autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Opelin tulevista malleista  (Luettu 7080 kertaa)

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8979
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #40 : 24.02.2017 15:08 »
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/opel-tuo-geneveen-kolme-tarkeaa-uutuutta/2v4mENrq

Nämä uudet crossoverit on sitten täysin rebadge-pögöttejä moottoreita myöten. Kukahan ääliö tuommosenkin ostaa.

Poissa otj

Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #41 : 24.02.2017 16:57 »
Pitääkö olla ääliö tuollaisen ostaakseen? 3008 myy kuin häkä ja on kiistatta hyvä auto monilla mittareilla, miksei Opelin merkillä varustettuna tuo tuleva Grandland X ei olisi hyvä (ellei jopa parempi)? Eikä noissa PSA:n padoissa taida valittamista olla, mm. Puretech-bensakoneita taidetaan pitää yleisesti aika onnistuneina motteina.

Tietty jos vieroksuu ranskalaisia ja on ostavinaan saksalaista, niin sitten voi kokea joutuneensa harhautetuksi.

Paikalla Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14619
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #42 : 24.02.2017 17:33 »
Moni joka on kuvitellut ostavansa saksalaisen auton ja omaa antipatioita ranskalaisia kohtaan, voisi kauhistua jos tietäisi missä eri maissa auton osat on tehty ja mihin konserneihin valmistajat kuuluvat. Esim. harva Audin tai VW valinnut kestäisi sitä faktaa, että istuu PSA-konserniin kuuluvan Faurecian valmistamilla penkeillä. Opelilla ei taida kuin Adamissa olla Faurecian valmistamat penkit.

pyllerö

  • Vieras
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #43 : 24.02.2017 17:38 »
Tietty jos vieroksuu ranskalaisia ja on ostavinaan saksalaista, niin sitten voi kokea joutuneensa harhautetuksi.
Tuskin monikaan asiasta kiinnostunut luulee Opelia saksalaiseksi autonvalmistajaksi, tai Fordia.

Poissa otj

Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #44 : 22.05.2017 21:10 »
Crossland X Autogefühlin koeajossa.

<a href="https://youtu.be/o7K2pw4AvUw" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/o7K2pw4AvUw</a>

Poissa Koivari

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 395
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #45 : 28.05.2017 18:04 »
Crosslandista ensituntumat Iltasanomissa. Hintojakin on jo mainittu, en silti löytänyt virallista hinnastoa vielä Opelin sivuilta. Onhan tuo vähän hassun näköinen kapistus, mutta pitää varmaan käydä katsomassa omin silmin kun tulee jälleenmyyjille.

http://www.is.fi/autot/art-2000005227737.html

Edit: Metroauton sivuilta löytyy näköjään hintoja, mutta ei ilmeisesti pdf-hinnastoa kuitenkaan.

http://www.metroauto.fi/uudet-autot/malli/Opel/Crossland%20X/

« Viimeksi muokattu: 28.05.2017 18:07 kirjoittanut Koivari »
-2014 Dacia Duster 1.5dci 4x4

Poissa otj

Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #46 : 28.05.2017 20:27 »
Olisivat tuupanneet sen isomman Grandland X:n ennemmin markkinoille. Tuo Crossland on saman kokoinen kuin Mokka, tai ehkäpä jopa käytännössä hieman isompi, sillä tuossa mm. säätyvät takapenkit, joita ei Mokkaan saa.

Omituista, ettei 130-heppaisen bensan yhteyteen saa lainkaan automaattua, vaan automaatin haluavan on tyydyttävå 110-heppaiseen.

Paikalla ePa

Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #47 : 12.05.2018 15:37 »
Tämä ketju ehkä lähimpänä "yleistä Opelista".

