autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Perinnönjaon ongelmat  (Luettu 9613 kertaa)

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
Perinnönjaon ongelmat
« : 28.09.2016 17:18 »
Tuolla "Keinot ja vinkit vaurastumiseen"-ketjussa tuli puheeksi tällainen aihe. Josko täällä voisi jatkaa otsikon mukaisen aiheen käsittelyä?

Minkälaisia kokemuksia löytyy? Tuleeko perinnönjaossa riitoja vai hoituuko homma sulassa sovussa?

Poissa Urlaub

Vs: Perinnönjaon ongelmat
« Vastaus #1 : 28.09.2016 17:43 »
En ole koskaan onnekseni perinyt ketään, mutta kyllähän niissä lähipiirissä on hampaita kiristelty. Ei niinkään suurista linjoista vaan pienistä tavaroista.

Vaimon perimistä olen seurannut vierestä, mutta se oli kivutonta kun enonsa oli testamentannut kaiken kummitytölleen eli vaimolleni. Muissa sisaruksissa aiheutti vähän huokailua, mutta mitäpä siitä.

Poissa Urlaub

« Vastaus #2 : 28.09.2016 17:49 »
Perinteisten ydinperheiden perinnönjaot ovat varsin simppeleitä jos pesässä ei ole kuin omia lapsia.

Tulevaisuudessa menee kylllä vaikeaksi, kun perheet ovat niin monimuotoisia. On minun, sinun ja meidän lapsia, ja joillakin sama vielä kolmannessakin liitossa.

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #3 : 28.09.2016 18:00 »
Perinteisten ydinperheiden perinnönjaot ovat varsin simppeleitä jos pesässä ei ole kuin omia lapsia.
On tai ei. Riippuu jakajien määrästä ja luonteesta. Sivusta seuranneena niin mukavistakin ihmisistä tulee yllättävän kusipäisiä ja hankalia jopa omia sisaruksiaan kohtaan, kun on rahasta kyse. Eikä tarvitse olla edes suurista summista. Jopa siihen asti, että välit on katkenneet täysin.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2016 18:03 kirjoittanut Trollsten »

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
« Vastaus #4 : 28.09.2016 18:01 »

Tulevaisuudessa menee kylllä vaikeaksi, kun perheet ovat niin monimuotoisia. On minun, sinun ja meidän lapsia, ja joillakin sama vielä kolmannessakin liitossa.

No mutta sitä varten löytyy juristeja, jotka ovat valmiita riitelemään pesän viimeiseen euroon asti
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
« Vastaus #5 : 28.09.2016 18:07 »
En ole koskaan onnekseni perinyt ketään, mutta kyllähän niissä lähipiirissä on hampaita kiristelty. Ei niinkään suurista linjoista vaan pienistä tavaroista.
Pienistä tavaroista minullakin tuli kerran havainto. Vanhan pariskunnan jäämistöä jaettiin, paikalla oli kummankin vainajan sukua. Vanha rouva oli ollut innokas käsityöihminen, vintillä oli tallessa kangaspuilla kudottuja hienoja, käyttämättömiä räsymattorullia, voiskohan sanoa - kuin halkopino. Toistasataa rullaa joka tapauksessa. Ihmeissäni katselin mattojen jakoa. Väistämättä tuli mieleen, kuten on tapana sanoa, korpit haaskalla. Tosin en koskaan ole korppeja haaskalla nähnyt, mutta variksia näkee useinkin. Enpä osallistunut "mattotalkoisiin".
Minulle antoivat vapaaehtoisesti perinnöksi papan puusta tekemän pokasahan ja kirveen. Siellä ne varastossani naulassa roikkuu muistona, ei ole raaskinut käyttää työhommiin.

Kolmasosan sain perintönä lapsuudenkodistani, sisarusten ehdotuksesta. Kahta-kolmasosaa makselin heille vyötä kiristellen lainan turvin viitisen vuotta. Hinnasta tosin jonkin aikaa piti keskustella, ei se kummempaa eripuraa.

