autoilua & elämää

Äänestys

Uutisten mukaan jatkossa Suomeen tulevat XC60:t valmistetaan Kiinassa. Miten tämä vaikuttaa kiinnostukseesi hankkia uusi XC60 ?

Ei lainkaan
38 (42.2%)
Jossain määrin
25 (27.8%)
Erittäin paljon
27 (30%)

Äänestäjiä yhteensä: 90

Kirjoittaja Aihe: Volvo XC60 (2018-)  (Luettu 511908 kertaa)

Paikalla Tonttu66

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 68
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5320 : 07.11.2019 01:36 »
Käsitykseni mukaan Volvossa ei ole "ajattelevat" navigaattoria.
Omassa XC90 en ole havainnut tuolla olevan merkitystä.

V90 T8 käyttöohjeessa näin, toimiiko Suomessa en osaa sanoa:

Energianjako hybridikäytössä karttatietojen avulla*

Hybrid-ajotila on auton normaalitila, jossa sähkö- ja polttomoottori toimivat erikseen tai yhdessä hybridikäytössä. Jos navigointijärjestelmässä* on valittu määränpää, Predictive Efficiency -toiminto voi jakaa sähköenergian kulutuksen älykkäästi koko ajomatkalle karttatietojen avulla.

Tällöin polttoaineenkulutusta voidaan alentaa verrattuna tavalliseen hybridikäyttöön, jossa autolla ajetaan ensin sähköenergiaa käyttäen ja myöhemmin, hybridiakun latauksen tyhjennyttyä, polttomoottorilla.

Toiminto

Jos etäisyys valittuun määränpäähän on laskettua sähkökäytön kantamaa suurempi, toiminto jakaa sähköenergian siten, että kulutus on mahdollisimman energiatehokas koko ajomatkalla. Tällöin voidaan välttää tilanteet, joissa normaali hybridikäyttö käyttäisi muuten suuren osan sähköenergiasta esim. ajamiseen sähkökäytöllä suurella ajonopeudella moottoritiellä, minkä jälkeen kaupungissa ajettaisiin polttomoottorilla alhaisemmalla ajonopeudella.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2019 01:39 kirjoittanut Tonttu66 »
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 49
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5321 : 07.11.2019 07:28 »
"Sähkökäytöllä auton on joskus käynnistettävä polttomoottori automaattisesti ulkoisten olosuhteiden, esim. alhaisten ulkolämpötilojen takia. Tämä on täysin normaalia. "
Vaikka Volvon ohjekirja sanoo että tällainen on täysin normaalia T8:lle niin tämä ei poista sitä tosiaa että tällaisessa ei ole mitään järkeä, ei silloin kun sähköä riittää akussa ja ajetaan lyhyttä matkaa.
Sen kahden minuutin aikana ei ehdi tulla lämpöä niin paljoa että se lämmittäisi ohjaamoa, se ainoastaan ehtii hieman lämmittää moottoria. Mutta miksi lämmittää moottoria turhaan silloin kun ajetaan lyhyttä matkaa. Vaikka Volvo ei tiedä että ajetaan lyhyttä matkaa niin kuski tietää ja on kytkenyt päälle Pure moodin.

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2360
  • MB GLC 350e
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5322 : 07.11.2019 08:56 »
Hatunnosto innosta ajaa pakkasellakin vain sähköllä kun lisälämmitin tämän ilmeisesti mahdollistaa. :) GLC:ssä tätä mahdollisuutta ei ole vaan moottori käynnistyy pakkasella aina, kun start nappulaa painaa.

Toisaalta voi kysyä, miksi talvella pitäisi ajaa takavetoisena. Käytössä on silloin vain 65 kW taka-akselilla ja liikkuminen paljon hitaampaa (kesällä 0 – 100 km/h AWD:nä 5,6 s ja sähköllä 26 s).

