autoilua & elämää

Äänestys

Tilaamani XC60 on

D4
12 (6.3%)
D5
6 (3.2%)
T8
49 (25.8%)
muu
3 (1.6%)
Momentum
3 (1.6%)
Inscription
33 (17.4%)
R-design
22 (11.6%)
tilattu maaliskuu 2017
3 (1.6%)
tilattu huhtikuu 2017
1 (0.5%)
tilattu toukokuu 2017
4 (2.1%)
tilattu kesäkuu 2017
1 (0.5%)
tilattu heinäkuu 2017
3 (1.6%)
tilattu elokuu 2017
1 (0.5%)
toimitettu elokuu 2017
2 (1.1%)
tilattu syyskuu 2017
6 (3.2%)
tilattu lokakuu 2017
7 (3.7%)
toimitettu syys-lokakuu 2017
4 (2.1%)
tilattu marras-joulukuu 2017
4 (2.1%)
toimitettu marras-joulukuu 2017
3 (1.6%)
tilattu tammi-helmikuu 2018
7 (3.7%)
toimitettu tammi-helmikuu 2018
8 (4.2%)
tilattu maaliskuu 2018 -->
3 (1.6%)
toimitettu maaliskuu 2018 -->
5 (2.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 72

Kirjoittaja Aihe: Volvo XC60 (2018-)  (Luettu 308487 kertaa)

Paikalla T8 Volvo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 500
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3560 : 09.08.2018 05:01 »
Onko joku mitannut paljonko kesäkaudella on XC60 T8 lataukseen kuluva sähköhukka.
Esimerkiksi niin, että auto ladataan tyhjästä täyteen ja sitten auton on piuhan päässä odottamassa. Paljonko kului sähköä?

Talvella kuluu varmasti paljon lämmitykseen joten ei ehkä saada vertailukelpoisia tuloksia.

Poissa dere

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 26
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3561 : 09.08.2018 10:44 »
Minulla olisi joku halpis sähkönkulutusmittari, mutta en tiedä paljonko se kestää virtaa, eikö tuo laturi ota sitä ihan kohtalaisesti kun lataa?

Poissa snuuba

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 46
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3562 : 09.08.2018 22:16 »
Onko joku mitannut paljonko kesäkaudella on XC60 T8 lataukseen kuluva sähköhukka.

Charge Ampsin Halo laturi mittaa lataukseen käytetyn sähkön määrän.  Tyhjästä täyteen on enimillään mennyt 9,0-9,2 kwh. Jos 10,4 kwh akusta saa käyttöön 80% (8,32 kwh), niin hukkaan menee noin 0,7-0,9 kwh. Tästä tosin osa kesällä menee akun jäähdytykseen, auto hurisee tallissa vaikka lataus on päättynyt jo aikaa sitten.

Paikalla T8 Volvo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 500
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3563 : 09.08.2018 22:44 »
Charge Ampsin Halo laturi mittaa lataukseen käytetyn sähkön määrän.  Tyhjästä täyteen on enimillään mennyt 9,0-9,2 kwh. Jos 10,4 kwh akusta saa käyttöön 80% (8,32 kwh), niin hukkaan menee noin 0,7-0,9 kwh. Tästä tosin osa kesällä menee akun jäähdytykseen, auto hurisee tallissa vaikka lataus on päättynyt jo aikaa sitten.
Tiedätkö meneekö muuhun, jos akku on täynnä ja jäähtynyt, mutta piuha kiinni 24 h?

Poissa snuuba

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 46
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3564 : 09.08.2018 23:02 »
Tiedätkö meneekö muuhun, jos akku on täynnä ja jäähtynyt, mutta piuha kiinni 24 h?

Kyllä tuolla statistiikassa näkyy aina silloin tällöin 0,1-0,2 kwh kulutuksia, yleensä 15 minuutin lataussessioita useamman tunnin kuluttua täyteen latauksen jälkeen. Voi olla näitä jäähdyttelyhurinoita, kun mustassa tallissa mustalla peltikatolla on ollut aika lämmin viime kuukausien ajan.

