autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä soundbarin ostoon?!  (Luettu 4105 kertaa)

Paikalla Kale

• Klassikko
Vs: Vinkkejä soundbarin ostoon?!
« Vastaus #40 : 27.03.2019 09:25 »
Mutta kun tv:n katselukulma on usein sivussa mm. uutisten ja ei niin keskittyneen katselun aikana, molemmin puolin, ei kahden stereokaiuttinen kuuntelu ole optimaalista...

Tarviiko sen optimaalista ollakaan jos uutisia katselee/kuuntelee? Kyllä meillä G2:set toimii ihan kaikkien ohjelmien kanssa ja lisäksi kuuluu talon toiseen päähän asti. Eli ainakin itse suosittelen juurikin aktiivikaiuttimia television pariksi.

Poissa Juuha

• Klassikkoainesta
« Vastaus #41 : 27.03.2019 09:39 »
Musiikin kuuntelu olisi pääasiallinen syy miksi tekisi mieli päivittää tuo 150€ JBL 2.1 soundbar, elokuviin tuo kyllä riittää mainiosti. Luulis että 3-tie soundbar huomattavasti suuremmalla teholla ja bassokaiuttimella olisi parempi musiikin kannalta. Minulla soundbar toimii kodin yleiskaiuttimena, eli kuuntelen sillä kaikkea ja aina kytkettynä telkkariin.

Saako noilla aktiivi-stereokaiuttimilla yhtä kätevästi kaukosäätimella vaihdeltua optisen/bluetoothin välillä? Ja löytyykö äänisäätöjä elokuvia/musiikkia varten? Ajattelin että pelkästään tilankäytön takia soundbar ehkä sopisi paremmin, ettei noita stereokaiuttimia tarvisi laitttaa johki nurkkaan lattialle kun ei tv-pöydälle mahdu.

Paikalla Uti

• Klassikkoainesta
« Vastaus #42 : 27.03.2019 18:30 »
Tarviiko sen optimaalista ollakaan jos uutisia katselee/kuuntelee? Kyllä meillä G2:set toimii ihan kaikkien ohjelmien kanssa ja lisäksi kuuluu talon toiseen päähän asti. Eli ainakin itse suosittelen juurikin aktiivikaiuttimia television pariksi.
Mutta kun katsoo tv:tä vasemmalta puolen sivusta, kuuluu Genelecin vasen kaiutin ja oikealta puolen oikea kaiutin. Soundbarista ääni kuuluu kuvaruudun keskeltä vaikka istuukin hieman TV:n sivulla. Mutta kukin toimii tavallaan. Kuvassa vielä edellinen Sonyn soundbar ja edellinen Sony KD55-XD9305 telkkari
« Viimeksi muokattu: 27.03.2019 18:33 kirjoittanut Uti »

Paikalla Kale

• Klassikko
« Vastaus #43 : 27.03.2019 20:36 »
Mutta kun katsoo tv:tä vasemmalta puolen sivusta, kuuluu Genelecin vasen kaiutin ja oikealta puolen oikea kaiutin. Soundbarista ääni kuuluu kuvaruudun keskeltä vaikka istuukin hieman TV:n sivulla. Mutta kukin toimii tavallaan. Kuvassa vielä edellinen Sonyn soundbar ja edellinen Sony KD55-XD9305 telkkari

Meillä nuo pienemmät Genet on kiinni television reunassa ja ei tuo mitenkään häiritsevää ole että kaiuttimet on sivuilla. Niinhän ne oli putkitelkkareissakin aika yleisesti. Ja kyllä jos vasemmalta puolelta kuuntelee niin kuuluu molemmat puolet.

Poissa tmr97

• Klassikkoainesta
« Vastaus #44 : 27.03.2019 22:09 »
Genet voi kiinnittää hyvinkin monipuolisesti. Itse olen jo kahdessa eri asunnossa päätynyt laittamaan ne ylös lähelle katonrajaa. Ei vie tilaa yhtään. Kuvassa pienin malli 30-asteen kulmassa alaspäin. Se onnistuu 12€:n vakio seinäkiinnikkeellä.
Jotta ei tarvita mitään lisälaitteita, niin TV:ssä täytyy olla kakella säädettävä audio-ulostulo. Esim Sonyn telkkareissa on.

« Viimeksi muokattu: 27.03.2019 22:12 kirjoittanut tmr97 »

Poissa GTA1

• Klassikko
  • BMW 3Gt
  • F34 320iA x-Drive ///M-Sport
« Vastaus #45 : 27.03.2019 22:21 »
^Tuo äänilähtöjen säätöjen poistuminen on mielestäni iso ongelma kun töllön omien kaiuttimien sijaan käytetään vaikka ulkoisia kaiuttimia linjalähdön takaa. Sonyssako ne jää säädettäviksi?
Itse jouduin hommaamaan juuri siitä syystä siihen väliin Sonos Connectin jonka taakse sitten aktiivit (Bose Homewide 2.1).