Tuolla aiemmin kuvatun mukaisesti auto aivan oikein varmistaa, että polttomoottori on käyttökunnossa pakkasellakin ja auto tarvittaessa käytettävissä AWD:nä. Bensaahan silloin kuluu, mutta niin sitä kuluu talvella kaikissa polttomoottoriautoissa.

========================

Näissä plugareissa on talviajossa vielä softapuolella kehittämistä. Ensiksi pitäisi huolehtia polttomoottorista, ettei sitä turhaan kylmäkäynnistetä ja toisaalta navilla ajettaessa pitäisi optimoida bensankulutus määränpäähän tultaessa. Nyt GLC:ssä joutuu sitä kovilla pakkasilla moodinäppäimillä itse tekemään. XC60:ssä näyttää moottorin lämpötilasta huolehtiminen olevan auton puolesta paremmalla tolalla.

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 49
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5323 : 07.11.2019 14:41 »
Toisaalta voi kysyä, miksi talvella pitäisi ajaa takavetoisena. Käytössä on silloin vain 65 kW taka-akselilla ja liikkuminen paljon hitaampaa (kesällä 0 – 100 km/h AWD:nä 5,6 s ja sähköllä 26 s).
Toi 65kW riittää kyllä yllättävän nopeaan liikkumisen kaupunkinopeuksissa. Ja kun on nastarenkaat alla niin T8 on ihan kiva ajettava takavetoisenakin. T8 sallii jopa pienen luisumisen taka-akselille ennen kuin käynnistää bensakoneen.
Tässä on Volvo onnistunut!

Toki silloin kun on tarvetta liikkua lujaa niin bensakone on syytä olla käynnissä, ja jos ei ole niin se kyllä käynnistyy nopeasti. Toimii hienosti!

Jostain ihmeen syystä täydet 65kW on käytössä vain Pure moodissa, Hybrid moodissa jonkin verran vähemmän.

Lisäksi talvella tuosta 65kW:sta on valitettavasti käytössä paljon vähemmän johtuen siitä että välillä Volvon akunhallinta rajoittaa akusta otettavan sähkön määrää. Välillä on kaikki sähköteho käytössä mutta aika usein taas ei. Mitä enemmän pakkasta sitä todennäköisempää on että Purellakin sähköteho on reilusti alle 65kW.
Tässä Volvolla on paljon paranettavaa.

Poissa tunnelma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 265
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5324 : 07.11.2019 19:55 »
XC60 käynnistelyn ymmärtää koska moottorin oltava riittävän lämpöisenä valmiudessa kun sen tarvitsee toimia ja antaa tehoa. Eihän tässä ole 100% sähköajoa.

Ei ole kovin tervettä "täräyttää" moottoria käyntiin kylmänä ja ottaa tehoja ulos. Sitten on vielä ne perinteiset katalysaattorit päästöjen takia.

Tuolla aiemmin kuvatun mukaisesti auto aivan oikein varmistaa, että polttomoottori on käyttökunnossa pakkasellakin ja auto tarvittaessa käytettävissä AWD:nä.

Mutta siis Volvo kiskaisee joka matkalla bensakoneen kylmänä käyntiin, jotta ei tarvitsisi kiskaista konetta kylmänä käyntiin? Ei ymmärrä. Jääkylmästä koneestakin kyllä tulee tehoa (ei täyttä ekat ≈1,5 s) ja AWD:tä heti käynnistyksestä.

Ja lisäksi vielä käyttää sitä polttista todella pitkään pakkasella. Ihan varmasti on kyllä joka kolkka kuumana matkustamoa myöten.