Poissa tunnelma

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3565 : 10.08.2018 15:55 »
Jos haluaa tavis henkilöautosta maksaa 80th niin mitä sillä on enää merkitystä paljonko se kuluttaa polttoainetta satasella? Toki ymmärrän jos se ihan huvin vuoksi on hauska seurailla lukemia mutta säästömielessä siinä ei ole mitään ideaa.
Jotkut meistä myös välittävät paljonko pakoputkista tulee hiilidioksidia sekä muuta paskaa ilmaan ihmisten kiusaksi.

Poissa tunnelma

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3566 : 10.08.2018 15:57 »
Tuli testattua Teslan laturi Verkkokauppa.comin hallissa: Ei suostunut lataamaan T8:aa. Latauspistokkeen valo punastui ja mittaristossa luki latausvirhe. Lukitsi kuitenkin kaapelin kiinni :P

Paikalla T8 Volvo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 500
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3567 : 10.08.2018 16:33 »
Eikö olisi hyvä, jos täältä Suomestakin viestitellään Håkanille, että osakepalkkioita ei kannata menestyksestä huolimatta maksaa ainakaan markkinoinointiosastolle?
Homma menee ihan käteen tällä tavoin. Tuote on hyvä, mutta se pelastaa hetken.

Lukevatko Volvon miehet tätä palstaa!
Kiitos asiakkaan ääntä on kuunneltu!
https://www.is.fi/autot/art-2000005289657.html

Poissa Ilipo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3568 : 10.08.2018 21:21 »
Tuli testattua Teslan laturi Verkkokauppa.comin hallissa: Ei suostunut lataamaan T8:aa. Latauspistokkeen valo punastui ja mittaristossa luki latausvirhe. Lukitsi kuitenkin kaapelin kiinni :P

Kokeilin tätä samaa joku aika sitten. Hyvin ne on koodattu

Poissa dominik

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 209
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3569 : 12.08.2018 19:12 »
Kävin kokeileen kaverin xc60 T8 r-design ja hieno sininen maalipinta, olihan se kyllä ihan hyvän tuntuinen kaikinpuolin, ajomoodi purella koko ajan kun kaupungissa pyörittiin ja sähköllä mentiin koko ajan, ei kuulema muista koska tankannut viimeksi!
Mullahan v90cc D4 käytössä, pitikin käydä kokeileen...
Perheessä toisena autona Toyota Rav4 hybrid ja silläkin tulee ajeltua melkein päivittäin, kyllähän nuo hybridit vähän houkuttaa, jo se kun lähdetään liikkeelle, ei kuulu dieselin raksutus.
No sit ku istuin takas 90CC, mulla vaalea sisusta niin olisko se tehnyt harhaa vai onko V90cc hitusen tilavampi sisältä kuskin paikalta joka suuntaan?
Sit piti alkaa tietes katseleen mihin hintaan ja mitä varusteita, no näin vanhan liiton miehenä auto ainoa paikka missä kuuntelen cd-levyjä joita aika pino, 90CC mulla on cd-soitin mutta en ainakaan löytänyt xc60 t8 hybridin lisävarusteista?

Poissa Kaapo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2151
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3570 : 12.08.2018 19:38 »
^onhan noi XC60 ja V90 eri kokoluokan autoja. XC60 verrattavisssa V60 malliin.

CD soitinhan on keskikonsolissa kyynärnojan alla jos sellaisen on varusteena ottanut. T8 malleissa keskitunneli akkua täynnä niin ei toki CD soitinta siihen saa. kuten ei myöskään 4-alueilmastointia.
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Poissa enkero

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 419
  • The best or nothing.
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3571 : 12.08.2018 20:11 »
Jotkut meistä myös välittävät paljonko pakoputkista tulee hiilidioksidia sekä muuta paskaa ilmaan ihmisten kiusaksi.


Joo, paikalliset päästöt minimiin, vaikka sähkö tehtäisiin esim. Helsingissä (osin) kivihiilellä... Ajosuoritteen sähköllä pitäisi ollakseen ”ympäristöystävällisimmillään” maksimaalinen, joka taas hieman luo sellaista muna kana -asettelua. PHEVit sitten patterin loputtua muuttuu parhaimmillaan todellisiksi bensajäähdytteisiksi, mutta mitä tuosta, kun voi tuntea olevansa maailmanpelastustalkoissa!

