autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Yaris Hybrid  (Luettu 23404 kertaa)

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #40 : 08.11.2017 08:02 »
https://www.is.fi/autot/art-2000005414694.html?cs=email

Minä sain tästä artikkelista käsityksen, että Yaris Hybridi ei ota talteen jarrutusenergiaa, vaan pitää käyttää B-asentoa D-asennon sijaan. Puhuuko toimittaja potaskaa vai onko tosiaan näin?

RAVissa jarrutus energiaa tallennetaan tehokkaasti - vasta viimeisessä hädässä mekaaniset jarrut puuttuvat peliin.


Potaskaa kirjoittelee.

Poissa laars

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 725
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #41 : 08.11.2017 08:36 »
Mitä tuo B vaihde oikeasti muuten tekee?
Kun kysyin myyjältä niin sanoi, että talteenottoon sillä ei ole vaikutusta. Ainoastaan voimaakkaampi moottorijarrutus. Eli hyödyllinen jyrkässä alamäessä?

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #42 : 08.11.2017 08:44 »
Mitä tuo B vaihde oikeasti muuten tekee?
Kun kysyin myyjältä niin sanoi, että talteenottoon sillä ei ole vaikutusta. Ainoastaan voimaakkaampi moottorijarrutus. Eli hyödyllinen jyrkässä alamäessä?

Automyyjät on toinen ryhmä, joiden puheita ei läheskään aina parane uskoa.

Ainakin "energiamittarin" mukaan regenerointi menee tappiin B-vaihteella tilanteessa, jossa D:llä regeneroitaisiin ehkä 20 % teholla. Varmaankin B:llä myös pyöritetään polttomoottoriakin lisäjarruna.

Poissa akir0

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #43 : 08.11.2017 09:02 »
Mitä tuo B vaihde oikeasti muuten tekee?
Kun kysyin myyjältä niin sanoi, että talteenottoon sillä ei ole vaikutusta. Ainoastaan voimaakkaampi moottorijarrutus. Eli hyödyllinen jyrkässä alamäessä?
Jatkuvassa ajossa tuo kasvattaa polttoaineen kulutusta. Vuoristoissa tuota käytetään kun tullaan pitkiä alamäkiä, jotta jarrut eivät ylikuumene. Käyttää siis moottorijarrutusta normaalia enemmän.

Suomen olosuhteissa ei siis ymmärtääkseni kannata käyttää.

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #44 : 08.11.2017 09:42 »
Jatkuvassa ajossa tuo kasvattaa polttoaineen kulutusta.

Niin tekee, kuten kaikki muukin turha jarruttaminen.

Suomen olosuhteissa ei siis ymmärtääkseni kannata käyttää.

Kaupungissa voi olla ihan ok.

Itse olen käyttänyt tutuilla reiteillä eli tiedän profiilin ennalta ja vaihdan Bertalle.

II-kopan Priuksessa löysi myös kaasupolkimella helposti neutraalin kohdan eli ei moottorijarruttanut, mutta ei vetänytkään. Silloin oli sama oliko D vai B valittuna. Uudemmissa hybrideissä ei ole enää yhtä selvää porrasta löytynyt.

Poissa googleismyfriend

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 372
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #45 : 08.11.2017 09:53 »
Jatkuvassa ajossa tuo kasvattaa polttoaineen kulutusta. Vuoristoissa tuota käytetään kun tullaan pitkiä alamäkiä, jotta jarrut eivät ylikuumene. Käyttää siis moottorijarrutusta normaalia enemmän.

Suomen olosuhteissa ei siis ymmärtääkseni kannata käyttää.

Itse käytän joskus nopealla hiekkatiellä/erittäin mutkaisella tiellä ko. vaihdetta. Se tuo luonnollisemman moottorijarrutuksen peliin mukaan ja vähentää jarruttelua/kaasuttelua. Sen lisäksi ruuhkassa saattaa olla helpompi ajaa sillä asetuksella. Mutta eipä tuosta muuta hyötyä oikein Suomessa ole, D-vaihde sopii oikeastaan tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 521
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #46 : 08.11.2017 11:38 »
Jatkuvassa ajossa tuo kasvattaa polttoaineen kulutusta. Vuoristoissa tuota käytetään kun tullaan pitkiä alamäkiä, jotta jarrut eivät ylikuumene. Käyttää siis moottorijarrutusta normaalia enemmän.

Suomen olosuhteissa ei siis ymmärtääkseni kannata käyttää.

Käsittääkseni se on tarkoitettu pitkien alamäkien moottorijarruksi. Polttomoottori pyörii mukana jarruttamassa niin, että vältettäisiin akkujen ylilatautuminen ja jarrujen kuluminen/kuumeneminen.

