autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön  (Luettu 14062 kertaa)

Poissa Taky

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #100 : 30.06.2018 08:06 »
Jos on 16A 3~ pistorasia seinässä, niin tuollainen on helposti kytkettävissä siihen rinnalle vaikka kiinteästikin siten että molemmat on käytettävissä.


Tai

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Nykäne

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 121

Poissa vespa68

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2669
  • Toyota Verso - Peugeot 206
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #102 : 30.06.2018 10:36 »
Tai




Niinnojoo, jos noita kauniita irtoroikkia haluaa pitkin pihoja pyörimään, niin käy se toki noinkin.  ;D
Entisiä: Alfa Romeo, Audi, BMW *2, Buick, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Datsun *2, Fiat, Ford *7, Mazda, Mercury, Opel *2, Plymouth, Saab, Triumph, VW *4, Volvo *3

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15025
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #103 : 30.06.2018 11:05 »
Tuollaista latauslaitetta ketjutellessa sinne pistorasialle on ehkä syytä huomata, että sähköajoneuvoa saa ladata vain pistorasiasta, joka on suojattu mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojalla.

Eipä ole vanhemmissa rakennuksissa välttämättä minkäänlaista vikavirtasuojausta.

Poissa Patteri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 34
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #104 : 30.06.2018 11:44 »
Tuollaista latauslaitetta ketjutellessa sinne pistorasialle on ehkä syytä huomata, että sähköajoneuvoa saa ladata vain pistorasiasta, joka on suojattu mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojalla.

Eipä ole vanhemmissa rakennuksissa välttämättä minkäänlaista vikavirtasuojausta.

Missäs tuollainen vikavirtasuojavaatimus on? Kuulostaa melko huonolta jos ei voi asentaa suurimpaan osaan pistorasioita.

Poissa VILLE66

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2199
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #105 : 30.06.2018 11:49 »
^
Noin vuodesta -97 jälkeen rakennetuissa on yleensä vikavirtasuojat käytössä.
Se sitten jos siirrettävän sähkölaitteen kytkee sellaiseen jossa tuota ei ole on sitten niin... mitä.
Ainahan siihen roikka viritykseenkin voi tuon suojan laittaa.

Poissa Hepokatti

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 1
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #106 : 06.11.2018 15:25 »
Onko kellään omakohtaista kokemusta Webaston Puresta latauslaitteena?

Sinällään "tehoa" tuossa on liikaakin, kun tuleva auto ei pysty käyttämään kuin 3,7kW tehin vastaan. Ei vain tunnu hinnoissa olevan eroa onko kyseessä 3,7kW vai 11kW laturi. Asennuskin maksaa suunnilleen saman.

Itsellä vielä kuukausi aikaa Hybridin saamiseen, mutta pitäisi kotiin hankkia lataispise kiinteällä johdolla. Olisi miellyttävämpi käyttää.

Saa toki ehdottaa muitakin järkevänhintaisia vaihtoehtoja.

Poissa Markku J

Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #107 : 06.11.2018 15:43 »
ˆNaapurini hankki ja asennutti samaan aikaan 3 -vaiheisen 22 kW Webasto Puren (659 eur Saksasta), kun minulle asennettiin käytettynä ostamani 1-vaiheinen ABL - Sursum -laturi. Hienolta tuo Webasto näyttää värivaloineen ja on ollut ilmeisen toimiva laite. Asennus maksoi 373 eur sisältäen 25 m kaapelia autokatoksessa, ja kytkettynä 3x16A virralle. Minun laitteeni asennus maksoi 195 eur ilman kaapelinvetoja kytkettynä lämmityspistorasian rinnalle. Nämä suhteuttaen pidän Webaston laturia asennuksineen varsin edullisena laitteena. Meillä molemmilla käyttö on "plug & play" -tyyliin onnistunut - johto vaan kiinni autoon, ja homma pelaa. Olen kateellinen Webaston hienosta ulkoasusta ja värivaloista  ;D.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018 15:45 kirjoittanut Markku J »
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1711
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #108 : 06.11.2018 15:49 »
n. 300 eurolla saa 16A suko-töpseliin liitettävän latausjohdon. Ei tarvitse sen suurempia asennuksia ja toimii ihan siinä missä kiinteäkin laite. Ei toki ole hienoja valoja :)

Poissa VILLE66

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2199
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #109 : 06.11.2018 16:02 »
Sen enempää tuotemerkkeihin tai värivaloihin puuttumatta näyttää aikalailla kaikissa olevan samat sisäkalut, eli komponentit on eurooppalaisten suurien tunnettujen valmistajien. Totta että kaapelointi voi olla saman hintainen kuin latauspurkki. Omassa tapauksessa 45m 4x6+6 maakaapeli kustansi jo pelkästään noin 200e siihen sitten vielä työ päälle.

