https://tummennuskalvot.fi/

Autolla Nordkappiin

dingdongpingpong sanoi:
Olihan minulla aikanaan tuota reissua varten prätkään pakattu matkarojut, siinä mopoa katsellessa lähtöhetkellä heitin kolme takalaukkua auton konttiin ja lähdin samalle reissulle autolla...siinä ejellessa mietin kaatosateessa että olipa noilla vastaan tulevilla motoristeillä mukavaa, ja vielä mukavampaa perillä kuivatella rojujaan....käänsinkin volumea musiikista lisää kun oli hyvä biisi.
;)
No jos on mukavuudenhaluinen, niin sitten autolla.
Tuli sitä prätkälläkin ajelua kerran kokeiltua, nuori vaimokin uskaltautui surinasussuksi mukaan. Se vasta hauskaa olikin. Paikkakuntaa en kerro, missä saakka käytiin kääntymässä, saatte kulkurit itse arvailla.  :)

 

Liitteet

  • Mikä paikkakunta.JPG
    Mikä paikkakunta.JPG
    22,6 KB · Katsottu: 165
dingdongpingpong sanoi:
^
Eipä siellä Nordkapissa mitään ihmeellistä ole nähtäväksi.

Olihan minulla aikanaan tuota reissua varten prätkään pakattu matkarojut, siinä mopoa katsellessa lähtöhetkellä heitin kolme takalaukkua auton konttiin ja lähdin samalle reissulle autolla...siinä ejellessa mietin kaatosateessa että olipa noilla vastaan tulevilla motoristeillä mukavaa, ja vielä mukavampaa perillä kuivatella rojujaan....käänsinkin volumea musiikista lisää kun oli hyvä biisi.

;)
Niin ja jos ois sattunut paistamaan aurinko niin sää olisit ollut prätkällä liikenteessä ja niin edelleen  ;D
 
Trollsten sanoi:
Niin ja jos ois sattunut paistamaan aurinko niin sää olisit ollut prätkällä liikenteessä ja niin edelleen  ;D

En olisi, lähtöpäässä espoossa paistoi silloin täydeltä taivaalta aurinko ja muutenkin säät oli ihan ok prätkäilyynkin. Nordkapissa se vesisade oli silloin ja sitä myös tuli, olin jo poispäin menossa...autolla pystyi ajamaan siinä sateessa 50kmh nopeutta...

Eikä siinä, prätkäillen tai autolla, jokaiselle jotain.
 
Toissa kesänä autolla Nordkappiin ja takas, viime kesänä autolla Kilpisjärven kautta ja Norjaa/Ruotsia alas. Nyt mopolla, joten jonkin sortin vertailupohjaa on. Eniten ajon aikana näkee mopolla ja osaan kyllä tuijottaa muutakin kuin viivaa, jos tykkää pysähdellä jokaista kiveä katsomaan niin siihen voi auto olla kätevämpi kun ei tartte ajokamojen kanssa puljata. Sade ei haitannut ajamista muuten kuin että maisemat jäi sumuun. Lisäksi mopolla on tuolla helvetisti mukavampi vetää kun sillä pääsee ohi karavaanareista yms. paljon paremmin kuin autolla

En ymmärrä mikä tuossa on äheltämistä, tokihan vedin ihan tarkoituksella ronskeja päiviä, voi sitten vaikka seuraavalla reissulla vedellä lyhyempiä. Jos ei perse kestä istumista tai ei osaa ajaa niin voi mennä vaikka taksilla tai lentokoneella, ei silloin kannata tehdä niin kuin minä teen. Mulla ei muuten ollut mitään korvanappeja tahi radiota kypärässä taikka ketään kyydissä lässyttämässä joutavia niin sai keskittyä olennaiseen. Jokainenhan touhuaa ihan niin kuin lystää.

Väärin ajettu toki minulta.
 
Mrk sanoi:
Väärin ajettu toki minulta.

No itse ajoin reitin Corollalla ja eikös TSI/DSG miehiltä tullut välittömästi palautetta kun oli ties mitä perhehelvettiä, koiraa ja kakaraa kyydissä. Ja se vatkauksen määrä mitä joutuu tekemään  ;D. Muijan kanssa kahdestaan rauhassa köröteltiin.

Itse asiassa matkasepustuksesi herätti orastavan kipinän pyörällä Lofooteille -reissusta.
 
