https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Alfan maahantuonti loppuu

jlindstrom sanoi:
Täällähän on herätelty 2 vuotta vanha threadi henkiin [emoji16]

Alfa kyllä kaipaisi pelastajaa. Uudet Alfat ovat hienon näköisiä ja ilmeisen mukavia ajettavia. Kilpailuun nähden hinnatkin kohdillaan, mutta vanha maine syö ostajia. Käytetyn Alfan arvostus on ihan minimissään, niin ihmiset ei uskalla ostaa.

Saisi VAG pelastaa tuosta uuden merkin rintamaansa, kuten tekivät Skodalle ja Seatille. Italialaisia urheiluautojahan siellä jo löytyykin omasta takaa, niin sopisi samaan palettiin.

Realistisesti tosin, puhdas kuvitelmahan tuo on eikä tule tapahtumaan.

Minä taas toivon ettei vag sentään rohmua tätä kuten esimerkiksi Laakkonen rohmuaa kohta kaikki maamme autoliikkeet. Alfalla pitää olla aito italialainen geeniperimä ja sielu eikä mitään volkkariosista koottua jossa vain muotoilu olisi alfamainen -jos kohta sitäkään.

Sitten taas asiaan: mistä se johtuu ettei nuo mene kaupaksi? Miksi niiden hinta tippuu vauhdilla vs. kilpailijat? Miksi kansa meillä ja ilmeisesti muuallakin vieroksuu eikä uskalla ostaa? Onko syynä vain vanha maine? Vai onko tuotteen arjen laadussa sanomista? Minulla oli uutena ostettu Giulietta multi air 2011 ja ei se täysin ilman vikoja selvinnyt, ja niiden vihastuttavuutta lisäsi Autokeskuksen onneton tunarointi ja osaamattomuus. Hinta tippui reippaasti eikä moni muun merkin autoliike halunnut ottaa edes vaihdossa.

Nyt kun Alfa olisi uudessa loistossa perustaltaan uudessa Giuliassa ja miksei Stelviossakin (muoto, ajettavuus jne) niin tehtaan kannattaisi kiinnittää huomiota laatuun. En itse ole noilla malleilla ajanut, mutta liian monen autotoimittajan huomiona on ollut jo koeajolla ilmenneet laatupuutteet (Giuliassa ilmastointi ei pitänyt lämpötilaa haluttuna, Stelviossa irvisti polttoainekorkki ja yhdessä taisi rikkoontua kuskinpenkin säätö). Vanhoissa Tekniikan Maailmoissa 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa taas kehuttiin koeajoilla Alfan laadukkuutta, kuten 1750 Berlinaa tai Giulia superia. Osalla varmasti uudetkin Alfat ovat olleet ongelmattomia, mutta vikayksilöitä lienee peruskaaroja enemmän. Myös myynti-ja huoltoverkoston uskottavuus on ainakin Suomessa ns. nolla. Harmi, sillä merkki on mahtava historialtaan ja imago on maukas, ja tuotteiden perussuunnittelu pääosin hyvä. Sielu on myös palannut GM-sekoilun jälkeen. Toivon vilpittömästi merkin nousua ja myyntiä myös täällä korvessa.
 
Hyvää minäkin merkille toivon ja parasta toki olisi itsenäinen menestys, mutta kun se ei näytä toteutuvan...

Tuolta pohjalta tuon VAG-heiton päässäni rakensin. Mieluummin näkisin konserniosilla ladatun Alfan näköisen ja brändätyn tuotteen kuin jälleen yhden perinteisen merkin kuoleman.

Parhaimmillaan VAG:kin on antanut brändien säilyttää luontoaan. Eihän Lamborghinia tai Bugattiakaan ole pilattu.

Merkin menestykseen paikallisesti varmasti vaikuttaa tuo kyseenalainen maine yhdistettynä käpyiseen myynti- ja huoltoverkostoon. Aika vahvassa on mielikuva sähkövikaisista ja ruostuvista italiaanoista.
 
jlindstrom sanoi:
Täällähän on herätelty 2 vuotta vanha threadi henkiin [emoji16]

Onko mikään muuttunut parempaan päin?