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #110 : 06.11.2018 16:15 »
Onko kellään omakohtaista kokemusta Webaston Puresta latauslaitteena?

Sinällään "tehoa" tuossa on liikaakin, kun tuleva auto ei pysty käyttämään kuin 3,7kW tehin vastaan. Ei vain tunnu hinnoissa olevan eroa onko kyseessä 3,7kW vai 11kW laturi. Asennuskin maksaa suunnilleen saman.

Itsellä vielä kuukausi aikaa Hybridin saamiseen, mutta pitäisi kotiin hankkia lataispise kiinteällä johdolla. Olisi miellyttävämpi käyttää.

Saa toki ehdottaa muitakin järkevänhintaisia vaihtoehtoja.

Asennutin Webasto Puren 22kW:n mallin kuukausi sitten. On toiminut hyvin. Pinneillä konffattu 11kW tehoon. 

Puressa on oma sisäänrakennettu 6mA tasajännitteentunnistus mutta vaatii lisäksi keskuksen päähän 30mA tyyppi-A vikavirtasuojan.

Ainoa mikä on outoa tuossa Puressa on tuo julmetun kokoinen led joka indikoi latauksen tilaa. Ohjekirjassa ei ole mainintaa sinisestä valosta mutta kun lataus on valmis niin sininen led loimottaa. Ehkä sitä voisi teipata vähän pienemmäksi, lähinnä esteettisestä näkökulmasta.

Muuten on tyylikäs ja latausjohto on oikeassa paikassa tallessa ja nopeasti käytössä = lataukseen tulee rutiini kotona.

Ja asentajaksi voin suositella FN Electroa.

Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa Patteri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 34
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #111 : 06.11.2018 16:24 »
Yritykseemme asennettiin Webasto Pure ihan vain 1x16A sulakkeen päähän. On toiminut kuten pitääkin ja oli helppo asentaa. Ylimääräiset ryhmät viisinapaisesta kaapelista käytämme lämmitystolppien kytkentään kun hybrid ei ota vastaan 3,6kw enempää vaikka Webaston kytkisikin kolmivaiheiseksi.

Poissa ultimate70

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 20
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #112 : 06.11.2018 21:47 »
Ainoa mikä on outoa tuossa Puressa on tuo julmetun kokoinen led joka indikoi latauksen tilaa. Ohjekirjassa ei ole mainintaa sinisestä valosta mutta kun lataus on valmis niin sininen led loimottaa. Ehkä sitä voisi teipata vähän pienemmäksi, lähinnä esteettisestä näkökulmasta.
Älä teippaa vaan säädä ledi himmeämmäksi. Manuaalista löytyy koodausohje...
Kia Optima 2,0 GDI PHEV Business Premium SW A/T

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #113 : 06.11.2018 21:56 »
Älä teippaa vaan säädä ledi himmeämmäksi. Manuaalista löytyy koodausohje...
Katos niinpäs onkin, täytyypä säätää. Kiitos vinkistä!
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #114 : 07.11.2018 08:18 »
Paitsi ettei toimikaan. Ei mene ohjelmointimoodiin. Paperisessa ohjeessa ei edes ole ohjelmointiohjetta, netistä ladatussa on muttei aktivoi ohjeen mukaan ohjelmointimoodia. Täytynee kysäistä teknisestä tuesta...
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19

Poissa jti

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Wallbox - latausasemat kotikäyttöön
« Vastaus #115 : 08.11.2018 09:20 »
Paitsi ettei toimikaan. Ei mene ohjelmointimoodiin. Paperisessa ohjeessa ei edes ole ohjelmointiohjetta, netistä ladatussa on muttei aktivoi ohjeen mukaan ohjelmointimoodia. Täytynee kysäistä teknisestä tuesta...
Ja vastauskin tuesta tuli, ohjelmointimoodi on käytössä vasta sarjanumerosta 1002806180001548 eteenpäin.
Volvo XC60 T8 Twin Engine -19