Wekotin sanoi:
Itse asiassa matkasepustuksesi herätti orastavan kipinän pyörällä Lofooteille -reissusta.

Me käytiin viime kesänä Lofooteilla ja oli meistä parempi reissu kuin Nordkapp, paremmat maisemat ja muutenkin enemmän nähtävää. Suosittelen lämpimästi varsinkin jos et ole ennen käynyt.
 
Karvis sanoi:
Me käytiin viime kesänä Lofooteilla ja oli meistä parempi reissu kuin Nordkapp, paremmat maisemat ja muutenkin enemmän nähtävää. Suosittelen lämpimästi varsinkin jos et ole ennen käynyt.

Lofootit on selkeästi hienompi paikka, kuin Nordkapp. Nordkappin reissun juttu on enimmäkseen itse paikka, tosin siinäkin kilvessä on ikävä tahra kun naapuriniemi onkin se pohjoisempi paikka [emoji23]

Maiset ovat kyllä hienot välillä Kilpisjärvi - Alta. Siitä eteenpäin heikkenevät tasaisesti, joskin vielä ihan jees Nordkappiin asti ja itse Nordkappin saarellakin on kivoja paikkoja kuten Kirkeporten.

Ollaan ajettu myös Lofooteille. Todella hieno paikka ja ehdottomasti käymisen arvoinen, kuten ryhmän pohjoisemmatkin saaret  Västerålen. Matka tuonne Ruotsin/Kiirunan läpi oli aika hanurista. Ruotsin maisemat olivat pirun tylsät.

Paluumatka ajettiin alas Trondheimiin ja sieltä taas Ruotsin läpi Uumajaan jne. Myös tuo matka Ruotsin halki  oli niin tylsä, että neulojen työnteleminen isovarpaan kynnen alle tuntuisi mielenkiintoisemmalta.

Norjan puolella Lofootit - Trondheim väli rantaa pitkin oli hieno. Ja matkalla käytiin myös katsomassa Salstraumenin huimat vuorovedet.

Kumpikin kohde Lofootit ja Nordkapp ovat ehdottomasti käymisen arvoisia. Kummassakin voisi käydä uudestaan.

Oikeastaan ainoa heikko esitys Nordkappissa oli itse alueelle, aitojen sisään, saapuminen mikä aiheutti jonkinlaisen antikliimaksin. Iso hiekkakenttä ja porukkaa kuin pipoa. Siinä hetken pyöri ajatus päässä, tässäkö se nyt sitten on?!

Fiilis sitten taas palautuu, kun kävelee sinne maapallo monumentille ja katselee meren äärettömyyttä & suggestoi turistimyllyn pois päästään. Paikka nyt vaan on tavallaan niitä ”must do/see” juttuja.
 
Jo pari vuotta olen miettinyt autoreissua Nordkappiin ja nyt kesäkuussa olisi aikomus lopulta mennä. Vaasasta asti tullaan joten on noin 16h ajomatka ilman pysähdyksiä. Löytyykö lisää suosituksia missä kannattaisi yöpyä ja montako yötä on hyvä varata? Selailin jo tämän keskustelun läpi ja yöpymispaikka-ehdotuksia kuulisin mielelläni lisää. Tuskin yhdessä päivässä jaksan ajaa ihan sinne asti joten eka yö todennäköisesti Suomen Lapissa. Kannattaisko Nordkappissa (tai lähistöllä Norjassa) olla myös useamman yön vai onko siellä mitään tekemistä muuta kuin keskiyön auringon ihailu? Ja kun en ole omalla autolla Torniota pohjoisemmassa käynyt niin en myöskään ole ihan varma mikä olisi hieno paikka Suomen Lapissa yöpyä? Joku kiva mökki olisi hieno. Joku sellainen oli mielessä että Inarin kautta sinne ja vähän lännempää takaisin Muonion kautta. Aika ei varsinaisesti ole rajoitus, voin ottaa vaikka viikon lomaa mutta hinta varmaan rajoittaa eniten jos yöpymiset tulee kalliiksi.
 
