autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Talvirenkaiden valinta  (Luettu 275603 kertaa)

Poissa Arcca

• Klassikkoainesta
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Talvirenkaiden valinta
« Vastaus #2920 : 28.12.2018 19:12 »
Ei minunkaan isäukkoa ole koskaan mitkään renkaiden päiväykset kiinnostaneet, tokko osaisi niitä katsoakaan.

Esimerkiksi myin hänelle auton vuonna 2005, jossa oli pari vuotta vanhat nastarenkaat. Samat talvirenkaat näytti olevan vielä, kun ko auto myytiin toissa kesänä. Arviolta siis 13 vuotiaat.
Ajaa kyllä niin rauhallisesti ettei asialla ole kovin suurta merkitystä.

Nyt ajelee neljä vuotiailla kitkoilla, pitääkin vähän seurailla huomaako hän niiden pidon heikkemistä missä vaiheessa, vai huomaako ollenkaan.
Ex - Passat 3B, 3BG, CC, B8

Poissa ConD

« Vastaus #2921 : 28.12.2018 19:17 »
Minullahan ajoi toissakeväänä uudenkarheen auton perään Volvo, josta nainen sitten nousi ihmettelemään asiaa. Kun sitten siinä poliiseja odotellessa ihmettelin ko. Volvon rengastusta, oli paistoleimat vuodelta 2005. Kommentoin sitä vaan, että "kerro isännälle että hommaa sulle kunnon renkaat, nää on ihan paskat nämäki". Vastaus oli että "Ai, mistä sen näkee... minä kun oon luullut että tässä on hyvät renkaat."

Eli se miten ajaa voi vaikuttaa siihen miltä tuntuu se renkaiden kesto, mutta "tositilanteessa" sitten ominaisuudet loppuu. Ko. Volvo lipui siis kävelyvauhtia renkaat lukossa autoni perään eikä pysähtynyt. Nätisti ajellen voi tulla plasebo, että "hyväthän nää on", mutta se vaan kertoo siitä että oikeasti käyttää ajotavallaan pientä osaa uusien renkaiden "ominaisuustasosta" jättäen hyvän turvamarginaalin. Kun rengas ikääntyy, pienenee tuo marginaali olemattomaksi.

Simppeliä sikäli, mutta sellaista ikäänkuin riskinhallintaa. 4kautta max ku mulla vaihtuu kumit.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa -karppa-

• Klassikkoainesta
  • Keski-ikäinen jeesustelija
« Vastaus #2922 : 28.12.2018 20:00 »
Ootko tosissasi vai oliko toi joku vastaheitto edellisiin viesteihin? Itse veikkaan tuota viimeistä.

Ei ihan fakta. Ajeli tyytyväisenä isomummun vanhalla mazdalla, joka oli meidän suvussa 34 vuotta.

Poissa raipuli

• Uudenkarhea
« Vastaus #2923 : 30.12.2018 19:48 »
Minullahan ajoi toissakeväänä uudenkarheen auton perään Volvo, josta nainen sitten nousi ihmettelemään asiaa. Kun sitten siinä poliiseja odotellessa ihmettelin ko. Volvon rengastusta, oli paistoleimat vuodelta 2005. Kommentoin sitä vaan, että "kerro isännälle että hommaa sulle kunnon renkaat, nää on ihan paskat nämäki". Vastaus oli että "Ai, mistä sen näkee... minä kun oon luullut että tässä on hyvät renkaat."

Eli se miten ajaa voi vaikuttaa siihen miltä tuntuu se renkaiden kesto, mutta "tositilanteessa" sitten ominaisuudet loppuu. Ko. Volvo lipui siis kävelyvauhtia renkaat lukossa autoni perään eikä pysähtynyt. Nätisti ajellen voi tulla plasebo, että "hyväthän nää on", mutta se vaan kertoo siitä että oikeasti käyttää ajotavallaan pientä osaa uusien renkaiden "ominaisuustasosta" jättäen hyvän turvamarginaalin. Kun rengas ikääntyy, pienenee tuo marginaali olemattomaksi.

Simppeliä sikäli, mutta sellaista ikäänkuin riskinhallintaa. 4kautta max ku mulla vaihtuu kumit.

