https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Prius Prime (PHV)

P

pantero

Vieras
Uusi Prius PHV (Prius Prime) on juuri esitelty Pariisissa. Huh, se räjäyttää potin plug-in teknologiassa jatkaen innovaatioiden esiinmarssia uuden Priusin linjoilla. Ohessa linkit pääsuunnittelijan esittelyyn ja InsideEVs-yhteenvetoon:


http://insideevs.com/toyota-prius-prime-debuts-in-europe-including-set-of-video-presentations/


Tässä joitakin poimintoja auton ominaisuuksista ja uusista innovaatioista:

-Litium akusto 8,8 kWh, jota voidaan ladata 3,3 kW teholla, töpseli muuttuu Eurooppa-standardiksi, akustoa lämmitetään ladattaessa (pakkasella -20 oC asti) lataustehon varmistamiseksi

-Sähköllä pääsee 40 km (EPA) tai 50 km (NEDC)

-Sähkömoottoriteho kasvaa 68 kW:iin, jolla auto kiihtyy 135 km/h nopeuteen

-Sähkögeneraattori toimii toisena sähkömoottorina, kun polttomoottori kytketään irti Hybrid Drivesta (kuva1)

-Kiinteä aurinkokenno (kuva2) katolla. Parkissa lataa ajoakustoa (voi lisätä sähköajoa 5 km päivässä), ajossa lataa 12 V apuakkua

-Polttoainekäyttöinen ilmastointiin kytketty lämpöpumppu (kuva3) lämmittää kabiinia aina -10 oC asti säästäen sähkövirtaa

-Hiilikuitunen takaluukku (kuva 4)

Uudessa Prius Primessa on keskitytty uusien innovaatioiden ohella myös varmistamaan sähköajon toimivuus ympärivuotisessa käytössä. Uusi Prus Prime voi siten olla kova sana TM:n talvitestissä; ainakin muiden sähköautojen ja plugareiden rinnalla...
 

Liitteet

  • Dual EV-motor.png
    Dual EV-motor.png
    31,6 KB · Katsottu: 284
  • Aurinkokenno katolla.png
    Aurinkokenno katolla.png
    25 KB · Katsottu: 240
  • Lämpöpumppu.png
    Lämpöpumppu.png
    20,9 KB · Katsottu: 268
  • takaluukku.png
    takaluukku.png
    22,9 KB · Katsottu: 224
Sitten hieman arviointia PHV:stä seuraavassa videossa:

Autotoimittajien omassa ajossaan saavuttama noin 40 kilometrin todellinen toimintasäde pelkällä akulla kuulostaisi jo siltä, että monet lyhyttä työmatkaa ajavat kaupunkilaiset ajaisi päivittäiset ajot mukavasti yön yli latauksella. Bensalla mentäessä kulutus pysyy myös maltillisena.

Ymmärsinkinköhän oikein että akun saa täyteen 240 Voltin väylästä hieman yli kahdessa tunnissa? Oliskohan tuon lämpöpumpun toiminnasta jossain lisää tietoa?
 
Kuukkeli antanee haulla "gas injection heat pump" kohtuu monta korealaisten tekemää paperia aiheesta. Se legendaarinen ~10% parannusta (tämän verran pitäisi jokaisen uuden prius sukupolven parantaa edelliseen nähden) vs. perinteinen pumppu...  :p
 
Suomihinnat on julkistettu: Active karvan alle 40k€. Varustelu on kattava, hintaero perus priukseen 3k€, kun varusteet tasaa. Toisena varustetasona aurinkopaneelikattoinen versio lähes 2,5k€ lisähinnalla. Sääli, ettei varsinaista perusvarustelua ole, joten alkaen hinta on kova.

Nelipaikkaisuus on todella suuri miinus.
 
Prius PHV (Prime) lähestyy Suomea. Toyotalla käydessäni viikko sitten, Primea en vielä pongannut, mutta nyt huhtikuussa auton pitäisi tulla jo näytille. Primen litiumakusto on kooltaan 8,8 kWh, joka lataantuu 16 Ampeerin Chuko pistokkeesta kotona noin kolmessa tunnissa ja Menneken pistokkeella latausasemalla parissa tunnissa.

Tässä pari hyvää koeajoraporttia, joissa Priusta on ajettu Espanjassa:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/prius-plug-in-puurtaa-kolmella-moottorilla/zVvEgHrb

http://www.is.fi/autot/art-2000005089477.html

Uusimmassa Tuulilasissa(4/2017) on myös ensikoeajo Espanjassa, jossa ei mitään uutta tietoa edellisiin verrattuna heru. Se selviää, että jonkinlainen esittelyautojen välinen kulutuskisa oli menossa. Maltillisesti ajetulla 169 kilometrin matkalla keskikulutus oli 3,2 lt/100 km. Aluksi kuljettiin sähköllä, jolla päästiin 44 kilometria ja sitten jatkettiin bensalla.
 