Kannattaa muistaa, että sieltä Nordkappista pitää tulla myös takaisin samaa tietä. Jos yövytte Altassa, tekee edestakainen matka jo seitsemän tuntia. Nordkappissa on kai myös hotelli, mutta se on aikamoinen turistirysä. Monet norjalaiset yksityistaloudet myyvät rommia taloissaan, mutta se ei sovi kaikille. Norjassa on aika yleistä, että hotelliyöt maksavat reilut sata euroa. Sen mukaan budjetoi.

Siellä pohjoisessa etäisyydet ovat pitkiä ja tiet mutkaisia, joten ajamiseen menee paljon aikaa. Googlen kartta on varmaan aika paikkansapitävä aikojen suhteen. Maisemat ovat hienoja, mutta kuinka kauan niitä jaksaa tavallinen ihminen katsoa, on sitten toinen asia.
 
Nordkappista pitää palata omia jälkiä Olderfjordiin saakka, sen jälkeen voi lähteä eri reitille kuin mennessä.
 
Joo pitää ne etäisyydet yrittää muistaa, kartalla näyttää niin pieneltä eikä ennen tullut ajeltua noin pitkiä matkoja. Ei sinäänsä yöpymispaikalla niin suurta merkitystä mutta olisi hieno ainakin yhden yön olla kivassa mökissä. Ja Nordkappissa ajattelin että ehkä 2 yötä jossain lähistöllä olisi hyvä että varmasti näkee sen keskiyön auringon.

Itselle ei niin suurta väliä vaikka autossa nukkuisi mutta kun tuo saksalainen tyttökaveri tulee mukaan ja on ekaa kertaa lapissa niin pitää vähän yrittää suunnitella  :)
 
Juuha sanoi:
Jo pari vuotta olen miettinyt autoreissua Nordkappiin ja nyt kesäkuussa olisi aikomus lopulta mennä.

Juuha sanoi:
Itselle ei niin suurta väliä vaikka autossa nukkuisi mutta kun tuo saksalainen tyttökaveri tulee mukaan ja on ekaa kertaa lapissa niin pitää vähän yrittää suunnitella  :)

Mehän teimme yhdellä reissullamme niin että varasimme Karigasniemeltä majoituksen useammaksi yöksi. (Onkohan siitä juttua vanhassa autotallissani, ei muista enää). Teimme sitten sieltä päivän retkiä. Kuka mistäkin tykkää, mutta uskoisin että Lapista löytyy ihasteltavaa ja Norjan puolelta sitten vielä lisää. Tenoa pitkin voi ajaa Nuorgamiin ja Norjan puolella takaisin. Sanoisin ettei niihin pohjoisen maisemiin yhden reissun aikana ennätä kyllästyä  :)

Kerrohan sitten reissustanne miten meni ja kävi.
 
Nordkappiin ei kyllä kannata alkaa yöksi majoittumaan. Johan yöt on esim Altan tasolla täysin valoisia ja taitaa aurinkokin näkyä koko yön.  Eli suosittelisin juuri tuollaista, että Altan paikkeilta varaa 3 yötä jostain majapaikasta ja siitä nopea pisto hyvällä säällä Nordkappiin yhden päivän aikana  ja takaisin. Se verran pelivaraa ajassa, että voi säätää piston ajankohtaa sään mukaan. Ei sadesäällä kannata sinne lainkaan mennä.
Altassa on hyviä hotelleja ja leirintäaluekin ja varmaan mökkikyliä lähellä. Altassa on myös kivikauden ajan asutusta näyttävä museo heti Enontekiöltä tulevan tien päässä rannalla. Kannattaa näyttää, että siellä on asuttu jo 8000 vuotta sitten. 
 
Kävin Nordkapissa kesällä 2014 ja olin yötä Nordkapp Vandrerhjem Hostellissa Honningsvågissa, josta oli perille 30 km. Ei mikään loistohotelli, mutta ajoi asiansa ja hinta aamiaisen kera reilusti alle satkun yöltä eli norjalaisittain suorastaan halpa.

https://www.booking.com/hotel/no/nordkapp-vandrerhjem.html

Karavaanarit voivat toki yöpyä myös Nordkapin parkkiksella.

