https://yliteippaus.fi/

Hyundai i30 2017-

antsu sanoi:
7 vuodessa taksit ajavat varmaan ainakin neljät palat ja kahdet levyt loppuun ja yksityinenkin aika monet. Vaikea kuvitella menevän takuuseen.

Kulutusosia toki enkä sitä takuuseen tietenkään laittaisi, mutta tässähän oli kyse niin isosta jarruvoimaerosta ettei leimalta menisi läpi. Eli selkeä vika ja vieläpä aika tärkeässä osassa autoa ja vielä noin uudessa ja vähän ajetussa.
 
völvöxc60 sanoi:
Jos takuu sopimuksessa lukee selvästi ettei jarrujen puhdistaminen kuulu takuun piiriin, niin miksi maahantuojan pitäisi se korvata?

Ikinä aiemmin mun autoihin ei ole moista operaatiota pitänyt tehdä. Takana kuitekin joku 20v auton omistamista eli on tähän kaikenlaista vikaa jo mahtunut. Toki palojen vaihdon yhteydessä varmaan toi aina tehdään? ja näitä on kyllä ollut. Eli mun pointti on että jos noilla kilsoilla pitää putsata se indikoi jostain design ongelmasta. Myönnän toki että ajelen ja pysäköin normaalia enemmän pölyisiin peltoparkkeihin kuin keskiverto kansalainen.
 
mmb sanoi:
Ikinä aiemmin mun autoihin ei ole moista operaatiota pitänyt tehdä. Takana kuitekin joku 20v auton omistamista eli on tähän kaikenlaista vikaa jo mahtunut. Toki palojen vaihdon yhteydessä varmaan toi aina tehdään? ja näitä on kyllä ollut. Eli mun pointti on että jos noilla kilsoilla pitää putsata se indikoi jostain design ongelmasta. Myönnän toki että ajelen ja pysäköin normaalia enemmän pölyisiin peltoparkkeihin kuin keskiverto kansalainen.
Voiko palat olla normaalia pehmeämpää materiaalia ja sen takia tuota jarrupölyä on :rolleyes:
 
Auto kävi pesussa ja pääsi yökuvauksiin. Kuukin näkyy ja valoja sillalta. Kuvaa ei ole käsitelty. Rekkarin leikkasin pois. 
 

Liitteet

  • i30_takaa.jpg
    i30_takaa.jpg
    10,3 KB · Katsottu: 305
Hatchbackistä ja Fastbackista tulee saataville N-line -versiot: https://www.hyundai.fi/mallisto/i30-n-line/

Siinä missä muualla tätä versiota voi saada n. 200-heppaisella 1,6-litraisella bensaturbolla ja manuaalina, täällä Suomessa malli tuodaan myyntiin vain 140-heppaisen 1,4-litraiseen bensaturbon ja 7-vaihteisen DCT:n kera. Oletettavasti tehokkammalla moottorilla hintaero i30 N:n tehottomampaan versioon olisi jäänyt turhan pieneksi. Eroa tehokkaampaan malliin myös pakoputkistossa, mutta alusta lienee molemmissa sama ja vakiomalleihin nähden sporttisemmaksi päivitetty.

Tässä vielä tuon tehokkaamman mallin koeajo:

 
Laitetaanpas tännekin fiiliksiä.
Elokuussa haettiin uusi i30 Wagon 1.4 Comfort 7-DCT-automaatti. Pojalle kulkemiseen, verkkokaupan vuodeksi systeemi.
En ollut ennen koskaan Hynyllä ajanut, tilauskin verkossa.

Aikamoinen ylläri oli tämä. Viimeistelty, natisematon kori. Ohjaus perheautoksi nopea ja tarkka, päihittää monet versiot ohjauksesta.
Sitten moottori ja vaihteisto. Sanoisin mun vanhojen dsg kokemuksien pohjalta, että laitan DCT:n edelle tässä kohden. Varmaan moottori/vaihteisto/auton massa kokonaisuus kyseessä.
Itse moottori - ei hemmetti miten hienosti vie tuota 1355 kg omapainoa. Melkein tuli g-voimat mieleen. Fiksu voiman jako kun 240Nm alkaa 1500rpm paikkeilta. Hyvä pata, ja hiljainen.
Ajomelua on jopa noilla vakio 15" kumeilla vähän liikaa, tosin se erittäin takapainoinen. Peräpään eristys lienee helppo toteuttaa.

Kokonaisuus yllätti paatuneen euroautofanin totaalisesti. Hynyssä ei ole ylimuotoilua ja käytännön namikat paikoillaan.
Käyttäjän kokemuksista; ledivalot vs. transport bi-xenon. Kapeampi valokeila.

Loppupäätelmä, on hiton hyvä kokonaisuus. Ostaisin itsellekin tuollaisen.
Talvi toki näyttää sitten osansa kuinka Hyny kokonaisuutena pärjää.
 

Liitteet

  • Hyundai i30 mtallimusta.jpg
    Hyundai i30 mtallimusta.jpg
    71,2 KB · Katsottu: 271
-TimoS- sanoi:
Elokuussa haettiin uusi i30 Wagon 1.4 Comfort 7-DCT-automaatti.
Sitten moottori ja vaihteisto. Sanoisin mun vanhojen dsg kokemuksien pohjalta, että laitan DCT:n edelle tässä kohden.

