https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Yaris Hybrid

En mennyt kokeilemaan. Sanoin vaimolle ja neuvoin lukemaan ohjekirjaa. Ei muuten ole tuollainen radio edes, vaan tablettinäyttö, jossa on nappeja reunoilla. Rattaat, map ja mitä kaikkea olikaan. No löysin kuvan. Kyllä odotin japseissa olevan vähän parempaa tämän käyttöliittymän osalta, kun ovat niitä jo aikoja viritelleet, mutta eipä näytä olevan. Mitsussakin yhtä vaikeita. UX = User Experience eli yksinkertaistettuna käyttöliittymä suomeksi. Tuon puute on aika monessa asiassa vastassa, varsinkin nettipalveluissa ja monissa mobiili applikaatioissa, joita kaikki manaa suohon. Nämä autojen monipuolistuneet käyttöliittymät ovat paras esimerkki joka päiväisessä elämässä, jossa ei ajatusta eikä rahaa käytetä, vaikka se on se, mitä loppuasiakas käyttää ja saa sen laadun kuvan tuotteesta.

On muuten jokunen noita myynnissäkin nyt käytettynä. Ilmeisesti edellisiä autovuodeksi malleja löytyy kymmeniä vastaavia.
 

Liitteet

  • yarisnaytto.jpg
    yarisnaytto.jpg
    23,6 KB · Katsottu: 312
Turkuun ajellessa sitten vaimo tavaili ohjekirjaa tarkemmin läpi. Löytyi kellon säätö sieltä mittariston säädöistä.
 
3800 km mittarissa ja tänään huomasin vilkkuviiksen pään olevan jo silottunut sileäksi. Toisella puolella oleva pyyhkijäviiksi on vielä uudenkarhea.

Laadukasta muovia siis..

Täytyy tosin muistaa, että koko 3800 km on hierottu kaupungissa ja vilkkuviikseä on hipelöity tuhansia kertoja. Jos saman määrän vilkkuviiksen käyttöä laskee vermo-Volvooni, niin pitää varmasti ajaa 30 tkm tai jopa enemmän kun kilometrit kertyvät yksinomaan maantiellä.

Hyvä muistutus tietysti siitäkin, että miksi jotkut autot ovat käytettyinä nuhjaantunemman tuntuisia kuin toiset. Ei tarkoita aina mittarin ruuvaamista.
 
Tämmöinen koirankoppi joksi tämän luokan kulkupelejä nimitetään on kyllä ullattanut itseni täysin. Eniten ajamisen hauskuudessa ”pihistelyn” osalta. Meinaa muu liikenne unohtua kun pyrkii sähköllä luisumaan joka paikassa. Yllätyksenä on tullut useampi muukin asia, kohtuullinen hiljaisuus-ohjautuvuus-automaatti-tilat noin ensimmäisenä. Ja mikä parasta kiire unohtuu heti tällä ajellessa. Ainoa ullatus ja korjaamokäynti (Takuu) ollut rengaspainejestelmä joka ei suostunut nollautumaan millään, vika ei koskaan selvinnyt mutta nollattua saivat, en tiedä millä mutta sillä nappulalla jalkatilassa ei varmaankaan.

Todellisen ajajan auto, moottoriteitä kaihtamalla tulee ajettua mutkateitä ja pidempiä reittejä.

Enpä olisi ikunakuuna uskonut ajavani ”1/2 patteriautolla” mutta työttömän ja toimettoman on koitettava elää säästeliäästi. Valtiollisena tilipäivänä käyn sitten polttamassa kumia toisella autolla ;)

Kyllä tämä 1/2 eläkeläiselle sopii.
 
dingdongpingpong sanoi:
Tämmöinen koirankoppi joksi tämän luokan kulkupelejä nimitetään on kyllä ullattanut itseni täysin. Eniten ajamisen hauskuudessa ”pihistelyn” osalta. Meinaa muu liikenne unohtua kun pyrkii sähköllä luisumaan joka paikassa. Yllätyksenä on tullut useampi muukin asia, kohtuullinen hiljaisuus-ohjautuvuus-automaatti-tilat noin ensimmäisenä. Ja mikä parasta kiire unohtuu heti tällä ajellessa. Ainoa ullatus ja korjaamokäynti (Takuu) ollut rengaspainejestelmä joka ei suostunut nollautumaan millään, vika ei koskaan selvinnyt mutta nollattua saivat, en tiedä millä mutta sillä nappulalla jalkatilassa ei varmaankaan.

