https://yliteippaus.fi/

Volvo XC60 (2018-)

Jos haluaa tavis henkilöautosta maksaa 80th niin mitä sillä on enää merkitystä paljonko se kuluttaa polttoainetta satasella? Toki ymmärrän jos se ihan huvin vuoksi on hauska seurailla lukemia mutta säästömielessä siinä ei ole mitään ideaa.
 
Hävisi bassot toistamiseen. Kaupassakäynti Prismassa auttoi, koska sieltä poislähtiessä ne oli taas mukana. Äänilähteellä ei tunnu olevan merkitystä tuohon. Ainoa asia mihin yhdistän, on se, että kummallakin kerralla, kun bassot hävinneet, olen "luukuttanut" hyvin lähellä maksimivolumea. Pitänee kysellä omamekaanikolta onko tunnettu vika/ominaisuus..
 
Jorski sanoi:
Jos haluaa tavis henkilöautosta maksaa 80th niin mitä sillä on enää merkitystä paljonko se kuluttaa polttoainetta satasella? Toki ymmärrän jos se ihan huvin vuoksi on hauska seurailla lukemia mutta säästömielessä siinä ei ole mitään ideaa.

Tämä on kyllä käsittämätön ajattelumalli, jos auto maksaa Suomen mittakaavassa paljon niin kulutuksella ei olisi enää mitään merkitystä. Samalla logiikalla jos ostaa 500 ke talon niin se voisi olla vaikka suorassa sähkölämmityksessä, eihän tuo sähkönkulutus ole kuin murto-osa talon kokonaishinnasta. Tai voisi ostaa kalliin huvilan Australiasta, eihän matkakulut paljoa ole kun huvila oli niin kallis.

Varsinkin kun kyseinen auto on santun yksityisleasingilla ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto mitä markkinoilla on.
 
Jorski sanoi:
Jos haluaa tavis henkilöautosta maksaa 80th niin mitä sillä on enää merkitystä paljonko se kuluttaa polttoainetta satasella? Toki ymmärrän jos se ihan huvin vuoksi on hauska seurailla lukemia mutta säästömielessä siinä ei ole mitään ideaa.
Auto on aivan sysipaska sijoitus - säästömielessä siinä ei todellakaan ole mitään ideaa. Mutta miksipä ei ostaisi vähän kuluttavaa mallia, jos se muutoin on kelvollinen käyttötarkoitukseensa. Monelle "säästäminen" on selkeästi myös harrastustoimintaa johon ollaan valmiita investoimaan - niin kalliisti toteutetussa asumisessa kuin kalliilla autoillakin. Jos oikeasti on tarvetta säästää, niin siihen löytyy keinot toisaalta...
 
Ajatellaanpa asiaa että ostaa esim. 10v vanhan S-sarjan Mercedeksen joka ei enää vähän ajtettunakaan maksa kuin max30k joka on vähintäänkin Volvon veroinen kampe ajettavuudessa eikä tarvitse miettiä edes meluongelmia on takuulla hiljainen auto, no rahaa jää nyt 50k vaikkapa siihen polttoaineeseen eikä tarvitse murehtia yhtään paljonko kuluttaa. 500k omakotitalo ei välttämättä ole kallis riippuen sijainnista, mutta itse sijoittaisin talon kohdalla enemmän rahaa tonttiin ja ympäristöön kuin itse taloon.
 
Classic sanoi:
Kyllä kansalaiset tietävät, miten ja minkälainen auto kannattaa hankkia - tuodaan diesel vaikkapa naapurista https://www.uusisuomi.fi/raha/255703-kaytettyjen-autojen-tuonti-kasvaa-rajahdysmaisesti-ruotsi-ohittanut-saksan-suosikkimaana

Melkoinen osa väestöstä ei vain yksinkertaisesti pysty uutta autoa hankkimaan. Tai jos pystyisi, niin laittaa nekin rahat mieluummin muuhun kuin huonoon sijoituskohteeseen.


Täällä Kainuussa kun katsoo kylän raittia, niin muutama uusikin auto on, mutta suurin osa on 10-20 vuotta vanhoja. Omalla kohdallakin mennenee joskus seuraavan auton hankinta ulkomaan tuontiin jos ei lotosta tule.
 
Jorski sanoi:
Ajatellaanpa asiaa että ostaa esim. 10v vanhan S-sarjan Mercedeksen joka ei enää vähän ajtettunakaan maksa kuin max30k joka on vähintäänkin Volvon veroinen kampe ajettavuudessa eikä tarvitse miettiä edes meluongelmia on takuulla hiljainen auto, no rahaa jää nyt 50k vaikkapa siihen polttoaineeseen eikä tarvitse murehtia yhtään paljonko kuluttaa. 500k omakotitalo ei välttämättä ole kallis riippuen sijainnista, mutta itse sijoittaisin talon kohdalla enemmän rahaa tonttiin ja ympäristöön kuin itse taloon.

