autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Vanha A-sarja W168 hankinta  (Luettu 7282 kertaa)

208-urban soul

  • Vieras
Vanha A-sarja W168 hankinta
« : 26.10.2016 19:00 »
A140 vm. 2001 ajettu 196392km.
Ostopäivä 3.10.2016

Ajattelin tehdä pienen yhteenvedot 1kk ajan tapahtumista ko. autosta jonka ostin
1kk etsimisen innoittamana jos tämä jotain kiinnostaa.....

3.10.2016 Paperit tehty ystävällisen yksityis myyjän kanssa ja autoa ajaessa kotiin havaittu mittarivalojen olevan pimeenä

4.10 Aloin seuraavana aamuna etsimään syyllistä valojen täydelliseen pimeyteen.
Kuljettajan puolella koelauden päässä olevasta luukusta löysin 20A sulakkeen joka
liian suuri ja palanut. Korvattu 15A sulakkeella jollion kaikki koelaudan valaistukset
alkoivat toimimaan.

5.10 Yritin vaihtaa itse autoon öljyjä tuloksetta. Öljypohjan tulppa täysin ruostunut kiinni ja katsoin parhaaksi imeä öljyt yläkautta pois.

Auto ollut n. vuosi sitten Ad-huollossa ja öljysuodattimen tiivistekumit puuttuivat. Samoin
suodatin panos oli rutattu ryttyyn koteloon joka täynnä mustaa likaista öljyä.

Imin öljyt pois ja puhdistin suodatinkotelon, sekä asensin kotelon kanteen 2kpl alkuperäiset tiivisteet jotka puuttuivat tarvikesuodattimesta.
Nyt kaikki oli juuri niin kuin uutenakin.
Öljyksi ostin Teboilin diamon jossa MB- luokitus.

6.10 ilmansuodattipanoksen vaihto Vehosta ostettuun.
ja juuri siksi alkuperäiseen koska ilmamassamittari tähän maksaa 1400e
ja mikään tarvikemalli ei toimi, koska integroitu Ecuun.
Halpa vakuutus siis maffin kestolle.

Koteloa avatessa huomasin ilmanottoputken olevan täysin väärään suuntaan asennettu ja haitaripala myös väärässä päässä.
Purin ja pesin koko kotelon ja kokosin koko hoidon uudestaan.
Nyt tämäkin asia vastaa sitä mitä uutena ollut.

Jatketaan lisää kohta....



208-urban soul

  • Vieras
Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #1 : 26.10.2016 20:41 »
Jatkoa edelliseen

6.10. Huomasin molempien apumaadoitusjohtojen ovan poikki moottoritilassa.
Toinen oikealla pesunestesäiliön alapuolella ja toinen vasemmalla sivupalkissa, josta
toinen pää jatkui mottorintuennan alle olevaan kiinnitykseen.
Tämä siis todella vaikeassa paikassa jonne ei edes yläkautta näe.
Johdot kiinnitetty takaisin paikalleen ja moottorin käynnistäessä alkoi laturi ujeltamaan kierrosten mukaisesti. Aikaisemmin ääntä ei kuulunut.

7.10 Pienten ruostevaurioiden hiontaa ja maalausta...

8.10 Etujarrut krahisevat jaruttaessa.
Havaittu kuljettajan puolisen jarrupalan olevan aivan loppu, niin että metallit olivat jo osittain vastakkain ja siitä ääni kuului.
Outoa sillä auto oli ollut 6kk sitten Ad-huollossa jossa oikein pöytäkirjan mukaan jarrupalat tarkistettu ja huomautettavaa ei ollut.
Matkustajan puoleinen jarrupala oli miltei uuden veroinen, joten sitä en nyt lähtenyt uusimaan.
Löysin Brembon OA-palat varaosaliikkeestä hintaan 39,90. Mukana tulivat myös asennuslevyt. Tässä A140 mallissa ei ole jäähdytettyjä levyjarruja, joten palat eri kuin 1.6
moottorisessa.
Uusin siis ainostaan kuskin puoleisen jarrupalan ja tarkoituksena uusia kesällä sekä levyt että palat, jos jarrutusteho olisi tällä pika avullakin huono.

9.10 Ovilistojen irroitusta ja kuljettajan penkin kiristys.

Irroitin kaikista ovista alakumilistat ja listojen urat täynnä savea ja likaa.
Pesin tiskiharjalla urat ja asensin takaisin. Muutamasta kohtaa listojen kinnitys
niin huono että jäivät irvistämään.
Pitää myöhemmin palata tähän ongelmaan.

Kuljettajan penkin oven puolinen kiinnitys oli löystynyt.
Ostin Torx räikkäsarjan ja 14mm tähtipää hylsyllä kävin läpi etupenkkien kiinnityspultit
jotka olivat miltei kaikki löysällä.
Myös turvavöiden kinnitystä jouduin kiristämään.

