https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Talvirenkaiden valinta

JukkaI sanoi:
Ei voi kyllä Contin kitkojakaan moittia...
Tammikuussa -15 käyttöönotettu kottero ja 140000 km on nyt mittarissa. (Puolet kitkoilla?)
Eilen illalla tuli katseltua, että millaiset ne renkaat olikaan ja 2 euron kolikkotestin mukaan kaikissa yli 4mm vielä pintaa...
Vielä joutuu laittamaan alle...  :)

Jukka

Vieläkö noin vanhat kitkat pitävät? Olen ollut siinä uskossa, että kitkat vaihdetaan liukkauden, ei kulutuspinnan syvyyden mukaan. Itselläni vasta pari kitkatalvea takana, ei kokemusta vaihtotarpeesta vielä.
 
Voi olla pintaa mutta onko pitoa? Aikoinaan Misukan XI3 kitkoilla oli pito finaalissa jo jossain viiden millin paikkeilla, kolmantena talvena. Sama nyt tietysti pätee nastoihinkin minun kokemuksen mukaan, pito loppuu parin talven jälkeen.
 
lnaukkar sanoi:
Voi olla pintaa mutta onko pitoa?
Ei ole.

Lyhyesti ja ytimekkäästi... talvikumeja on muutamissa testeissä testattu kuluneina ja kyllähän se pito romahtaa kitkoissa parin talven jälkeen jo yksin kumin kovettumisen vuoksi. Toinen on kuvion reunojen tylsyminen. Se että kumissa on urasyvyttää, tarkoittaa vaan jonkinlaista turvaa märkää loskaa ja lunta vastaan, mutta jääpolanteella ja tamppautuneella pinnalla muut ominaisuudet ovatkin sitten ratkaisevat.

Itse pohdin jo Atecan kumien vaihtoa keväällä "seuraavalla kaudella", mutta kyllähän ne uudelle omistajalleen sellaisenaan menivät.

Nyt tallissa on vanteilla 2011 paistellut misukat, joissa kyllä pintaa on kolikkotestillä ajatellen tarpeeksi, nastat kaikki tallessa mutta. Parhaat pidot on pidetty jo vuosia sitten. Talvella vaihtoon kun saa vähän oikeaa talvea päälle ja sesonkia ohi. :)
 
ConD sanoi:
Nyt tallissa on vanteilla 2011 paistellut misukat, joissa kyllä pintaa on kolikkotestillä ajatellen tarpeeksi, nastat kaikki tallessa mutta. Parhaat pidot on pidetty jo vuosia sitten. Talvella vaihtoon kun saa vähän oikeaa talvea päälle ja sesonkia ohi. :)

Omat vastaavat pitää mielestäni ihan hyvin, jopa niin hyvin etten viitsi vaihtaa pois vaikka kitkat kiinnostaisi. Mutta ennen tätä olin tottunut ajamaan 11v vanhoilla Kumhon halpisnastoilla joten se varmaan selittää asiaa :)
 
Ajoin viime talven 2012 paistetuilla kitkoilla. Espoolaisena en juuri lunta nähnyt ja nopeusrajoitukset ovat kovin alhaisia eli ei mitään ongelmia. Ei ne vastapaistetutkaan märkää asfalttia muuta kesän veroiseksi, joten sen mukaan mennään.
 
lnaukkar sanoi:
Voi olla pintaa mutta onko pitoa? Aikoinaan Misukan XI3 kitkoilla oli pito finaalissa jo jossain viiden millin paikkeilla, kolmantena talvena. Sama nyt tietysti pätee nastoihinkin minun kokemuksen mukaan, pito loppuu parin talven jälkeen.
tet sanoi:
Vieläkö noin vanhat kitkat pitävät? Olen ollut siinä uskossa, että kitkat vaihdetaan liukkauden, ei kulutuspinnan syvyyden mukaan. Itselläni vasta pari kitkatalvea takana, ei kokemusta vaihtotarpeesta vielä.
ConD sanoi:
Ei ole.

Lyhyesti ja ytimekkäästi... talvikumeja on muutamissa testeissä testattu kuluneina ja kyllähän se pito romahtaa kitkoissa parin talven jälkeen jo yksin kumin kovettumisen vuoksi. Toinen on kuvion reunojen tylsyminen. Se että kumissa on urasyvyttää, tarkoittaa vaan jonkinlaista turvaa märkää loskaa ja lunta vastaan, mutta jääpolanteella ja tamppautuneella pinnalla muut ominaisuudet ovatkin sitten ratkaisevat.

Itse pohdin jo Atecan kumien vaihtoa keväällä "seuraavalla kaudella", mutta kyllähän ne uudelle omistajalleen sellaisenaan menivät.

Nyt tallissa on vanteilla 2011 paistellut misukat, joissa kyllä pintaa on kolikkotestillä ajatellen tarpeeksi, nastat kaikki tallessa mutta. Parhaat pidot on pidetty jo vuosia sitten. Talvella vaihtoon kun saa vähän oikeaa talvea päälle ja sesonkia ohi. :)

Itseäkin yllättänyt, että miten hyvä pito oli vielä viime talvena. Ei tietenkään uuden veroinen, mutta mielestäni mitään romahdusta ei ole tapahtunut. Eihän nämä nyt ole kuin 5 vuotta vanhat renkaat, uusinahan saa myydä 3 vuotiaita...  ;)
Mukulakivi -kadulla kaupungissa ja raskaan peräkärryn vedossa ainoastaan huomasi, että pitoa voisi olla enemmän. Kuitenkin itsellä pääosa ajosta tapahtuu isommilla teillä ja nehän ovat käytännössä sulia läpi talven...