Näin juuri. Itsekin olen kuullut, että: "näillä nastoilla ajettu jo 80tkm ja kitkoillahan ei mitään tee". Vanhempien lähes 8v vanhat Contitin nastat oli myös vaihtoon mennessä silminnähden erinomaiset, mutta hengenvaarallisen liukkaat.  Omassa ajossa kitkat kestää noin 50tkm ja edelliset nastasarjat kesti pyöreesti saman. Tosin nastojen ominaisuudet heikkenee todella paljon nopeammin kuin kitkojen. Talvirenkaat vaihtuu jo kilsojen puitteissa kahden talven välein. Kakkos autossa Hankookin nastat, nyt neljäs talvi menossa. Selkeästi huomaa, että pito rupee häviämään vaikka noillakaan ei ole kilsoja kuin noin 15tkm ja kaikki ns lähiajoa eli ei moottoritienopeuden tuomaa nastojen pyöristymistä. Ulkoisestihan nuo ovat myöskin erinomaisessa kunnossa, pintaa varmasti 7-8mm, ja nastoja lähtenyt 1-3/rengas.

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #2924 : 02.01.2019 13:55 »
Jatuksissa vaihtaa nyt alla olevat 245/45/18 talvirenkaat 225/50/18 kokoisiin ja ihmetykseksi näitä ei löydy kovinkaan 'matalille' kantavuuksille kun vastaavia ja vielä matalampia löytyy, mikähän mahtaa olla kupletin juoni ? Vai onko joku bongannut n. 95-luokkaisia ?

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #2925 : 02.01.2019 15:24 »
Parit kiinnostavat mallit löysin joskiun vain toinen täyttää tuon matalan painoluokan vaateen:

1. Yokohama 95 luokkanen https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/yokohama/bluearth-winter-v905/225-50-r18-95v-631019

2. Nokioan WR D4 https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/nokian/wr-d4/225-50-r18-99h-354010

Onko näistä kokemuksia ? Tuota Yokohamaa kehutaan mukavaksi.

Paikalla Karvis

« Vastaus #2926 : 02.01.2019 15:52 »
Tuo Nokialainen on 99 kantavuudella mutta ei noista kumpikaan oikein täkäläisiä talvirenkaan vaatimuksia täytä, jotain keskieuroopan lipsuttimia.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa dominik

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2927 : 04.01.2019 17:26 »
Kirjoitin jo Volvon osioon että tänään tuli eka kokemus kitkoista ja yllätti tosi positiivisesti, pakkasta noin 5 astetta ja jarrutelttin ja pysähdeltiin ja liikenneympyrää pyörittiin ja tosi hyvin kitkat pelasi. Kun ei yhtään kokemusta enkä ole seurannut juttuja kitkoista niin sattuiko tämä keli, 5 pakkasta oleen passeli kitkalle? Kitkat Volvossa V90 millä ajeltiin oli reippaan kokoiset Nokia R3 SUV ja 245/45R20. Itselle tulossa xc60 T8 hybrid ja aloin miettiin tuon hybridin painoa, vaikuttaako negatiivisesti kitkoihin, no varmaan vaikuttaa?

Poissa jarkko_h

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2928 : 04.01.2019 17:54 »
Dominik,
Mulla Nokian R3 SUV Outbackissä ja myös positiivisesti yllättynyt. Erityisesti olen yllättynyt 0 kelin ympärillä olevasta pidosta. Hämmästyttää erityisesti karkean jääkelin pito osittain sohjoisella pinnalla.

Ainoa keli ja paikka, jossa on ollut pientä lipsumista on ollut -10  asteen pakkasessa risteyksessä kovaksi tamppautunut ja kiilloittunut lumi. Semmoinen jääksi tamppautunut lumi, jossa ei jaloin pysy pystyssä. Samanlaisissa paikoissa kyllä lipsui myös nastarenkaat ja en ihan varma kumpi parempi. Joskus tuntuu erikoiselta, että noin kylmässä voi olla noin liukasta.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019 17:57 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa JukkaI

• Uudenkarhea
« Vastaus #2929 : 05.01.2019 09:53 »
Kirjoitin jo Volvon osioon että tänään tuli eka kokemus kitkoista ja yllätti tosi positiivisesti, pakkasta noin 5 astetta ja jarrutelttin ja pysähdeltiin ja liikenneympyrää pyörittiin ja tosi hyvin kitkat pelasi.
Itse olen ajellut muistaakseni vuodesta 2001 lähtien kitkoilla. Kilometreja tulee 30000-35000 km vuodessa, joista varmaankin puolet? kitkoilla ja pääsääntöisesti Pohjois-Pohjanmaan alueella.
Täällähän tiet suolataan ahkerasti, joten suurin osa talviajostakin on sulilla teillä. Vuodessa on sellainen 10 päivää, jolloin tulee mieleen, että nastatkin voisi laittaa, mutta vielä on mukavuus voittanut. Nykyautojen elektroniikkahan auttaa paljon...