 
Kiitoksia vinkeistä, sai vähän paremman idean mitä kannattaa varailla. Joku Inari/Karigasniemi-seutu oli mielessä ekalle yölle jos sinne jaksan päivässä ajaa (10-11h), ainakin näkyi hienoja vuokramökkejä. Sitten ehkä pari yötä Norjan puolella eikä tarvi olla itse Nordkappissa, Nordkappissa käydään vain lyhyesti ja mielummin silloin kun se keskiyön aurinko näkyy. Teltta olisi yksi mahdollisuus mutta voi varmaan olla kylmä vielä kesäkuussa, työkaverin mukaan oli vielä paljon lunta pohjois-norjassa 2017 juhannuksena.
 
Norjasta kyllä saa imho ihan kohtuu hintaan hotellia yms. jos malttaa iltaa vasten varata. Vapaata yleensä löytyy, varsinkin jos ei kiimaisimpaan loma-aikaan ole reissussa. Mun moporeissun 3 kivointa yöpaikkaa oli halvimpia. Taisin ottaa nuo kaikki vasta samana päivänä ja kysessä oli elokuun alku.

Nämä toki olivat etelämpänä mutta hinnat 82-90e aamiaisineen ja hyvine mopoparkkeineen.

https://www.booking.com/hotel/no/klaekken-hotell.fi.html

https://www.booking.com/hotel/no/molde-fjordstuer.fi.html

https://www.booking.com/hotel/no/namsentunet.fi.html

Enemmän mä olen jostain Loimaan Seurahuoneesta joutunut maksamaan...
 
tohis sanoi:
Kävin Nordkapissa kesällä 2014 ja olin yötä Nordkapp Vandrerhjem Hostellissa Honningsvågissa, josta oli perille 30 km. Ei mikään loistohotelli, mutta ajoi asiansa ja hinta aamiaisen kera reilusti alle satkun yöltä eli norjalaisittain suorastaan halpa.

https://www.booking.com/hotel/no/nordkapp-vandrerhjem.html

Tuolla majoituttiin kun käytiin Nordkappissa heinäkuussa 2016, majoituksesta tuli aika elävästi inttiajan kasarmi mieleen, mutta se ajoi kyllä hyvin tarkoituksensa kun siellä lähinnä yövyttiin ja syötiin aamupala ennen lähtöa tien päälle. Meillä kävi uskomaton tuuri kelien kanssa, Altassa oli +30 astetta ja Nordkappissakin shortsikeli ja pilvetön taivas koko vierailun ajan, kelpasi keskiyön aurinkoa ihailla. Nordkappin ravintolaa voin kyllä suositella sen melko kovasta hintatasosta huolimatta. Oli mahtavaa nauttia maittavasta ruoasta, huurteisesta oluesta ja katsella samalla ikkunasta laskevaa aurinkoa Jäämeren yllä  8) Paluumatkalla pysähdyttiin sopivassa paikassa tien varteen ja pulahdettiin Jäämereen uimaan, ei se lämmintä ollut mutta aurinko lämmitti nopeasti kun nousi pois merestä. Reissu oli kokonaisuutena kyllä hieno ja voin suositella kohteena kaikille. Säät tuolla voivat vaihdella nopeastikin ja kokemus olisi toki sumuisella ja sateisella säällä ollut varmasti täysin erilainen. Nordkappiin menevällä tiellä kannattaa varautua suureen määrään poroja, asuntoautoja ja Hånningsvågin satamaan risteilijöillä saapuneita turisteja kuljettavia suuria busseja, joita sukkuloi varsinkin keskiyön lähestyessä tiellä uskomaton määrä.
 
^ Oletan ettei kuski nauttinut huurteisesta oluesta.

Mutta kuten moni on sanonut, kelien kanssa voi käydä ohraisesti, jos huoni onni sattuu mukaan. Sen ainoan kerran kun siellä olin, oli ilmassa sankka sumu. Jyrkänteen alla olevaa vettä ei enää näkynyt. Ei tuo minua haitannut, mutta herkemmät ovat helposti vihaisia loppureissun.

 
Juu siellä voi olla keli mitä vaan. Toissa vuonna tais olla pilvistä ja tuuli aivan pirusti, hyvä että pystyssä pysyi. Viime kesänä +25, tyyni meri ja aurinko pilvettömällä taivaalla.
 
Russenes Norja. Huomenna Nordkappiin. Rajalla meni about minuutti, Politi kurkkas passin ja skannas rokotetodistuksen qr-koodin. Siinä oli 4-5 autoa jonottamassa vissiin koronatestiin tai testin tulosta, me päästiin jonon ohi.