Kun on kumpainenkin taloudessa XC60 sekä Mercedes Benz, niin  kyllä niiden kulutukseen suhtaudutaan aivan yhtä kriittisesti oli se kaksi tai kuusi litraa, eipä tunnu mitenkään mukavalta jos siitä kasvaisivat, vaikka ei taloudellisesti juuri vaikuttaisikaan.
 
Onko joku mitannut paljonko kesäkaudella on XC60 T8 lataukseen kuluva sähköhukka.
Esimerkiksi niin, että auto ladataan tyhjästä täyteen ja sitten auton on piuhan päässä odottamassa. Paljonko kului sähköä?

Talvella kuluu varmasti paljon lämmitykseen joten ei ehkä saada vertailukelpoisia tuloksia.
 
Minulla olisi joku halpis sähkönkulutusmittari, mutta en tiedä paljonko se kestää virtaa, eikö tuo laturi ota sitä ihan kohtalaisesti kun lataa?
 
T8 Volvo sanoi:
Onko joku mitannut paljonko kesäkaudella on XC60 T8 lataukseen kuluva sähköhukka.

Charge Ampsin Halo laturi mittaa lataukseen käytetyn sähkön määrän.  Tyhjästä täyteen on enimillään mennyt 9,0-9,2 kwh. Jos 10,4 kwh akusta saa käyttöön 80% (8,32 kwh), niin hukkaan menee noin 0,7-0,9 kwh. Tästä tosin osa kesällä menee akun jäähdytykseen, auto hurisee tallissa vaikka lataus on päättynyt jo aikaa sitten.
 
snuuba sanoi:
Charge Ampsin Halo laturi mittaa lataukseen käytetyn sähkön määrän.  Tyhjästä täyteen on enimillään mennyt 9,0-9,2 kwh. Jos 10,4 kwh akusta saa käyttöön 80% (8,32 kwh), niin hukkaan menee noin 0,7-0,9 kwh. Tästä tosin osa kesällä menee akun jäähdytykseen, auto hurisee tallissa vaikka lataus on päättynyt jo aikaa sitten.
Tiedätkö meneekö muuhun, jos akku on täynnä ja jäähtynyt, mutta piuha kiinni 24 h?
 
T8 Volvo sanoi:
Tiedätkö meneekö muuhun, jos akku on täynnä ja jäähtynyt, mutta piuha kiinni 24 h?

Kyllä tuolla statistiikassa näkyy aina silloin tällöin 0,1-0,2 kwh kulutuksia, yleensä 15 minuutin lataussessioita useamman tunnin kuluttua täyteen latauksen jälkeen. Voi olla näitä jäähdyttelyhurinoita, kun mustassa tallissa mustalla peltikatolla on ollut aika lämmin viime kuukausien ajan.
 
Jorski sanoi:
Jos haluaa tavis henkilöautosta maksaa 80th niin mitä sillä on enää merkitystä paljonko se kuluttaa polttoainetta satasella? Toki ymmärrän jos se ihan huvin vuoksi on hauska seurailla lukemia mutta säästömielessä siinä ei ole mitään ideaa.
Jotkut meistä myös välittävät paljonko pakoputkista tulee hiilidioksidia sekä muuta paskaa ilmaan ihmisten kiusaksi.
 
Tuli testattua Teslan laturi Verkkokauppa.comin hallissa: Ei suostunut lataamaan T8:aa. Latauspistokkeen valo punastui ja mittaristossa luki latausvirhe. Lukitsi kuitenkin kaapelin kiinni :p
 
tunnelma sanoi:
Tuli testattua Teslan laturi Verkkokauppa.comin hallissa: Ei suostunut lataamaan T8:aa. Latauspistokkeen valo punastui ja mittaristossa luki latausvirhe. Lukitsi kuitenkin kaapelin kiinni :p

Kokeilin tätä samaa joku aika sitten. Hyvin ne on koodattu [emoji16]
 
Kävin kokeileen kaverin xc60 T8 r-design ja hieno sininen maalipinta, olihan se kyllä ihan hyvän tuntuinen kaikinpuolin, ajomoodi purella koko ajan kun kaupungissa pyörittiin ja sähköllä mentiin koko ajan, ei kuulema muista koska tankannut viimeksi!
Mullahan v90cc D4 käytössä, pitikin käydä kokeileen...
Perheessä toisena autona Toyota Rav4 hybrid ja silläkin tulee ajeltua melkein päivittäin, kyllähän nuo hybridit vähän houkuttaa, jo se kun lähdetään liikkeelle, ei kuulu dieselin raksutus.
No sit ku istuin takas 90CC, mulla vaalea sisusta niin olisko se tehnyt harhaa vai onko V90cc hitusen tilavampi sisältä kuskin paikalta joka suuntaan?
Sit piti alkaa tietes katseleen mihin hintaan ja mitä varusteita, no näin vanhan liiton miehenä auto ainoa paikka missä kuuntelen cd-levyjä joita aika pino, 90CC mulla on cd-soitin mutta en ainakaan löytänyt xc60 t8 hybridin lisävarusteista?
 
