autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Diesel voi sittenkin olla puhdas  (Luettu 162153 kertaa)

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2639
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1840 : 22.09.2019 09:23 »
Jos näin on, niin silloin tuo joku varmaankin on valmis maksamaan siitä puhtaudesta, vaikka se hinta hieman nousisikin tämän puheena olevan veropäätöksen seurauksena. Vai pitäisikö veronmaksajien kustantaa tämän "jonkun" hiukkassuodattimen puhtaana pysyminen?

Äläs vielä iloitse, sillä tässä päätöksessä oli kyse vain sen parafiinisen valmistamisen tukemisesta, joka toki sitten tuki sitä oli prosessin raaka-aine sitten mikä tahansa, jopa fossiilinen. Mutta sen sijaan uusiutuvien nauttima CO2-tuki yhä säilyi, jota mm. NesteMy nauttii huomattavasti enempi kuin mitä tuosta valmistuksen tuesta tuli => lopputuloksena se litrahinta tuskin pumpulla muuttuu kumpaankaan suuntaan tämän tukipoiston myötä, mahd. pienoinen hintamuutos katoaa ihan päivittäiseen hintavaihteluun jo muutenkin 8)

Eli kyllä, veronmaksajat yhä kustantaa tämän "jonkun" DPF:n puhtaana pysymisen myös jatkossa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2639
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1841 : 04.10.2019 15:18 »
Jopas ovat tilastonikkarit löytäneet jälleen pienhiukkasista johtuvan uuden asiayhteyden :o

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/0e5c816f-c55b-4f7b-8216-92597074afa4
Lainaus
”Tulokset ovat kiehtovia ja pelottavia. Kun ilmassa on enemmän saasteita, väkivaltarikollisuus ja kotiväkivalta erityisesti lisääntyvät varsin merkittävästi”, sanoo tutkija Jeff Pierce.

Taloustieteilijät puolestaan laskivat saasteväkivallalle hintalapun. Heidän mukaansa 10 % vähennys päivittäisessä pienhiukkasaltistuksessa voisi vähentää 1,4 miljardia dollaria rikollisuuden aiheuttamia kuluja vuodessa.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1277
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1842 : 04.10.2019 16:01 »
Jopas ovat tilastonikkarit löytäneet jälleen pienhiukkasista johtuvan uuden asiayhteyden :o

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/0e5c816f-c55b-4f7b-8216-92597074afa4

Tarkkana nyt taas tulkintojen kanssa.

Lainaus
Tutkijat eivät esittäneet selitystä sille, kuinka altistuminen saasteille johtaa aggressiivisuuden lisääntymiseen; tulokset näyttävät vain vahvan korrelatiivisen suhteen väkivaltarikosten ja saasteiden määrän välillä. Kausaliteettia tutkijat eivät siis esittäneet.

Poissa tet

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1658
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1843 : 05.10.2019 09:54 »
Tarkkana nyt taas tulkintojen kanssa.

Niinpä. Taloustieteilijät laskivat "saasteväkivallalle" hintalapun, vaikka tutkimustulos ei edes todistanut moisen olemassaoloa. ::)
SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Poissa audioman

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1844 : 05.10.2019 14:00 »
Tuliterällä dieselautolla ajaminen on positiivisella tavalla hämmentävää. Nykyinen 2-litrainen C300d tuntuu varsinkin kaupungissa kuluttavan selvästi vähemmän polttoainetta kuin edellinen 2.1 litran C220d, vaikka voimaa on rutkasti enemmän. Lisäksi kerrotaan, että tällaisessa moottorissa typen oksidien ja pienhiukkasten päästöt ovat lähes nollassa. Alkaa tuntua siltä, että kyllä tämä dieselkulkine oli varsin hyvä valinta vaikka vähän harmittikin, kun ehdin tilata tämän ennen kuin lataushybridi tuli saataville.
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1277
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1845 : 05.10.2019 18:51 »
Niinpä. Taloustieteilijät laskivat "saasteväkivallalle" hintalapun, vaikka tutkimustulos ei edes todistanut moisen olemassaoloa. ::)
Tuo oli tosiaan erikoinen osa artikkelissa, mutta toisaalta artikkelin lopussa käsitellään jo useaa muuta tutkimusta ja journalistilta alkaa punainen lanka jutusta kadota. Tuon jutun perusteella on vaikea sanoa, mitä tutkimuksissa tuolta osin on sanottu.

Poissa MjhXB

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 502
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1846 : 09.10.2019 10:46 »
audioman,
oletko tankannut uuteen autoosi "Neste Pro" dieseliä?
(Juttua oli täällä aiemmin.)

Pohdiskelen autoa odotellessa polttoaineen valintaa.
MY:tä ei tohtine valita.
Eipä silti sitä ei täällä vielä saakkaan; lupailleet Nesteeltä niin kyllä.
Prota löytyy kyllä nyt.

Poissa audioman

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1847 : 09.10.2019 17:48 »
Jep, Neste Prolla ajelen. MY:tä tankkaan sitten, kun takuu menee umpeen tai Daimler hyväksyy sen virallisesti.
MB C300d 4matic, Exiä MB C220d 4matic, MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa MjhXB

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 502
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1848 : 09.10.2019 18:06 »
Näinpä se.
Hyvä kai se on totuttaa uudesta alkaen vähitellen.