Viimeksi viime maanantaina (31.12.2018) Oulun keskustassa ajellessa mukulakivikadut olivat niin liukkaat, että kitkoilla ei ollut kyllä mitään pitoa. Tuntui että risteyksiin ei voi tulla niin hiljaa ettei mene pitkäksi ja Pokkisentörmästä ei meinannut päästä ylös. No tiellä pysyttiin ja keneenkään ei törmätty...  :)

Jukka

Poissa -karppa-

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2930 : 05.01.2019 10:05 »
Itse olen ajellut muistaakseni vuodesta 2001 lähtien kitkoilla. Kilometreja tulee 30000-35000 km vuodessa, joista varmaankin puolet? kitkoilla ja pääsääntöisesti Pohjois-Pohjanmaan alueella.
Täällähän tiet suolataan ahkerasti, joten suurin osa talviajostakin on sulilla teillä. Vuodessa on sellainen 10 päivää, jolloin tulee mieleen, että nastatkin voisi laittaa, mutta vielä on mukavuus voittanut. Nykyautojen elektroniikkahan auttaa paljon...

Viimeksi viime maanantaina (31.12.2018) Oulun keskustassa ajellessa mukulakivikadut olivat niin liukkaat, että kitkoilla ei ollut kyllä mitään pitoa. Tuntui että risteyksiin ei voi tulla niin hiljaa ettei mene pitkäksi ja Pokkisentörmästä ei meinannut päästä ylös. No tiellä pysyttiin ja keneenkään ei törmätty...  :)

Jukka

Oulussa 21 vuotta asuneena ei ongelmia nastoilla ollut. Eikä kyllä ole ollut, kun ole siellä käynyt. Jotkut oikein jännittää tuota pokkisentörmää  ;D.

Tuossa viikolla sellaiset 1500km tuli ajettua etu ja nelivetoisella autolla joissa molemmissa conti ice contact 2 nastat. Teillä missä EI ole ohituskaistoja esim. JKL-Seinäjoki tai JKL-Kokkola. Lämpotilat vaihteli -22 asteesta +2 asteeseen ja missään vaiheessa ei ollut ongelmia saati olisi tarvinnut olla  Jäätä ja lunta riitti eikä tiet todellakaan olleet paljasta asvalttia. Tasan 0 autoa ohitti minut (Ajonopeus n. +5%), mutta itse sain ohittaa useampia köröttelijöitä ilman ongelmia. Jopa 100 heppaisella raketilla meni yhdistelmien ohitukset iloisesti ilman ongelmia, kun pitoa löytyy ja renkaat on loogiset ajaa.

Pari kertaa sai myös renkaiden pitoa kokeilla, kun yksi yhdistelmä päätti rohkeasti 80km/h rajoituksella kääntää eteen, että jouduin tiputtamaan vauhdin alle 40km/h jäisellä tiellä ja toisen kerran joku tuli vajaavetoisella autolla sekä paskoilla renkailla risteyksestä kolmion takaa eteen, mutta se auto ei kiihtynytkään. Näitä itse asiassa tuli useampikin kappale ja yleensä jäivät köröttelemään -10km/h alle nopeusrajoituksen. Yleensä minun takana ei ollut ketään, mutta eteen piti päästä...

Poissa Bawuka

« Vastaus #2931 : 05.01.2019 10:08 »
Itsellä on myös tuossa allekirjoituksen Aassa Goodyearin kitkat. Ekat kitkat sitten 10-vuoteen. Ihan positiivinen yllätys. Hyvin pärjää kun tiedostaa ajavansa kitkalla. Toisessa autossa nämä Hankookin uudet nastat. Yhtenä päivänä kun märkä keli jäätikköineen teki kitkalla ajelun aika mateluksi varsinkin ympyröissä niin päätin lähteä heittämään lenkin tuolla nastoitetulla autolla. Lopputulemaksi, nastat talvirenkaisa on kuin kirosanat puheessa - joskus niitä vain tarvitaan asian saattamiseksi perille. Kyllä se "rauta"tappi vain puree jäähän eri tavalla kuin "kumi".
-18 MB A200 A Progressive

Poissa -karppa-

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2932 : 17.01.2019 21:18 »
Tuli taas tänään tehtyä empiiristä tutkimusta, kun kävin vaihtelemassa nastarenkaita autoon. Vertailin hieman nastarenkaiden painoja.

