autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Diesel voi sittenkin olla puhdas  (Luettu 135954 kertaa)

Paikalla Sgigge

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 256
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1920 : 04.11.2019 10:23 »
Tankillisella MY:tä ajelin, mutta nyt olisi pitänyt maksaa 23 senttiä/litra enemmän niin palasin perinteiseen.

Euro sadalla kilometrillä extraa.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1289
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1921 : 04.11.2019 11:10 »
En oo tuota hintaa niinkään seurannut. Kunhan vain saa tällaista high endiä tankkiin, niin hyvä juttu.

Poissa Taky

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1922 : 04.11.2019 11:46 »
Euro sadalla kilometrillä extraa.

x 60 000km/v = 600€/v... sillä nyt tekee vaikka Teneriffan reissun joka vuosi.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Marko_K

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1923 : 04.11.2019 12:23 »
x 60 000km/v = 600€/v... sillä nyt tekee vaikka Teneriffan reissun joka vuosi.

Kun Myn suurin arvo on pienennykset hiilijalanjäljessä, niin tuossa kommentissa on kyllä ironia kohdillaan
Moottorilla: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8 -18 | Peugeot Speedfight3 -12

Ilman: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig -14 | 2 x Scott Peak -90 | Trek Procaliber 6 -19

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 128
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1924 : 04.11.2019 12:50 »
Niipä. Jos ajaa fossiilisella ja tekee sen Tenuriffan reissun, niin päästöjä tulee. Mistäs päästä sitä pitäisi oikein vähentää...

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 128
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey

Poissa audioman

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1926 : 06.11.2019 17:32 »
St1 perustaa uusiutuvan dieselin tuotantoa Ruotsiin
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/poyrylle-iso-suunnittelutyo-st1lta/934f3b8e-85bf-40c2-b4c0-6d647daacea2

Tämä on hyvä uutinen. Uusiutuvan dieselin hinta putoaa, kun monopoliasemassa olevalle Nesteelle saadaan kilpailija.
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Paikalla JiiJii71

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1927 : 06.11.2019 18:02 »
Tämä on hyvä uutinen. Uusiutuvan dieselin hinta putoaa, kun monopoliasemassa olevalle Nesteelle saadaan kilpailija.


Missä tätä Biovernoa myydään?

https://www.upmbiofuels.com/fi/liikennepolttoaineet/

Poissa Classic

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3237
  • V90CC D5
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1928 : 06.11.2019 19:00 »
Eikös SOK:n ja St1: omistama NEOT jakele Biovernon tuotenimillä Diesel plus (St1) ja Smat Diesel (ABC)...

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1942
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1929 : 06.11.2019 19:03 »
ABC:kin myy tasan "samaa" Smart Dieseliään niin FAME:lla kuin BioVernolla maustettuna => eipä ole ABC:hen luottaminen kumpaa höystettä pumpusta saa, siis jos haluaa 100% FAME-vapaata dieseliä tankata :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3005
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1930 : 09.11.2019 11:35 »
Tän aamun Hesarissa iso juttu Nesteestä. Sen voisi kiteyttää niin että Neste My on erinomainen tuote mutta sen tuotantokapasiteetti ei nyt tai (lähi)tulevaisuudessa riitä näyttelemään merkittävää roolia päästövähennyksissä.

Poissa Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8955
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1931 : 09.11.2019 11:59 »
Oliko selvitetty miksi sitä on niin vähän tarjolla?
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3005
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1932 : 09.11.2019 12:02 »
Oliko selvitetty miksi sitä on niin vähän tarjolla?

Ei riitä raaka-ainetta. Tuotanto riittäisi nykyisellään Euroopan kahden viikon tarpeisiin ja vaikka sitä pyritään kasvattamaan ja kasvatetaankin, ratkaisuna se on silti vähäinen.

Poissa MjhXB

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 417
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1933 : 09.11.2019 13:12 »
Mitkä automerkit hyväksyvät sitten biovernon käytön?

Nesteen MY dieseliähän eivät kaikki kelpuuta.

Onhan tämä showta, kun aineita on, mutta niitä ei saisi käyttää.


Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 128
  • V60 D5 MY16 Osmium Grey
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1934 : 09.11.2019 13:48 »
Ei riitä raaka-ainetta. Tuotanto riittäisi nykyisellään Euroopan kahden viikon tarpeisiin ja vaikka sitä pyritään kasvattamaan ja kasvatetaankin, ratkaisuna se on silti vähäinen.
Mitä sitä murehtimaan. Aina on tankkiin mennyt kun olen tankannut...

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2629
  • Volvo XC60
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1935 : 09.11.2019 14:27 »
Ei riitä raaka-ainetta. Tuotanto riittäisi nykyisellään Euroopan kahden viikon tarpeisiin ja vaikka sitä pyritään kasvattamaan ja kasvatetaankin, ratkaisuna se on silti vähäinen.
Jos sitä myytäisiin maan kattavasti edes Suomessa, johon tuotantokapasiteetti riittänee hyvin, niin se auttaisi pääsemään hallituksen asettamaan päästötavoitteeseen eikä meidän tarvitsisi ruoskia itseämme niin kovasti.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Urlaub

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1936 : 09.11.2019 14:31 »
Jos sitä myytäisiin maan kattavasti edes Suomessa, johon tuotantokapasiteetti riittänee hyvin, niin se auttaisi pääsemään hallituksen asettamaan päästötavoitteeseen eikä meidän tarvitsisi ruoskia itseämme niin kovasti.

Neste myy sinne mistä saa parhaan hinnan.

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3005
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1937 : 09.11.2019 14:38 »
Jos sitä myytäisiin maan kattavasti edes Suomessa, johon tuotantokapasiteetti riittänee hyvin, niin se auttaisi pääsemään hallituksen asettamaan päästötavoitteeseen eikä meidän tarvitsisi ruoskia itseämme niin kovasti.

Se on totta että kapasiteetti riittäisi Suomeen, sillä voisi korvata kaiken liikenteessä käytetyn dieselin. Mutta on se tälläkin palstalla nähty ettei siitä olla valmiita maksamaan vaadittua hintaa. Kuten Urlaub totesi, varmasti Neste tuo sitä markkinoille sinne missä kysyntää on ja mistä saa parhaan hinnan. Enenevissä määrin myös Suomeen mutta maailmalla tai Suomessakaan se ei riitä ratkaisevasti vähentämään liikenteen päästöjä. Tärkeä osa toki.

Ilmastonmuutos ei tunne rajoja joten sinänsä on ihan sama myydäänkö se täällä vai missä, sama vaikutus sillä tuotantomäärällä saadaan ilmastonäkökulmasta.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2629
  • Volvo XC60
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1938 : 09.11.2019 14:43 »
Neste myy sinne mistä saa parhaan hinnan.
Tottakai, eikä tarvitse alkaa rakentelemaan tänne kallista jakeluinfraa. Verohelpotuksilla uusiutuvaa dieseliä kohtaan sitä myytäisiinkiin Suomessa, eikä täällä tarvitsisi ajaa kalliilla ulkomaantuonti fossiilisella dieselillä ja Suomen ulkomaankaupan tase näyttäytyisi paremman näköisenä. No, tämä olisikin liian hyvää ollakseen totta ja samalla voidaan kurittaa kotimaisia autoilijoita.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa PgPete

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1689
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1939 : 09.11.2019 15:22 »
Neste myy sinne mistä saa parhaan hinnan.
Pirkanmaalla vain Pirkkala.
Siellä on aina olleet kovatuloisimmat. ;)