https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä

Markku J sanoi:
Oliko aiemmassa 250 d:ssä samat vääntöarvot, mutta hieman vähemmän tehoa ? Oliko se vanhempaan moottorilohkoon perustuva malli (siihen yli 2 -litraiseen) ?
Kyllä, kone edelleen toistaiseksi GLC:n nokalla, saa nähdä milloin päivittyy tuohon 1950 cm3 versioon siinäkin.
 
Ihan vain yleistä...

Hieman hankaluutta, kun tuli Mercedes B hankittua, kun toinen auto on Opel.
Molempia autoja tulee vuoroin käytettyä.
Toisessa on vaihteet ratissa oikealla puolella ja toisessa on keppi lattiassa.
Lisäksi tuulilasin pesulaite on B:ssä ratin vasemmalla puolella ja toisessa oikealla.
Keljuin tilanne voi tulla, kun sade yllättää ja pitää B:ssä laittaa pyyhkijä äkkiä päälle.
Käsi voi käydä vaihdevipuun.
Parempi, kun vipuset olisivat molemmissa samalla tavalla.
On siihen tietysti ainakin yksi ratkaisu olemassa.

 
MjhXB sanoi:
Ihan vain yleistä...

Hieman hankaluutta, kun tuli Mercedes B hankittua, kun toinen auto on Opel.
Molempia autoja tulee vuoroin käytettyä.
Toisessa on vaihteet ratissa oikealla puolella ja toisessa on keppi lattiassa.
Lisäksi tuulilasin pesulaite on B:ssä ratin vasemmalla puolella ja toisessa oikealla.
Keljuin tilanne voi tulla, kun sade yllättää ja pitää B:ssä laittaa pyyhkijä äkkiä päälle.
Käsi voi käydä vaihdevipuun.
Parempi, kun vipuset olisivat molemmissa samalla tavalla.
On siihen tietysti ainakin yksi ratkaisu olemassa.

Eipä taida vaihdevipu tehdä mitään vaikka siihen käsi vauhdissa kävisikin. Toki se vapaalle heittää vaihteen, mutta ei se pakkia varmasti ala tarjoamaan  ;). Kyllä siihen äkkiä tottuu, kokemusta on.
 
Turhempiakin asioita on lainsäädännöllä standardoitu kuin auton perushallintalaitteiden sijainti/toimintatapa.
 
En ymmärrä muutenkaan MV:n toteutusta. Tuosta ei ole mitään hyötyä, mutta potentiaalista haittaa kyllä. Toivottavasti rouva sopeutuu uuteen autoonsa kuitenkin nopeasti.
 
Mersulla on kyllä jollain suunnitteluosastolla keksitty varsin hauska temppu noiden muutenkin epästandardien hallintalaitteiden kanssa. W212 eemelissä oli aluksi vakkarin vipu vasemmalla puolella, vilkkuviiksen yläpuolella, kuten mersuissa iät ja ajat on ollut. Myös faceliftin jälkeen se oli edelleen siellä. Kunnes sitten yhtäkkiä oli saatu neronleimaus siirtääkin se vilkkuviiksen alapuolelle.

Isäukolla on nyt pihassa W212 ja S212 faceliftit, joissa nuo viikset ovat eri päin. Ei kuulemma ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun on mennyt vilkku päälle vauhtia muuttaessa, tai pitkät valot vakkaria pois kytkiessä, kun molemmilla autoilla vuorotellen ajelee.

Varmaan joku hyvä peruste tähänkin muutokseen on, joka ei vaan tyhmälle kuluttajalle aukene.
 
Olisihan se melkoista, jos vaihdelaatikko hajoaisi.

Kätevä se kyllä on.
Tottumusta jo niin, että toisessakin käsi hakee ensin myös vipua.
---
Rattivaihteita oli kyllä aiemminkin.
Aika rotevanlaisia, jotta mahdollistivat tavallisen laatikon pykälien vaihdon.
Tuo Mersun automaattivipu toimii lähes hipaisulla.
 
Muistaakseni ei mene edes vapaalle vaikka vipua liikuttelisi vauhdissa. Sen sijaan parkkipaikalla on muutaman kerran vahingossa tullut painettua P päälle ryömintänopeudessa. Auto on pysähtynyt kuin seinään pamauksen kanssa.

Mersun vaihdekeppi on yksi parhaista toteutuksista. Helppo ja nopea käyttää ja jättää keskikonsolin vapaaksi. Ei perinteinen eteen-taakse keppi automaatissa vie muuta kuin tilaa. Samanlainen muinaisjäännös kuin perinteinen käsijarrukahva. Vaikea on sellaistakaan enää kuvitella nykyautoihin.

Vilkkuviiksen muutokseen totuin itse noin viikossa. Vaikka pidin ennen sitä kello 8:n kohdalla olevaa vilkkuviikseä hyvänä niin näin jälkeenpäin sanottava että olihan se liian alhaalla. Uudempi on huomattavasti parempi.

