https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Talvirenkaiden valinta

18.9 ilmestyy no.17/19 TM, jossa on uusi talvirengastesti.
Mukana 12 nasta- ja 10 kitkarengasmerkkiä.
Luultavasti tuo uusi Conti on mukana, merkkejä/malleja ei mainittu.
 
^Toivotaan, että testi olisi tehty 17" renkailla, kun sitä pienemmissä IceContact 3:ssa on perinteisemmät nastat. Kumirunkoiset FlexStud nastat on 17 " kokoisista alkaen.
 
Meillä lähtee toinen talvi Pösö 508:ssa Michelin X-Ice North 4 renkailla. 1000 nastaa... :eek:
Pito oli kyllä viime talvena ylivoimaisin mitä olen koskaan kokenut. Kyllä noilla uskaltaa vaimon päästää vaikka vesijäisille teille. Uskaltaa muillakin, kitkoillakin, mutta täytyy ainakin itse myöntää noiden piikkien teho.
 
TM-rengastestistä:
Koko: 205/55 R16
Continental IceContact 3 mukana.

Nastarenkaat:
Järjestys ainakin neljän ensimmäisen kohdalla sama kuin 2018.
Neljä tähteä niille.
 
TM:n mukaan Michelin CrossClimate on kesärengas, jota markkinoidaan myös viileille keleille sopivana kesärenkaana. Se on kuitenkin hyväksytty talvikäyttöön ja siten laillinen myös talvirengaskaudella.

Michelin Cross Climate suoriutui lumikokeista juuri ja juuri kunniallisesti. Jäällä se oli sen sijaan talvirenkaisiin verrattuna täysin kelvoton ja vaarallinen.

https://www.is.fi/autot/art-2000006242606.html
 
Tämmöiset taulukot oli tuolla toisaalla...



Se tuli tosiaan testistä selväksi, että CrossClimate kannattaa olla vaihdettu talvirenkaaseen ennen jään saapumista. Yllätyin, kun (mielikuvamarkkinoinnilla?) oli syntynyt itselleni sellainen kuva, että rengas olisi kesäkumia parempi talviolosuhteissa.
 
Markku J sanoi:
En osannut tällaista kysellä, mutta pitänee laittaa kyselyyn. Kelpaisi kyllä, jos siitä jotain hyötyä äänitasoon on.
Ei ole ajamissani vitossarjalaisissa nykyistenkään nastojen ropina tai rengasäänet olleet ongelma, vaikka nastat ovatkin todistettavasti olleet alla. Onko uudemmissa tapahtunut muutoksia äänieristyksessä?
 
MjhXB sanoi:
TM-rengastestistä:
Koko: 205/55 R16
Continental IceContact 3 mukana.

Nastarenkaat:
Järjestys ainakin neljän ensimmäisen kohdalla sama kuin 2018.
Neljä tähteä niille.

Aika kehno arvosana melusta jos oli nämä ihmeelliset kuminastat.
 
Jossain mielessä voisi kai todeta että tuossa testissä Goodyearin nasta oli paras, kun ei saanut seiskaa huonompaa arviota missään kategoriassa! Ei toki kymppiäkään, mutta tasaisen hyvä suoritus. Kaikista muista löytyi jotain kutosen tai jopa vitosenkin arvoista, vaikka sitten laskisi pois suoraan ajettavuuteen vaikuttamattomat melun ja vierintävastuksen.
 
Juuha sanoi:
Tuli ostettua Tuulilasi syksyn kitkavertailulla. Mukana vain 3 merkkirengasta, Conti ja Nokian parhaita, Goodyear kolmantena hieman näiden perässä. Keskieuroopan kitka (Continental) myös mukana ja hävisi jopa tuntemattomalle halpis-kiinalaiskitkalle (Leao) talvipidossa, erityisesti jääjarrutuksessa.
Keskieurooppalainen toisaalta loisti märällä kelillä, kuivalla kelillä ja vesiliirtotestissä ihan kirkkaasti. Tämä kattaa ylivoimaisesti suurimman osan viime talvenkin keleistä Etelä-Suomessa.
Lumella ja jääolosuhteissa eurokitka oli tosiaan peränpitäjä, tosin lumella erot olivat varsin pieniä. Eli jos on eurokitkat, niin ei tarvitse varoa kuin jäällä ajaessa, mutta kai kitkarenkailla ajaessa nyt varoo jäätä (ja potentiaalista jäätä) muutenkin? Kun se paraskaan kitka ei tarjoa nastarenkaan veroista pitoa jäällä, niin on pakko ajaa hiljaa etenkin kurveissa.