Linkki johonkin huuhaajuttuun, jossa Teslan break even point dinosaurusautoon on aika lähellä paalivalmista:

https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/?cn-reloaded=1
C250 CDI 4matic t -12

Paikalla nemos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2168
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3572 : 12.08.2018 21:33 »
^onhan noi XC60 ja V90 eri kokoluokan autoja. XC60 verrattavisssa V60 malliin.

En ihan heti allekirjoita ajatusta, että V90 olisi kuljettajan paikalta tilavampi kuin XC60. Pääntilaa on korkeammassa luonnollisesti enemmän ja Volvon mittapiirroksen mukaan leveystilaakin 1 cm enemmän kuin V90:ssa.

Poissa tunnelma

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3573 : 13.08.2018 14:26 »
Joo, paikalliset päästöt minimiin, vaikka sähkö tehtäisiin esim. Helsingissä (osin) kivihiilellä... Ajosuoritteen sähköllä pitäisi ollakseen ”ympäristöystävällisimmillään” maksimaalinen, joka taas hieman luo sellaista muna kana -asettelua. PHEVit sitten patterin loputtua muuttuu parhaimmillaan todellisiksi bensajäähdytteisiksi, mutta mitä tuosta, kun voi tuntea olevansa maailmanpelastustalkoissa!

Linkki johonkin huuhaajuttuun, jossa Teslan break even point dinosaurusautoon on aika lähellä paalivalmista:

https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/?cn-reloaded=1

Kivihiilen poltto on kiusallista, mutta onneksi jopa Helsingissä saa töpselistä muuallakin tuotettua energiaa. Suomessa tuotettu kWh päästelee keskimäärin n. 70-140 g hiilidioksidia (Googleen "sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt", osa lähteistä taitaa ottaa huomioon polttoaineen koko elinkaaren). Kilowattitunnilla liikuttaa henkilöautoa noin neljä kilometriä. Eli CO2:ta suuruusluokkaa 18-35 g/km sähköajossa. Ja sitten vielä ne typen oksidit ja pienhiukkaset ym. eivät tuprua suoraan ihmisten sekaan.

Plugari tai sähköauto ei tietenkään ole paras vaihtoehto kaikille, mutta monelle se on. Minulla Volvo näyttää 4,1 l/100 km ja mittarissa 3640 km. Sisältää n. tuhannen kilometrin maantielenkin jolla ei ollut lainkaan latausmahdollisuutta, muutoin joka yö piuhassa, sähköajon tarkkaa osuutta en nyt jaksa laskea. XC60 T8:aa vastaavalla suorituskyvyllä ja sisätiloilla ei taida näin pieniä todellisia päästöjä saavuttaa mitenkään pelkällä polttomoottorilla.

Eri automallien valmistuksessa syntyvistä päästöistä olisi mielenkiintoista saada luotettavaa tietoa.

Poissa Mr.T

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 60
  • Volvo V60 D3 MY17
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3574 : 13.08.2018 14:49 »
Otettaessa käyttöön yli 35A pääsulakkeet vaaditaan normaalin käyttöönottotarkastuksen lisäksi myös varmennustarkastus. Ei mitenkään vaativa juttu, mutta jokunen satanen tuohonkin sitten sulaa.

Paikalla T8 Volvo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 500
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3575 : 13.08.2018 16:21 »
Otettaessa käyttöön yli 35A pääsulakkeet vaaditaan normaalin käyttöönottotarkastuksen lisäksi myös varmennustarkastus. Ei mitenkään vaativa juttu, mutta jokunen satanen tuohonkin sitten sulaa.

Ei hätää, kun on jo valmiiksi 3x63A ja tonttikaapelissa paksuutta aina 3x120A saakka.
Neuvoksi rakentaessanne uutta. Älkää säästäkö tonttijohdossa.