Ainakin alkuun näillä ja katsoo sitten viimeistään Tammikuussa katsastukseen mennessä, että joutuuko rengaskauppaan...  :)

Jukka 
 
antsu sanoi:
Ajoin viime talven 2012 paistetuilla kitkoilla. Espoolaisena en juuri lunta nähnyt ja nopeusrajoitukset ovat kovin alhaisia eli ei mitään ongelmia. Ei ne vastapaistetutkaan märkää asfalttia muuta kesän veroiseksi, joten sen mukaan mennään.

Jos Espoossa viime talvena ajelit, niin sangen ihmeellistä jos et siellä lunta nähnyt, kun tammikuun lopulla pääkaupunkiseudulla oli lunta enemmän kuin lapissa.
 
Talvirenkaat pyöräytän - tai kaveri jolla on rengas- ja tasapainotuskone pyöräyttää - R3:t Pruiskan alkuperäisille vantehille. TeePeeäMäSsät lienevät alkuperäiset eli vm 2017.

Kannattaako nuo vaihtaa nyt samalla uusiin vai ovatko vielä käyttökelpoiset?
 
Jostain löytyi:
"The estimated life expectancy of an OE TPMS sensor is 5 to 12 years, with the average lifespan being 7 years."

Patterit vois vaihtaa kun helposti käsillä. Aika hyvin taitaa itse sensorit kestää, ei niistä juuri kuule että olis mennyt.
 
Huttunen sanoi:
Jostain löytyi:
"The estimated life expectancy of an OE TPMS sensor is 5 to 12 years, with the average lifespan being 7 years."

Patterit vois vaihtaa kun helposti käsillä. Aika hyvin taitaa itse sensorit kestää, ei niistä juuri kuule että olis mennyt.

Taitaa olla sen verta umpi paketti ettei pattereita ainakaan aivan helposti vaihdeta.
 
Juutuubista voi löytyä patterinvaihto ohjeita tarvittaessa, hyvinhän nuo tuntuu kestävän. Minä laittaisin vanhat anturit.
 
Onkohan muilla merkkirenkailla kuin Nokian ja Continental uusia kitkamalleja (viime tai tänä vuonna julkaistuja)? Ajattelin mielenkiinnosta kysellä tarjouksia kun ei oikein nappaa laittaa noita vanhoja nastoja alle, vaikka kunnoltaan ovat ihan hyviä.
 
Tuli ostettua Tuulilasi syksyn kitkavertailulla. Mukana vain 3 merkkirengasta, Conti ja Nokian parhaita, Goodyear kolmantena hieman näiden perässä. Keskieuroopan kitka (Continental) myös mukana ja hävisi jopa tuntemattomalle halpis-kiinalaiskitkalle (Leao) talvipidossa, erityisesti jääjarrutuksessa.
 
Minä ajattelin muuttaa mieltäni tulevan 330e:n talvirenkaiden suhteen. Hkpl 9 piti siihen hankkia, mutta uutta Contin FlexStud -nastoitettua IceContact 3 -rengasta saisi vko 40 alkaen 225/45-18 -kokoisena. Varmaan tuo "kuminasta" on markkinamiesten ylimainostama, mutta ainahan uutuuksia on kiva kokeilla. Kysyin tarjouksia kahdesta paikasta, eka on kyllä reilusti Hkpl 9:ä kalliimpi ja toista odottelen.
 
Mrk sanoi:
Näkeekö tuo Bemari joskus jäätä vai miksi nastat? Eikös tuolla suhata pk-seudun valtaväyliä?

Musta jää, takaveto ja arka & surkea kuski. Siinähän ne perusteet, miksi meidän toisessa autossa on aina ollut nastat.
 
Laitoin tilaukseen Continental IceContact 3 nastarenkaat uutuusnastoilla (FlexStud). Hinta jäi hiukan halvemmaksi kuin Hkpl 9. Toimitusten arvioitu alku on vko 40. Saa sitten nähdä, ehtivätkö ajoissa, vai mennäänkö plan B:llä takaisin Hakkikseen.

Lumix Felgenillä on nopeaa ja hyvää palvelua kun maksoin vannesetin viikonloppuna ja pyysin odottamaan lähettämisen kanssa kunnes tiedän mihin rengasliikkeeseen haluan ne suoraan toimitettavaksi. Tänään lähetin heille toimitusosoitteen ja tunnin päästä tuli UPSin seurantakoodi. Säästöä tuli 740 eur verrattuna merkkiliikkeen tarjoushintaan.
 
Kysyitkö Markku saako noita uusia Conteja myös ContiSilent ominaisuudella?
Tulee se ääntävaimentava "solukumi" renkaan sisäpintaan.

Onkohan mikään lehti yms.puolueeton taho testannut onko siitä hyötyä?
 
GTE Passattiin ostin paikalliselta rengasmyyjältä Continental ContiVikingContact 7.
Saas nähdä miten toimivat. koko 215-55-17. Edellisessä autossa oli cvc6 :set ja olivat ainakin 2 talvea ihan kelvolliset renkaat.
 
JuhaSS sanoi:
Kysyitkö Markku saako noita uusia Conteja myös ContiSilent ominaisuudella?
Tulee se ääntävaimentava "solukumi" renkaan sisäpintaan.

Onkohan mikään lehti yms.puolueeton taho testannut onko siitä hyötyä?

En osannut tällaista kysellä, mutta pitänee laittaa kyselyyn. Kelpaisi kyllä, jos siitä jotain hyötyä äänitasoon on.