Nythän uusissa vakkariviiksikin poistui ja homma hoidetaan ratin napeilla. Saa nähdä miten hyvin se toimii. Tuo viiksitoteutus on ollut hyvä ja yksinkertainen. 

Mutta kaikkeen kuitenkin tottuu käyttäjätasolla nopeasti.

 
Kjolbye sanoi:
Muistaakseni ei mene edes vapaalle vaikka vipua liikuttelisi vauhdissa. Sen sijaan parkkipaikalla on muutaman kerran vahingossa tullut painettua P päälle ryömintänopeudessa. Auto on pysähtynyt kuin seinään pamauksen kanssa.

Mersun vaihdekeppi on yksi parhaista toteutuksista. Helppo ja nopea käyttää ja jättää keskikonsolin vapaaksi. Ei perinteinen eteen-taakse keppi automaatissa vie muuta kuin tilaa. Samanlainen muinaisjäännös kuin perinteinen käsijarrukahva. Vaikea on sellaistakaan enää kuvitella nykyautoihin.

Vilkkuviiksen muutokseen totuin itse noin viikossa. Vaikka pidin ennen sitä kello 8:n kohdalla olevaa vilkkuviikseä hyvänä niin näin jälkeenpäin sanottava että olihan se liian alhaalla. Uudempi on huomattavasti parempi.

Nythän uusissa vakkariviiksikin poistui ja homma hoidetaan ratin napeilla. Saa nähdä miten hyvin se toimii. Tuo viiksitoteutus on ollut hyvä ja yksinkertainen.

Mutta kaikkeen kuitenkin tottuu käyttäjätasolla nopeasti.

Kyllä tämä on ainoa oikea tapa vakkarin käyttöön. Itse en tätä antiikkista viikseä ole ikinä ymmärtänyt. Kahdessa autossa ollut näin ja ikinä en ole kaivannut, päinvastoin.
 
Niin mieltymykset eroaa :). Minulla on ollut kuudessa autossa mersumainen vakkariviiksi käyttölogiikaltaan ja se on mielestäni hyvin miellyttävä käyttää. Napit ratissa on ollut kahdessa autossa, enkä koskaan ole päässyt niiden kanssa sinuiksi.
 
tomppa sanoi:
Niin mieltymykset eroaa :). Minulla on ollut kuudessa autossa mersumainen vakkariviiksi käyttölogiikaltaan ja se on mielestäni hyvin miellyttävä käyttää. Napit ratissa on ollut kahdessa autossa, enkä koskaan ole päässyt niiden kanssa sinuiksi.

No näin se on, itselle tuo viiksi on kyllä ehdoton inhokki ;). Riippunee mitä on joskus tottunut alkaa käyttämään.
 
mitenkäs mersuhenkilöt on tottuneet siihen että joku on suunnitellut penkin ja muun korin ja jossakin muualla on joku toinen keksinyt mihin kojelauta ja ratti laitetaan ja eihän siinä mitään mutta kun ratti istuu sitten 10 -15 sm penkin keskilinjasta vasemmalla . tämä ainakin on riitävä syy että mersut on omalta listalta ulkoistettu ainakin c - glc- e- ja jopa ulkoisesti niin kauniin cls-sarjan osalta . youtubesta aikani etsittyäni taitaa olla sama vamma myös eqc:ssä  :mad: :-[ joka muuten kyllä olisi e-tronin kanssa loistavia tulevaisuuden autoja . no sama suunnittelumoka on myös esim jagen f-pacessa joka sekin on esim tiloilleen ja muutenkin erittäin mielenkiintoinen mutta tuo ratin asemointi tökkää niin että kauppaa ei tarvitse edes harkita
 
täytyy korjata tuota kirjoittaessa tapahtunutta ajatusvirhettä että ratti on siis näissä oikealla penkkiin verrattuna :-[
mutta on siis riittävä syy ettei tarvitse edes harkita :eek:
 
Ainakaan uuden A:n kohdalla en tuollaista italialaistyylistä vinoumaa huomannut.
 
mvt sanoi:
Jos tarkoitat että ratin akseli on muutaman millimetrin sivussa istuimen keskilinjalta, niin olet varmasti oikeassa, niin se on kaikkien merkkien osalta.

Ymmärrän että häiritseväksi sen aistii, jos eroa on sanotaan vaikkapa useita senttejä ( tuskin kuitenkaan 10-15 cm tai sm kuten kirjoitat). Vuosien varrella on tullut istuttua merkkejä ja malleja muistamatta joissain sellaisissa missä asiaa on ajatellut, usein niissä on itse istuimessakin jotain sanottavaa ollut. Mersussa tuo ei ole ollut kyllä ongelma, ainakaan nykymalleissa.
 
Minä olen ymmärtänyt että ratti on sivussa vain oikeanpuoleisen ohjauksen kanssa. En ole sitä kyllä ikinä huomannut vasemmanpuoleisella ratilla.



 
Kyllä se vaan on, jossain kokeilemissani makarooneissa jopa itseäni häiritsevissä määrin.