autoilua & elämää

Äänestys

Uutisten mukaan jatkossa Suomeen tulevat XC60:t valmistetaan Kiinassa. Miten tämä vaikuttaa kiinnostukseesi hankkia uusi XC60 ?

Ei lainkaan
38 (41.3%)
Jossain määrin
25 (27.2%)
Erittäin paljon
29 (31.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 92

Kirjoittaja Aihe: Volvo XC60 (2018-)  (Luettu 518634 kertaa)

Poissa VolvoV90AWD

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1045
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5400 : 24.11.2019 17:10 »
Tiedän kyllä ettei S/V 60 saa edes taakse ilmajousia, minulla oli V90 jossa oli takana ilmajouset ja säätyvä iskunvaimennus. Mutta tässä V60 T8 autossa alusta toimii paljon paremmin kun mitä edellisessä V90:ssä toimi. Pitää käydä ajamassa tuollaista XC 60 T8 mallia rautajousilla niin sillähän se selviää. Minäkään en tarvitse auton maavaran säätöä joten siinä suhteessa rautajouset riittäisi hyvin minulle.

Poissa hidastelija

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 12
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5401 : 25.11.2019 23:07 »
Jos olen oikein ymmärtänyt niin nykyään nämä XC60 T8 mallit tulee normi alustalla ja lisävarusteena saa sitten tuon ilma-alustan. Onko kokemuksia tuosta normi alustasta verratuna ilma-alustaan. Ainakin tässä V60 T 8 R-Deding mallissa normi alusta toimii erittäin hyvin joten onko järkeä maksaa tuota 2 tonnia ilma-alustasta.

Tätä itsekin mietin Volvoa konfiguraattorissa pyöritellessä, mutta päädyin ilmajousiin kuitenkin. Olen jotenkin jäänyt käsitykseen, että ilmajousen etuna on parempi pintaherkkyys, ja tämän pitäisi näkyä korkeampana mukavuutena. En kuitenkaan testannut ristiin rautajousten kanssa ennen tilausta, joten jos mitään eroa ei ole sitten kokemusperäisenä, kun auto joulukuussa luovutetaan, niin tuleepahan lisää kriittisyyttä seuraavaan autohankintaan. Lisäksi ilmajousien mukana tulee se Four-C aktiiviset iskunvaimentimet, joten olettaisin senkin vaikuttavan kokemukseen.

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5402 : 30.11.2019 11:50 »
Onkohan kellään kokemusta miten lataus johdon lukitus avataan?(mekaanisesti)

Poissa PaVelski

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 202
  • XC90 T8, Auris Hybrid, tulossa Zoe
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5403 : 30.11.2019 11:57 »
Onkohan kellään kokemusta miten lataus johdon lukitus avataan?(mekaanisesti)

Onko jäätynyt? En tiedä onko mekaanista avaus systeemiä, mutta itse olen sulattanut jäätyneen lukon föönillä.

Poissa PTG

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 53
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5404 : 30.11.2019 12:03 »
Minäkään en tarvitse auton maavaran säätöä joten siinä suhteessa rautajouset riittäisi hyvin minulle.

Tarpeet tai oikeastaan toiveet ovat lopulta aika tilannesidonnaisia. Kaupungissa esmes V90 perusalustalla on täydellinen, mutta satunnaisesti vierailtavalla mökillä tuo ilma-alustan korotusmahdollisuus olisi nerokas. Samaan pihaan on tosin jääty lumitalvena RR:llakin jumiin ;)

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5405 : 30.11.2019 12:07 »
Juu, sen verran kiire vyökokeeseen ettei aikaa jäädä sulattelemaan ulkopuolisella lämpölähteellä, lukitus on niin syvällä että ei ihan hetkessä sula.
Luvattoman monta kertaa ollut näitä jäätymisongelmia, tankkaus pistoolin tunnistus, takaluukun käyttömoottorit ja latausliitin.
Kaksi ensimmäistä on korjattu korvaavalla osalla, onkohan latusliittimeen  jotakin parempaa kun mitä heinäkuussa 18 valmistuneessa?

Poissa JussiX

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 7
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5406 : 30.11.2019 12:11 »
Auto oli ollut yön yli latauksessa. Aamulla auto ja latausluukku jäässä. Lasit saa sulaksi mut luukku ei menny kiinni. Putsasin ja viimein meni. Nyt latausluukku ei lähde auki. Oletan että pitää sulattaa jossain. Olisi kiva jos latausluukku lukitus olisi lämmitetty.

Onko tämä miten yleistä? Itsellä eka kerta kun lataa räntäsateessa ja heti ongelmia.

Oliko niin että auto ei lähde liikkeelle jos luukku on auki?
« Viimeksi muokattu: 30.11.2019 12:13 kirjoittanut JussiX »

Poissa PTG

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 53
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5407 : 30.11.2019 12:15 »
Auto oli ollut yön yli latauksessa. Aamulla auto ja latausluukku jäässä. Lasit saa sulatetussa mut luukku ei menny kiinni. Putsasin ja viimein meni. Nyt latausluukku ei lähde auki. Oletan että pitää sulattaa jossain. Olisi kiva jos latausluukku lukitus olisi lämmitetty.