Uudella eurokitkalla on todennäköisesti parempi pito kuin omassa autossa olevilla muutaman vuoden vanhoilla Michelinin talvikitkoilla. Olen odotellut, koska menevät vaihtoon, mutta joka talvi niiden pito aina vaan yllättää ja jäävät vielä alle...
 
Mika_M sanoi:
Tämmöiset taulukot oli tuolla toisaalla...



Se tuli tosiaan testistä selväksi, että CrossClimate kannattaa olla vaihdettu talvirenkaaseen ennen jään saapumista. Yllätyin, kun (mielikuvamarkkinoinnilla?) oli syntynyt itselleni sellainen kuva, että rengas olisi kesäkumia parempi talviolosuhteissa.
Eikö sitten ole? Tuossa laittamassasi taulukossa ei ole kesärengasta vertailtavaksi.
 
Totta, ajatusvirhe tuossa minulla. Tarkoitus oli sanoa, että mielikuvani oli sellainen että renkaalla voisi pärjätä jopa ympäri vuoden, toisin kuin kesärenkaalla. Etenkin kun renkaan kyljessä olevien merkintöjen mukaan se on laillinen myös talvirenkaana.

Testin perusteella se ei kuitenkaan ympärivuotiseen käyttöön oikein sovellu, jos pitäisi liikkua paikasta toiseen joka kelissä.
 
Näköjään Hakkis 9 pärjäsi edelleen ok, joskin muutamat menneet edelle. Kaipa nuo rapisijat pitää alle laitattaa jo ennen marraskuuta kun on reissua ylöspäin tiedossa...
 
Mika_M sanoi:
Se tuli tosiaan testistä selväksi, että CrossClimate kannattaa olla vaihdettu talvirenkaaseen ennen jään saapumista. Yllätyin, kun (mielikuvamarkkinoinnilla?) oli syntynyt itselleni sellainen kuva, että rengas olisi kesäkumia parempi talviolosuhteissa.
Niimpä... Vähän olen kanssa pyörällä päästäni, missä sitten on Cross Climaten paikka? Onko ainut vahvuus hiljaisuus kesärenkaana? Jäisillä teillä talvi yleensä alkaa ja jos Cross Climatella ei kautta oikein pysty jatkamaan, niin sitä lienee arvioitava ja verrattava muiden kesärenkaiden kesken, vaikka kuin olisi M+S merkinnällä varustettu.
 
Hyvä, että mainitaan valmistusmaa.
Parhaan arvion saanut jää pois valintalistaltani.

 
Sande sanoi:
Niimpä... Vähän olen kanssa pyörällä päästäni, missä sitten on Cross Climaten paikka?

Itse ajattelisin että maalis-huhtikuun ja loka-marraskuun satunnaisilla talvikeleillä tuon hyödyt tulee esiin. Ei tarvi nastoilla ropistella jo lokakuusta alkaen ihan vain koska oli muutaman päivän lunta maassa. Tai vappuun asti ropistella koska vappuviikolla lumikuuroennusteita. Tällä tavalla voi säästää nastat kunnon talvikuukausille.

Pidoltaan varmaan kesärenkaan ja keskieuroopan kitkan välissä. Jostain luin että Crossclimate lumi/jää-pidoltaan 95% tasoa verrattuna  keskiverto keskieuroopan kitkaan, näin ainakin väitetään. Toki keskieuroopan kitkakin aika kelvoton varsinkin jäällä, mutta parempi kuin kesärengas kuitenkin. Tilanteissa missä kesärenkaalla ei tapahdu mitään kun painaa jarrua, crossclimatella ainakin löytyy vähän pitoa lumella/jäällä. Veikkaisin jos keskieuroopan kitkakin olisi testissä mukanan, Crossclimate olisi talvipidossa lähempänä tätä kuin kesärengasta.
 
Jännä tuo CC verrokkina. Pisteytys viittaa siihen että se on ollut merkkipaalu talvikkaille asfaltilla...

Itse näkisin että edelleen parhaat "sekatalven jatkajat" on nuo sinisellä otsikoidut. Omat CC:t ostin oikeasti kesärenkaiksi ja kumin kovuuden ja kuvion vuoksi en kyllä jäällä usko nuista olevan mihinkään. Talvikkaat talvikkaina.