Poissa enkero

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 419
  • The best or nothing.
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3576 : 13.08.2018 17:50 »
Kivihiilen poltto on kiusallista, mutta onneksi jopa Helsingissä saa töpselistä muuallakin tuotettua energiaa. Suomessa tuotettu kWh päästelee keskimäärin n. 70-140 g hiilidioksidia (Googleen "sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt", osa lähteistä taitaa ottaa huomioon polttoaineen koko elinkaaren). Kilowattitunnilla liikuttaa henkilöautoa noin neljä kilometriä. Eli CO2:ta suuruusluokkaa 18-35 g/km sähköajossa. Ja sitten vielä ne typen oksidit ja pienhiukkaset ym. eivät tuprua suoraan ihmisten sekaan.

Plugari tai sähköauto ei tietenkään ole paras vaihtoehto kaikille, mutta monelle se on. Minulla Volvo näyttää 4,1 l/100 km ja mittarissa 3640 km. Sisältää n. tuhannen kilometrin maantielenkin jolla ei ollut lainkaan latausmahdollisuutta, muutoin joka yö piuhassa, sähköajon tarkkaa osuutta en nyt jaksa laskea. XC60 T8:aa vastaavalla suorituskyvyllä ja sisätiloilla ei taida näin pieniä todellisia päästöjä saavuttaa mitenkään pelkällä polttomoottorilla.

Eri automallien valmistuksessa syntyvistä päästöistä olisi mielenkiintoista saada luotettavaa tietoa.

Eiköhän se hiilivoimalla tuotettu sähkö tule väkisin sinne Stadissa ladattavaan sähkövekottimeen, maksoipa kuluttaja vaikka pöllönuntuvia polttamalla tehdystä sähköstä?

Todella mielenkiintoista olisi saada puolueetonta tietoa eri automallien valmistuksen ympäristökuormittavuudesta. Toki vielä mielenkiintoisempi olisi kattavampi elinkaariarviointi, mutta aika haastava noita on laskeskella joka kikottimelle ja eritoten jokaiselle markkinalle.
C250 CDI 4matic t -12

Poissa tunnelma

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 56
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3577 : 13.08.2018 20:04 »
Eiköhän se hiilivoimalla tuotettu sähkö tule väkisin sinne Stadissa ladattavaan sähkövekottimeen, maksoipa kuluttaja vaikka pöllönuntuvia polttamalla tehdystä sähköstä?
Ah no joo, kirjoitin vähän epäselvästi. Eli ei sitä kivihiilisähköä saa tosiaan pois suodatettua mitenkään. Tarkoitin että myös esim. Loviisan reaktorissa tuotettua energiaa voi tulla vaihtelevissa määrin stadilaisesta pistorasiasta.

Paikalla T8 Volvo

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 500
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3578 : 14.08.2018 17:21 »
Osaako joku sanoa, onko my19 XC60 T8 lämmitykseen sähkövastukset?
Ensimmäisen kerran tänään oli sen verran kylmä aamu, että auto halusi lämmittää kabiinia. Ajoin Pure - moodissa ja moottori ei lähtenyt käyntiin missään vaiheessa. Tuliko lämpö sähkövastuksesta vai webasta? Mitään ääntä en havainnut.

Paikalla AnttiH

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Volvo XC60 (2018-)
« Vastaus #3579 : 14.08.2018 17:38 »
Osaako joku sanoa, onko my19 XC60 T8 lämmitykseen sähkövastukset?
Ensimmäisen kerran tänään oli sen verran kylmä aamu, että auto halusi lämmittää kabiinia. Ajoin Pure - moodissa ja moottori ei lähtenyt käyntiin missään vaiheessa. Tuliko lämpö sähkövastuksesta vai webasta? Mitään ääntä en havainnut.
Satuitko katsomaan, mitä auton kulutusmittari näytti ajon jälkeen ja mitä näytti VoC? Jos en väärin talvelta muista, niin VoC näytti aina ajoon menneen kulutuksen - pelkällä sähköllä siis 0,0 l/100km, kun auto näytti vastaavasti esim. 0,8 l /100km.

 

https://www.efh.fi