autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön  (Luettu 29300 kertaa)

Poissa optilab

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 93
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #260 : 06.01.2020 16:26 »
Onko sinulla auto asetettu max latausvirralle eli 2 x 16A ? Kannattaisi tiputtaa virtaa auton puolelta, niin nuo pääsulakkeet ei ehkä paukkuisi niin herkästi. Tuo max. virta tuntuu melko suurelta noihin pääsulakkeisiin nähden. Jos vielä on sähkölämmitys, niin sitten ainakin pitäisi pudottaa latausteho puoleen tai 10A:iin.

Joo maksimi on, kun se oli oletuksena, enkä osannut tämmöisiä edes ajatella, eikä toisaalta myyjäkään varoitella tarkastamaan. Eli kiitos neuvosta, pikku hiljaa tässä oppii taas uusia koukeroita nykyautoilun maailmassa  ;D. Ja kyllä on talossa suora sähkölämmitys. Pitenee sitten latausaika tuon maksimitehon alle kahdesta tunnista jonkun verran, mutta pakko kai se on hyväksyä, ettei sulakkeet poksu.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power
Ex: A4 B9 Avant FE business sport TDI Quattro S tronic S line -16
Ex: A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S tronic -11

Poissa Taky

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #261 : 06.01.2020 18:48 »
Tuo max. virta tuntuu melko suurelta noihin pääsulakkeisiin nähden. Jos vielä on sähkölämmitys, niin sitten ainakin pitäisi pudottaa latausteho puoleen tai 10A:iin.

(talossa siis 3x25a) - kuin meilläkin, ja kestää hyvin talon suoran sähkölämmityksen, 10.5kW kiukaan, 3-vaihelämminvesivaraajan pakkosyötön, ruuanlaiton jne. yhtäaikaa.
Toki kysyjällä voi olla paljon enemmänkin kulutuskohteita.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Volvo67

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #262 : 06.01.2020 19:09 »
(talossa siis 3x25a) - kuin meilläkin, ja kestää hyvin talon suoran sähkölämmityksen, 10.5kW kiukaan, 3-vaihelämminvesivaraajan pakkosyötön, ruuanlaiton jne. yhtäaikaa.
Toki kysyjällä voi olla paljon enemmänkin kulutuskohteita.

Itse aion suurentaa pääsulakkeen 35 A ja ehkä jopa 50 A, koska maksaa muutaman satasen liittymän suurennus ja kuukausimaksuun taitaa tulla muutama euro. Eipähän tarvi sitten laturin tehoa kitsastella.
Tulossa Volvo Xc40 P8 10/2020,  Volvo V40 t2 aut. 2019. Ex.Volvo V60 2014,Ex Mitsubishi Asx 1,6 M instyle navi -12, Ex Mitsubishi L200 Magnum 2009, Ex. Skoda Octavia Elegance -09,Ex. Volvo V50 -05,  ex. Volvo S40 -01 ja 1999, Ex. Ford Ranger -01, Ex Peugeot 406 -1997, Ex Vw golf 1,6 1990,

Poissa optilab

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 93
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #263 : 06.01.2020 19:11 »
(talossa siis 3x25a) - kuin meilläkin, ja kestää hyvin talon suoran sähkölämmityksen, 10.5kW kiukaan, 3-vaihelämminvesivaraajan pakkosyötön, ruuanlaiton jne. yhtäaikaa.
Toki kysyjällä voi olla paljon enemmänkin kulutuskohteita.

Aika pitkälti sama varustus meidänkin talossa, ehkä noihin lisäksi vielä kaksi ilmalämpöpumppua. Tutun sähkärin mukaan pitäisi kestää auton latausta, jos vain ei ole liikaa syöppöjä samassa vaiheessa. Sen pystyy kuulemma mittaamaan ja tarvittaessa tasaamaan.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power
Ex: A4 B9 Avant FE business sport TDI Quattro S tronic S line -16
Ex: A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S tronic -11

Poissa Corvike

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 788
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #264 : 06.01.2020 19:52 »
Mene sähköntoimittajasi sivuille ja tarkista sieltä, kuinka paljon kulutuksesi on tuntikohtaisesti. Tuolta näet helposti, että oletko pääsulakkeiden rajamailla.

Poissa Urlaub

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #265 : 06.01.2020 19:54 »
Pitenee sitten latausaika tuon maksimitehon alle kahdesta tunnista jonkun verran, mutta pakko kai se on hyväksyä, ettei sulakkeet poksu.