Se mikä nuista hyvistä taulukoista pisti silmään on melu- ja mukavuuspuoli jossa itse arvostan CC:n ja kitkojen pisteytyksiä.
 
Juuha sanoi:
Itse ajattelisin että maalis-huhtikuun ja loka-marraskuun satunnaisilla talvikeleillä tuon hyödyt tulee esiin. Ei tarvi nastoilla ropistella jo lokakuusta alkaen ihan vain koska oli muutaman päivän lunta maassa. Tai vappuun asti ropistella koska vappuviikolla lumikuuroennusteita. Tällä tavalla voi säästää nastat kunnon talvikuukausille.

Pidoltaan varmaan kesärenkaan ja keskieuroopan kitkan välissä. Jostain luin että Crossclimate lumi/jää-pidoltaan 95% tasoa verrattuna  keskiverto keskieuroopan kitkaan, näin ainakin väitetään. Toki keskieuroopan kitkakin aika kelvoton varsinkin jäällä, mutta parempi kuin kesärengas kuitenkin. Tilanteissa missä kesärenkaalla ei tapahdu mitään kun painaa jarrua, crossclimatella ainakin löytyy vähän pitoa lumella/jäällä. Veikkaisin jos keskieuroopan kitkakin olisi testissä mukanan, Crossclimate olisi talvipidossa lähempänä tätä kuin kesärengasta.

Kaikki kitkat näyttäisi olevan melko kelvottomia jäällä, toki parempia kuin tuo CC
 
yason sanoi:
Keskieurooppalainen toisaalta loisti märällä kelillä, kuivalla kelillä ja vesiliirtotestissä ihan kirkkaasti. Tämä kattaa ylivoimaisesti suurimman osan viime talvenkin keleistä Etelä-Suomessa.

Ei ainakaan niillä teillä, joilla itse ajelin. Voi pitää paikkansa, jos Etelä-Suomen määritelmään mahdutetaan vain kapea rannikkokaistale Helsingistä Turkuun.
 
v. 2018 ja 2019 testeissä oli samat kitkarenkaat: goodyear ja CVC7

Goodyearin melu oli vähentynyt Contin tasolle 2019 ja taas CVC7 vierintävastus oli lisääntynyt. CVC7 suuntavakaus oli pykälä heikompi tänä vuonna. Onkohan nämä todellisia muutoksia vai satunnaisvaihtelua? Jos olisi samat renkaat vuodesta toiseen, niin arvosanat tulisi olla näiden kahden välillä samat suhteessa toisiinsa.

Mielenkiintoisesti v. 2019 testissä oli edellistä testiä vanhempi GY rengas (2017 paistettu).
 
Rascasse sanoi:
v. 2018 ja 2019 testeissä oli samat kitkarenkaat: goodyear ja CVC7

Goodyearin melu oli vähentynyt Contin tasolle 2019 ja taas CVC7 vierintävastus oli lisääntynyt. CVC7 suuntavakaus oli pykälä heikompi tänä vuonna. Onkohan nämä todellisia muutoksia vai satunnaisvaihtelua? Jos olisi samat renkaat vuodesta toiseen, niin arvosanat tulisi olla näiden kahden välillä samat suhteessa toisiinsa.

Mielenkiintoisesti v. 2019 testissä oli edellistä testiä vanhempi GY rengas (2017 paistettu).
Olosuhteet vaihtelee ja nämä arvostelut ei koskaan ole absoluuttisia. Tämän takia ei voi sanoa että vuodesta toiseen vierintävastus lisääntyisi SAMALLA renkaalla tai suuntavakavuus HEIKENTYISI. Ne on vaan joku aistinvaraisesti tai jollain eri mittarilla eri olosuhteissa mitannut ja arvioinut hieman toisin.

Pikkuisen minua alkaa nämä "absoluuttisina totuuksina" ammutut rengastestit närästää, kun asiat ei tosiaan ole ihan niin mustavalkoisia kuin miltä näyttää. Jos kaikki jarrutusmatkat ja käsittelymatkat verrattaisiin esim kuivaan kesäkeliin ja tuohon kesä-verrokkirenkaaseen (esim jarrutus n. 30m) niin olisiko erot enää niin järkyttävänkuuloisia kuin "kymppi jäällä nastarenkaalle, huono kuutonen kitkalle ja ihan paska nelonen kesäkumille" ?