Todellisen ajajan auto, moottoriteitä kaihtamalla tulee ajettua mutkateitä ja pidempiä reittejä.

Enpä olisi ikunakuuna uskonut ajavani ”1/2 patteriautolla” mutta työttömän ja toimettoman on koitettava elää säästeliäästi. Valtiollisena tilipäivänä käyn sitten polttamassa kumia toisella autolla ;)

Kyllä tämä 1/2 eläkeläiselle sopii.
Voin yhtyä lausuntoosi - myös noiden TMPS-antureiden osalta. Renkaiden vaihdon jälkeen ei mainannut mitenkään valo sammua, vaikka kuinka nappia painelin (eli 3 lyhyttä painallusta peräkkäin laittaa auton etsimään antureita). Viimein sammui, mutta seuraavana päivänä paloi jälleen. Uusi resetti useamman kerran ja valo häipyi, eikä ole sen koommin palanut.
 
Faija justiin viestitteli tyytyväisenä vm.14 Yaris Hybridinsä vuosihuollosta, laskua tuli kokonaiset 142 euroa. Toki joutui vajaat 50 km ajamaan suuntaansa Kauhajoelle, kun ei lähempänä merkkihuoltoa ole, mutta silti, se ei vuositasolla päätä huimaa tuo kustannus. Häiriötöntä kyytiä ihan samaan malliin kuin dingdong tuossa yllä kuvaili. Mittarissa taisi olla nyt vajaat 38000 km, joka ei kohta 5v autolle ole paljoa sekään, mutta varmaan aika tyypillisiä kilometrimääriä eläkeläisille.

Kovin ovat olleet tyytyväisiä Yarppaan, aikoinaan kun vähän "pakotin" tuon vaihdon 2010 mallin automaatti-Astrasta, joka alkoi kummitella epämääräisesti, hieman epäilivät, mutta nyt ovat ajaneet tällä jo harvinaisen pitkään. Joko isä on tulossa vanhaksi, tai sitten on vain oikeasti tyytyväinen.
 
Iero sanoi:
Voin yhtyä lausuntoosi - myös noiden TMPS-antureiden osalta. Renkaiden vaihdon jälkeen ei mainannut mitenkään valo sammua, vaikka kuinka nappia painelin (eli 3 lyhyttä painallusta peräkkäin laittaa auton etsimään antureita). Viimein sammui, mutta seuraavana päivänä paloi jälleen. Uusi resetti useamman kerran ja valo häipyi, eikä ole sen koommin palanut.
Eikös TPMS-systeemi toimi uudessa Yariksessa samoin kuin Auriksessa. Kolme lyhyttä painallusta ja valo vilkkuu, kun systeemi hakee anturit. Sitten kun valo sammuu, yksi pitkä painallus ja valo vilkkuu hetken, kun systeemi kuittaa paineet. Itse nostan vielä paineita hieman resetoinnin jälkeen, niin ei kylmemmilläkään ilmoilla ala valo palamaan.
 
Juhosson sanoi:
Eikös TPMS-systeemi toimi uudessa Yariksessa samoin kuin Auriksessa. Kolme lyhyttä painallusta ja valo vilkkuu, kun systeemi hakee anturit. Sitten kun valo sammuu, yksi pitkä painallus ja valo vilkkuu hetken, kun systeemi kuittaa paineet. Itse nostan vielä paineita hieman resetoinnin jälkeen, niin ei kylmemmilläkään ilmoilla ala valo palamaan.

Virrat päälle ja ns. Käyntiin.
Kolme painallusta napista, odotellaan että merkkivalo vilkahtaa neljä kertaa (4 rengasta)
Ja tämän jälkeen pitäisi sammua.