Poissa tmr97

• Klassikkoainesta
« Vastaus #46 : 27.03.2019 22:44 »
^Tuo äänilähtöjen säätöjen poistuminen on mielestäni iso ongelma kun töllön omien kaiuttimien sijaan käytetään vaikka ulkoisia kaiuttimia linjalähdön takaa. Sonyssako ne jää säädettäviksi?
Itse jouduin hommaamaan juuri siitä syystä siihen väliin Sonos Connectin jonka taakse sitten aktiivit (Bose Homewide 2.1).

Sonyissä ääniulostulon muodon voi ääni-asetuksista valita. Ja valinnoista löytyy "äänilähtö säädettävä". Liitin on minijakki. Johtona ihan perus minijakki - 2*XLR toimii hienosti.

Poissa Pele

• Uudenkarhea
« Vastaus #47 : 28.03.2019 07:30 »
suosittelen jbl:n semmosta mallia, jossa on subbari

Poissa JanM

• Uudenkarhea
« Vastaus #48 : 02.04.2019 20:17 »
Kiitos vinkistä Powerin JBL Bar 3.1 tarjouksen osalta, paketti saapui viimein tänään. Etsinnässä oli "huomaamaton" tai oikeammin sisustukseen sopiva ratkaisu TV:n perusäänentoiston parantamiseksi, harvakseltaan myös taustamusiikin tarve äänilähteenä esim. Spotify. Genelec G1/2 + F One/Two paketista pyysin jo aikaisemmin tarjouksen mutta tarvittavan äänilähteen kanssa paketti on kieltämättä jo arvokas. Toki edullisempiakin aktiivipaketteja olisi saatavilla joilla lähtökohta on jo ihan toinen mutta mielestäni hinta-/laatusuhde on jokseenkin hyvä tähän tarpeeseen. Mukana toimitettu 2m HDMI (Eth) ei yltänyt kiertämään putkitusten kautta joten asennusta pitää vielä fiksata pidemmällä piuhalla.

https://img.aijaa.com/b/00422/14685427.jpg

Hinta näytti palautuvan tarjouksen jälkeen tasolle 529€, kuitenkin vahva suositus 350€ hintaluokkaan.

Poissa otj

« Vastaus #49 : 03.04.2019 19:25 »
Tätä on kehuttu:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27541

Tuollaisen hintaluokan soundbar olisi itselläkin kiikarissa.

Poissa Markku J

« Vastaus #50 : 08.11.2019 19:35 »
Sain tänään päähäni ostaa halvan soundbarin LG OLED 55" B9:n pariksi. Minulla on ikivanhat, mutta aika raskaansarjan kotiteatterilaitteet kyllä, mutta niitä ei jaksa ihan normikatselussa laittaa päälle ja säädellä.

Lueskelin muutaman testin ja tästä tarttui ykkösvaihtoehdoiksi ensimmäiset kaksi, Sonos Beam ja JBL Bar Studio.
https://www.whathifi.com/best-buys/home-cinema/best-soundbars

Halusin edullisen ja pienikokoisen laitteen ilman erillistä subbaria, koska minulla on jo iso REL -subbari.
Kuuntelin Sonoksen Gigantissa ja mukavasti se soi. Se on hiukan turhan korkea sijoitettavaksi LG:n eteen, kun sen jalusta on vain noin 4,5 cm. Gigantissa oli liiankin runsas valikoima, ja valinta on aika hankalaa asiaan perehtymättömälle.

Säästäväisyys iski, ja hain Powerista "koekuunteluun" (60 vrk palautusaika) tuon testin kakkosen, JBL:n halpiksen. Ostin sen hintaan 139 eur. Tuollainen 1,4 kg muoviboksi, jossa on 2x2" ja 2x1,5" kaiuttimet ei aseta odotuksia millekään tasolle, mutta täytyy sanoa, että olen yllättynyt äänen muhkeudesta ja siitä parannuksesta, minkä tämä telkkarin perusäänentoistoon tuo. Tämähän on vain 2 -kanavaisella Dolby -äänellä varustettu, mutta paljon tämäkin elävöittää äänikuvaa.

Pitää vielä kuulostella tätä hieman lisää ja päättää sitten, onko syytä vaihtaa kalliimpaan malliin. Tästä on tullut 2019 -mallin päivitys Bar 2.0 All-in-one, jossa on kaksi ovaalinmuotoista kaiutinelementtiä - lieneekö sitten parannus vai heikennys...
« Viimeksi muokattu: 08.11.2019 20:34 kirjoittanut Markku J »
Autostadium ry:n puheenjohtaja.