Olisi kieltämättä mielenkiintoinen kulkine. En vain jaksa ymmärtää, että eikö tosiin auton suunnittelussa olisi jo alunperin voinut ottaa paremmin huomioon akun kaappaaman tilan? Nyt tuntuu jotenkin extempore ratkaisulta laittaa tuonne kontin pohjaan? Tavaratila on kutistunut todella paljon. Jonkinlainen miinus on myös tuo 4 paikkaisuuskin, vaikka itseä ei juuri haittaisi.
 
Prius Primessa (tai PHEV, kuten sitä Euroopassa kutsutaan) on autoon ahdettu kunnioitettava määrä tekniikkaa. Ajoakku on sijoitettu tavaratilan pohjalle, jossa se vie tilaa korkeussuunnassa, mutta on esim. tulevaisuutta ajatellen hyvin luoksepäästävissä. Bensatankki on tavanomaisesti takaistuimen alla ja takakontin lattian alle on varattu lisätilaa mm. latauskaapeleille (kuva1, kuva2).

Prius PHEV on ensimmäinen Toyotan hybridi (1,8 l), missä hybridikomponentit on järjestelty uudestaan siten, että ne sijaitsevat osittain päällekkäin. Tilaa säästyy ja koko voimaa tuottava koneisto on nyt varsin kompakti. Ensimmäisen kerran myös 12 V apuakku on sijoitettu moottoritilaan (kuva3).

Lämpöpumppu ja ilmastointilaitteisto ovat moottoriyksikön takana. Lämpöpumppu lämmittää kabiinia -10 oC asti, josta moottorin jäähdytys jatkaa. Ajoakkua lämmitetään latauksen yhteydessä sähköllä tarvittaessa (-20 oC asti). Latauslaitteisto ulkoista sähkövirtaa varten on takaistuimen alla. Katolle saa myös aurinkokennoston, jolla voi latailla ajoakkua sekä apuakkuakin (kuva4).

Prius PHEV:in CO2 arvo on speksattuna todella matala (EURO VI, 22 gpkm), mutta auto on myös koeajoissa osoittanut, että se kulkee varsin vähällä.
 

Liitteet

  • Kuva1-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    Kuva1-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    34,6 KB · Katsottu: 174
  • Kuva2-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    Kuva2-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    37,1 KB · Katsottu: 192
  • Kuva3-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    Kuva3-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    26,8 KB · Katsottu: 183
  • Kuva4-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    Kuva4-Toyota-Prius_Plug-in_Hybrid-2017.jpg
    18,9 KB · Katsottu: 168
Tuon tekniikan kun Toyota toisi farmari - Aurikseen niin myynti olisi varmasti taattua, niin hyvä kuin Prius onkin, se ulkonäkö jaksaa vaan kummastuttaa.

Mikä ihme Toyotalla on että Prius pitää muotoilla niin erikoiseksi ?
 
^Eikä vaan Auris farkkuun, vaan koko Toyota/Lexuksen mallistoon.  ;)

Prius PHEV osoittaa, että nykyiseen T/L:n täyshybridiin on teknisesti mahdollista suhteellisen helposti lisätä ulkoisesti ladattava plugin akusto. Uuden hybridikomponenttien järjestelyn myötä apuakku on saatu sijoitettua moottoritilaan, jolloin koko takakontti jää vapaaksi. Sinne voi sitten mahdutella sopivan kokoista ladattavaa akkua.

Muistelen jonkun Toyota/Lexus-pomon valitelleen, ettei nykyteknologian isoja plug-in akkuja saa oikein hyvin sovitettua muuhun kuin SUV-koriin. Olisihan noita koreja T/L:n mallistossakin aika hyvin tarjolla. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse odotella seuraavan sukupolven patteritekniikkaa jonnekin 2020-luvun alkupuolelle.
 
Corollasta on myös esitelty PHEV-malli. Kuvakaappaus liitteenä.
 

Liitteet

  • 20180430_181926.png
    20180430_181926.png
    48,9 KB · Katsottu: 297
Nyt olisi tarjolla arvostelua uusimmasta epäseksikkäästä 2020 johto-Priuksesta. Suurimpana muutoksena nyt viisipaikkaisuus:
Mainitaanhan tuossa jutussa myös, että Prius PHV/Prime olisi myös taloudellisimman varustelutason Teslan Model 3:n  jälkeen toiseksi energiatehokkain sähköauto, mikäli mitataan vain sähkötoiminnan tehokkuutta. Mutta kuten sanottua energiatehokkuus ei ole niin nyt (eikä koskaan ehkä tulekaan olemaan) niin seksikästä kuin hottia olevat sähköautot mitä isompine akkuineen.