Uusia pelastajaksi povattuja malleja on tullut, mutta onko joku sellaisia luonnossa tavannut?

Alfalle todellakin soisi uuden nousun.
 
Vaan mites jos Alfan ostaisikin joku isoista Kiinalaisista? Volvo, Lotus ja Jaguar näyttää ainakin saaneen uutta virtaa kiinalaisomistuksen jälkeen.

Brändillä on nähdäkseni reilusti arvoa ja tuotteetkin alkaa taas olemaan kunnossa. Omalta näkökulmalta raju arvonalenema on iso ongelma, ei uskalla ostaa kun ei tiedä pääseekö eroon.
 
En ole mikään erityinen Alfan ystävä, mutta uusien mallien muotoilu on kyllä kiinnostusta herättävä.
Eikös noille uusille malleille  anneta pitkiä takuita mailmalla, luulisi että  auttaisi synnyttämään luottamusta laatuun(?).
 
Kyllä ja ei. Jos samaan aikaan esittelyautot hajoavat lehdistön käsittelyssä, huoltoverkosto on epäuskottava ja koko merkin tulevaisuuden ajatellaan olevan vaakalaudalla niin...

Lisäksi tuo käytettyjen huono arvostus. Sehän näkyy edelleen myös Seatin tilanteessa Suomessa. Siellä on ihan ok verkosto ja tuote kunnossa, mutta käytettyjen arvostus vaikka vs Skoda tai VW on kuralla -> myynti ei vedä parhaalla teholla. Tosin tuo on kait hiljalleen kääntymässä.

Anyway, kyllä se tuossa näkyy ettei luottamus synny helpolla. Edelleen on myös ihmisiä, jotka ei brändin historian vuoksi suostu edes Skodaa ostamaan.

Joku kiinalainen tai intialainenkin pelastaja voisi toimia. Kunhan ostajalla vaan olisi aito intohimo merkin kehittämiseen. Rahaa pitäisi panostaa malliston laajentamiseen ja laadun kehittämiseen ihan merkittävästi. Eriasia sitten on, suostuttaisiinko Alfa irrottamaan konsernista vai joutuisiko ostamaan koko p**kan.
 
jlindstrom sanoi:
Kyllä ja ei. Jos samaan aikaan esittelyautot hajoavat lehdistön käsittelyssä, huoltoverkosto on epäuskottava ja koko merkin tulevaisuuden ajatellaan olevan vaakalaudalla niin...

Lisäksi tuo käytettyjen huono arvostus. Sehän näkyy edelleen myös Seatin tilanteessa Suomessa. Siellä on ihan ok verkosto ja tuote kunnossa, mutta käytettyjen arvostus vaikka vs Skoda tai VW on kuralla -> myynti ei vedä parhaalla teholla. Tosin tuo on kait hiljalleen kääntymässä.

Viimeisessä isossa uudistuksessa Alfan johto katsoi peruutuspeiliin, eli tekninen keihäänkärki oli siirtyä takavetoon. Sillä pelillä ei oikein voi menestyä. Jos katse olisi ollut eteenpäin edes nelivetoon tai mielummin hybriditekniikoihin, yms, niin voisi olla edellytyksiä saada markkinoita takaisin. (Toinen aikoinaan peruutuspeliin katsonut firma oli edesmennyt saab, kätevä combi-sedan perinne unohdettiin ja uusittu 9-3 tuotiin vain sedanina, esim oma isäni lopetti saabien ostot siihen)

Seatin käytettyjen aliarvostus on jo mennyttä aikaa. Vaihdoin 2014 Leonin 2-vuotiaana 2016, hyvitys oli aivan loistava ja tämä loistava hyvitys oli saatavilla mm Seat ja Toyota kaupasta. Toki euroissa seat käytetty on volkkaria tai skodaa halvempi, mutta niin se on uutta ostettaessakin.
 
tmr97 sanoi:
Viimeisessä isossa uudistuksessa Alfan johto katsoi peruutuspeiliin, eli tekninen keihäänkärki oli siirtyä takavetoon. Sillä pelillä ei oikein voi menestyä. Jos katse olisi ollut eteenpäin edes nelivetoon tai mielummin hybriditekniikoihin, yms, niin voisi olla edellytyksiä saada markkinoita takaisin.

