autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Hyundai i30 2017-  (Luettu 27524 kertaa)

Poissa Bawuka

Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #160 : 08.01.2019 13:58 »
Jää mun kukkarolle. Vastaus maahantuojalta tuli nopeasti joten pinnat siitä.
Vastaus alla:
Saamamme tiedon mukaan jarruissa ei ollut todettu tehtaan alaista materiaalivirhettä.

Jarrut ovat kulutusosia ja niihin voi kertyä likaa, joita voi joutua myös takuuaikana puhdistamaan. Puhdistus / säätö ei ole valitettavasti takuun piiriin kuuluvia asioita.


Luulis että maahantuojalla olis ollut pikkasen enempi sitä kuuluisaa "pelisilmää" asiakasta kohtaan. Tässäkin ois pikku rahalla käännetty asiakkaan mielikuva ( +foorumin väen ) positiiviseen suuntaan, varsinkin merkissä jossa pitkän takuun sisältö varmasti aiheuttaa aina puhetta ja ihmettelyä.
-18 MB A200 A Progressive

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4694
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #161 : 08.01.2019 16:36 »
Luulis että maahantuojalla olis ollut pikkasen enempi sitä kuuluisaa "pelisilmää" asiakasta kohtaan. Tässäkin ois pikku rahalla käännetty asiakkaan mielikuva ( +foorumin väen ) positiiviseen suuntaan, varsinkin merkissä jossa pitkän takuun sisältö varmasti aiheuttaa aina puhetta ja ihmettelyä.
Jos takuu sopimuksessa lukee selvästi ettei jarrujen puhdistaminen kuulu takuun piiriin, niin miksi maahantuojan pitäisi se korvata?
Toki asiakastyytyväisyyden takia paljon tehdään, mutta missä menee raja? Varmaan jokin huolenpitosopimus varmaan tuollaisen jarrujenpuhdistuksen korvaa? Saahan niihin kuuluun vaikka autonpesun mitä ei takuu myöskään korvaa, vaikka jotkut siinäkin uskossa on että auto huollossa pestään;D

Poissa Bawuka

Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #162 : 08.01.2019 16:44 »
Jos takuu sopimuksessa lukee selvästi ettei jarrujen puhdistaminen kuulu takuun piiriin, niin miksi maahantuojan pitäisi se korvata?
Toki asiakastyytyväisyyden takia paljon tehdään, mutta missä menee raja? Varmaan jokin huolenpitosopimus varmaan tuollaisen jarrujenpuhdistuksen korvaa? Saahan niihin kuuluun vaikka autonpesun mitä ei takuu myöskään korvaa, vaikka jotkut siinäkin uskossa on että auto huollossa pestään;D

Nii-i. Mietitäänpä sitä sitten, sanooko asiakaskokemus sinulle mitään ?
-18 MB A200 A Progressive

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4694
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #163 : 08.01.2019 17:02 »
Nii-i. Mietitäänpä sitä sitten, sanooko asiakaskokemus sinulle mitään ?
Meinaat että kaikkien jarrut pitäisi putsata, että asiakas olis tyytyväinen. Samalla auton voi pestä ja laittaa suklaakonvehdin penkille ;D

Poissa Bawuka

Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #164 : 08.01.2019 17:06 »
Meinaat että kaikkien jarrut pitäisi putsata, että asiakas olis tyytyväinen. Samalla auton voi pestä ja laittaa suklaakonvehdin penkille ;D

Kyllä, eipä ole tullut tuollaisista maksettua, enpä tosin ole korealaista "pitkällä takuulla" koskaan omistanut, japseja kylläkin. Itse olen ollut tyytyväinen aina vaikkapa ilmaiseen sijaisautoon vaikka kyse ei ole ollut takuutöistä, tai ruisleipäpakettiin etupenkillä aina vierailun yhteydessä  ;D. Eipä tosin nuokaan saaneet pysymään vanhassa merkissä  :P
-18 MB A200 A Progressive

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4694
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #165 : 08.01.2019 17:26 »
Kyllä, eipä ole tullut tuollaisista maksettua, enpä tosin ole korealaista "pitkällä takuulla" koskaan omistanut, japseja kylläkin. Itse olen ollut tyytyväinen aina vaikkapa ilmaiseen sijaisautoon vaikka kyse ei ole ollut takuutöistä, tai ruisleipäpakettiin etupenkillä aina vierailun yhteydessä  ;D. Eipä tosin nuokaan saaneet pysymään vanhassa merkissä  :P