205/55R16 nastarenkaat:
Nokian hakkapeliitta 9  9kg
Continental Conti ice contact 2 10.2kg
michelin x-ice north 4 10.2kg.

Vertailuna 215/55R17:
Continental Conti Ice contact 2 10.8kg

Eli jos jousittamatonta massaa vain ajattelee, niin kannattaa miettiä hakkapeliitta 9:jä.

Poissa antsu

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2933 : 17.01.2019 21:24 »
Kisaako sitä olisi tarkoitus ajaa 8)

Poissa -karppa-

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2934 : 17.01.2019 21:39 »
Kisaako sitä olisi tarkoitus ajaa 8)

Yleensä bensalenkkarit eivät ymmärrä mitä tarkoittaa jousittamaton massa ja sen tiputtaminen...

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=2600.0

Toki jos haluaa ajaa paskatina vanteilla ja painavilla kiinarenkailla, niin onhan sekin joku valinta.

EDIT: Ja ihan liikenteessä mä ajelen, mutta kiinnostaa hieman mikä vaikuttaa mihinkin.

Poissa antsu

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2935 : 17.01.2019 21:42 »
Saattaa olla, että ymmärretäänkin, mutta ehkä ymmärretään myös, että tavallisessa liikenteessä muut asiat merkitsevät enemmän ;)

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #2936 : 17.01.2019 22:10 »
Kevyempi vanne-/rengaskombinaatio tuo mukanaan myös paremman ohjattavuuden, paremman alustan toiminnan ja paremmat jarrut. Kyllä nuo mainitsemani seikat ovat ihan käypää valuuttaa siinä tavallisessakin liikenteessä  ;)

Itselläni on nyt alla sikakovat, liian leveät ja painavatkin talvikombinaatiot ja olen päivittämässä niitä keposempiin, raportoin sitten kuinka kävi  8)
« Viimeksi muokattu: 17.01.2019 22:13 kirjoittanut TON-III »

Poissa völvöxc60

• Legenda
« Vastaus #2937 : 18.01.2019 10:27 »
Jatketaan täällä 8)
No jos siirtyy tollaisesta "onks tuolla ilmaa edes" profiilista kunnon pullakumiin niin asia lienee vähän eri.

En ole moiseen kyllä törmännyt, meillä on firmassa useampi Fiesta ja KAIKKIIN ollaan ostettu just nimenomaan paksummat kumit koska ne matalaprofiiliset on aivan paskoja.

E: pahoittelut tallin sotkemisesta... Jatketaas muualla.
Ilmeisesti kumminkin oikeassa profiilisuhteessa olette vaihtaneet rengastusta? Tuossa ST Fiestassa korvaava koko tuohon 205/45/17 kokoon olisi 205/50/16 eikä tuo 205/55/16 minkä kaveri oli laittanut koska se on edullinen koko. Vakiona ST Fiestassa on 205/40/18 koko 8)

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2938 : 23.01.2019 07:58 »
Onko Continentalin 7 kitkoista kokemuksia kertynyt?
Michelin -kitkat vaihtuivat kehuttuihin Continentaleihin viime syksynä. Minusta Michelinit olivat paremmat ja suuntavakaammat - lähes kuin kesärenkaat - ainakin kuivalla asvaltilla. Ehkä näissä Conteissa on vähän parempi pito, mutta ajaminen ei tunnu yhtä vakaalta kuin ennen. 
Tulossa MB C300d 4matic, Nyt MB C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa psxgamer

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2939 : 24.01.2019 09:55 »
Kuinka usein olette kitkat uusineet? Itsellä on vuonna 2016 alla olleet Continentalin kitkat ja tämä on eka talvi kun alkaa tuntua, että liukasta olisi. Toki nyt on pääkaupunkiseudullakin ollut kunnon pakkasia ja tiet paikoitellen hyvin jäässä, mutta silti vähän outoa fiilis kun Octavia sutii vielä nelosvaihteella.  ;D

Mieleen muistuu tämä vanha Moottorin tekemä testi kitkoista. Testissä uusi, kolme ja viisivuotias kitkarengas:
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/kitkarengastesti-kylla-noilla-viela-yhden-talven-ajaa-vai-ajaako/

Itsellä siis näillä kitkoilla nyt neljäs talvi menossa. Kilometrejä ei vuodessa ja talvessa kyllä niin paljon tule (nyt ajettu 49tk alkaen tammikuu 2019), mutta kaipa parhaat pidot on nyt takanapäin? Joko tässä vaiheessa talvea saa hyvällä alella uusia renkaita?