Jos ei ole tarvetta jatkuvasti olla lähtövalmiudessa niin hyvin ehtii yöllä latautumaan. Itse lataan vain yösähköllä eli 22-07. 8A virralla ehtii vähän yli 100 km saamaan rangea per yö.

Asia on eri, jos autolla tehdään koko illalla useita lähtöjä.

Poissa Taky

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #266 : 07.01.2020 08:51 »
Itse aion suurentaa pääsulakkeen 35 A ....
Eipähän tarvi sitten laturin tehoa kitsastella.

Tein juur saman 2.1.2020 - siis 3x25A -> 3x35A, niin saa saunoa ja ladata autoa huoletta jatkossakin, vara ei venettä kaada.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Taky

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #267 : 07.01.2020 08:56 »
Jos ei ole tarvetta jatkuvasti olla lähtövalmiudessa niin hyvin ehtii yöllä latautumaan.

Tarpeestahan kaikki lähtee - yksi joka esiintyy sähkäreiden kanssa on kylmällä lataaminen, siis akku ei ota latinkin ainakaan niin hyvin kylmämä.
Siksi itsellä auto menee latinkiin ajosta niin on varmasti aamulla klo 5 valmiina kun startti työpäivään on.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2297
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #268 : 07.01.2020 09:41 »
Tarpeestahan kaikki lähtee - yksi joka esiintyy sähkäreiden kanssa on kylmällä lataaminen, siis akku ei ota latinkin ainakaan niin hyvin kylmämä.
Siksi itsellä auto menee latinkiin ajosta niin on varmasti aamulla klo 5 valmiina kun startti työpäivään on.

Tuolla lämpötilalla ei kotilatausnopeuksissa ole merkitystä, pikalatureilla sitten toinen juttu.

Poissa ultimate70

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 46
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #269 : 07.01.2020 11:38 »
Joo maksimi on, kun se oli oletuksena, enkä osannut tämmöisiä edes ajatella, eikä toisaalta myyjäkään varoitella tarkastamaan. Eli kiitos neuvosta, pikku hiljaa tässä oppii taas uusia koukeroita nykyautoilun maailmassa  ;D. Ja kyllä on talossa suora sähkölämmitys. Pitenee sitten latausaika tuon maksimitehon alle kahdesta tunnista jonkun verran, mutta pakko kai se on hyväksyä, ettei sulakkeet poksu.

Ihan hyvä jos autosta saa säädettyä latausvirran maksimia pienemmäksi. 22 kW:n Puressa saa dippikytkimillä säädettyä vain 16 ja 32 ampeerin välillä (ja ohjelmallisesti myös kaiketi 1x20A). Itsellä käytössä Mitsussa nyt 1x16 A:n lataukset ja PILP-talossa normi 3x25 A liittymä. Kovilla pakkasilla siis varmasti syytä välttää latausaseman ja sähkösaunan yhtäaikaista käyttöä. Varsinkin kun palju nappaa ~13 ampeeria aika ajoin, tosin eri vaiheesta kuin auto.

Tämänhetkinen kausisähkösoppari Carunan kanssa ohjaa autolataukset pääasiassa yöaikaan, joten ei pitäisi näillä näkymin tulla ongelmia. 3x35 ampeerin liittymästä lisää perusmaksuun 28,35 e/kk, ei halua maksaa ellei ihan pakko...
Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Poissa kmheisk2

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 21
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #270 : 07.01.2020 13:55 »
Tein juur saman 2.1.2020 - siis 3x25A -> 3x35A, niin saa saunoa ja ladata autoa huoletta jatkossakin, vara ei venettä kaada.

Pitkässä juoksussa saattaa tulla halvemmaksi hommta laturi, jossa on virran valvonta. Eli se tiputtaa lataustehoa automaattisesti, jos pääsulake ei riitä. Aika harva auto ottaa toisetaiseksi vastaan enempää kun 3x16A lataustehoa (Toki osa Tesloista ja Renault Zoe on varustettu 3X32A sisäisellä laturilla). Toki riippuu täysin sähköyhtiön hinnoittelusta kumpi tulee halvemmaksi. Virranvalvonnalla varustettu laturi on noin 500€ tavallista kalliimpi.

Poissa Tipi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #271 : 16.01.2020 14:55 »
Tuolla lämpötilalla ei kotilatausnopeuksissa ole merkitystä, pikalatureilla sitten toinen juttu.