Niin ”nuoleskelu” ei kauppiaalla auttanut ;D
Veikkaan että monelle tulee yllätyksiä näissä pitkissä takuissa, kun oletetaan kaiken kuuluvan takuuseen.

https://www.hyundai.fi/takuu/7vuotta/

1.3.2 Käyttöakun takuu, kaksi (2) vuotta.

1.3.3 Lisävarusteiden takuu on kaksi (2) vuotta. Takuu koskee Suomessa asennettuja maahantuojan hyväksymiä lisävarusteita.

1.3.7 Radio/audiojärjestelmän takuu on kolme (3) vuotta.



Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1677
  • VW Jetta BKD
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #166 : 08.01.2019 17:51 »
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua. Kieltämättä todella huijattu fiilis tulee noista takuuehdoista, kuitenkin ko. automerkin mainonnassa vedotaan pitkään takuuaikaan, kuluttajalle annetaan kuva, että se on poikkeuksellista ja huoletonta.

Poissa antsu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 560
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #167 : 08.01.2019 17:58 »
Mainonta on oma juttunsa, mutta myyjän ehkä pitäisi kertoa hieman rajoituksista.

Jos sitten kuitenkin kaikesta huolimatta vaikka jakopää leviää, uskoisin sen kuuluvan takuun piiriin.

Tietenkin olisi ostajan kannalta selkeämpää, jos takuu olisi 1 vuosi 8) En siis osaa pitää huonona tuota Hyundain takuuta.

Paikalla Sande

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1586
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #168 : 08.01.2019 18:03 »
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua. Kieltämättä todella huijattu fiilis tulee noista takuuehdoista, kuitenkin ko. automerkin mainonnassa vedotaan pitkään takuuaikaan, kuluttajalle annetaan kuva, että se on poikkeuksellista ja huoletonta.
Kuluttaja jos vaivautuisi lukemaan takuuehdot, niin asia olisi varmaan selkeä?
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17

Poissa antsu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 560
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #169 : 08.01.2019 18:07 »
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua

7 vuodessa taksit ajavat varmaan ainakin neljät palat ja kahdet levyt loppuun ja yksityinenkin aika monet. Vaikea kuvitella menevän takuuseen.

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4694
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #170 : 08.01.2019 19:07 »
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua. Kieltämättä todella huijattu fiilis tulee noista takuuehdoista, kuitenkin ko. automerkin mainonnassa vedotaan pitkään takuuaikaan, kuluttajalle annetaan kuva, että se on poikkeuksellista ja huoletonta.

Lukemalla niitä sopimuksia mihin nimensä kirjoittaa ;)
Kia:n pitkässä takuussa taisi olla hieman enemmän rajoituksia. Ford mainostama 5v takuu on kanssa rajoitettu. 2v tehdastakuuta(mikä ei myöskään korvaa esim. jarrujen puhdistamista) loput 3v on Ford laajennettu takuu. Seatin 5v aivan samanlainen, eli 2+3v.
Pitää kuluttajallakin olla vastuuta ja ymmärrystä. Välillä tuntuu että osa kuluttajista on aivan pihalla sopimuksista ::)
Ei nyt liity Hyundaihin, mutta oikeesti...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a388b648-e091-44a9-8160-bb4ff93a24c4

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10429
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #171 : 08.01.2019 19:26 »
Jää mun kukkarolle. Vastaus maahantuojalta tuli nopeasti joten pinnat siitä.
Vastaus alla:
Saamamme tiedon mukaan jarruissa ei ollut todettu tehtaan alaista materiaalivirhettä. Jarrut ovat kulutusosia ja niihin voi kertyä likaa, joita voi joutua myös takuuaikana puhdistamaan. Puhdistus / säätö ei ole valitettavasti takuun piiriin kuuluvia asioita.

"Voi joutua puhdistamaan takuuaikana ja ei kuulu takuun piiriin". Niinpä. Mahtaako kuulua edes huolto-ohjelmaan muuten kuin lisätyönä  ::)

Poissa Patteri

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 80
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #172 : 08.01.2019 19:30 »
Jarrujen korjaukset eivät ole kovin kalliita joten takuunalaisuus ei ole siten tärkein asia vaikka kieltämättä voi sylettää kun pienillä kilometreillä kuluu loppuun tai jumittelevat ennen aikojaan.