Poissa Markku J

Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5325 : 07.11.2019 20:06 »
^Tuossa on kai se idea, että kylmäkäynnistys on koneen kannalta terveellisempää tehdä käynnistämällä se heti startissa tyhjäkäynnille vs. laittaa se sähkön loppuessa ihan samantien töihin n. 2000 rpm kierroksille. Bemari tekee saman jollain tietyllä pakkasrajalla, jota en nyt muista, mutta jossain -5 ja -10 asteen välillä oli 530e:n raja, jossa sähköllä ajoonlähtö ei enää onnistunut. Koneen lämmettyä se sammutettiin ja sähköajo onnistui.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
  • XC60 T8 R-design
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5326 : 07.11.2019 20:48 »
Eiköhän se nykyisilläkin valmistustekniikoilla ja öljyillä ole edelleen vähän eri asia, käynnistyykö kone vaikkapa -20C lämpötiloissa ekaa kertaa kotipihassa tyhjäkäynnille, vai motarin rampissa ottamaan vastaan välittömän täyskaasukiihdytyksen yli 5000rpm kierroksilla. Toki jos moottorin kestävyys on nykyään aivan toisarvoinen seikka, niin sitten olis kiva ajella pelkällä sähköllä aina muulloin kuin siinä rampissa.

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 49
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5327 : 07.11.2019 22:04 »
Onneksi Volvon T8 ei vielä itsekseen käynnistä itseään pihalla tyhjäkäynnille aamuisin ;D

T8 ei ole koskaan kylmäkäynnistyksen jälkeen normaalilla tyhjäkäynnillä, ei koskaan. T8 kuormittaa moottoria aina heti kun se käynnistetään kylmänä, aina. Tämä käsitykseni mukaan siksi että se lämpenisi mahdollisimman nopeasti ja laskisi päästöt alas.

Jos moottoritien ramppiin haluaan kiihdyttää kylmällä koneella niin sekin onnistuu aina joskus kun T8:n satunnaislukugeneraattori arpoo että tänä pakkasaamuna ajetaankin ensin sähköllä ja käynnistetään bensakone vasta parin kilometrin päästä.
Mutta T8 koneen lämmitysmoodissakin on tehoa käytössä ainakin puolet siitä bensa koneen 300 hepasta, ja sähköteho lisäksi.

Mielestäni on paljon järkevämpää rajoittaa kylmän koneen täydenkaasun tehoja kuin käynnistellä konetta 99.9% turhaan täyskaasukiihdytykseen varautuen - ainakin Pure moodissa.

Siis jos nyt vaikka olisi 150+87 hevosvoimaa käytössä pakkasessa ensimmäisessä täyskaasukiihdytyksessä johon ei ole varautunut niin kenen yllättävät liikennevalokisat menee pilalle? siis jos tarvii kaikkia tehoja (niin kuin välillä saattaa tarvia ;D) niin voi olla kytkemättä Pure moodia päälle.
Pure moodihan ei ole koskaan oletuksena päällä vaan kuski aina kytkee sen päälle erikseen, joka kerta kun lähtee liikenteeseen, siis silloin kun tuntee tarvetta edetä mahdollisimman paljon sähköllä.



Poissa tunnelma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 265
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5328 : 07.11.2019 22:33 »
^Tuossa on kai se idea, että kylmäkäynnistys on koneen kannalta terveellisempää tehdä käynnistämällä se heti startissa tyhjäkäynnille vs. laittaa se sähkön loppuessa ihan samantien töihin n. 2000 rpm kierroksille. Bemari tekee saman jollain tietyllä pakkasrajalla, jota en nyt muista, mutta jossain -5 ja -10 asteen välillä oli 530e:n raja, jossa sähköllä ajoonlähtö ei enää onnistunut. Koneen lämmettyä se sammutettiin ja sähköajo onnistui.

Eiköhän se nykyisilläkin valmistustekniikoilla ja öljyillä ole edelleen vähän eri asia, käynnistyykö kone vaikkapa -20C lämpötiloissa ekaa kertaa kotipihassa tyhjäkäynnille, vai motarin rampissa ottamaan vastaan välittömän täyskaasukiihdytyksen yli 5000rpm kierroksilla. Toki jos moottorin kestävyys on nykyään aivan toisarvoinen seikka, niin sitten olis kiva ajella pelkällä sähköllä aina muulloin kuin siinä rampissa.

Ja sitten jos kytken asetuksista lisälämmittimen pois päältä, moottorin suojelutarve häviää...

