https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mercedes me

Testailin tänään Mercedes me geofencing ominaisuutta. Ominaisuudella siis määritellään alue josta poistuttaessa tai johon saavuttaessa (tai sekä että) tulee hälytys tekstiviestillä / sähköpostilla. Alueita voi tehdä useita ja niille voi määritellä erilaisia aikoja milloin ovat voimassa.

Minulla ei moiselle ole käyttöä näin yhden hengen taloudessa, mutta äkkiseltään tulee mieleen perheet joissa juniorit käyttävät autoa tai sitten jomman kumman vanhemman menoja pitää seurata syystä tai toisesta. Autoon tulee kyllä näyttöön paikannuksesta kertova symboli, mutta asiasta mitään tietämättömälle se ei juuri kerro mitään.

Mercedes me tuntuu toimivalta systeemiltä. :) Vielä kun saisi autossa Mercedes-Benz Appsit toimimaan, niin olisin tyytyväinen. Jostain syystä ne eivät toimi, eivätkä toimineen Veho Airportissa toisessa samanlaisessa autossa. Selvittelevät asiaa.
 
Nyt on hieman kokemusta palveluista. Mielenkiintoista oli että kävin ensin C-sarjalaiseen (2015) hakemassa adapterin. Olin kysynyt Veho Airportista, ja lähimyyjältä soveltuvuuden ja kerrottiin että tähän tarvitaan adapteri jota odotettiin pitkään. No adapterin asennus ei sujunut loppuun saakka koska tuli herja jossa oli hölmösti monta mahdollisuutta miksi ei päästä eteenpäin. Asia jäi hautumaan.

Olin asentanut Mercedes Me -sovelluksen aiemmin, sekä myöhemmin neuvosta Mercedes Me Adapter -sovelluksen. Yllättäen tuo Mercedes Me -sovellus antoikin tietoja autosta kun taas pelkkä Me -sovellus jatkoi herjojaan. Tilanne oli mystinen kaikille, ei Veho eikä paikallinen dealer ymmärtäneet miten mahdollista.

No päätin käydä hakemassa adapterin myös GLK:lle (2014). Sama asennus ja Adapter -sovellus meni läpi. Sitten alettiin miettiä missä vika. Ja tuo C, kuten myös GLK on uutena Saksassa mersulla olleet käytössä. C:ssäpä olikin joku com-muduli joka antaa tiedot tuolle sovellukselle. Se ei vaadi Hermes tms. sovellusta mitä Suomi-autoissa on ollut 2016 lähtien... Todella mielenkiintoista!

Laitan toiseen viestiin lisää käyttökokemuksia kun nyt molemmat sovellukset ovat käytössäni :)
 
Ja GLC malliin ei ole vielä edes adapteria saatavana. Minulla on joulukuussa 2015 rekisteröity auto ja huollossa yrittivät liittää adapteria. Ei onnistunut. Vehon huoltoneuvoja sanoi, ettei ole tähän vielä saatavana. Ei siis pelitä kaikissa uusimmistakaan malleissa...
 
Kokemuksia, mielenkiintoista miten erilaisia ovat Me ja Me Adapter -sovellukset.

Aloituskuvan jälkeen tulevat aivan erilaiset näkymät. Adapterissa aika pysäköinnistä, polttoaineen määrä, mittarilukema ja akkujännite. Paikannus löytyy, muistutus pysäköintiajasta, ovien lukituksesta ja tankkauksista merkinnät sekä ajomatkat.. Adapter-sovelluksessa jo aiemmin mainitut ominaisuudet.

Lyhyellä kokemuksella Adapter-sovellus tuntuu kuluttavan akkua erittäin paljon. Pitää vielä tarkkailla asiaa mutta alkuvaiheessa kun katsoin niin oli 14,6 V. Jossain vaiheessa näytti 12,2 V. Olihan tuo näyttö tosin pitkään jopa - 1 V mutta tuon toivon olleen häiriö... Tänään laitoin GLK:n tallissa lataukseen jotta viikonlopun reissulla (kelivarouksen takia) virta ei loppuisi vaikka tulisi Webastoa käytettyä.
 
