autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä Mercedes-Benzistä  (Luettu 41368 kertaa)

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2298
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #240 : 28.10.2018 18:11 »
Noh, diesel-moottorin osalta rima on itsellä tällä hetkellä aika korkealla, kun vertailupohjana on hienosti toimiva V6 bi-turbo.

Sen jälkeen karkeakäyntisyys ei enää kiinnosta. Rivineljä dieseleitä ihan tarpeeksi omassa historiassa, ettei lisää enää kaipaa.

Mutta kuten sanottu, se isoin juttu on tuo nelivedon puute. Kaikki muut puutteet pystyy korvaamaan olemalla erinomainen muilla alueilla.

Poissa Tietäjä

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 69
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #241 : 28.10.2018 18:31 »
... Mutta kuten sanottu, se isoin juttu on tuo nelivedon puute. Kaikki muut puutteet pystyy korvaamaan olemalla erinomainen muilla alueilla.

Itse olen tästä eri mieltä. VAG muka-automaattia ei kompensoi vaikka auto olisi kaikessa muussa täydellinen. Mieluummin vajaa vetoinen.   ;D
 

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #242 : 28.10.2018 18:51 »
Noh, diesel-moottorin osalta rima on itsellä tällä hetkellä aika korkealla, kun vertailupohjana on hienosti toimiva V6 bi-turbo.

Sen jälkeen karkeakäyntisyys ei enää kiinnosta. Rivineljä dieseleitä ihan tarpeeksi omassa historiassa, ettei lisää enää kaipaa.

Mutta kuten sanottu, se isoin juttu on tuo nelivedon puute. Kaikki muut puutteet pystyy korvaamaan olemalla erinomainen muilla alueilla.
Aa, siinä tapauksessa kannattaa kanssa tsekata 400-mallit jotka nelivetoisia samalla, sähkömötikkäähän ne eivät avukseen kaipaa.
Mercedes-Benz  4matic -16
Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex: Passat Variant TSI DSG Highline -11 (I,II,III, ACC,DCC, ym), Golf Variant TSI -10, Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poissa Taky

Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #243 : 28.10.2018 19:08 »
Karkeaksi kuvattu pieni diesel, turhan lyhyt aähkömatka, epätasaisella tiellä alustan toiminta...

Eikö diesel ole sama kuin muissakin MB:ssä, sähkömatka - ainahan se oli liian lyhyt - alusta, no esisarja voi olla jotain, mutta ehkä suuntaa antava.


Mutta erityisesti se tärkein kriteeri: nelivedon puute.

Siihen on hankalampi vaikuttaa
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Tietäjä

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 69
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #244 : 07.11.2018 19:02 »
C300de ja E300de julkistettiin jo. NEDC-normin mukaan sähköajomatka 54...57 km ja päästöt tuossa 40 gramman tuntumassa samoin vanhan normin mukaan. Jonkinlaista kuluttajan harhaanjohtamista MB:ltä julkistaa tietoja ainoastaan NEDC-normin mukaan malleista, joista myydään vain WLTP-normin aikana.

E300e:stä löytyi myös viralliset tiedot 50 km sähköllä ja 45 g/km (NEDC).

Tarkoitatko että myyjä valehteli minulle?
En löytänyt kyllä hinnastosta noita malleja. Katsoinko jotenkin väärin?

Poissa audioman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 145
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #245 : 07.11.2018 19:25 »
Tänään ajoin samalla koneella ilman hybridiä toki, ja nelivedolla. Omasta mielestä tuo kone on dieseliksi hyvinkin sivistynyt ja vaimeahko ääniltään. Nelivetoa ei päivän kelissä paljon huomannut, kokonaisuutena tarjoaa alustaa myöten mainion kaverin kaikkiin olosuhteisiin, sitä en epäile. Itse voisin tuolta pohjalta olla jopa dieselhybridistä kiinnostunut, koska jos paketti on ilman sähkömoottoriakin noin hyvä, ei paljoaa varmaan sähkön kanssa huonone. Tuollaisen testiraportin perusteella en omia päätöksiä tekisi. Saattaa olla että uuden Bentleyn hybridi on miellyttänyt testaajaa enemmän  ;)
En ole vielä päässyt koeajamaan uutta 220d tai 300d -moottorilla varustettua autoa. Ne, jotka ovat päässeet kokeilemaan ovat kertoneet, että uusi 220d on selvästi sivistyneempi kuin nykyinen. Joka sekin on minun mielestäni hyvin sivistynyt.