Tuli tämä keskustelu mieleen, kun kuulin että on ihan normaalia että Zoeen saa nollakelissä/pikkupakkasilla tunnin latauksella vain ~7kWh, vaikka AC-laturi on 22kW. Erittäin marginaalinen rajoite kotilatauksen kannalta, mutta yllätti allekirjoittaneen. Ilmeisesti lataa ihan hyvin matka-ajossa, kun akku on lämmin, mutta voi tuottaa ikävän pettymyksen jos lähtee aamulla tyhjähköllä akulla ja haluaisi esim. aamupalan aikana ladata ~100km ajoon riittävän sähkön.

Olen ajatellut juuri tuon 22kW AC-laturin takia, että Zoe olisi hyvä valinta mikäli kotilatausmahdollisuus puuttuu, mutta tuo kylmän akun hidas lataus rajoittaa hieman käyttöä ja nostaa ladatun sähkön hintaa.

Paikalla jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 474
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #272 : 16.01.2020 15:43 »
latauksen aikana akun lämpötila nousee ja myös latausnopeuden tulisi siten myös nousta. Se tietty riippuu miten latausalgoritmi on konffattu auton softaan ja mitä eri parametrejä käyttää.

Mutta onhan se tosiaan heikkoa että etukäteen ei autoilija voi tietää kuinka nopeaan akku latautuu vaikka oma laturi pystyisi puskemaan täyttä tehoa. Osa latureista osaa raportoida käytettävän lataustehon ja autoissakin on näytöt jotka voivat viitettä latausajasta kertoa. Ne tuskin ottavat huomioon muuta kuin vallitsevat olosuhteet eli ovat siinä mielessä "tyhmiä" etteivät ota huomioon latauksen aikana tapahtuvaa akun lämpenemistä tai kesällä viilennystarvetta.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9689
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #273 : 16.01.2020 18:08 »
Tuli tämä keskustelu mieleen, kun kuulin että on ihan normaalia että Zoeen saa nollakelissä/pikkupakkasilla tunnin latauksella vain ~7kWh, vaikka AC-laturi on 22kW.

Onko mitenkään mahdollista, että latauskaapeli/wall box olisi tässä rajoittavana tekijänä?

22 kW latausteho vaatii kuitenkin 3 x 32A voimavirran ja sellaista potkua ei kovin monesta autokatoksesta löydy. 11 kW:kin vaatii 3 x 16A voimavirran. Jos latauskaapeli on kiinni normaalissa suko-pistorasiassa, on maksimilatausteho vähän reilu 7 kW. Eli tunnissa tulisi just noin 7 kWh.

Poissa Mika_M

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #274 : 16.01.2020 18:13 »
Jos latauskaapeli on kiinni normaalissa suko-pistorasiassa, on maksimilatausteho vähän reilu 7 kW.

Ei kyllä millään ole.  :)
VCDS @ Kotka

Poissa JiiJii71

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #275 : 16.01.2020 18:14 »
1x16A eli 3,6
Abrase Dacabrade.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9689
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #276 : 16.01.2020 18:20 »
Ei kyllä millään ole.  :)

Juu, totta tämä, tuli aivopieru, kun mietin vain Zoen laturin omia speksejä. Sehän ottaa vastaan 230 volttia yhdessä vaiheessa 32 ampeerilla.

Poissa Tipi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #277 : 16.01.2020 18:26 »
Zoeta oli tosiaan ladattu useammasta eri julkisesta latauspisteestä, joista pitäisi irrota 22kW. Useampikin henkilö vahvisti asian Zoen facebook-ryhmässä eikä tainnut olla soraääniä. Toki on mahdollista, että tuossakin on eroja Zoen eri versioiden välillä.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2297
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #278 : 16.01.2020 21:36 »
Juu, totta tämä, tuli aivopieru, kun mietin vain Zoen laturin omia speksejä. Sehän ottaa vastaan 230 volttia yhdessä vaiheessa 32 ampeerilla.

Zoe ottaa 3x32A. Ainakin paperilla.

Poissa PaVelski

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 236
  • XC90 T8, Renault Zoe
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #279 : 16.01.2020 22:24 »
Zoe otti 1h 5min ajassa Lahden Karisman laturista 19,4 kWh.

Kotona latailen ihan 1x16 töpselistä. Hyvin saa yön aikana akuun virtaa.
Nollasta täyteen taitaisi mennä 24h. Joten normaalsiti yön aikana 50% tulee akkuun virtaa.
Eipä tuon tarvitse jokapäivä töpselissä ollakaan, kun kaupunki pyörittelyssä range on 200 km:n luokkaa.