Nelivetomalleja löytyy kilpailukykyisin hinnoin ja hybridi on putkessa.

Enemmän lehdistössä autot on suitsutusta saaneet kuin risuja, noita laatuongelmaisia koeajoautoja tainnut osua yhdelle tai kahdelle jenkkilehdelle. Vaikka toki en usko että täysin priimaa tehdas edelleenkään pukkaa, niin kyllä ongelmat taitaa silti olla enemmän maineessa kuin uusissa tuotteissa.
 
Englannin maahantuoja vauhditaa myyntiä uudella takuulla, joka koskee Giuliaa, Stelviota ja Giuliettaa. Takuu on 5-vuotta/75.000 miles (reilut 120.000km), lisäksi kolmen vuoden ilmaiset huollot (kattaa osat, työt ja öljyt) ja viiden vuoden ilmainen tiepalvelu. Voisi meilläkin vauhdittaa kauppaa?
 
jlindstrom sanoi:
Tuolta pohjalta tuon VAG-heiton päässäni rakensin. Mieluummin näkisin konserniosilla ladatun Alfan näköisen ja brändätyn tuotteen kuin jälleen yhden perinteisen merkin kuoleman.

Parhaimmillaan VAG:kin on antanut brändien säilyttää luontoaan. Eihän Lamborghinia tai Bugattiakaan ole pilattu.

Ainakin Bentley Continental on "Volkkaristettu". Hyvin paljon samat osat löytyy Passattista, Phaetonista ja Audi A8:sta. Jotain osia on myös otettu Golfista. Bentleyn osina hinta on vain kolminkertainen. Osat ovat samat. Mutta kait se on tätä nykymaailmaa eikä VAG poikkea muista.
 
Benkku sanoi:
Ainakin Bentley Continental on "Volkkaristettu". Hyvin paljon samat osat löytyy Passattista, Phaetonista ja Audi A8:sta.
Lambossakin on jo pitkään ollut Volkkarin osia, mm. vilkku- ja valoviikset on ihan suoraan jostain passatista. Huracanin moottori on sama kuin paljon halvemmassa R8:ssa jne. Ei Alfa tuolta välty jos VAG sen ostaa. Viimeistään mallien uudistamisen yhteydessä pellin alta löytyisi varmasti paljon VAG:n tekniikkaa.
 
Ferrari ei kuulu FCA-konserniin, toisin kuin Alfa, mutta yhteistyötä toki on paljon ja Exor toki molemmissa suurin omistaja.
 
Alfan pari mallia itseänikin kiinnostaisi mutta ei vaan uskalla ostaa kun jatkosta ei mitään varmuutta.

Olen pitkään ihmetellyt mainonnan määrää, paikallislehdessäkin aika useasti Alfan isoja mainoksia. Uusia Alfoja ei liikenteessä usein näe, eivätkä valtakunnalliset myyntimäärätkään ole kuin muutamia kymmeniä. Tulee siinä hintaa auto/mainos. 
 
Penguin sanoi:
Ferrari ei kuulu FCA-konserniin, toisin kuin Alfa, mutta yhteistyötä toki on paljon ja Exor toki molemmissa suurin omistaja.

Eikös Fiat ole suurin Ferrarin omistaja ?
Vai onko ne luopuneet aikaisemmasta 90% omistusosuudestaan kokonaan ?

Edit:2014 näköjään luopuneet.
 
dingdongpingpong sanoi:
Sehän tarkoittaa että myyvät 15-20%-yks tappiolla...:)

Jatkuva loppuunmyynti? No joo, en tiedä Ruotsin dealereitten hinnoittelurakennetta enkä ole vertaillut hintoja Suomeen ja Saksaan. Mutta harmittavaa että hieno merkki on huonossa vedossa.

Nimimerkillä 2,5 Alfaa omistaneena... Giulia, Giulietta ja GTV