Hinnastoihin on ilmestynyt myös C 300d, jonka CO2-päästö on pienempi kuin 220d:n vaikka tehoa on noin 50 hv ja vääntöä 100 Nm enemmän. Autojen hintaero on osin tästä johtuen varsin pieni. Jos autoon ottaa reippaammin varusteita, niin hintaero pienenee entisestään. Tällä hetkellä C 300d 4 matic on kyllä erittäin houkutteleva vaihtoehto nykyisen Mersuni seuraajaksi.
Mercedes Benz C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #246 : 07.11.2018 19:35 »
Tänään muuten oli Mersun kohtuullisista valoista käytännön hyötyä.
Kun vastaantulijoita ei juuri sillä hetkellä ollut, oli älyvalot vetänyt valokeilat täysille, niin tien oikealta puolelta (valojen helpompi puoli tosin) tullut valkohäntäkauris tuli havaittavaksi sopivasti, jolloin edes täysjarrutusta (jarruttaessa piti tarkistaa että takanakin tullut oli jotenkin hereillä) ei tarvinut ja kaveri ehti keulan edestä sumussa tien yli... huh...
Nämä ovat juuri tilanteita, joiden vuoksi en käsitä pimeässä liian lähellä perässä ajavia, kovemmalla jarrutuksella olisi tapahtunut jotain  >:(
« Viimeksi muokattu: 07.11.2018 19:42 kirjoittanut TuplaVW »
Mercedes-Benz  4matic -16
Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex: Passat Variant TSI DSG Highline -11 (I,II,III, ACC,DCC, ym), Golf Variant TSI -10, Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poissa Markku J

Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #247 : 07.11.2018 19:42 »
Tämä 300 dA 4 Matic on kiinnostava voimalinja. Kai se on tulossa myös E-sarjaan pikapuoliin ?
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #248 : 07.11.2018 19:53 »

Hinnastoihin on ilmestynyt myös C 300d, jonka CO2-päästö on pienempi kuin 220d:n vaikka tehoa on noin 50 hv ja vääntöä 100 Nm enemmän. Autojen hintaero on osin tästä johtuen varsin pieni. Jos autoon ottaa reippaammin varusteita, niin hintaero pienenee entisestään. Tällä hetkellä C 300d 4 matic on kyllä erittäin houkutteleva vaihtoehto nykyisen Mersuni seuraajaksi.
Tuo hinnoittelurakenne tekee siitä varmasti houkuttelevan diesel-vaihtoehdon, lähes ilman lisähintaa saa vielä mukavan voimalisän verrattuna 220:een, vaikka senkin kulkuvarat kivasti toimivat, ja uudemmalla 9-pykäläisellä mainio matkakumppani, vanhempaa versiota moittimatta.
300-versioata ei taida vielä löytyä koeajoon ...  :)
Mercedes-Benz  4matic -16
Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex: Passat Variant TSI DSG Highline -11 (I,II,III, ACC,DCC, ym), Golf Variant TSI -10, Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poissa Markku J

Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #249 : 07.11.2018 19:57 »
Oliko aiemmassa 250 d:ssä samat vääntöarvot, mutta hieman vähemmän tehoa ? Oliko se vanhempaan moottorilohkoon perustuva malli (siihen yli 2 -litraiseen) ?
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa VILLE66

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2199
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #250 : 07.11.2018 20:06 »
250d 500nm/204hv

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #251 : 07.11.2018 20:12 »
Oliko aiemmassa 250 d:ssä samat vääntöarvot, mutta hieman vähemmän tehoa ? Oliko se vanhempaan moottorilohkoon perustuva malli (siihen yli 2 -litraiseen) ?
Kyllä, kone edelleen toistaiseksi GLC:n nokalla, saa nähdä milloin päivittyy tuohon 1950 cm3 versioon siinäkin.
Mercedes-Benz  4matic -16
Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex: Passat Variant TSI DSG Highline -11 (I,II,III, ACC,DCC, ym), Golf Variant TSI -10, Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poissa MjhXB

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 168
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #252 : 09.11.2018 22:17 »
Ihan vain yleistä...

Hieman hankaluutta, kun tuli Mercedes B hankittua, kun toinen auto on Opel.
Molempia autoja tulee vuoroin käytettyä.
Toisessa on vaihteet ratissa oikealla puolella ja toisessa on keppi lattiassa.
Lisäksi tuulilasin pesulaite on B:ssä ratin vasemmalla puolella ja toisessa oikealla.
Keljuin tilanne voi tulla, kun sade yllättää ja pitää B:ssä laittaa pyyhkijä äkkiä päälle.
Käsi voi käydä vaihdevipuun.
Parempi, kun vipuset olisivat molemmissa samalla tavalla.
On siihen tietysti ainakin yksi ratkaisu olemassa.

« Viimeksi muokattu: 09.11.2018 22:21 kirjoittanut MjhXB »

Poissa Bawuka

Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #253 : 09.11.2018 22:26 »
Ihan vain yleistä...

