autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö koko Suomi pitää asuttuna ja mitä se merkitsee ja maksaa?  (Luettu 13458 kertaa)

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
Suomen taloutta käsittelevässä ketjussa nousi esille kysymys maan pitämisestä kokonaan asuttuna. Heräsi kysymys siitä, mitä tällä tarkoitetaan sekä siitä, millä hinnalla tämä olisi järkevää.

Palaan ajassa taaksepäin 60 vuotta. Silloin, vuonna 1956, ollessani nelivuotias, muutimme "paremmalle paikalle" torppaan, jonne ei ollut tietä eikä sähköjä. Samassa tilanteessa olivat käytännössä lähitalot, joita oli neljä. Yhteiskunta ei tukenut infrastruktuuria millään panoksella, ja esim. sähkön saannissa oltiin täysin sähköyhtiöiden armoilla. Oli selvää, ettei tuollaiselle harvaanasutulle metsäseudulle kannattanut vetää sähkölinjaa, uuden muuntajan rakentamisesta puhumattakaan. Samoin tien rakentaminen oli kallista, eikä edes karttaan merkittyä tietä ollut tehty. Linja-autolle ja kauppaan oli matkaa 6-8 kilometriä riippuen siitä, mentiinkö osa matkasta järvi ylittäen. Kouluun oli matkaa järven yli ainoastaan 2 km.

1960-luku oli sitten voimakasta kehityksen aikaa. Tie saatiin vihdoin vuosikymmenen puolivälissä, mutta ilman yhteiskunnan tukea (käsittääkseni). Siinäkin eräs alueelle huvilansa rakentanut oli aloitteentekijänä. Linja-auto, maitoauto, kauppa-autot, kirjastoauto ja pankkiauto (!) alkoivat liikennöidä säännöllisesti 2 kilometrin päästä - sehän oli jo melkein vierestä! Sähköt saatiin vasta 1970-luvun puolella, jolloin olimme jo muuttaneet muualle.

Kesäasutuksella oli varmasti ratkaiseva vaikutus palveluiden kehittymiseen. Pikkutorpat olivat maanviljelyn kannalta elinkelvottomia, mutta kesäasukkaat käyttivät tarjolla olevia palveluita ja elvyttivät siten paikallista taloutta, vaikka eivät veromarkkoja kuntaan tuoneetkaan ennen kiinteistöveron "keksimistä".

Miten on nyt? Vakinaisia asutuksia on kolme, mutta tieverkko on tihentynyt ja laajentunut metsäteiden ansiosta. Muut palvelut sen sijaan on haettava 25 km:n päästä kaupungista tai 32 km:n päästä kirkonkylästä. Mutta se ei ole ongelma, sillä tiestö on tyydyttävässä kunnossa - tietenkin yhteiskunnan varoin ylläpidettynä. Myös yksityisteitä tuetaan erityisesti investoinneissa ja perusparannuksissa kuten siltojen rakentamisessa ja ojituksissa.

Kolmen vakinaisen asutuksen lisäksi yksityistien vaikutuspiirissä on yli 50 muuta osakasta, enimmäkseen mökkiläisiä.

Muutos on siis yhden sukupolven aikana melkoinen. Yhteiskunnan suora satsaus on merkittävä kanta-asukkaiden määrän supistumisesta huolimatta. Mutta nythän myös mökkiläiset tuottavat maksamalla kiinteistöveroa. Ja jotain keskustelua on ollut myös siitä, voisiko osan muistakin veroista maksaa mökkikuntaan. Luonnollisesti maksetaan sinne, missä yhteiskunnan palveluitakin käytetään.

Ovatko julkiset varat menneet "oikeaan osoitteeseen", siinäpä kysymys. Itse ainakin nautin kaikesta, mitä tuolla on tarjolla, eli sopivassa suhteessa toisaalta metsää ja luontoa sekä maisemia ja toisaalta 4G-yhteyttä sekä palveluiden vaivatonta tavoitettavuutta jopa 20 minuutin säteellä. Useinhan monet niistä ovat ajallisesti kauempana täällä ruuhka-Suomessa.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2016 19:13 kirjoittanut Quality »
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Penguin

• Grand Legend
Mietipä mitä verovaroista kustannettavaa oikeasti nautit siellä mökkikunnassa. Taitaa aika lyhyeksi jäädä se lista, joten miksi sen mökkikunnan pitäisi sinulta verotuloja saada.