Onko tämä miten yleistä? Itsellä eka kerta kun lataa räntäsateessa ja heti ongelmia.

Oliko niin että auto ei lähde liikkeelle jos luukku on auki?

Muuhun en tiedä vastausta, mutta ilmeisesti tuolla pystyy ajamaan ainakin kokonaan ilman luukkua, koska sellainen versio oli parisen viikkoa kadun varressa... ::)

Poissa JussiX

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 7
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5408 : 30.11.2019 12:21 »
Jokseenkin ärsyttävä ominaisuus noin 80000€ autossa, että ekat pakkaset aiheuttaa ongelmia ton muovisen luukun lukituksen kanssa...

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5409 : 30.11.2019 12:23 »
Jokseenkin ärsyttävä ominaisuus noin 80000€ autossa, että ekat pakkaset aiheuttaa ongelmia ton muovisen luukun lukituksen kanssa...

Luukku on jäätynyt jokseenkin jatkuvasti, mutta nyt jäätyi kaapelin lukitus.

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 419
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5410 : 30.11.2019 12:26 »
Auto oli ollut yön yli latauksessa. Aamulla auto ja latausluukku jäässä. Lasit saa sulaksi mut luukku ei menny kiinni. Putsasin ja viimein meni. Nyt latausluukku ei lähde auki. Oletan että pitää sulattaa jossain. Olisi kiva jos latausluukku lukitus olisi lämmitetty.

Onko tämä miten yleistä? Itsellä eka kerta kun lataa räntäsateessa ja heti ongelmia.

Oliko niin että auto ei lähde liikkeelle jos luukku on auki?

CRC:tä tai aseöljyä siihen kumituttiin luukussa ja samoin vastakappaleeseen auton puolella aika-ajoin niin vähenee ongelmat. Lisäksi jäät pois siitä luukun reunasta sisäpuolelta sekä auton rungon puolelta mustasta muovista niin luukku menee kiinni asti kivuttomasti. Onhan tämän toteutus umpisurkea räntäkelillä...

Luukun ei tarvitse olla kiinni mutta johdon pitää olla irti ennenkuin autolla voi ajaa.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa aquarius

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 608
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5411 : 30.11.2019 13:05 »
Auto oli ollut yön yli latauksessa. Aamulla auto ja latausluukku jäässä. Lasit saa sulaksi mut luukku ei menny kiinni. Putsasin ja viimein meni. Nyt latausluukku ei lähde auki. Oletan että pitää sulattaa jossain. Olisi kiva jos latausluukku lukitus olisi lämmitetty.

Onko tämä miten yleistä? Itsellä eka kerta kun lataa räntäsateessa ja heti ongelmia.

Oliko niin että auto ei lähde liikkeelle jos luukku on auki?

Mulla on kaksi kertaa vaihdettu luukun sisuskalut, kun luukku ei ole auennut. Hajosi molemmilla kerroilla pakkasella. Ei auttanut tallissa sulattelukaan, eikä föönillä lämmittely. Kiinni oli ja pysyi. Olisko lukituksen avaussolenoidi sitten pettänyt, mene ja tiedä? Tuo mekanismi näkyy selvästi konepellin ja sivuposken raosta ja on aikalailla suojaamaton, joten ei ole ihme, jos sinne menee vettä, joka jäätyessään rikkoo paikkoja.

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2564
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5412 : 30.11.2019 16:22 »
Hieman työläs oli sulattaa latausjohdon lukitus, fööni telineeseen töhöttämään niin vartissa lukkokara vapautui.
Harmittavasti konepellin kuskin puolen Lukko oli myös jäässä joten konehuoneen puolelta en päässyt tutkimaan hommaa.

Poissa TwE

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 18
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5413 : 01.12.2019 02:00 »
CRC:tä tai aseöljyä siihen kumituttiin luukussa ja samoin vastakappaleeseen auton puolella aika-ajoin niin vähenee ongelmat. Lisäksi jäät pois siitä luukun reunasta sisäpuolelta sekä auton rungon puolelta mustasta muovista niin luukku menee kiinni asti kivuttomasti. Onhan tämän toteutus umpisurkea räntäkelillä...

Luukun ei tarvitse olla kiinni mutta johdon pitää olla irti ennenkuin autolla voi ajaa.

Kumiosille en kyllä perus CRC:tä tai ainakaan aseöljyä laittaisi lainkaan. Voi olla pidempiaikaisessa altistumisessa kumitutti aika haperona. Toki näitäkin löytyy kumille sopivina versioina. Silikonispray olisi oikea ja katsoo purkista ettei ole hiilivetypohjaisia liuottimia.

Poissa zagg

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5414 : 02.12.2019 23:53 »
Onko tämä miten yleistä? Itsellä eka kerta kun lataa räntäsateessa ja heti ongelmia.