Poissa E92

• Klassikko
  • I'm dreaming of a white Christmas
« Vastaus #6 : 28.09.2016 18:15 »
No mutta sitä varten löytyy juristeja, jotka ovat valmiita riitelemään pesän viimeiseen euroon asti

Kyllä löytyy. Ensimmäisen kerran vielä ymmärtää, mutta toinen kerta alkaa olemaan jo liikaa samasta pesästä. Nimimerkki: A4 lappunen lakiasiantoimistosta pöydällä. Osakkeiden arvonmääritystä taas tiedossa :(

Poissa K70

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #7 : 28.09.2016 18:16 »
Niin löytyy ja tekevät juuri kuten päämies haluaa vaikka tietävät varmasti olevansa väärässä. Kivasti valuu perintörahat juristien taskuun.

Poissa Kennedy

« Vastaus #8 : 28.09.2016 18:42 »
Tuleeko perinnönjaossa riitoja vai hoituuko homma sulassa sovussa?

Isän isä kun kuoli niin serkkupoika (isän menehtyneen veljen poika) alko riitelemään omasta osuudestaan.. tosin taisi olla sen vanhemmat vähän takana tökkimässä asiaa ja ei oikein uskalla vastaan sanoa.
Mummo suuttui siitä ja jakoi etukäteen omaisuutensa melkein kokonaan pois. Kun kuoli niin siitäkin taas riitelyä meinaisi tulla. Ekalla kerralla puhuttiin muutaman tonni erosta ja toisella kerralla muutaman satasen.

Porukat on pakolla tyrkyttäneet niiden perintötavaroita mulle kun itse en ole käynyt hakemassa. Muutama serkku on käynyt vetää kermat melkein päältä.
Ei ole minun omaisuutta joten en laske saavani mitään. Jos saan niin se on sen ajan ongelma, mutta toisen omaisuudesta riitely sukulaisten kesken on ehkä tyhmintä mitä voin kuvitella.

300ZX kesäleluna

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #9 : 28.09.2016 18:55 »
Perinnönjaon mahdollisia ongelmia voi välttää tekemällä ajatuksella laaditun testamentin. Omani olen teetättänyt juristilla. Ilmoitin mitä jaetaan ja ketkä ovat edunsaajia. Ammattilainen laati tekstit siten ettei kenellekään jää epäselvää. Ei ollut iso homma eikä kustannuskaan. Jos mieli muuttuu, voi testamenttia muuttaa  :)

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #10 : 28.09.2016 19:00 »
Jos mieli muuttuu, voi testamenttia muuttaa  :)

joku käy allekirjoituttamassa sinulla uuden testamentin kun/jos dementoituminen alkaa..

Eikä testamentin riitauttaminen ole äärimmäisen harvinaista sekään..

Poissa -P-

• Grand Legend
Perinnönjaon ongelmat
« Vastaus #11 : 28.09.2016 19:07 »
^Siihen mahdolliseen dementoitumiseen pitääkin varautua etukäteen tekemällä edunvalvontavaltakirjan.

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #12 : 28.09.2016 19:07 »
joku käy allekirjoituttamassa sinulla uuden testamentin kun/jos dementoituminen alkaa..

Takataskusta löytyy lisäksi sekä edunvalvontavaltakirja että hoitotestamentti. Ja jos pieni kevennys aiheessa sallitaan niin jatkan että siinä vaiheessa kun dementia on päällä niin sehän on ihan yks ja sama mitä ympärillä tapahtuu...  :o  nimimerkillä aitiopaikalta asioita seuranneena.

Poissa Karvis

« Vastaus #13 : 28.09.2016 19:15 »
Ja jos pieni kevennys aiheessa sallitaan niin jatkan että siinä vaiheessa kun dementia on päällä niin sehän on ihan yks ja sama mitä ympärillä tapahtuu...  :o

Tai kun on pari metriä multaa arkun päällä...
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #14 : 28.09.2016 19:15 »
^Siihen mahdolliseen dementoitumiseen pitääkin varautua etukäteen tekemällä edunvalvontavaltakirjan.

Jos ei niihin kus*päihin luota niin että pitää varautua kaikkeen, niin miksi niille pitää mitään jättää ;D

Poissa Urlaub

« Vastaus #15 : 28.09.2016 19:22 »
Isän isä kun kuoli niin serkkupoika (isän menehtyneen veljen poika) alko riitelemään omasta osuudestaan.. tosin taisi olla sen vanhemmat vähän takana tökkimässä asiaa ja ei oikein uskalla vastaan sanoa.