Poissa Autoilija92

• Klassikkoainesta
  • Kia Rio
Omasta mielestäni kun kerran Suomi sodissa saatiin tämänkokoiseksi kuin se nyt on niin on myös velvollisuus ylläpitää tämä pinta-ala pitämällä se asuttuna, muutoinhan Suomi tapatti turhaan ihmisiä sodissa.
Tai jos kerran ollaan sitä mieltä että nykyaikana ei Suomea ole varaa tai tarpeellistä pitää kokonaan asuttuna niin myydäänkö "tarpeeton" osa Suomesta huutokaupalla jollekin eniten tarjoavalle maalle vai jätetäänkö se vaan oman onnensa nojaan lojumaan vai mitä sille tehdään?
Miten lie muissa maissa asianlaita, onko missään muualla vastaavaa keskittymistä ja isojen osien autioitumista havaittavissa?

Poissa Marko_K

^ Ei kai sen maan ainoa arvo ole olla asuttu? Ja nyt tarkoitan muutakin kuin taloudellista arvoa.

Kääntäen: ei kai vanhasta ole tarkoituksenmukaista pitää väkisin kiinni, eikä hyväksyä maailman muuttumista, "koska sota ja sen uhrit"?
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Penguin

• Grand Legend
Sopii minulle. Koska lopetetaan joukkoliikenteen tuki verovaroista ja se kaupunkilainen alkaa maksamaan liikkumisestaan käyvän hinnan. Itseasiassa siihen pitäisi vielä lisätä samat verot päälle kuin omalla autolla liikkuvalle on lisätty, että oltaisiin samassa, eikä joukkoliikenteen käytöstä syntyisi veroetua.

Poissa Marko_K

Sopii minulle. Koska lopetetaan joukkoliikenteen tuki verovaroista ja se kaupunkilainen alkaa maksamaan liikkumisestaan käyvän hinnan. Itseasiassa siihen pitäisi vielä lisätä samat verot päälle kuin omalla autolla liikkuvalle on lisätty, että oltaisiin samassa, eikä joukkoliikenteen käytöstä syntyisi veroetua.

Jos minä näitä numeroita oikein tulkitsen, niin kaupunkilaisten joukkoliikennettä tuetaan valtion rahalla merkittävästi vähemmän kuin maalaisten joukkoliikennettä.

En tiedä oliko pointtisi, mutta kun nyt kaupungit erikseen mainitsit.

Taitaa kaupunkien joukkoliikenne olla enemmän subventoitu niillä kaupunkien rahoilla.

Subventoitua toki yhtä kaikki.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Penguin

• Grand Legend
Jaa, jossain on maalla vielä joukkoliikennettä vai? Ei täällä meillä vaan ole.

Poissa Cyclic Stig

• Klassikkoainesta
Miten lie muissa maissa asianlaita, onko missään muualla vastaavaa keskittymistä ja isojen osien autioitumista havaittavissa?
Vähän joka paikassa. Ei Suomen kehitys ole tuossa suhteessa mitenkään poikkeavaa. Paitsi ehkä siten että johtuen maan pienestä asukasmäärästä niitä "kasvukaupunkeja" on vähemmän kuin jossain muualla.

