimii eri alustoilla hyvin. Q5 e Audia en ole päässyt ilmalla vielä edes ajamaan, nyt ois paikallisessa esittelyautona sellanen, pitää ensi viikolla käydä testaamassa.

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5436 : tänään kello 10:57 »
^

Se on just näin, luullaan että saadaan jotakin parempaa.