Luin tuota sukuselvitystä useampaan ja kertaan ja kyllä, nämä sukulaisuussuhteet osaavat olla kimurantteja.  :D Serkkupojallakin on kaksi isäksi ilmoittautunutta..

Sori, oli pakko.

Poissa -P-

• Grand Legend
Perinnönjaon ongelmat
« Vastaus #16 : 28.09.2016 19:23 »
^^No se edunvalvontavaltakirja on muutakin asioidenhoitoa kuin vaan mahdollsia perintöriitoja varten. Äitini ainakin teetti sellaisen heti kun isä kuoli vuosi sitten. Ei onnistu pankki-, vakuutus- ym. asioiden hoito toisen puolesta vaan sanomalla että mä oon sen poika.

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #17 : 28.09.2016 19:24 »
^ Nimenomaan. Tänä päivänä edellytetään valtakirjoja yms. ihan eri tavalla kuin ennen.

Poissa Kennedy

« Vastaus #18 : 28.09.2016 20:42 »
Serkkupojallakin on kaksi isäksi ilmoittautunutta..

Tunnetaan myös isäpuolena tuo toinen.

300ZX kesäleluna

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #19 : 28.09.2016 21:42 »
Omien vanhempieni perinnönjako sujui mutkattomasti, sillä vanhemmat tekivät vielä kohtuullisessa tolkussa ollessaan viisaan päätöksen: he lahjoittivat omaisuutensa veljelleni ja minulle, eikä muita edunsaajia ollut. Veljeni sai osakehuoneiston kirkonkylästä ja minä kesämökin. Tuohon aikaan noiden arvo oli suunnilleen yhtä suuri, joten isompaa riidan aihetta ei pitänyt olla. Ongelmallista oli se, että minä ja vaimoni olimme laittaneet vanhempieni omistamaan mökkiin omaa rahaamme, eikä tuota "sijoitusta" otettu mitenkään huomioon lahjoituksessa.

Vanhempieni kuoltua veljeni myi osakehuoneiston, ja totuuden nimessä on sanottava, että sen rahallinen arvo oli ainoastaan noin puolet kesämökin sen hetkisestä arvosta.

Vaimoni puolestaan peri yhdessä kolmen sisarensa kanssa testamentin kautta tätinsä omaisuuden, mikä ei ollut kummoinen: pieni metsäpalsta ja osakehuoneisto kirkonkylässä. Yhteisymmärryksessä sisarukset myivät metsäpalstan ja yllättyivät kohtuuhyvästä hinnasta. Verojen maksun jälkeen myyntitulo jaettiin tasan edunsaajien kesken, ja jälleen yhteisymmärryksessä siten, että osa pantiin perikunnan tilille, jotta sieltä voitiin maksaa osakehuoneiston yhtiövastike, sillä se oli sisarusten yhteiskäytössä.

Yksi sisaruksista ilmoitti haluavansa ostaa huoneiston, mutta tarjosi siitä alihintaa. Muut kiemurtelivat, mutta eivät kehdanneet laittaa kämppää myyntiin, koska ostajaehdokas oli heidän sisarensa. Lopulta kaikki suostuivat, ostaja tuli hitusen vastaan, mutta käsittääkseni hän hyötyi sekä alhaisesta hinnasta että siitä, että taloyhtiön teettämän putkiremontin yhteydessä huoneistossa tehtiin remonttia, joka maksettiin perikunnan tililtä. Näin kaikki osakkaat tulivat osallistuneeksi huoneiston arvoa kohottavan remontin kustannuksiin, ja hyöty jäi ostajalle. - Itse en olisi suostunut noilla ehdoilla osuuttani myymään, mieluummin olisin ostanut huoneiston vaikka itse ja myynyt sen sitten kovempaan hintaan. Ja eihän sitä vielä tiedä, vaikka ostajakin tekisi samoin. Arvostan kyllä kompromissihakuisuutta, jota sisarukset osoittivat luopumalla "ulosmittaamasta" viimeistä hintaa. Ensisijaisena oletuksena kutenkin on, etä ostajalle huoneistolla on merkittävää tunnearvoa.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.