Pohjois-Irlanti on kyllä tässä hassu poikkeus. Tai no, hassu ja hassu... Mutta siellä koko rakennuskulttuuri / infra on aika toisen näköistä kuin olen muualla nähnyt. Kun muualla asutus keskittyy pääosin asutus-/kasvukeskuksiin ja niiden ympärille niin P-I:ssa pääosin Belfastia lukuunottamatta paikka on "ikäänkuin" maaseutua. "Ikäänkuin" lainausmerkeissä koska siellä on silti talo sadan metrin välein. Ilmeisesti Belfast ei houkuttele ihan kaikkia.. ;D

Kyselin joskus kun koko maa on Belfastia lukuunottamatta kuin tilkkutäkki. Kaveri tiesi kertoa, että maassa on erittäin väljä rakennuslupa käytäntö. Käytännössä voi kait tehdä ihan millaisen torpan hyvänsä mihin tahansa. Oman maun mukaan. Ja niitä makuja on monia, trust me! ;D

Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
Onhan poronhoidon lisäksi muitakin elinkeinoja, jotka istuvat tiukasti esim. Suomen Lapissa. Mieleen tulevat ainakin matkailu- ja kaivosalat, matkailu laajassa mielessä kansallispuistoineen ja eräoppaineen. Meillä on valtava rikkaus pohjoisen luonnossa ja vastuu siitä huolehtimisesta. Eikä tämä koske vain Lappia, vaan laajasti koko maata ja varsinkin maaseutua.

Järvialueella mökkeily tarjoaa palvelusauman erilaisille toimijoille: mökkitalkkareille, lumenauraajille, hiekan levittäjille, maansiirtourakoitsijoille, rakentajille, jätefirmoille ... Siellä, missä mökkiasutus on tiheää, palveluiden kasvavalla kysynnällä on selvästi myös työllistävä vaikutus siitä huolimatta, että moni mökkiläinen haluaa tehdä mahdollisimman paljon itse. Konekalusto ja sen käyttötaidot ovat kuitenkin monen ulottumattomissa. Sanoisin, että mökkeilyllä on Suomen mittakaavassa isompi rooli kuin yleensä annetaan olettaa, ja se tukee vahvasti myös paikallista asutusta tarjoten tehtäviä myös kuntien viranomaisille.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Scorpion777

• Sisäänajettu
  • *
Kyllä näin lappilaisena 16veenä ajattelen että olisi syytä pitää asuttuna tämä upea Ylä-Lappi, en haluaisi että kotikylä autioituisi ja kaikki katoaisivat etelään.. kaupungeissa ei ole edes kovin kotoisa olo, koska esim. ei tunne naapureita ja näin, kyllä mie kannatan koko Suomen pitämistä asuttuna ehdottomasti. No mieli tässä vuosien mittaan saattaa muuttua, mutta tätä mieltä mie taijan olla. Kaikkea arvoa ei voi mitata rahassa.
Toyota Avensis D4D

Poissa Scorpion777

• Sisäänajettu
  • *
Ja Lapissa on vielä paljon työpaikkoja jotka katoaisivat ja monet täällä Ylä-Lapissa menettäisivät työnsä, koska ei etelässä pahemmin ole porotaloutta, kalastusta, matkailua, kaivosalan hommia ja näitä perinteisiä elinkeinoja.
Toyota Avensis D4D

Poissa Urlaub

Kyllä näin lappilaisena 16veenä ajattelen että olisi syytä pitää asuttuna tämä upea Ylä-Lappi, en haluaisi että kotikylä autioituisi ja kaikki katoaisivat etelään.. kaupungeissa ei ole edes kovin kotoisa olo, koska esim. ei tunne naapureita ja näin, kyllä mie kannatan koko Suomen pitämistä asuttuna ehdottomasti. No mieli tässä vuosien mittaan saattaa muuttua, mutta tätä mieltä mie taijan olla. Kaikkea arvoa ei voi mitata rahassa.

Pidäpä sitten huoli, että elät itse niinkö saarnaat..

Näissä tahtoo olla sitä, että sen kuuluisan jonkun muun pitäisi jäädä pitämään peräkyliä hengissä, mutta kertoja itse tietysti saa lähteä kultaa vuolemaan etelään.

mremonen

• Vieras
Hesarin grafiikkaa kun katsoi, niin Suomi on sellainen muotopuoli käsipaino. Alaosassa on sadan kilon mötikkä, yläpäässä 10 kiloa. Keskellä ei oikein mitään.

