autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Diesel voi sittenkin olla puhdas  (Luettu 173685 kertaa)

Poissa fillari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 679
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2560 : 22.02.2021 11:27 »
^Tuo riippuu tosiaan tulkinnasta
Palmuöljyä tuotetaan joka tapauksessa elitarviketeollisuuden tarpeisiin, joka käyttää pääosan tuotannosta (80%).
Palmuöljyn tislausjäte PFAD:ia siis syntyy riippumatta MyDiesel tuotannosta. Parempi että käytetään jäte polttoainetuotantoon, kuin että kipataan jokiin.

"Ruotsi poisti jo tuolta jätestatuksen" .. Ruotsissa ei ole PFAD:ia käyttävää jalostustoimintaa, vaan sen sijaan kilpailevaa mäntyöljypohjaisen dieselin tuotantoa => tokihan oma tapa on parempi ja kilpailijan tuotanto haitallista :)

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4181
  • V90CC D5
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2561 : 22.02.2021 13:35 »
^ Kait St1 jossain muodossa (PFAD) hyödyntää palmuöljyä Göteborgin jalostamolla?

Ps. Siis tulee hyödyntämään, kun laitos valmistuu ensi vuonna. Ruotsissa asiasta jo keskustellaan moittivaan sävyyn ;D
« Viimeksi muokattu: 22.02.2021 13:43 kirjoittanut Classic »

Poissa fillari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 679
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2562 : 22.02.2021 15:47 »
^Todennäköisesti.. St1 tiedotteissa ei tarkemmin kerrota mitä raaka-aineita uuden jalostamon hvo- tuotannossa käytetään.

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4181
  • V90CC D5
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2563 : 22.02.2021 17:17 »
^ Käytetään alkuperältään sellaista palmuöljyä, ettei toiminta edistä sademetsien tuhoutumista (Kolumbia tms.)...
« Viimeksi muokattu: 22.02.2021 17:20 kirjoittanut Classic »

Poissa Wekotin

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1532
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2564 : 22.02.2021 17:55 »
^Tuo riippuu tosiaan tulkinnasta
Palmuöljyä tuotetaan joka tapauksessa elitarviketeollisuuden tarpeisiin, joka käyttää pääosan tuotannosta (80%).
Palmuöljyn tislausjäte PFAD:ia siis syntyy riippumatta MyDiesel tuotannosta. Parempi että käytetään jäte polttoainetuotantoon, kuin että kipataan jokiin.

"Ruotsi poisti jo tuolta jätestatuksen" .. Ruotsissa ei ole PFAD:ia käyttävää jalostustoimintaa, vaan sen sijaan kilpailevaa mäntyöljypohjaisen dieselin tuotantoa => tokihan oma tapa on parempi ja kilpailijan tuotanto haitallista :)

Niin tuossa linkkaamassani Greenpeacen artikkelissa todettiin tuo allanoleva lainaus. Tiedä sitten onko huuhaata vai mistä tieto kaivettu. Tuo juttu on kuitenkin tuore, viime syksyltä. Toisaalta öljy-yhtiö Preem toteaa, että ei käytä PFAD:a. Vai loppuiko käyttö noin nopsaa?

”Ruotsissa PFAD nousi lyhyessä ajassa uusiutuvan dieselin tärkeimmäksi raaka-aineeksi. Vuonna 2018 uusiutuvan dieselin raaka-ainejakaumasta 46 prosenttia oli PFAD:ia, kun vielä kolme vuotta aiemmin tislettä ei ollut Ruotsin markkinoilla vielä lainkaan. Neste tuottaa käytännössä lähes kaiken markkinoilla olevan uusiutuvan dieselin, joka soveltuu Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden olosuhteisiin.”

Poissa mvt

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2565 : 22.02.2021 18:16 »
Ei kai se näille ääriliikkeille ja muille vihreille mikään kelpaa kun se poltetaan dieselin sekoitteena. Ihminen saadaan aivopestyä vähäisestäkin aiheesta niin kuin nyt esim. tuo palmuöljy tai mikä tahansa luonnosta saatava tisle todetaan että jossakin perähikiän kehitysmaassa on joku yksittäinen tekijä tehnyt avohakkuun. Tuokin jätestatuksen poistaminen tekee aineesta kuin aineesta heti erilaisen mielikuvan vaikka ei kai se aine siitä miksikään muutu. Tottakai kaikki mikä suinkin on mahdollista pitäisi hyödyntää korvaamaan perinteistä fossiilipohjaista polttoainetta mutta kun jotakuta se aina rupeaa ahdistamaan.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 18902
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2566 : 22.02.2021 19:57 »
Vihreät eivät halua siirtyä biopolttoaineisiin, eivätkä sähköautoiluun, vaan he haluavat lopettaa autoilun kokonaan. Tästä syystä mikään ei kelpaa.

Poissa fillari

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 679
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2567 : 22.02.2021 20:50 »
Niin tuossa linkkaamassani Greenpeacen artikkelissa todettiin tuo allanoleva lainaus. Tiedä sitten onko huuhaata vai mistä tieto kaivettu. Tuo juttu on kuitenkin tuore, viime syksyltä. Toisaalta öljy-yhtiö Preem toteaa, että ei käytä PFAD:a. Vai loppuiko käyttö noin nopsaa?

”Ruotsissa PFAD nousi lyhyessä ajassa uusiutuvan dieselin tärkeimmäksi raaka-aineeksi. Vuonna 2018 uusiutuvan dieselin raaka-ainejakaumasta 46 prosenttia oli PFAD:ia, kun vielä kolme vuotta aiemmin tislettä ei ollut Ruotsin markkinoilla vielä lainkaan. Neste tuottaa käytännössä lähes kaiken markkinoilla olevan uusiutuvan dieselin, joka soveltuu Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden olosuhteisiin.”
Neste valmistaa uusiutuvua Porvoon, Rotterdamin ja Singaporen jalostamoilla, josta ne Ruotsiinkin rahdataan.
Neste aloitti MyDiesel myynnin Ruotsissa 2018, joka selittää raaka-ainejakauman.

Mitä tulee palmuöljytuotantoon, niin onhan siinä helkatin isoja ongelmia.. ja sitten taas kolikon toinen puoli greenpeacen jutusta: Ruotsissa uusiutuvien laskennallinen osuus tieliikenteessä romahti 17 prosenttia, kun PFAD:lta poistettiin jäteluokitus viime vuonna.

Paras tapa autoilla ympäristöystävällisesti on ajaa mahdollisimman vähän. Varsinkin näin koronavuonna on onnistunut yli odotusten. Tankkaus n. 2 kuukauden välein :)

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 18902
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2568 : 22.02.2021 20:58 »
Ihan ei vielä tanklillistä ole tänä vuonna kulunut. Matkaa on tullut 1157 km vuoden alusta.

Poissa mvt

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #2569 : 22.02.2021 21:07 »
N. viikon ajot mulla.