Saman asian ajanee se, että painetaan rauhallisesti jarrupoljinta, jolloin sähkömoottorien vastus kasvaa ja energia siirtyy akkuun. Pitkässä alamäessä (vuoristossa) voi tosiaankin tulla eteen tilaanne, että sähkömoottorien tallentamalle energialle ei ole tilaa ja silloin auttaa polttomoottorijarrutus vähentämään jarrujen kuumenemista/kulumista.

Tavallisessa kaupunkiajossa tuollaisia tilanteita ei ainakaan Suomessa tule, vaan jarruttaa voi jarruilla tai vakionopeussäätimellä. Ainakin RAVissa vakkari panee auton jarruttamaan sähkömoottoreilla, jos vauhti nousee yli asetetun arvon.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #47 : 08.11.2017 11:45 »
Tavallisessa kaupunkiajossa tuollaisia tilanteita ei ainakaan Suomessa tule, vaan jarruttaa voi jarruilla tai vakionopeussäätimellä.

Miksi käyttää kuluvia kitkajarruja, jos voi moottorillakin jarruttaa? Eikö moottorijarrutus ole autoilun perusoppeja?


Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 521
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #48 : 08.11.2017 12:08 »
Miksi käyttää kuluvia kitkajarruja, jos voi moottorillakin jarruttaa? Eikö moottorijarrutus ole autoilun perusoppeja?

Hybridissä jarruttaminen tapahtuukin sähkömoottoreilla, kun painetaan jarrupoljinta, ja jarrutusenergia tallentuu akkuihin käytettäväksi vaikkapa seuraavassa kiihdytyksessä.

Mekaanista jarrua auto käyttää vain hätäjarrutuksessa tai aivan jarrutuksen loppuvaihteessa pienellä nopeudella ennen pysähtymistä sekä sen jälkeen paikallaan pitoon.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

MMV

  • Vieras
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #49 : 04.01.2018 21:44 »
Anoppi saanut päähänsä, että Prius pitäisi vaihtaa pienempään, kun appiukollakaan ei ole enää korttia ja ajomäärät ovat enintään 10 tkm vuodessa. Rehellisesti en näe tuossa mitään järkeä, kun Priusissa on noin 25 tonnia mittarissa ja ei tuokaan ole kovin iso. Mutta on kuulemma huono näkyvyys taakse ja peruuttikin takaoven betoniporsaaseen, jonka takia Prius on nyt oven vaihdossa.

Kun minulla ei ole mitään käsitystä (muuta kuin huono ennakkokäsitys ;)) tuosta Hybridi Yariksesta, niin onko varustetasoissa jotain sellaista joka pitäisi huomioida? Ilmeisesti navi olisi oltava, kun Priusissakin on ja tutkat ehdottomasti. Muuta huomioitavaa? Onko tuosta tulossa uusi malli milloin?

Poissa nihu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 500
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #50 : 05.01.2018 01:03 »
Automyyjät on toinen ryhmä, joiden puheita ei läheskään aina parane uskoa.

Ainakin "energiamittarin" mukaan regenerointi menee tappiin B-vaihteella tilanteessa, jossa D:llä regeneroitaisiin ehkä 20 % teholla. Varmaankin B:llä myös pyöritetään polttomoottoriakin lisäjarruna.

No ei tosiaan. Myyjän mukaan sähkömoottorissa on rajaton vääntö  :o

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2246
  • MB GLC 350e
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #51 : 05.01.2018 08:26 »
.....
Kun minulla ei ole mitään käsitystä (muuta kuin huono ennakkokäsitys ;)) tuosta Hybridi Yariksesta, niin onko varustetasoissa jotain sellaista joka pitäisi huomioida? Ilmeisesti navi olisi oltava, kun Priusissakin on ja tutkat ehdottomasti. Muuta huomioitavaa? Onko tuosta tulossa uusi malli milloin?

Porukoille tuli käyttöön 2016 vm Yaris Hybrid Activ, jossa oli plus- ja hybrid (=talvi) paketit. Eli mm. kahdet renkaat 15” aluvanteilla, peruutuskamera ja Touch with Go -mediakeskus navigoinnilla.

Nyt Yarikseen on tullut facelift, jossa mm. takaosan muotoilua muutettu (=parannettu…). Hybridiysteemi on ennallaan, äänieristystä kuulemma (porukoiden havainto sijaisautolla ajosta) hiukan parannettu.

Kuvatun speksin täyttäisi Active lisättynä Plus-paketilla ( Touch with Go -mediakeskus navigoinnilla, avaimeton käynnistys, 15" kevytmetallivanteet, etusumuvalot ja sähköiset lasinnostimet taakse), Hybrid Packilla (talvirenkaat 15” aluvanteilla) ja Urban paketilla (tutkat eteen ja taakse). Hinta huitelee silloin noin 22k:n tietämillä. Kamppiksena metalliväri 0 €.