Eipä tainnut onnistua Mercedes Me lanseeraus ainakaan Suomessa oikein hyvin. Kävin kyselemässä adapteria ja vastaukseksi tuli, että ei tipu, kun palvelussa on ongelmia ja ei ole tietoa milloin tulee kuntoon. Ei kyselty edes mersun tarkempaa tyyppiä, jolla perusteella päättelen ongelman olevan laaja.

Toimiiko adapteri teillä, jotka olette ehtineet kapistuksen saada?
 
Välillä toimii mutta kyllä se pääsääntöisesti toimii.Tänäänkin on toiminut.Ollut vasta 2 viikkoa käytössä.Ja adapteri on mun käytössä.
 
#miksu# sanoi:
Eipä tainnut onnistua Mercedes Me lanseeraus ainakaan Suomessa oikein hyvin. Kävin kyselemässä adapteria ja vastaukseksi tuli, että ei tipu, kun palvelussa on ongelmia ja ei ole tietoa milloin tulee kuntoon. Ei kyselty edes mersun tarkempaa tyyppiä, jolla perusteella päättelen ongelman olevan laaja.

Toimiiko adapteri teillä, jotka olette ehtineet kapistuksen saada?
Adapteri ja sovellus toimivat muutamaa pätkäsyä lukuun ottamatta, jolloin ajon päättyminen jäänyt kirjautumatta.

Asennus, eli rekisteröinnin asetukset pitää olla just kohdillaan. Taitaa olla kohdallasi liikkeen omasta ongelmasta kyse, eli henkilökunnasta kukaan ei ole kunnolla perehtynyt hommaan, jotta saa asetukset kohdilleen, ja sitten yhteyden pelittämään.

Viimeisin ohjelmistopäivitys tuli saataville tällä viikolla, ja siinä mukana ns cockpit-näkymä eli onnistuu nyt myös veden- ja öljyn lämpötilat.
 
Minulla oli molemmat auto tippuneet pois, ei saatu yhteyttä. Merkkiliikkeessä nuo erotettiin ja uuden linkityksen jälkeen molemmat taas toimivat. Toivottavasti ei jatkuvasti tarvitse käydä uudelleen noita yhdistelemässä.
 
Täällä olikin tämä ME ketju jo.

Tuo ME on aika kiva, mutta näin entisenä Volvo on call ihmisenä pistää myös hieman vtuttamaan. Kun kerta sovelluksessa on noin monipuoliset infot autosta, niin miksi ihmeessä tuo ei herjaa jos ikkunat tai ovet on jäänyt vahingossa auki. Ärsyttävää.
Typerää että ilmoituksen voi saada jos itse avaa lukituksen, mutta ei jos ovet jääneet auki. Haluaisin nimenomaan noista unohduksista ilmoituksen.
 
Miten tuo Mercedes ME palvelu toimii? Laitetaanko autoon johokin mobiilidata SIM-kortti?
 
Minulla on Mercedes me:llä autoon kaksi yhteyttä: me-apsi ja me-internetsivutsivut, josta aukeaa erillinen connect-lehti. Molempia voi käyttää puhelimella ja internetsivuja myös PC:llä. Näiden kautta näkyy hiukan eri tietoja, mutta esim. latauksen edistymistä voi seurata connect sovelluksessa.

Autossa on joku (sim?) kortti ja me-palvelu on plugaristille ilmainen kolmeksi vuodeksi. Autostahan voi myös soittaa hätäsoittoja ja tilata palveluita Mercedes-keskukselta (ei ole vielä tarkkaa käsitystä noista kaikista…).

Garminin karttoihin liittyy joku TomTom:in palvelu tietöistä (ei tietoa, tuleeko päivitykset radion vai puhelimen kautta…). Osa tietöistä näkyy, muttei ihan kaikki (ainakaan lyhytkestoiset).

Minulla ainakin tuo auton ovien aukijäämisilmoitus tulee puhelimeen muutaman minuutin kuluttua ja ovet voi myös sulkea apsilla. Avoimista ikkunoista ei tullut ilmoitusta, mutta varoitus näkyy apsin sisällä. Ikkunoita ei voi ”kaukosulkea”.