En lainkaan kiistä kylmärasituksen kuluttavaa vaikutusta, mutta ei tämä T8:n toiminta hirveän loogista ole. Ei suinkaan pilaa koko autoa, hämmästelen vaan.

Poissa tunnelma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 265
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5329 : 07.11.2019 22:35 »
Mielestäni on paljon järkevämpää rajoittaa kylmän koneen täydenkaasun tehoja kuin käynnistellä konetta 99.9% turhaan täyskaasukiihdytykseen varautuen - ainakin Pure moodissa.

Täysin samaa mieltä tästä.

Poissa jake

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 228
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5330 : 08.11.2019 15:55 »
Nyt kahtena aamuna range(Pure) kokanaiset 29km.  On tämä vaan hienoa autoilua.
Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

Poissa Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
  • XC60 T8 R-design
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5331 : 08.11.2019 17:50 »
Mielestäni on paljon järkevämpää rajoittaa kylmän koneen täydenkaasun tehoja kuin käynnistellä konetta 99.9% turhaan täyskaasukiihdytykseen varautuen - ainakin Pure moodissa.

Jaa-a, oletan että ihan pieni tehon ja kierrosten rajoitus ei asiaa oikeasti hoitaisi. Minä ajelen purella käytännössä aina kun mahdollista ja ajatus, että auto olisi koko talven jonkinasteisessa limp moodissa aina silloin kun tehoa oikeasti tarvitsisi, ei kuulosta hyvältä. Syntyisi väistämättä tilanteita, jolloin autolla pitäisi päästä esim. rekasta ohi maantiellä. Saattaisi olla jo turvallisuuskysymys, kun ohitukseen lähtiessä käytettävissä ei yllättäen olisikaan kuin 100hp ja 3000rpm.

Poissa Hannu911

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 49
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5332 : 08.11.2019 20:38 »
Jaa-a, oletan että ihan pieni tehon ja kierrosten rajoitus ei asiaa oikeasti hoitaisi. Minä ajelen purella käytännössä aina kun mahdollista ja ajatus, että auto olisi koko talven jonkinasteisessa limp moodissa aina silloin kun tehoa oikeasti tarvitsisi, ei kuulosta hyvältä. Syntyisi väistämättä tilanteita, jolloin autolla pitäisi päästä esim. rekasta ohi maantiellä. Saattaisi olla jo turvallisuuskysymys, kun ohitukseen lähtiessä käytettävissä ei yllättäen olisikaan kuin 100hp ja 3000rpm.
Tarkoitatko että 100hp + 87hp ei riitä ohitukseen talvikelillä?
Ja oikeasti T8 nykyäänikin kuormittaa kylmänä käynnistettyä moottoria oikein kunnolla ja luulen että nytkin kylmäkäynnistyksen jälkeen bensamoottorista lähtee yli 100hp.

Poissa ihaa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 949
  • Subaru Levorg
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5333 : 08.11.2019 20:44 »
Ja oikeasti T8 nykyäänikin kuormittaa kylmänä käynnistettyä moottoria oikein kunnolla ja luulen että nytkin kylmäkäynnistyksen jälkeen bensamoottorista lähtee yli 100hp.

Volvo toimii sitten eri tavalla kuin esim. Kian plugarit, porukoiden Optimalla jos ajaa EV-tilassa ja kun moottori käynnistyy tuottaakseen lämpöä niin moottoria ei kuormiteta raskaasti.

Poissa Teekasi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 284
  • XC60 T8 R-design
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5334 : 08.11.2019 22:09 »
Tarkoitatko että 100hp + 87hp ei riitä ohitukseen talvikelillä?
Ja oikeasti T8 nykyäänikin kuormittaa kylmänä käynnistettyä moottoria oikein kunnolla ja luulen että nytkin kylmäkäynnistyksen jälkeen bensamoottorista lähtee yli 100hp.