Style versioon pitäisi ruksia Hybrid Pack, Navi ja Urban (hinta noussee 25k lähistölle). Sisätilat ovat silloin laadukkaammat ja kaikki valot Ledejä, ynnä tyylikäs takaspoileri.

=========================

Kaupan päällehän tulee vielä oma kaista Länsiväylällä.  :)

Poissa Vode

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 60
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #52 : 05.01.2018 08:40 »
^Metroautosta saa vielä tänään noiden lisäksi Yarikseen huoltosopparin 24kk/30tkm 0€, lohkolämmittimen 0€ ja rahoituksen 0%-korolla sisältäen sen winterpackin 0€.

Poissa gloter

Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #53 : 05.01.2018 09:30 »
No ei tosiaan. Myyjän mukaan sähkömoottorissa on rajaton vääntö  :o
no nyt on kyllä melkoista legendaa päässyt suusta. Taidan siirtyä autoja myymään kun kerran teknisellä osaamisella ei ole merkitystä... Omissa hommissa jos tuon tasoista höttöä suoltaisin, loppuisi hommat nopeasti.

Paikalla IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 768
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #54 : 05.01.2018 23:50 »
Anoppi saanut päähänsä, että Prius pitäisi vaihtaa pienempään, kun appiukollakaan ei ole enää korttia ja ajomäärät ovat enintään 10 tkm vuodessa. Rehellisesti en näe tuossa mitään järkeä, kun Priusissa on noin 25 tonnia mittarissa ja ei tuokaan ole kovin iso. Mutta on kuulemma huono näkyvyys taakse ja peruuttikin takaoven betoniporsaaseen, jonka takia Prius on nyt oven vaihdossa.

Kun minulla ei ole mitään käsitystä (muuta kuin huono ennakkokäsitys ;)) tuosta Hybridi Yariksesta, niin onko varustetasoissa jotain sellaista joka pitäisi huomioida? Ilmeisesti navi olisi oltava, kun Priusissakin on ja tutkat ehdottomasti. Muuta huomioitavaa? Onko tuosta tulossa uusi malli milloin?

Ehdottoman hyvä ajatus. Yaris on nimenomaan näkyvyyden suhteen valovuoden edellä Priusta, sehän on kuin pyörillä liikkuva akvaario. Ruksaa parhaan varustetason vaan, niin mukaan tulee kaikki tarvittava. Omilla porukoilla on vm.-15 ja kohta 70v peruutuskammoinen äitini on pärjännyt sillä oikein hyvin. Eipä oikein ikäihmisille parempaa kompromissia käytettävyyden, luotettavuuden, tilojen ja hinnan osalta tule mieleen.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-08

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 521
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #55 : 06.04.2018 23:12 »
Tuli käytyä ELKE-autossa ajelemassa Yaris Hybridiä. Oli esittely auto, jolla oli ajettu 5500 km ja rekisteröity viime kesänä. Näppärä ajopeli tuntui olevan tunnin koeajon perusteella. Puna-musta Style lasikatolla ja muilla lisävarusteilla. Ajattelin ostaa vaimolleni, mutta ei kuulema väri ollut aivan mieleinen eikä tarvinnut kaikkia härpäkkeitä mm. navia, kun nykyisessäkin navigoi puhelimella, vaikka autossa on integroitu navi.

Sieltä saisi joku suomalainen Yariksesta kiinnostunut hakea vähän käytetyn vehkeen kohtuu hintaan. Hakumatkalla, kun pyöräyttää takakontin täydentämässä Valkassa, niin tulee täydet 6000 km ja saa tuoda Suomeen käytettyjen kirjoissa.

Amservistä löytyi juuri salonkiautoksi kustomoitu hybridi valkea-musta-yhdistelmänä uutena. Nyt pitää minun vain ajella ne 6000 km täyteen puolen vuoden aikana, jotta voi viedä Suomeen emännälle uudehkon menopelin. Päivittäin runsaasti ajoa kaupungissa - helppo liikkua ja parkkeerata vähän ahtaampiinkin paikkoihin. On ollut tosi tyytyväinen nykyiseenkin automaatti Yarikseen, mutta se jää nyt muille perheenjäsenille käyttöön.


RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Paikalla tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1218
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #56 : 09.04.2018 23:16 »
Nyt Yarikseen on tullut facelift, jossa mm. takaosan muotoilua muutettu (=parannettu…). Hybridiysteemi on ennallaan, äänieristystä kuulemma (porukoiden havainto sijaisautolla ajosta) hiukan parannettu.