Itselle tärkein kriteeri takuussa on isojen ja kalliiden komponenttien takuu. Tässä esimerkkinä moottori, vaihteisto ja ohjausyksiköt jotka voivat aiheuttaa kalliita ja/tai hankalia korjauksia joita ei huvittaisi omasta pussista maksella kuten joillain merkeillä.

190tkm kohdilla leviävä vaihteisto tai moottori aiheuttaisi varmasti hymyn huulille takuunalaisessa Korealaisessa kun ei voi vielä olettaa loppuun kuluneeksi oikein millään mittarilla. Toisilla merkeillä sama tapahtuma voisi aiheuttaa melkoiset hikikarpalot, kun suurin osa ellei koko remontti menisi omasta pussista.

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #173 : 08.01.2019 20:06 »
Hyvä että huomasivat jarruvoimaeron. Riittää kun jotain sopivaa likaa/töhnää joutuu levyyn tai paloihin.
Aikanaan omalla kohdalla määräaikaishuollossa eivät tuota huomanneet. Oletin kyllä että tarkastavat jarrujen kunnon, mutta tosiaan ei kuulu huolto-ohjelmaan tarkempi tarkastelu.

Tuolloin oli tarkoitus ajaa suoraan katsastukseen, mutta voimakkaamman jarrutuksen jälkeen totesin, että ei kannata - puoltaa. Mitälie massaa tai pikeä oli levyyn ja hiukan paloihin tarttunut.
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa antsu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 560
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #174 : 08.01.2019 21:57 »
Olisko nastojen jauhamaa asfalttipikeä ???

Nimimerkillä "Kitkoilla jo 20 vuotta"

Poissa dosetti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1677
  • VW Jetta BKD
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #175 : 10.01.2019 16:06 »
7 vuodessa taksit ajavat varmaan ainakin neljät palat ja kahdet levyt loppuun ja yksityinenkin aika monet. Vaikea kuvitella menevän takuuseen.

Kulutusosia toki enkä sitä takuuseen tietenkään laittaisi, mutta tässähän oli kyse niin isosta jarruvoimaerosta ettei leimalta menisi läpi. Eli selkeä vika ja vieläpä aika tärkeässä osassa autoa ja vielä noin uudessa ja vähän ajetussa.

Poissa mmb

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 75
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #176 : 10.01.2019 21:11 »
Jos takuu sopimuksessa lukee selvästi ettei jarrujen puhdistaminen kuulu takuun piiriin, niin miksi maahantuojan pitäisi se korvata?

Ikinä aiemmin mun autoihin ei ole moista operaatiota pitänyt tehdä. Takana kuitekin joku 20v auton omistamista eli on tähän kaikenlaista vikaa jo mahtunut. Toki palojen vaihdon yhteydessä varmaan toi aina tehdään? ja näitä on kyllä ollut. Eli mun pointti on että jos noilla kilsoilla pitää putsata se indikoi jostain design ongelmasta. Myönnän toki että ajelen ja pysäköin normaalia enemmän pölyisiin peltoparkkeihin kuin keskiverto kansalainen.

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4694
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #177 : 10.01.2019 21:53 »
Ikinä aiemmin mun autoihin ei ole moista operaatiota pitänyt tehdä. Takana kuitekin joku 20v auton omistamista eli on tähän kaikenlaista vikaa jo mahtunut. Toki palojen vaihdon yhteydessä varmaan toi aina tehdään? ja näitä on kyllä ollut. Eli mun pointti on että jos noilla kilsoilla pitää putsata se indikoi jostain design ongelmasta. Myönnän toki että ajelen ja pysäköin normaalia enemmän pölyisiin peltoparkkeihin kuin keskiverto kansalainen.
Voiko palat olla normaalia pehmeämpää materiaalia ja sen takia tuota jarrupölyä on ::)

Poissa mmb

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 75
Vs: Hyundai i30 2017-
« Vastaus #178 : 12.01.2019 23:01 »
Auto kävi pesussa ja pääsi yökuvauksiin. Kuukin näkyy ja valoja sillalta. Kuvaa ei ole käsitelty. Rekkarin leikkasin pois.