Sosiaalisessa mediassa tuli 4x4 maailman julkaisu vastaan.

https://www.facebook.com/4x4Maailma/

PSA joutui keskeyttämään kolme kuukautta voimassa olleen työntekijöiden ns. ”kultaisen kädenpuristus” -ohjelman. Vähentääkseen Opelin työvoimaa PSA aloitti maaliskuussa kultaisen kädenpurituksen niille työntekijöille, jotka lähtevät vapaaehtoisesti. Keskimäärin se tarkoitti 75% viime vuoden palkasta. Ongelmaksi tuli lähtijöiden suuri määrä, sekä lähtijöissä oli paljon niitä, joiden ei haluttu lähtevän pois. Suurin osa lähtijöistä siirtyi suoraan kilpailijoiden palvelukseen. Muutamia isoimpia menetyksiä ovat olleet:

Opelin pääinsinööri Andreas Zipser (mm. Insignia) --> Veritas AG.
Opelin moottoripuolen pääinsinööri, Eggord Thomaschy ---> BMW
Opelin sähköautopuolen pääinsinööri, Ralf Hannappel ---> Jaguar Land Rover
Opelin ajoavuste ja infosysteemien kehittämisen pääinsinööri, Florian Koch ---> Continental

PSA:n mukaan noin 1000 keskeisessä asemassa ollutta henkilöä on lähtenyt avustuspaketin kanssa pois. Että näin...ei tainut mennä ihan putkeen tämäkään.


Mitenköhän tulevaisuuden mallien käy? Vaihtuuko muotokieli?  Miten käy sähköistymisen kanssa?
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Benkku

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #48 : 06.07.2018 14:35 »
Tänään tuli tieto, että PSA laittaa noin puolet Opelin tuotekehitys- ja tutkimusyksiköstään myyntilistalle. Se tarkoittaa neljää eri yksikköä (joita ei mainittu), mutta hintapyyntö on noin 500milj. euroa ja 3.950 työntekijää. PSA mukaan Opelilla ei ole tarvetta jatkossa isolle tuotekehitys- ja tutkimusyksikölle.

Paikalla Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14619
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #49 : 06.07.2018 15:16 »
Myytäneen jollekin saattohoidosta vastaavalle yhtiölle nimelliseen hintaa ja samassa yhteydessä sovittaneen PSA:n vähän tätä suuremmasta sijoituksesta ostajayhtiöön, tarkoituksena vain ajaa Opelin tuotekehitys- ja tutkimustoiminta alas.

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1409
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #50 : 06.07.2018 15:47 »
Ostivat Opelin vain tappaakseen sen pois markkinoilta  >:( Vanhemmilla oli pari Opelia aikoinaan ja joistain ongelmista huolimatta aika hyvä mielikuva jäänyt merkistä joten kyllä hieman surettaa Opelin kohtalo  :(

Poissa Pirhonen

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 272
  • OcuIII 1.2tsi
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #51 : 06.07.2018 15:51 »
Opel on tainnut takoa tappiota koko tämän vuosituhannen, eli eipä tämä sinänsä yllätä. Mieluusti tottakai näkisi tämän merkin itsenäisenä, ei automerkkejä liikaa ole nytkään.

Paikalla Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14619
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #52 : 06.07.2018 15:56 »
Ei kai kukaan ole voinut kuvitella, että ostivat Opelin, mutta eivät mitään toimintoja yhdistäisi. Malliston perusrakenteet ja yli merkkirajojen käytettävät osat tulevat PSA:lta ja Opelia on jatkossa sitten se mikä päällepäin näkyy. Sitä varten ei tarvita kaliista saksalaista tutkisosastoa ja tämä nyt varmaan oli itsestään selvää ja alusta asti. Omana merkkinä Opel ja Vauxhal tulevat pysymään jatkossakin, mutta mallistossa jaetaan perusratkaisut muiden PSA:n merkkien kanssa.