Mutta itse kysymykseen: "Pitäisikö koko Suomi pitää asuttuna", niin pihvi kai on tuossa alleviivatussa. Jos pakkosiirtoihin ei ryhdytä, niin mitäs teet. Jos ihmisten vapaa liikkuvuus on perustuslaissa taattu, niin vaikeahan sitä on Lauttasaarta pakkosijoittaa jonnekin autiokylään. Nehän tulee sieltä takaisin seuraavalla (verovaroin maksetulla) bussilla.

Enemmän kai on kyse siitä, että pitääkö perämetsään tuottaa samat palvelut kuin metropoliin. Siis yhteiskunnan varoilla. Mulla on aiheeseen aika selkeä mielipide, joka aika lailla tiivistyy siihen faktaan, että en ole aikanaan kriisipaikkakunnalta tänne Helsinkiin tullut halpojen asuntojen ja hyvien sienipaikkojen toivossa.

Poissa Scorpion777

• Sisäänajettu
  • *
No täällä on se ongelma jos haluaa kouluttautua korkeasti niin töitä ei ole oikein tarjolla niin pakko muuttaa varmaan minunkin etelään ellen ala päätoimiseksi crossikuskiksi :D
Toyota Avensis D4D

Poissa MJK

• Sisäänajettu
  • *
Kyllä näin lappilaisena 16veenä ajattelen että olisi syytä pitää asuttuna tämä upea Ylä-Lappi...

OT, mutta onko Lapissa yleistä ajella 16-vuotiaana autolla yleisillä teillä kun olet usein omia ajokokemuksiasi täälläkin jakanut?

Poissa Scorpion777

• Sisäänajettu
  • *
MJK, Ekana sanon sulle et onhan se yleistä, itse olen yleensä vain kuullut näitä juttuja kavereilta mitä kerron täällä, teimme tän trollinickiksi tänne.. mitä kadun aika paljo, koska tajusin itse et ois kiva keskustella asiallisesti... ja kortitta täällä ajo on hyvin yleistä, itse tosin ajanut vain omilla pelloilla autolla)
Toyota Avensis D4D

Poissa MJK

• Sisäänajettu
  • *
MJK, Ekana sanon sulle et onhan se yleistä, itse olen yleensä vain kuullut näitä juttuja kavereilta mitä kerron täällä, teimme tän trollinickiksi tänne.. mitä kadun aika paljo, koska tajusin itse et ois kiva keskustella asiallisesti... ja kortitta täällä ajo on hyvin yleistä, itse tosin ajanut vain omilla pelloilla autolla)

Ok, reilusti myönnetty ja hyvä jos mieli on muuttunut.  :)

Poissa Scorpion777

• Sisäänajettu
  • *
 MJK, Kyllä, totesin että tämä on paljo mukavampi kun saa asiallisesti ja reilusti keskustella eikä tahallaan aiheuta provokaatioita :)
Toyota Avensis D4D

Poissa Vempula

• Legenda
Enemmän kai on kyse siitä, että pitääkö perämetsään tuottaa samat palvelut kuin metropoliin. Siis yhteiskunnan varoilla.

Tässähän se on koko kupletin juoni. Yhteiskunnan palveluiden tuottaminen reservaatteihin maksaa aivan poskettomasti per capita. Ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että Oy Suomi Ab joutuu ottamaan jo valmiiksi tiukalla kulukuurilla viisi miljardia vuodessa pikavippiä.

Ei tässä tilanteessa vaan voida ylläpitää yhteiskunnan palveluita reservaateissa, jotta pieni vähemmistö voisi asua siellä isoilla tiluksilla ja nauttia luonnon rauhasta. Jos siellä haluaa asua, niin sitten pitää kärsiä myös oman päätöksen huonot puolet. Aivan samalla tavalla kuin betonilähiössä asuva kärsii oman päätöksensä huonot puolet.

Poissa Karvis

reservaatteihin
.
.
.
reservaateissa

Mitä vitun reservaatteja?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja