https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä

Mika_M sanoi:
Onkos kellään kokemusta W212 facelift eemelistä, jossa kaistallapitoavustin ja vetokoukku? Tässä nyt yhteen sellaiseen asennutettiin vetokoukku (ei merkkiliikkeessä) ja aina perävaunun ollessa kytkettynä, tippuvat sekä kaista-avustin että kuolleen kulman varoitin pois päältä. Onko tämä suunniteltu ominaisuus vai onko koukun sähköt asennettu nyt jotenkin pieleen?  ???

Ohjekirjasta en äkkiseltään mainintaa asiasta löytänyt...

On kokemusta. On suunniteltu ominaisuus.
 
jni sanoi:
On kokemusta. On suunniteltu ominaisuus.

Ok, kiitos tiedosta. Onhan sille toki perusteita, kuolleen kulman vahdin ymmärrän hyvinkin. Sitä en kyllä ihan niin hyvin, etteikö kaista-avustin voisi edelleen pitää autoa kaistalla, eihän se mitään äkkiliikkeitä normaalisti tee. Jättäisi sitten vaikka kaikki jarrutukset ja äkilliset ohjausliikkeet pois kun kärry on perässä.

Mutta toki näissä pelataan varman päälle.
 
Jep. Se peräkärry voi hyvinkin olla autoa leveämpi, jota kaista-avustin ei tiedä.
 
Mika_M sanoi:
Ok, kiitos tiedosta. Onhan sille toki perusteita, kuolleen kulman vahdin ymmärrän hyvinkin. Sitä en kyllä ihan niin hyvin, etteikö kaista-avustin voisi edelleen pitää autoa kaistalla, eihän se mitään äkkiliikkeitä normaalisti tee. Jättäisi sitten vaikka kaikki jarrutukset ja äkilliset ohjausliikkeet pois kun kärry on perässä.

Mutta toki näissä pelataan varman päälle.

Palaako nuo automaattisesti pois kytkeytyneet avustimet takaisin päälle kun kärryn aikanaan ottaa pois? Mulla on yösuhdeautona Passat, jossa tietyt avustimet samalla tavalla kytkeytyvät pois päältä mutta eivät kytkeydy automaattisesti takaisin. Saatan sitten ajella pitkäänkin ilman kuolleen kulman varoitinta.
 
Ainakin W204 Ceessä avustimet palaavat heti toimintaan kun kärryn pistokkeen irroittaa.
 
Paikallisessa Vehossa pyörähtäessä kävin koeistumassa myös pari mielenkiintoista Mersua.

CLA Shooting brake: Minusta tämä on tosi makean näköinen, mutta viereen päästyä vaivasi epäusko että onko kyseessä pienoismalli. Niin pieneltä ja matalalta takaosa näytti! Ilmestys oli niin hupaisa että piti ihan koeistua takapenkki. Matalalla oleva pieni oveksi kutsuttu luukku auki ja loikkaus leeveän kynnyskotelon/ lokasuojan yli sisään. Ihmeekseni totesin että kyllähän sinne ihminen mahtuu, jos kohta minä nyt en ole mahtuvuushaasteinen millään muotoa. Lisäksi takapenkki tuntui olevan yllättävän korkealla verrattuna etupenkkeihin ja tuulilasin yläreunaan. Hauska kokemus. Kävin istahtamassa myös etupenkin, mutta eipä sieltä mitään sanottavaa jäänyt.

Citan. Joo kiitos, tiedän että tämä on Rellu josta mersumiehet eivät haluaisi mainittavan. Siitä huolimatta siellä Vehon hallissa oli sellainen esillä. Hintalapussa luki 35ke mutta laatuvaikutelma oli varmaan kehnompi kuin Daciassa? Ovenkahvat sun muut maalaamattomat röpömuovit olivat huomattavan karkeat käteen, enkä muistakaan että onko tällä hetkellä myytävänä mitään muuta autoa jossa on 1DIN-mankka kojelaudassa  ;D Takakontti oli yllättävän pieni auton olemukseen nähden (toki iso oikeasti), mutta sisäkorkeutta näytti olevan kunnolla niille jotka sitä tarvitsevat. Olen käytettyjä autoja selatessa pari kertaa törmännyt vaihtoehtona tähän, mutta en tiedä olisinko valmis mukavuus&viimeistelyosastolla palaamaan ihan näin kauas viime vuosituhannelle.

BfHxuyQ.jpg


w5tU5Bb.jpg
 
Jos Daciaan ei osta isompaa navigoinnillista radiota, silloin siihen voi asentaa tuommoisen perusmallin. Ja Citanhan on itse asiassa Dacia Dokkerille sukua.
 
Myyjän mukaan Mersu saa tuotatantoon E- ja C-luokkien hybridit alkuvuonna. Ilmeisesti WLTP mukainen sähköajomatka olisi yli 70km  ja hybridit tulee sekä dieselinä että bensana. Noihin Mersun hybrideihin saa myös vetokoukun.
Päästöt WLTP mukaan alle 40g/km. Eipä juuri jää veroa hintaan.

A- ja B-luokkien hybrideihin olisi luultavasti tulossa sähköinen neliveto mallikin. Sähkömoottori siis mitä ilmeisemmin takana.
 
Tietäjä sanoi:
Myyjän mukaan Mersu saa tuotatantoon E- ja C-luokkien hybridit alkuvuonna. Ilmeisesti WLTP mukainen sähköajomatka olisi yli 70km  ja hybridit tulee sekä dieselinä että bensana. Noihin Mersun hybrideihin saa myös vetokoukun.
Päästöt WLTP mukaan alle 40g/km. Eipä juuri jää veroa hintaan.

C300de ja E300de julkistettiin jo. NEDC-normin mukaan sähköajomatka 54...57 km ja päästöt tuossa 40 gramman tuntumassa samoin vanhan normin mukaan. Jonkinlaista kuluttajan harhaanjohtamista MB:ltä julkistaa tietoja ainoastaan NEDC-normin mukaan malleista, joista myydään vain WLTP-normin aikana.

E300e:stä löytyi myös viralliset tiedot 50 km sähköllä ja 45 g/km (NEDC).
 
Tuollainen diesel-hybridi voisi olla hyvinkin kiinnostava. Diesel-veron luulisi olevan sangen maltillinen. Toivottavasti niissä on myös riittävästi Woimaa ja 4-veto.

Edit: Kiinnostus ohi....

https://www.autocar.co.uk/car-review/mercedes-benz/c-class/first-drives/mercedes-benz-c-class-estate-c300de-2018-review

Olivat ajaneet testilenkin tehtaan koeautolla.
 
Karkeaksi kuvattu pieni diesel, turhan lyhyt aähkömatka, epätasaisella tiellä alustan toiminta...

Mutta erityisesti se tärkein kriteeri: nelivedon puute.

No joo, itsellä vähän sellainen vaihe menossa, että ehkä odotukset/ajatukset seuraavasta autosta ovat vaatimuksiltaan kohtuuttomat tai ainakin liian kalliit.

Pitää katsoa mihin suuntaan ajatukset seuraavan vuoden aikana jalostuvat. Siitä aikanaan lisää ”autonvaihto ketju(i)ssa”.
 
jlindstrom sanoi:
Karkeaksi kuvattu pieni diesel, turhan lyhyt aähkömatka, epätasaisella tiellä alustan toiminta...

Mutta erityisesti se tärkein kriteeri: nelivedon puute.

No joo, itsellä vähän sellainen vaihe menossa, että ehkä odotukset/ajatukset seuraavasta autosta ovat vaatimuksiltaan kohtuuttomat tai ainakin liian kalliit.

Pitää katsoa mihin suuntaan ajatukset seuraavan vuoden aikana jalostuvat. Siitä aikanaan lisää ”autonvaihto ketju(i)ssa”.
Tänään ajoin samalla koneella ilman hybridiä toki, ja nelivedolla. Omasta mielestä tuo kone on dieseliksi hyvinkin sivistynyt ja vaimeahko ääniltään. Nelivetoa ei päivän kelissä paljon huomannut, kokonaisuutena tarjoaa alustaa myöten mainion kaverin kaikkiin olosuhteisiin, sitä en epäile. Itse voisin tuolta pohjalta olla jopa dieselhybridistä kiinnostunut, koska jos paketti on ilman sähkömoottoriakin noin hyvä, ei paljoaa varmaan sähkön kanssa huonone. Tuollaisen testiraportin perusteella en omia päätöksiä tekisi. Saattaa olla että uuden Bentleyn hybridi on miellyttänyt testaajaa enemmän  ;)
 
Sehän sen auton tai minkä tahansa tavaran hyvyyden kertookin, kun joku testaaja kertoo siitä omia subjektiivisiä näkemyksiään  ;D. Jotenkin itse tottunut ostamaan tavarat omien kokemusten mukaan, en toisien.
 
Noh, diesel-moottorin osalta rima on itsellä tällä hetkellä aika korkealla, kun vertailupohjana on hienosti toimiva V6 bi-turbo.

Sen jälkeen karkeakäyntisyys ei enää kiinnosta. Rivineljä dieseleitä ihan tarpeeksi omassa historiassa, ettei lisää enää kaipaa.

Mutta kuten sanottu, se isoin juttu on tuo nelivedon puute. Kaikki muut puutteet pystyy korvaamaan olemalla erinomainen muilla alueilla.
 
jlindstrom sanoi:
... Mutta kuten sanottu, se isoin juttu on tuo nelivedon puute. Kaikki muut puutteet pystyy korvaamaan olemalla erinomainen muilla alueilla.

Itse olen tästä eri mieltä. VAG muka-automaattia ei kompensoi vaikka auto olisi kaikessa muussa täydellinen. Mieluummin vajaa vetoinen.  ;D
 
jlindstrom sanoi:
Noh, diesel-moottorin osalta rima on itsellä tällä hetkellä aika korkealla, kun vertailupohjana on hienosti toimiva V6 bi-turbo.

Sen jälkeen karkeakäyntisyys ei enää kiinnosta. Rivineljä dieseleitä ihan tarpeeksi omassa historiassa, ettei lisää enää kaipaa.