Jos jää vilkkumaan on järjestelmässä häiriö.
Ohjekirja on hassu, missään ei mainita rengaspaineita eikä autossa ole tarraa jossa paineet olisi listattu kuten saksalaisissa on tyhjälle ja täydelle kuormalle jne.

https://www.toyota.fi/omistajalle/renkaat/rengaspaineanturi.json
 
Zaasa sanoi:
Tekisitkö tallin Yariksestasi kuvien kera? Olisi mielenkiintoista seurata "pikku" hybridin tapahtumia.

Foorumilla on varmasti joku kenellä kiinnostusta riittää kirjoitella. Minä olen huono pitämään kirjaa autoista tai kirjoittamaan niistä mielenkiintoisesti romaaneja pitkiä juttuja. Mieleen putkahtaa milloin mitäkin.

PMS vai mitkä olikaan antureiden lisäksi vajaatoimintaa:
vilkku, tässä on kaikki varusteet törmäysestintä ja navia myöttä mutta vilkku vain kerta tai jatkuva...tietääkö joku saako valikoista 3-vilkauksen päälle ?

Vieläkään mikään ei ärsytä eli ei huono.
Jarrut muuten oli ensialkuun aika kulmikkaat kun viisari tippuu siniselle ja painat millin lisää jarrua on otsalohko tuulilasin yläreunassa.

 
dingdongpingpong sanoi:
Foorumilla on varmasti joku kenellä kiinnostusta riittää kirjoitella. Minä olen huono pitämään kirjaa autoista tai kirjoittamaan niistä mielenkiintoisesti romaaneja pitkiä juttuja. Mieleen putkahtaa milloin mitäkin.
Mitäpä romaaneista, sinä laittaisit käyttäjän kokemuksia ilman värikynää  ;D
 
Meillä 11 tkm täynnä Yariksessa.

dingdongpingpong sanoi:
PMS vai mitkä olikaan antureiden lisäksi vajaatoimintaa:
vilkku, tässä on kaikki varusteet törmäysestintä ja navia myöttä mutta vilkku vain kerta tai jatkuva...tietääkö joku saako valikoista 3-vilkauksen päälle ?

Ei onnistu.

dingdongpingpong sanoi:
Vieläkään mikään ei ärsytä eli ei huono.

Huomiovalojen ja ajovalojen kytkentää ei saa automatisoitua, vaikka tuulilasissa on valoisuuden tunnistin, joka ohjaa mittarivaloja!?!

dingdongpingpong sanoi:
Jarrut muuten oli ensialkuun aika kulmikkaat kun viisari tippuu siniselle ja painat millin lisää jarrua on otsalohko tuulilasin yläreunassa.

Totta, ja sitten kun tähän on tottunut tuntuu muiden autojen jarrut tehottomilta.
 
Urlaub sanoi:
Meillä 11 tkm täynnä Yariksessa.

Ei onnistu.

Huomiovalojen ja ajovalojen kytkentää ei saa automatisoitua, vaikka tuulilasissa on valoisuuden tunnistin, joka ohjaa mittarivaloja!?!

Totta, ja sitten kun tähän on tottunut tuntuu muiden autojen jarrut tehottomilta.

Noista valoista en ole kyllä kokeillut mitään, ajot olleet valoisalla. Pitää varmaan tutkia niitä. Vasemmalla kojelaudassa polven korkeudella on valonappi jossa lukee ”auto”...taitaa olla kaukovaloassistentti ?, Samassa ryppäässä on kaistavahti ja törmäysnappi :)

Hymyilyttää kun aina haukuttu bemarin kulutusmittaria että mitä sillä tekee, mutta niin se vaan tässäkin auttaa taloudelliseen ajoon tuo ”eco”-viisari. Kaasu kun on myös aika herkkä niin viisarista näkee raskaammilla villasukilla kaasun asennon ja osaa höllätä mm. Ylämäkeen sopivasti 60kmh alueella että pysyy sähköllä. Aika herkästi saa polttiksen käyntiin jos ”raskaammin” lepuuttaa jalkaa. Huomasin eilen että kirovirhe, ei ole talteenotettu sähkö kw vaan wh...