Poissa otj

Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #53 : 06.07.2018 16:20 »
Eikä nuo PSA-Opelit ihan huonoja tekeleitä ole, Grandland ohittanut jo Suomessa "emomallin" 3008:n myyntiluvut. Kyllähän jos tuon tason pystyvät pitämään, ei näytä merkin tulevaisuus lainkaan hassummalta.

Poissa Velmanteri

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 115
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #54 : 06.07.2018 23:08 »
Suomessa ehkä, miten muualla Euroopassa?

Poissa otj

Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #55 : 06.07.2018 23:11 »
Jaa-a, kukapa löytäisi Euroopan myyntitilastot?

Ainakin pitkät tehdastoimitusajat viittaavat kovaan kysyntään. Grandlandia saa odotella tietyillä varusteilla jopa 6-8 kk.

Poissa Velmanteri

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 115
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #56 : 06.07.2018 23:25 »
Opelin markkinaosuus Euroopassa on laskenut koko 2000-luvun ajan. Tällä hetkellä samoissa lukemissa Peugeotin kanssa n. 6% markkinaosuudella. Aika näyttää iskikö PSA kätensä kuinka syvälle sontaa.

Paikalla Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14619
Vs: Keskustelua Opelin tulevista malleista
« Vastaus #57 : 07.07.2018 01:07 »
Vuonna 2017 PSA:n markkinaosuus EU & EFTA -alueilla oli 12,1 %, josta Opelin osuus oli 2,2 %-yks. Opel on luvuissa mukana 1.8.2017 alkaen ja sitä edeltävä myynti lasketaan GM:n markkinaosuuteen. Kasvu edelliseen vuoteen verrattuna oli 28,1 %, ilman Opelin osuutta. Opelin koko vuoden 2017 myynti (GM & PSA) laski edelliseen vuoteen verrattuna 5,0 %.

Vuoden 2018 viiden ensimmäisen kuukauden henkilöautojen ensirekisteröintitilastot (EU+EFTA) kertovat seuraavaa:
  • PSA Groupin kaikki merkit yhteensä 1 140 764 rekisteröityä ajoneuvoa, kasvu edelliseen vuoteen 64,9 %
  • Peugeot          444 096 ajoneuvoa (+9,2 %)
  • Opel/Vauxhall 404 237 ajoneuvoa
  • Citroën           271 607 ajoneuvoa (+2,7 %)
  • DS                   20 824 ajoneuvoa (+1,2 %)
Suurin osa kasvusta tulee siis Opelista, mutta vertailun vuoksi Opeleita rekisteröitiin vuoden 2017 tammi-toukokuussa yhteensä 432 449 ajoneuvoa. Todellisuudessa Opelin rekisteröinnit ovat siis laskeneet 6,5 % ja PSA:n merkkien kokonaisrekisteröintimäärä on noussut vain 1,5 % vuoden 2017 tammi-toukokuun 1 124 296 ajoneuvosta 1 140 764 ajoneuvoon.

Tammi-toukokuussa 2018 PSA:n markkinaosuus on ollut 16,0 % ja tästä Opelin osuus on 5,7 %-yks (Peugeot 6,3 %-yks., Citroën 3,8 %-yks. ja DS 0,3 %-yks.)

PSA:n edelle markkinaosuudessa menee vain VW Group, jonka markkinaosuus on 24,4 %. Yksittäisistä merkeistä enemmän (kuin Peugeotia tai Opelia) on rekisteröity
  • Volkswagenia 800 214 ajoneuvoa (11,3 %)
  • Renaultia       492 975 ajoneuvoa (7,0 %)
Peugeot on rekisteröintimääriltään Euroopan kolmanneksi suurin automerkki ja Opel seuraa neljäntenä, kun tarkasteluajanjakso on siis tammikuusta toukokuuhun 2018.

GM:n rekisteröinnit ovat pudonneet 99,7 % vuoden takaisesta ja niitä on alkuvuoden aikana ollut yhteensä vain 1 157 kpl eli GM:n voinee sanoa poistuneen Euroopan markkinoita.