Mutta kuten sanottu, se isoin juttu on tuo nelivedon puute. Kaikki muut puutteet pystyy korvaamaan olemalla erinomainen muilla alueilla.
Aa, siinä tapauksessa kannattaa kanssa tsekata 400-mallit jotka nelivetoisia samalla, sähkömötikkäähän ne eivät avukseen kaipaa.
 
jlindstrom sanoi:
Karkeaksi kuvattu pieni diesel, turhan lyhyt aähkömatka, epätasaisella tiellä alustan toiminta...

Eikö diesel ole sama kuin muissakin MB:ssä, sähkömatka - ainahan se oli liian lyhyt - alusta, no esisarja voi olla jotain, mutta ehkä suuntaa antava.


jlindstrom sanoi:
Mutta erityisesti se tärkein kriteeri: nelivedon puute.

Siihen on hankalampi vaikuttaa
 
nemos sanoi:
C300de ja E300de julkistettiin jo. NEDC-normin mukaan sähköajomatka 54...57 km ja päästöt tuossa 40 gramman tuntumassa samoin vanhan normin mukaan. Jonkinlaista kuluttajan harhaanjohtamista MB:ltä julkistaa tietoja ainoastaan NEDC-normin mukaan malleista, joista myydään vain WLTP-normin aikana.

E300e:stä löytyi myös viralliset tiedot 50 km sähköllä ja 45 g/km (NEDC).

Tarkoitatko että myyjä valehteli minulle?
En löytänyt kyllä hinnastosta noita malleja. Katsoinko jotenkin väärin?
 
TuplaVW sanoi:
Tänään ajoin samalla koneella ilman hybridiä toki, ja nelivedolla. Omasta mielestä tuo kone on dieseliksi hyvinkin sivistynyt ja vaimeahko ääniltään. Nelivetoa ei päivän kelissä paljon huomannut, kokonaisuutena tarjoaa alustaa myöten mainion kaverin kaikkiin olosuhteisiin, sitä en epäile. Itse voisin tuolta pohjalta olla jopa dieselhybridistä kiinnostunut, koska jos paketti on ilman sähkömoottoriakin noin hyvä, ei paljoaa varmaan sähkön kanssa huonone. Tuollaisen testiraportin perusteella en omia päätöksiä tekisi. Saattaa olla että uuden Bentleyn hybridi on miellyttänyt testaajaa enemmän  ;)
En ole vielä päässyt koeajamaan uutta 220d tai 300d -moottorilla varustettua autoa. Ne, jotka ovat päässeet kokeilemaan ovat kertoneet, että uusi 220d on selvästi sivistyneempi kuin nykyinen. Joka sekin on minun mielestäni hyvin sivistynyt.

Hinnastoihin on ilmestynyt myös C 300d, jonka CO2-päästö on pienempi kuin 220d:n vaikka tehoa on noin 50 hv ja vääntöä 100 Nm enemmän. Autojen hintaero on osin tästä johtuen varsin pieni. Jos autoon ottaa reippaammin varusteita, niin hintaero pienenee entisestään. Tällä hetkellä C 300d 4 matic on kyllä erittäin houkutteleva vaihtoehto nykyisen Mersuni seuraajaksi.
 
Tänään muuten oli Mersun kohtuullisista valoista käytännön hyötyä.
Kun vastaantulijoita ei juuri sillä hetkellä ollut, oli älyvalot vetänyt valokeilat täysille, niin tien oikealta puolelta (valojen helpompi puoli tosin) tullut valkohäntäkauris tuli havaittavaksi sopivasti, jolloin edes täysjarrutusta (jarruttaessa piti tarkistaa että takanakin tullut oli jotenkin hereillä) ei tarvinut ja kaveri ehti keulan edestä sumussa tien yli... huh...
Nämä ovat juuri tilanteita, joiden vuoksi en käsitä pimeässä liian lähellä perässä ajavia, kovemmalla jarrutuksella olisi tapahtunut jotain  :mad:
 
audioman sanoi:
Hinnastoihin on ilmestynyt myös C 300d, jonka CO2-päästö on pienempi kuin 220d:n vaikka tehoa on noin 50 hv ja vääntöä 100 Nm enemmän. Autojen hintaero on osin tästä johtuen varsin pieni. Jos autoon ottaa reippaammin varusteita, niin hintaero pienenee entisestään. Tällä hetkellä C 300d 4 matic on kyllä erittäin houkutteleva vaihtoehto nykyisen Mersuni seuraajaksi.
Tuo hinnoittelurakenne tekee siitä varmasti houkuttelevan diesel-vaihtoehdon, lähes ilman lisähintaa saa vielä mukavan voimalisän verrattuna 220:een, vaikka senkin kulkuvarat kivasti toimivat, ja uudemmalla 9-pykäläisellä mainio matkakumppani, vanhempaa versiota moittimatta.
300-versioata ei taida vielä löytyä koeajoon ...  :)
 
Oliko aiemmassa 250 d:ssä samat vääntöarvot, mutta hieman vähemmän tehoa ? Oliko se vanhempaan moottorilohkoon perustuva malli (siihen yli 2 -litraiseen) ?