10.10 Vikavalo syttyi ajossa ja ajovalot hävisivät

Kesken ajon alkoi moottorin vikavalo yhtäkkiä palamaan ja auto teki pienen nykäyksen.
Jatkoin ajoa ja mitään muuta haittaa en havainnut.
Illalla kotiin palattuani sammuivat ajovalot yhtäkkiä. Pysäytin auton ja vääntelin katkaisinta. Välillä valot tulivat mutta sammuivat heti.
Minulla oli käytössäni ainoastaan parkit ja pitkät valot joiden avulla pääsin kotipihaan pikkukatuja käyttäen.

Aloin aamulla tutkia asiaa ja avasin taas koelaudan päässä olevan sulakeluukun, josta löysin vinossa olevan sulakkeen. Kummallista sillä olin alussa käynyt sulakkeet läpi ja
katsonut kaiken olevan kunnossa.
Nyt valot toimivat taas mutta moottorin vikavalo palaa.
Lukija näyttää koodia P0170 Bank 1 eli ykkös lambda.

Sain nipun vanhoja auton papereita mukaan josta selvisi saman vikakoodin olevan jo vuonna 2013  2-omistajaa aikaisemmin....

Jatkuu seuraavassa viestissä...







208-urban soul

  • Vieras
Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #2 : 26.10.2016 21:18 »
Lyhennetään hieman

Huolto+ lasku 17.6.2013

P0170 Labdan säätö osakuormalla rikkaalla Vikavalo nollattu

Yksityinen korjaamo
22.10.2013 Happitunnistimen vaihto 202,76e

24.4.2010
Yksityinen korjaamo raportti
Vikavalo palaa P0170
Sama ongelma

25.6.2014 Veho

Sama P0170

Seos liian rikas.

Testattu bensapaineet ok
Lambda ok
ilma ok
Eivät osaa tarkemmin tulkita koodia!!

29.8.2014 Suuttimet vaihdettu
5.2015 Lambda vaihdettu taas

Jatkuu

208-urban soul

  • Vieras
Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #3 : 26.10.2016 21:24 »

Osa 4

Huomasin Maffin ja kaasuläpän kumia paikatun silikoonilla.

Otin koko hoidon irti ja puhdistin maffin Crc-airmass cleanerilla.

Nollasin vikavalon ja ajoin noin 200km kunnes valo syttyi hitaassa ajossa
taas.

Tiivistin kaasuläppään johtavan kumiputken polkupyörän sisäkumilla ja nippusiteillä.

Moottorin ääni hiljeni huomattavasti kierroksilla.

En ole vielä nollannut vikavaloa.

Katsotaan miten tässä käy.

Tietääkö joku mistä tämän maffin ja kaasuläpän välisen kumiputken saa.
ja onko kallis.

Jatketaan raporttia kun asia selviää...

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1652
  • Kia Rio
Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #4 : 27.10.2016 04:20 »
En tiedä oletko jo katsonutkin tämän linkin mutta tuolla näyttäisi olevan (englanniksi) erityisesti Mercedes-Benziin liittyviä ohjeita tuohon vikakoodiin liittyen:
https://www.obd-codes.com/p0170

Poissa Taky

Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #5 : 27.10.2016 08:56 »
Tietääkö joku mistä tämän maffin ja kaasuläpän välisen kumiputken saa.

Eikö osassa näy MB osanumeroa?

MB osiahan saa varsinki ikääntyvämpään päähän ebay.de:stä varsin edullisestikin.

Alkukestä elvyttelin tuon väliaikais S211:sen ja tonnin remontilla sai autoa jolla nyt menty kohta 30tkm - halpoja km:ä ne olleet.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

208-urban soul

  • Vieras
Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #6 : 27.10.2016 15:03 »
Numero on osan takana ja vaatisi irroituksen. Sain nyt selvitettyä tuon nimen
On Maf sensor air intake pipe hose.
Numero ehkä A1661410082.
Katsotaan mitä veho sanoo hinnaksi, vai onko jokin muu paikka josta kannattaisi kysyä.
Itse kun en vielä tunne näitä Mersun varaosamyyjiä.

E92

  • Vieras
Vs: Vanha A-sarja W168 hankinta
« Vastaus #7 : 27.10.2016 15:06 »
Numero on osan takana ja vaatisi irroituksen. Sain nyt selvitettyä tuon nimen
On Maf sensor air intake pipe hose.
Numero ehkä A1661410082.
Katsotaan mitä veho sanoo hinnaksi, vai onko jokin muu paikka josta kannattaisi kysyä.
Itse kun en vielä tunne näitä Mersun varaosamyyjiä.

Tuon osanumeron hinnaksi sain 18.39€.