Hieman hankaluutta, kun tuli Mercedes B hankittua, kun toinen auto on Opel.
Molempia autoja tulee vuoroin käytettyä.
Toisessa on vaihteet ratissa oikealla puolella ja toisessa on keppi lattiassa.
Lisäksi tuulilasin pesulaite on B:ssä ratin vasemmalla puolella ja toisessa oikealla.
Keljuin tilanne voi tulla, kun sade yllättää ja pitää B:ssä laittaa pyyhkijä äkkiä päälle.
Käsi voi käydä vaihdevipuun.
Parempi, kun vipuset olisivat molemmissa samalla tavalla.
On siihen tietysti ainakin yksi ratkaisu olemassa.

Eipä taida vaihdevipu tehdä mitään vaikka siihen käsi vauhdissa kävisikin. Toki se vapaalle heittää vaihteen, mutta ei se pakkia varmasti ala tarjoamaan  ;). Kyllä siihen äkkiä tottuu, kokemusta on.
-18 MB A200 A Progressive

Poissa nemos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2287
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #254 : 10.11.2018 07:17 »
Turhempiakin asioita on lainsäädännöllä standardoitu kuin auton perushallintalaitteiden sijainti/toimintatapa.

Poissa MMV

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6205
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #255 : 10.11.2018 07:54 »
En ymmärrä muutenkaan MV:n toteutusta. Tuosta ei ole mitään hyötyä, mutta potentiaalista haittaa kyllä. Toivottavasti rouva sopeutuu uuteen autoonsa kuitenkin nopeasti.
BMW 325 Coupe V8 Super rock ja Toyota Starlet B230 2.5L Evo Super rock

Poissa Taky

Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #256 : 10.11.2018 09:50 »
Toisessa on vaihteet ratissa oikealla puolella ...

Kun hetken tuota käyttää tuntuu muut niin antiikkisilta ratkaisuilta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Mika_M

Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #257 : 10.11.2018 10:06 »
Mersulla on kyllä jollain suunnitteluosastolla keksitty varsin hauska temppu noiden muutenkin epästandardien hallintalaitteiden kanssa. W212 eemelissä oli aluksi vakkarin vipu vasemmalla puolella, vilkkuviiksen yläpuolella, kuten mersuissa iät ja ajat on ollut. Myös faceliftin jälkeen se oli edelleen siellä. Kunnes sitten yhtäkkiä oli saatu neronleimaus siirtääkin se vilkkuviiksen alapuolelle.

Isäukolla on nyt pihassa W212 ja S212 faceliftit, joissa nuo viikset ovat eri päin. Ei kuulemma ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun on mennyt vilkku päälle vauhtia muuttaessa, tai pitkät valot vakkaria pois kytkiessä, kun molemmilla autoilla vuorotellen ajelee.

Varmaan joku hyvä peruste tähänkin muutokseen on, joka ei vaan tyhmälle kuluttajalle aukene.
VCDS @ Kotka

Poissa MjhXB

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 168
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #258 : 10.11.2018 11:22 »
Olisihan se melkoista, jos vaihdelaatikko hajoaisi.

Kätevä se kyllä on.
Tottumusta jo niin, että toisessakin käsi hakee ensin myös vipua.
---
Rattivaihteita oli kyllä aiemminkin.
Aika rotevanlaisia, jotta mahdollistivat tavallisen laatikon pykälien vaihdon.
Tuo Mersun automaattivipu toimii lähes hipaisulla.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2018 11:38 kirjoittanut MjhXB »

Poissa Kjolbye

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 245
Vs: Yleistä Mercedes-Benzistä
« Vastaus #259 : 10.11.2018 11:49 »
Muistaakseni ei mene edes vapaalle vaikka vipua liikuttelisi vauhdissa. Sen sijaan parkkipaikalla on muutaman kerran vahingossa tullut painettua P päälle ryömintänopeudessa. Auto on pysähtynyt kuin seinään pamauksen kanssa.

Mersun vaihdekeppi on yksi parhaista toteutuksista. Helppo ja nopea käyttää ja jättää keskikonsolin vapaaksi. Ei perinteinen eteen-taakse keppi automaatissa vie muuta kuin tilaa. Samanlainen muinaisjäännös kuin perinteinen käsijarrukahva. Vaikea on sellaistakaan enää kuvitella nykyautoihin.

Vilkkuviiksen muutokseen totuin itse noin viikossa. Vaikka pidin ennen sitä kello 8:n kohdalla olevaa vilkkuviikseä hyvänä niin näin jälkeenpäin sanottava että olihan se liian alhaalla. Uudempi on huomattavasti parempi.

Nythän uusissa vakkariviiksikin poistui ja homma hoidetaan ratin napeilla. Saa nähdä miten hyvin se toimii. Tuo viiksitoteutus on ollut hyvä ja yksinkertainen. 

Mutta kaikkeen kuitenkin tottuu käyttäjätasolla nopeasti.

E