Mercedes me toimii mielestäni ihan kohtuu hyvin. Muutaman kerran on joutunut käynnistämään apsin uudestaan (mutta sehän on ihan it:n nykypäivää ;D); johtunee useamman puhelimen ja PC:n käytöstä.
 
skiri sanoi:
Miten tuo Mercedes ME palvelu toimii? Laitetaanko autoon johokin mobiilidata SIM-kortti?

SIMmi siellä jossakin auton syövereissä on.

Eikö hätäpuhelujärjestelmä tule just näihin aikoihin pakollisiksi kaikissa uusissa autoissa, joten jonkinlainen gsm-puhelin taitaa olla kohta kaikissa autoissa. Hätäpuhelut toimivat tietysti ilman SIM-korttiakin, mutta halvalla ja helpolla saa auton verkkoon.

En tosin oikein ole keksinyt juurikaan syitä miksi tuollaisesta etäkäytöstä jotain lisähintaa maksaisin. Nissanissani tietysti kätevä laittaa ilmastointi ennalta käyntiin, mutta siihen ne melkein jäävät, eikä polttiksissa onnistu sekään.
 
Ex-S205:ssa oli huollon mukaan SIM-kortti ko tehtaalta lähtiessään, sen avulla onnistuu nuo uudempien mallisarjojen ovien sulkemiset yms. sovelluksen kautta. Nykyisessä S212 Faceliftissä mercedes-me vaati adapterin, jonka antamat tiedot ovat todella paljon suppeammat. Palvelussa on lisäksi viime aikoina ollut hieman ongelmia adapterilla - edellinen onnistunut yhteys adapteriin on 58 päivää sitten.
 
Adapterin saa jälkikäteen mersuihin (useinpa ilmaiseksi) ja se laitetaan obd-pistokkeeseen. Jos haluaa kunnon tiedot, niin pitää olla tehtaalta kommunikaatioboksit autossa.
 
Tietääkseni adapteri on aina ilmainen? Ainakaan meikäläisen adapteri ei tällä hetkellä toimi ja sen takia ei huoltoon ole jaksanut vaivautua, osin toki siitä syystä että sen antama informaatio ei ole tuon 205-korisen "adapterittoman" mercedes me-kokemuksen jälkeen ns. mistään kotoisin.
 
Minulla kokemuksia molemmista versioista kuten olen aiemminkin kirjoitellut. Aika vähälle on käyttö jäänyt, ei noista, edes laajennetuin ominaisuuksilla olevasta ole juurikaan hyötyä.

No joo, voit tarkistaa onko ovet lukossa tms. Mikä on akun varaustila jne. Jos haluaa noita kyttäillä niin hyvä palvelu mutta en itse ole löytänyt oikein hyötyä.

 
B-sarjan autossa "Mercedes me" ei jostain syystä anna tietoa akusta.
Muut tiedot kyllä kuten edellä sivulla 2 on listattu.
Liekö niin, ettei akkua ole kytketty ollenkaan auton tietojärjestelmään.
 
Paikallinen myynti kertoi, että myös akun tiedot pitäisi näkyä.
Pitää käydä opissa paikanpäällä.

Aika harvakseen täällä vastauksia loksahtelee. :)
 
Minulla Mercedes Me 205:ssä näyttää Akku > Ladattu ja adapterin kanssa 204 näyttää akun jännitteen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Rengaspaineita näyttää kovin suurpiirteisesti. Tiennee kuitenkin onko ilmaa vai ei.
 
MjhXB sanoi:
Rengaspaineita näyttää kovin suurpiirteisesti. Tiennee kuitenkin onko ilmaa vai ei.

Minusta tuo näyttää aika tarkasti rengaspaineet. Ainakin minulle tuo tarkkuus riittää.
 

Liitteet

  • file-11.jpeg
    file-11.jpeg
    20,9 KB · Katsottu: 344
Hyvä, jos sinulla on niin.
Eilen tarkkuusmittarin kanssa laitoin paineet jokaiseen pyörään.
Miten tuon tarkkuuden sitten suhteuttaa.
Näyttää enemmän kuin mitä laitoin ja epätasaisina.
Mutta toki vain mittayksikön kymmenyksissä on ero.