En, vaan tarkoitan sitä, että jos autosta ei tiedä miten se milloinkin reagoi kaasun painamiseen, se voi olla jopa turvallisuusriski. Näitä kun pitää kuitenkin suunnitella ihan kaikki mahdolliset riskit ja käyttötilanteet huomioon ottaen, niin aika harvoin on mahdollista välttää kompromissi lopputuloksessa. Minun mielestäni moottorin käynnistely kylmällä on huomattavasti parempi kompromissi, kuin auto mikä omatoimisesti rajoittelee tehoa ja kierroksia.

Kuormituksen olen huomannut itsekin, jurraa hetken käynnistymisen jälkeen. Mutta epäilisin että korkeat kierrokset on jääkylmän moottorin kannalta pahempi juttu kuin kuormitus tyhjäkäyntikierroksilla.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2019 22:16 kirjoittanut Teekasi »

Poissa Mörkö

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 227
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5335 : 08.11.2019 22:15 »
En, vaan tarkoitan sitä, että jos autosta ei tiedä miten se milloinkin reagoi kaasun painamiseen, se voi olla jopa turvallisuusriski. Näitä kun pitää kuitenkin suunnitella ihan kaikki mahdolliset riskit ja käyttötilanteet huomioon ottaen, niin aika harvoin on mahdollista välttää kompromissi lopputuloksessa. Minun mielestäni moottorin käynnistely kylmällä on huomattavasti parempi kompromissi, kuin auto mikä omatoimisesti rajoittelee tehoa ja kierroksia.

Oli paljon suurempi turvallisuusriski ajaa Saksassa tuliterää A6 55 TDI Hybridin liikkeellelähtöä. Mitään ei tapahtunut, kun kaasun painoi pohjaan. Kuului vain pihinää ja puhinaa, kunnes noin 2 sekunnin jälkeen tapahtui valtava hyökkäys. Aivan hirvittävä voimalinja, jopa Volvo hyökkää pelkällä sähkömoottorilla huomattavasti paremmin.

Paikalla Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1196
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5336 : 08.11.2019 22:19 »
Kumpikaan noista ei hyökkää viiveettä mihinkään, jos ajotila on väärä. Sama pari sekuntia kestää T8:kin herätä sähkömoodista oikeaseen liikkumiseen.

Poissa Duke

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 545
  • Päästötalkootaksari
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5337 : 08.11.2019 22:22 »
En, vaan tarkoitan sitä, että jos autosta ei tiedä miten se milloinkin reagoi kaasun painamiseen, se voi olla jopa turvallisuusriski. Näitä kun pitää kuitenkin suunnitella ihan kaikki mahdolliset riskit ja käyttötilanteet huomioon ottaen, niin aika harvoin on mahdollista välttää kompromissi lopputuloksessa. Minun mielestäni moottorin käynnistely kylmällä on huomattavasti parempi kompromissi, kuin auto mikä omatoimisesti rajoittelee tehoa ja kierroksia.

Turvallisuushysteerisille ruåtsalaisille kyllä. Jos on jotain perstuntumaa itellä, niin ei tarvi tekniikan ohjailua.
Volvo V90 T8, VW T-Roc 1.5 TSI DSG 4-Motion, BMW Z3 1,9

Poissa Mörkö

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 227
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5338 : 09.11.2019 08:37 »
Kumpikaan noista ei hyökkää viiveettä mihinkään, jos ajotila on väärä. Sama pari sekuntia kestää T8:kin herätä sähkömoodista oikeaseen liikkumiseen.

Tarkoitinkin, että pelkällä sähkömoottorillakin Volvo tuntuu hyökkäävän, verrattuna Audi A6 55 mild hybridiin lähtökiihdytykseen verrattuna.

Minkätahansa ajomoodin Audista valitset, lähtökiihtyvyys on sama, Volvolla valitset Powerin, viivettä ei ole ja hybridasennossakin maltillinen.

Poissa Mörkö

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 227
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #5339 : 09.11.2019 08:38 »
Volvo on hieno auto, kun saisi vielä adaptiivisiin valoihin päivitystä, niin että ne pelaisivat yli 90 km nopeuksissa.