https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Diesel voi sittenkin olla puhdas

Eikös SOK:n ja St1: omistama NEOT jakele Biovernon tuotenimillä Diesel plus (St1) ja Smat Diesel (ABC)...
 
ABC:kin myy tasan "samaa" Smart Dieseliään niin FAME:lla kuin BioVernolla maustettuna => eipä ole ABC:hen luottaminen kumpaa höystettä pumpusta saa, siis jos haluaa 100% FAME-vapaata dieseliä tankata :-\
 
Tän aamun Hesarissa iso juttu Nesteestä. Sen voisi kiteyttää niin että Neste My on erinomainen tuote mutta sen tuotantokapasiteetti ei nyt tai (lähi)tulevaisuudessa riitä näyttelemään merkittävää roolia päästövähennyksissä.
 
Kettu sanoi:
Oliko selvitetty miksi sitä on niin vähän tarjolla?

Ei riitä raaka-ainetta. Tuotanto riittäisi nykyisellään Euroopan kahden viikon tarpeisiin ja vaikka sitä pyritään kasvattamaan ja kasvatetaankin, ratkaisuna se on silti vähäinen.
 
Mitkä automerkit hyväksyvät sitten biovernon käytön?

Nesteen MY dieseliähän eivät kaikki kelpuuta.

Onhan tämä showta, kun aineita on, mutta niitä ei saisi käyttää.

 
Ale sanoi:
Ei riitä raaka-ainetta. Tuotanto riittäisi nykyisellään Euroopan kahden viikon tarpeisiin ja vaikka sitä pyritään kasvattamaan ja kasvatetaankin, ratkaisuna se on silti vähäinen.
Mitä sitä murehtimaan. Aina on tankkiin mennyt kun olen tankannut...
 
Ale sanoi:
Ei riitä raaka-ainetta. Tuotanto riittäisi nykyisellään Euroopan kahden viikon tarpeisiin ja vaikka sitä pyritään kasvattamaan ja kasvatetaankin, ratkaisuna se on silti vähäinen.
Jos sitä myytäisiin maan kattavasti edes Suomessa, johon tuotantokapasiteetti riittänee hyvin, niin se auttaisi pääsemään hallituksen asettamaan päästötavoitteeseen eikä meidän tarvitsisi ruoskia itseämme niin kovasti.
 
Sande sanoi:
Jos sitä myytäisiin maan kattavasti edes Suomessa, johon tuotantokapasiteetti riittänee hyvin, niin se auttaisi pääsemään hallituksen asettamaan päästötavoitteeseen eikä meidän tarvitsisi ruoskia itseämme niin kovasti.

Neste myy sinne mistä saa parhaan hinnan.
 
Sande sanoi:
Jos sitä myytäisiin maan kattavasti edes Suomessa, johon tuotantokapasiteetti riittänee hyvin, niin se auttaisi pääsemään hallituksen asettamaan päästötavoitteeseen eikä meidän tarvitsisi ruoskia itseämme niin kovasti.

Se on totta että kapasiteetti riittäisi Suomeen, sillä voisi korvata kaiken liikenteessä käytetyn dieselin. Mutta on se tälläkin palstalla nähty ettei siitä olla valmiita maksamaan vaadittua hintaa. Kuten Urlaub totesi, varmasti Neste tuo sitä markkinoille sinne missä kysyntää on ja mistä saa parhaan hinnan. Enenevissä määrin myös Suomeen mutta maailmalla tai Suomessakaan se ei riitä ratkaisevasti vähentämään liikenteen päästöjä. Tärkeä osa toki.

Ilmastonmuutos ei tunne rajoja joten sinänsä on ihan sama myydäänkö se täällä vai missä, sama vaikutus sillä tuotantomäärällä saadaan ilmastonäkökulmasta.
 
Urlaub sanoi:
Neste myy sinne mistä saa parhaan hinnan.
Tottakai, eikä tarvitse alkaa rakentelemaan tänne kallista jakeluinfraa. Verohelpotuksilla uusiutuvaa dieseliä kohtaan sitä myytäisiinkiin Suomessa, eikä täällä tarvitsisi ajaa kalliilla ulkomaantuonti fossiilisella dieselillä ja Suomen ulkomaankaupan tase näyttäytyisi paremman näköisenä. No, tämä olisikin liian hyvää ollakseen totta ja samalla voidaan kurittaa kotimaisia autoilijoita.
 
Onko MY dieselistä myös talvilaatu?

Biovernoa lie ST1 ja ABC asemilla ollut lisukkeena jo kauan ja tankkimerkintä kai B7.

Kovin häävisiä ja teknisiä kysymykseni eivät ole.

 
Juuri kävin toissapäivänä tankkaamassa MYtä ja tarrassa luki muidtaakseni -34/-34, kun kesällä hatarien muistikuvien mukaan noin -10.
 
Rovaniemellä on cittarin pihaan ilmestynyt MY mittari. Hyvä, ettei enää tarvitse mennä napapiirille asti tankkaamaan. Taitaa enää olla tuo itäisin Suomi harvalla miehityksellä.
 
euroshopperi sanoi:
Rovaniemellä on cittarin pihaan ilmestynyt MY mittari. Hyvä, ettei enää tarvitse mennä napapiirille asti tankkaamaan. Taitaa enää olla tuo itäisin Suomi harvalla miehityksellä.
En minä Mikkeliä kovin itäisenä kaupunkina ole pitänyt, mutta yli 120 km on lähimmälle MY asemalle.
 
euroshopperi sanoi:
Rovaniemellä on cittarin pihaan ilmestynyt MY mittari. Hyvä, ettei enää tarvitse mennä napapiirille asti tankkaamaan. Taitaa enää olla tuo itäisin Suomi harvalla miehityksellä.

Kuopiossa on Kolmisopen Cittarin Prodiesel- mittari vaihtunut MY:ksi. Tänään hinta oli 1,55 ja tavan Futuradieselillä 1,35.
Matkuksesta saa myös.
 
euroshopperi sanoi:
Rovaniemellä on cittarin pihaan ilmestynyt MY mittari. Hyvä, ettei enää tarvitse mennä napapiirille asti tankkaamaan. Taitaa enää olla tuo itäisin Suomi harvalla miehityksellä.

Nyt kun saisivat sen vielä hyväksytyksi kaikkiin autoihin sopivaksi, niin johan sitä saattas kokeilla.
 
Karvis sanoi:
Nyt kun saisivat sen vielä hyväksytyksi kaikkiin autoihin sopivaksi, niin johan sitä saattas kokeilla.

Ei oo Toyotakaan hyväksynyt Land cruiseri 2,8 L D kusiroottoriin, mutta olen sillä nyt kohta 40 000 km ajanut. No oli pakko tuolla Kuusamon reissulla tankata 8 L pro dieseliä, jotta pääsi Joensuuhun. Ei kai ne valmistajat ole sitä 2 gen bioa kieltänyt, mutta eivät ole myöskään hyväksyntää varten testanneet. FAME sensijaan on rajoitettu tuohon 7%.