Poissa MjhXB

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 502
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1849 : 23.10.2019 22:15 »
TM tänään, juttua MY dieselistä.
Itse aion tankata sitä, kun vain on mahdollista huomisesta lähtien.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1857
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1850 : 23.10.2019 22:27 »
Mä olen tankannut jo 35 000 km Toyotan Land cruiserin kusimyllyyn vastoin Toyotan suosituksia. Öljyt toimii koneessa loistavasti ja mitään käynnin karkenemista ei tapahdu vaihtojen loppupäässä, toisin kuin entisillä dieseltankkauksilla. Eli puhdasta MY tavaraa on tankattu koko ajan.

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3739
  • Volvo XC60
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1851 : 25.10.2019 07:40 »
Tällaiseen, jo kohtuu vanhaan, juttuun törmäsi Volvo foorumin kautta: https://tekniikanmaailma.fi/neste-pysyy-kannassaan-uusiutuva-neste-my-diesel-kay-kaikkiin-dieselautoihin-nyt-myos-volvolla-ja-mercedes-benzilla-on-uutta-kerrottavaa/

Koskee lähinnä vanhoja Volvon ja MB:n moottoreita.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa tuRboman

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1852 : 25.10.2019 08:59 »
Hyvä uutinen.

....

Löyhästi aihetta sivuten; onhan tämä koominen ja jopa sietämätön tilanne kun CO2 kouhkaamisen keskellä edelleen meillä täällä on taloudellisesti kannattavaa ajaa fossiilidieselillä, eikä biodieselillä. Minä en voi ymmärtää, ettei tässä asiassa saada sellaista 'ohjausta' aikaiseksi, ettei perus kuluttajan käytännössä ole kannattavaa ajaa muuta kuin biodieselillä. Ammattiliikenteelle vois rakennella ratkaisun jossa asia ei olisi näin yksioikoinen. Kun nyt kerran ne päästöt on saatava pudotetuksi ja yksi loistava ratkaisu on käsillä, jossa edes ei ratkaisuna ole mitään rakettitiedettä vaan valmis tekniikka.

Yksinkertaisena miehenä ajattelen yksinkertaisesti ja ihmettelen tätä suuresti.
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Karvis

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1853 : 25.10.2019 09:00 »
Löyhästi aihetta sivuten; onhan tämä koominen ja jopa sietämätön tilanne kun CO2 kouhkaamisen keskellä edelleen meillä täällä on taloudellisesti kannattavaa ajaa fossiilidieselillä, eikä biodieselillä. Minä en voi ymmärtää, ettei tässä asiassa saada sellaista 'ohjausta' aikaiseksi, ettei perus kuluttajan käytännössä ole kannattavaa ajaa muuta kuin biodieselillä.

Tulkitsenko tämän niin että normaali diesel pitäisi verottaa myytä kalliimmaksi?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Paikalla Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3739
  • Volvo XC60
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1854 : 25.10.2019 09:04 »
Hyvä uutinen.

....

Löyhästi aihetta sivuten; onhan tämä koominen ja jopa sietämätön tilanne kun CO2 kouhkaamisen keskellä edelleen meillä täällä on taloudellisesti kannattavaa ajaa fossiilidieselillä, eikä biodieselillä. Minä en voi ymmärtää, ettei tässä asiassa saada sellaista 'ohjausta' aikaiseksi, ettei perus kuluttajan käytännössä ole kannattavaa ajaa muuta kuin biodieselillä. Ammattiliikenteelle vois rakennella ratkaisun jossa asia ei olisi näin yksioikoinen. Kun nyt kerran ne päästöt on saatava pudotetuksi ja yksi loistava ratkaisu on käsillä, jossa edes ei ratkaisuna ole mitään rakettitiedettä vaan valmis tekniikka.

Yksinkertaisena miehenä ajattelen yksinkertaisesti ja ihmettelen tätä suuresti.
Olen pitkälti samaa mieltä, toki näkisin raipan sijasta tässä asiassa porkkanan veroedun tms. muodossa.

Mutta ihan ensiksi pitäisi saada jakeluverkosto kuntoon! Mikkelistä lähimmälle MyDiesel-asemalle on yli 100 km.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10084
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1855 : 25.10.2019 09:14 »
Tulkitsenko tämän niin että normaali diesel pitäisi verottaa myytä kalliimmaksi?

Näinhän siinä kävisi, MY tiisselin hintaa ei alennettaisi, mutta normi nousisi vähintään samalle tasolle.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Karvis

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1856 : 25.10.2019 09:26 »
Näinhän siinä kävisi, MY tiisselin hintaa ei alennettaisi, mutta normi nousisi vähintään samalle tasolle.


Myy näytti eilen maksavan 1,60 kun normi D oli 1,40, siihen kun näpätään normi Deelle 1,80e hintalapuksi ja käyttömaksut päälle niin on vaan edullista ::)
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Jysky

Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1857 : 25.10.2019 09:54 »
Ruuhkaa tulee Tampereellakin kun peräti kahdesta mittarista saa ja kun kaikki käyttää.....
Tarraco TDI 4drive . Ford C-max 1.8

Poissa Eskoop

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7512
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1858 : 25.10.2019 09:56 »
Mutta nouseehan se MY:nkin hinta kun kysyntä ylittää tarjonnan.  ;D

Saattaa dieselturismi kukoistaa rajoilla.

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2639
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Diesel voi sittenkin olla puhdas
« Vastaus #1859 : 25.10.2019 10:29 »
Tulkitsenko tämän niin että normaali diesel pitäisi verottaa myytä kalliimmaksi?

No johan sitä on ehdotettu https://www.is.fi/autot/art-2000006281176.html

Vaan välittömästi tuo nykyinen liikenneministerin nössykkä antoi tälle pitkästä aikaa erittäin fiksulle ja hyvin perustellulle ehdotelmalle niskalaukkauksen >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16