DSG pelkurina en muistaakseni ole koskaan moisella ajanut - kyydissä jokusen kerran, mutta likan em Hynyä vastavalla kokoonpanolla CeeD:n kuorissa ja aivan toimiva paketti yllätti kun taannoin sillä jouduin peräkärryä peruuttelemaan hankalaan paikkaan - ja sehän meni aivan hallitusti ilman yhtään ongelmaa - auton puolesta...
 
Mielestäni DSG on hiukan parempi. Ainakin suhteellisen uusissa autoissa. Kokemusta on parista vuokra Golfista ja omasta Hyundaista.

Oma i30 täytti 3vuotta ja on kulkenut ilman vikoja sitten tässä ketjussa olleen jarruepisodin. Navigaattorin softaan tuli viime kesänä päivitys ja käyttöliittymä muuttui paremman näköiseksi.
 
mmb sanoi:
Mielestäni DSG on hiukan parempi. Ainakin suhteellisen uusissa autoissa. Kokemusta on parista vuokra Golfista ja omasta Hyundaista.

Oma i30 täytti 3vuotta ja on kulkenut ilman vikoja sitten tässä ketjussa olleen jarruepisodin. Navigaattorin softaan tuli viime kesänä päivitys ja käyttöliittymä muuttui paremman näköiseksi.

Omat kokemukset 2017-> Hyundain DCT vaihteistoista on erittäin mukavuuspainotteisia. Normaaliasetuksella ei mitään valittamista, erittäin hyvin vaihtaneet. Paria Skodan DSG:tä kokeillut ja olivat nekin todella pehmeitä ajettavia ilman nykimisiä.
 
Kuinka muut kokee Hyundain kaistavahdin? Musta tuntuu et se haluaa vetää mua keskilinjan tuntumaan koko ajan. Jos antaisi mennä sen halun mukaan niin vastaantulijoita kyllä ahdistaisi. Ei se tietenkään viivaa ylitä, mutta eipä tarvitsekaan että pelkokerroin nousee. Plus periaatteellisesti vähän tieliikennelain vastaistakin. Jos olisi joku nappi mistä voisi "keskittää" tuon niin olisi kätevää.
 
Sama homma kuin sisar autossa Kiassa.
Kaistavahti on surkea. Terävästi vie minne haluaa. Omassa Ceedissä monesti mutkassa yritti ojaan vetää.
 
Seuraava probleema:

Kuinka auto sammutetaan? Yllättävän hankalaa, sillä jotainhan minun täytyy tehdä väärin; ei tämä voi olla näin typerä. Eli pysähdyn D vaihteella, start/stop sammuttaa moottorin. Vaihdan P -vaihteelle, moottori käynnistyy (mitäs ohitit R -vaihteen, ääliö), sitten paina starttinappia ja auto sammuu taas.

Jos sammutan auton D -asennossa, ja sitten laitan P -vaihteen, autoon jää virrat. Eli siis onko pakko auto sammuttaa ja startata ennenkuin sen voi oikeasti sammuttaa?
 
Vaihde P:lle ennen kuin sammutat. Edit: Tuo start/stop tietysti sotkee vähän tyhmästi. Jos tiedät pysäköiväsi, sen voi laittaa napista pois päältä ennen ruutuun ajamista.
 
En tiedä onko tämä sopivampi toiseen threadiin, mutta nykyään tule etosi monesti autoja vastaan jotka väläyttelee valoja. Olen sitten kotiin tullessa katsonut että onko valot päällä, ja noi alaledit on kyllä päällä vaikka "päävalot" ei olekaan (nehän on automaattiset).

Eikös ne ledit nimenomaan riitä? Mitähän ihmettä ne vilkuttaa? Etenkin kun korkeussäätö pitäisi olla hyvä ja vasta säädetty. Ehkä pari kertaa viikossa joku vastaantulija väläyttelee.
 
Dezent sanoi:
En tiedä onko tämä sopivampi toiseen threadiin, mutta nykyään tule etosi monesti autoja vastaan jotka väläyttelee valoja. Olen sitten kotiin tullessa katsonut että onko valot päällä, ja noi alaledit on kyllä päällä vaikka "päävalot" ei olekaan (nehän on automaattiset).

Eikös ne ledit nimenomaan riitä? Mitähän ihmettä ne vilkuttaa? Etenkin kun korkeussäätö pitäisi olla hyvä ja vasta säädetty. Ehkä pari kertaa viikossa joku vastaantulija väläyttelee.

Mahdollisesti jotain elukkaa tiellä usein? Meillä oli yrityksessä yksi I30 josta päivävalot temppuilivat satunnaisesti, ehkä samasta kyse.
 
Tyhmä kysymys. Kuinka nappien valot saa takaisin päälle? En tiedä painoinko jotain, mutta pimeällä ei missään napissa ole mitään valoja, joten ei käytännössä voi mitään nappeja painaakaan kun niitä ei näe. Mittariston valosäätimestä säätyy vain mittariston valot. Ei nappien valot

e: auto tuli just huollosta... huoltoukko oli iäkäs ja pitää tarkistaa onko vanha ukko tapansa mukaan lyönyt ajovalot kokonaan pois. Jos näin on, kertokaa miks ihmiset ronklaa automaatisia valoja päälle ja pois?