Zaaza.
Minä olen huono huomioimaan tosiaan asioita autoista, mm. Tässä olevaa peruutuskameraa en ole katsonut kertaakaan peruuttaessa, rekkamiehenä olen oppinut peileistä peruuttamaan niin keskikonsoliin tuijottelu on luonnotonta kuten tausta-keski-peiliin koska rekassakaan siitä ei näe mitään, sekin on minulle turhake autossa.
 
Vuosi kohta täynnä ja 14tkm. Onko Yariksessa huoltoilmaisinta? Ei kuulemma ole näkynyt, mutta rengasvaroitus tulee edelleen.
 
kahe sanoi:
Vuosi kohta täynnä ja 14tkm. Onko Yariksessa huoltoilmaisinta? Ei kuulemma ole näkynyt, mutta rengasvaroitus tulee edelleen.

Miksi olisi kun huoltoväli on 15 yön tai 12 kk.

Matkamittari ja almanakka ilmaisevat huollon tarpeen.
 
Kunhan kysyin, jos se muistuttelis emäntää tekemään asialle jotain. Eiku joo, täähän on näitä miesten hommia hoitaa ja maksaa.
 
kahe sanoi:
Kunhan kysyin, jos se muistuttelis emäntää tekemään asialle jotain. Eiku joo, täähän on näitä miesten hommia hoitaa ja maksaa.

Toyotan nettisivuilla on kätevä huoltoajan varauspalvelu. Pääsee kollaamaan myös alueen merkkihuoltojen hinnat.
 
Onko kukaan kysellyt milloin Android auto ja Apple carplay ovat tulossa Yarikseen? Tuleeko ilmaisena päivityksenä jo ajossa oleviin?
 
Ajattelin vaihdella talvirenkaat jarppa jarppendaali yarikseen....onkos näissä hallitunkille nostopaikka vai nykästäänkö helman kantista laudanpätkä väliin tyylillä keskeltä autoa ylös  per sivu ???

Täähän varmaan löytyis ohjekirjasta....
 
dingdongpingpong sanoi:
Ajattelin vaihdella talvirenkaat jarppa jarppendaali yarikseen....onkos näissä hallitunkille nostopaikka vai nykästäänkö helman kantista laudanpätkä väliin tyylillä keskeltä autoa ylös  per sivu ???

Täähän varmaan löytyis ohjekirjasta....

Ohjekirjasta en tiedä, mutta itse olen nostanut helmapokkauksessa olevasta nostokohdasta hallitunkilla. Urallinen kumityyny vaan väliin niin hyvin nousee. En oikein ymmärrä miksi pitäisi nostaa muusta kuin siihen tarkoitetusta nostopisteestä.
 
Urlaub sanoi:
Ohjekirjasta en tiedä, mutta itse olen nostanut helmapokkauksessa olevasta nostokohdasta hallitunkilla. Urallinen kumityyny vaan väliin niin hyvin nousee. En oikein ymmärrä miksi pitäisi nostaa muusta kuin siihen tarkoitetusta nostopisteestä.

Juuei, pidä nostaa väärästä paikasta. Pitää ottaa huomenna hallitunkki (koska vaihdan autohallissa renkaat) mukaan ja lätkäkiekkoon vetästä puukkosahalla railo. Onko ne sauman nostopaikat perinteisesti merkitty ”litistyksellä” ?
 
dingdongpingpong sanoi:
Juuei, pidä nostaa väärästä paikasta. Pitää ottaa huomenna hallitunkki (koska vaihdan autohallissa renkaat) mukaan ja lätkäkiekkoon vetästä puukkosahalla railo. Onko ne sauman nostopaikat perinteisesti merkitty ”litistyksellä” ?


Niin etupäässä ja takapäässä saumassa on 2 koloa muutaman sentin välillä. Itse nostan RAV4:n ruuvitunkilla, joka tähän hommaan riittävän järeä peli. Hallitunkillakin olen nostanut, mutta väliin pitää laittaa aika syvällä uralla (n. 30 mm) varustettu lankun palanen. Minusta on kätevämpi tuo Ravin ruuvari.
Renkaan vaihdossa meni noin 15 min, kun vaimoni toimi assistenttinä: otti renkaat varastosta ja toimitti kesikset varastoon sillä välin, kun minä hoitelin ruuvaus ja nostohommelit.