Kuvatun speksin täyttäisi Active lisättynä Plus-paketilla ( Touch with Go -mediakeskus navigoinnilla, avaimeton käynnistys, 15" kevytmetallivanteet, etusumuvalot ja sähköiset lasinnostimet taakse), Hybrid Packilla (talvirenkaat 15” aluvanteilla) ja Urban paketilla (tutkat eteen ja taakse). Hinta huitelee silloin noin 22k:n tietämillä. Kamppiksena metalliväri 0 €.

Style versioon pitäisi ruksia Hybrid Pack, Navi ja Urban (hinta noussee 25k lähistölle). Sisätilat ovat silloin laadukkaammat ja kaikki valot Ledejä, ynnä tyylikäs takaspoileri.


Tuli koeajettua style-varusteinen malli. Auto oli hyvin odotusten mukainen, hybridivoimalinja on erittäin mukava ja kaupungissa ihan sähäkkäkin. Auto oli ihan uusi, alle 100km ajettu. Moottoritielle kiihdytyksessä pitää sitten painaa pedaalia melkein pohjaan saakka. Minusta Auris on selkeästi tehokkaamman tuntuinen. Ajoasennossa ratti jää omaa tottumukseen nähden liian kauas, riittävän ylös sen saa, kunhan penkki on ala-asennossa. Ala-asento on penkille sopivin, se ei siinä ollessaan ainakaan minusta ole liian alhaalla, voisin jopa vielä hieman alemmaksi laittaa, jos saisi. Testasin kulutusta ja melua tutulla pätkällä, Aurikseen verattuna kulutus ei ainakaan ole pienempi ja melua on enemmän. Kulutus kyllä varmaankin tippuu, kunhan auto saa kilometrejä alle. Sähköajoon voimaa on hieman vähemmän kuin auriksessa.

Vaikka tykkäsin autosta, niin ongelma on siinä, ettei se ole missään suhteessa Aurista parempi. Valinta käytetyn Auris hybridin tai uuden Yariksen välillä voisi kuitenkin kääntyä Aurikseen...

Poissa Iero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 521
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #57 : 27.04.2018 23:09 »
2006 mallinen Yaris suojattiin 2012 Järvenpäässä. Suojauksen tekijä oli ottanut kuvat pohjasta puhdistuksen jälkeen ja siellä oli havaita ruostumisen alkuja. Pohja sinkkimaalattiin, sitten massattiin ja laitettiin lokarit. Katsastusmies kehui työnlaatua ja sanoi, että tällä autolla voikin ajella vielä vuositolkulla.
Auto on pojalla käytössä ja pelittää hyvin.

Ensi kesänä pitää tehdä 2012 mallin Yariskselle samat temput, jotta kori kestäisi. Kilometrejä kun autossa on vasta vajaat 60 tkm.

Niin sorry nuo ei ole hybridejä, mutta sama kori lienee hybridissäkin. Uuteen RAV4 Hybridiin tilasin suojauksen tehtäväksi ennen luovutusta Toyotalla korikorjauksia tekevän tuttavani suosituksesta.


No nyt on hybridi Yaris ja ruostesuojaus tehtiin ennen luovutusta. Voinee rauhassa ajella seuraavat 10 vuotta.
Tuo 2012 Yaris on vielä suojaamatta, kun Järvenpäässä ollut pieni suojausfirma (yksi mies) oli lopettanut toiminnan luultavasti eläköitymisen myötä.
RAV4H AWD Premium -17 ja Yaris Hybrid Style 2018
ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG -15, Honda CR-V Exec. -07, Honda CR-V -05

Poissa njs

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #58 : 31.07.2018 21:31 »
Onkos kaikissa Yariksissa tällainen kätevä kivikolo takarenkaiden etupuolella? Kuva -15 Hydridistä.
Octavia III 1.4 TSI DSG - ex: Octavia II 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Paikalla IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 768
Vs: Toyota Yaris Hybrid
« Vastaus #59 : 31.07.2018 23:36 »
^Kyllä on, jo vuodesta 1999 ja edelleen. Ekan sukupolven autoista varmaan 1/3 on hitsattu helmasta juuri tuon kohdan edestä, ensimmäinen paikka, joka vanhaa Yarista ostaessa pitää tsekata. Helppohan se on toisaalta pitää kunnossa, putsaa ja keväisin + syksyisin ruiskauttaa sinne sentin kerroksen kotelosuojaa, niin ei pääse ongelmia syntymään. Joka pesussahan tuo pitää paineella vetäistä, on kyllä oikea kivi ja maa-aines magneetti koko kolo. Jos Hondissa on magic seats, Yarpassa on magic stonehole.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-08