Oliko niin että auto ei lähde liikkeelle jos luukku on auki?

Talvella joo.. itse oon nyt kiertäny sen lukitustapin irti talveks pois... lähtee ihan nätisti kääntämällä ja sama toisinpäin

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 53
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5415 : 03.12.2019 10:05 »
Akun latautuminen ekan 16 kuukauden aikana lämpötilan funktiona. 595 kertaa ladattu loppuun asti. Vain muutamia latauksia yli 10 asteen pakkasessa.
Akun latautuminen täyteen kylmemmällä säällä on todennäköisempää silloin kun bensakone on ollut pidempään käynnissä ennen latausta.

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 53
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5416 : 03.12.2019 10:13 »
Marraskuun lataustehot.
Lähes poikkeuksestta noi 3.7kW lataustehot ovat onnistuneet silloin kun bensamoottori on ollut käynnissä useamman kilometrin ennen latausta, mutta joskus onnistunut myös pelkän sähköajon jälkeen.

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 419
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5417 : 03.12.2019 14:49 »
Marraskuun lataustehot.
Lähes poikkeuksestta noi 3.7kW lataustehot ovat onnistuneet silloin kun bensamoottori on ollut käynnissä useamman kilometrin ennen latausta, mutta joskus onnistunut myös pelkän sähköajon jälkeen.
Saako jostain akun lämpötilan selville? Veikkaan että latausnopeus on jotenkin tekemisissä akun lämpötilan kanssa.
Jos akusta on otettu kylmällä kelillä enemmän tehoja on sen lämpötila noussut ja silloin sitä voidaan ladata suuremmalla teholla.

Katsoin viikonloppuna vierestä kun Porschen Cayenen e-hybrid latasi 7,4kW:lla kun oma volvo samasta type2:sta otti vaivaisesti 1,8kW...  >:(
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 53
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5418 : 04.12.2019 10:59 »
Saako jostain akun lämpötilan selville? Veikkaan että latausnopeus on jotenkin tekemisissä akun lämpötilan kanssa.
Jos akusta on otettu kylmällä kelillä enemmän tehoja on sen lämpötila noussut ja silloin sitä voidaan ladata suuremmalla teholla.
Latausteho varmasti liittyy akun lämpötilaan mutta akun käyttäminen ei tunnu riittävän akun lämmittämiseen edes plussa asteissa. Vaikka ajaisi kymmeniä kilometrejä pelkällä akulla niin latausteho on yleensä reilusti alle 2kW. Mutta jos bensakone on ollut käynnissä pidempään niin suurella todennäköisyydellä lataustehokin on 3.7kW.

Bensakoneen turha käynnistyminen -5C ja kylmemmissä lämpötiloissa saattaisikin johtua siitä että sillä yritetään generoida lämpöä akulle. En ole toki nähnyt mitään teknistä kuvaa aiheesta joten tämä on vain pelkkä villi arvaus. Paljoahan siinä parissa minuutissa bensakone ei ehdi lämmetä saatikka lämmittää akkua mutta oliskohan esimerkiksi katalysaattori lähellä akkua. Bensaahan noissa käynnistyksissä kuluu paljon ja epäilenkin ettei mootttori ehtisi ehkä kaikkea polttaa sisällään...

Katsoin viikonloppuna vierestä kun Porschen Cayenen e-hybrid latasi 7,4kW:lla kun oma volvo samasta type2:sta otti vaivaisesti 1,8kW...  >:(
7.4kW latausteho olisi mahtavaa!! Olisi mielenkiintoista tietää millä teholla toi Porsche lataa esimerkiksi +3C kun sillä on ajettu pelkällä sähköllä eikä bensakone ole käynnistynyt ainakaan vuorokauteen.

Edes se 3.7kW olis kiva mutta T8:ssa yli puolet vuodesta harvoin toteutuu.
Parhaillaan mun T8 lataa 1.3kW:lla - tosi ärsyttävää.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2019 11:07 kirjoittanut Hannu911 »

Poissa Jere

Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5419 : 04.12.2019 12:47 »
Kaverin T8 akuston osalta tuli tieto, että yksi kuudesta modulista ei ota virtaa vastaan, nyt selvityksessä mitä tekevät vai tekevätkö mitään..2020 mallinen auto niin ei vielä kuuleman mukaan onnistuisi yhden modulin vaihto.

Kaikki nämä omamekaanikon kertomana ei siis mitään kirjallista faktaa/ tarkistusta pitääkö paikkansa vai ei. Akuston lisäksi toinen murhe autossa on ollut yhteyden saaminen..yhteydet nollattu& päivitetty versio ohjelmasta ajettu, mutta samat ongelmat toistui jo tänään. Toisinaan toimii toisinaan ei.

Akuston osalta liene mielenkiintoa kuulla niin päivittelen miten etenee..ilmenee yhden kennon poispelistä olo sillä, että range pieni ja toisinaan ei suostu käynnistämään latausta ollenkaan/ katkaisee ennen kuin akku täynnä.