^onhan noi XC60 ja V90 eri kokoluokan autoja. XC60 verrattavisssa V60 malliin.

CD soitinhan on keskikonsolissa kyynärnojan alla jos sellaisen on varusteena ottanut. T8 malleissa keskitunneli akkua täynnä niin ei toki CD soitinta siihen saa. kuten ei myöskään 4-alueilmastointia.
 
tunnelma sanoi:
Jotkut meistä myös välittävät paljonko pakoputkista tulee hiilidioksidia sekä muuta paskaa ilmaan ihmisten kiusaksi.

Joo, paikalliset päästöt minimiin, vaikka sähkö tehtäisiin esim. Helsingissä (osin) kivihiilellä... Ajosuoritteen sähköllä pitäisi ollakseen ”ympäristöystävällisimmillään” maksimaalinen, joka taas hieman luo sellaista muna kana -asettelua. PHEVit sitten patterin loputtua muuttuu parhaimmillaan todellisiksi bensajäähdytteisiksi, mutta mitä tuosta, kun voi tuntea olevansa maailmanpelastustalkoissa!

Linkki johonkin huuhaajuttuun, jossa Teslan break even point dinosaurusautoon on aika lähellä paalivalmista:

https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/?cn-reloaded=1
 
Kaapo sanoi:
^onhan noi XC60 ja V90 eri kokoluokan autoja. XC60 verrattavisssa V60 malliin.

En ihan heti allekirjoita ajatusta, että V90 olisi kuljettajan paikalta tilavampi kuin XC60. Pääntilaa on korkeammassa luonnollisesti enemmän ja Volvon mittapiirroksen mukaan leveystilaakin 1 cm enemmän kuin V90:ssa.
 
enkero sanoi:
Joo, paikalliset päästöt minimiin, vaikka sähkö tehtäisiin esim. Helsingissä (osin) kivihiilellä... Ajosuoritteen sähköllä pitäisi ollakseen ”ympäristöystävällisimmillään” maksimaalinen, joka taas hieman luo sellaista muna kana -asettelua. PHEVit sitten patterin loputtua muuttuu parhaimmillaan todellisiksi bensajäähdytteisiksi, mutta mitä tuosta, kun voi tuntea olevansa maailmanpelastustalkoissa!

Linkki johonkin huuhaajuttuun, jossa Teslan break even point dinosaurusautoon on aika lähellä paalivalmista:

https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/?cn-reloaded=1
Kivihiilen poltto on kiusallista, mutta onneksi jopa Helsingissä saa töpselistä muuallakin tuotettua energiaa. Suomessa tuotettu kWh päästelee keskimäärin n. 70-140 g hiilidioksidia (Googleen "sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt", osa lähteistä taitaa ottaa huomioon polttoaineen koko elinkaaren). Kilowattitunnilla liikuttaa henkilöautoa noin neljä kilometriä. Eli CO2:ta suuruusluokkaa 18-35 g/km sähköajossa. Ja sitten vielä ne typen oksidit ja pienhiukkaset ym. eivät tuprua suoraan ihmisten sekaan.

Plugari tai sähköauto ei tietenkään ole paras vaihtoehto kaikille, mutta monelle se on. Minulla Volvo näyttää 4,1 l/100 km ja mittarissa 3640 km. Sisältää n. tuhannen kilometrin maantielenkin jolla ei ollut lainkaan latausmahdollisuutta, muutoin joka yö piuhassa, sähköajon tarkkaa osuutta en nyt jaksa laskea. XC60 T8:aa vastaavalla suorituskyvyllä ja sisätiloilla ei taida näin pieniä todellisia päästöjä saavuttaa mitenkään pelkällä polttomoottorilla.

Eri automallien valmistuksessa syntyvistä päästöistä olisi mielenkiintoista saada luotettavaa tietoa.
 
Otettaessa käyttöön yli 35A pääsulakkeet vaaditaan normaalin käyttöönottotarkastuksen lisäksi myös varmennustarkastus. Ei mitenkään vaativa juttu, mutta jokunen satanen tuohonkin sitten sulaa.